Nákupy pod palcom s aplikáciou Alza

Ako je to naozaj s dobíjaním elektromobilov?

Zobraziť katalóg

Článok

Aktualizované

Takmer akákoľvek diskusia o elektrických automobiloch sa skôr alebo neskôr stočí na problémy s nabíjaním. Ako dlho trvá? Kde sa vôbec taký elektromobil dá nabiť? A dá sa už za súčasnej situácie elektromobil bez väčších problémov používať na bežnú prevádzku? V našom videu sme trochu otestovali prax a teraz sa poďme pozrieť na širší obrázok.

i Na novom YouTube kanáli AlzaPower sa venujeme elektromobilom, elektromotorkám a ďalším elektrinou poháňaným vozíkom. Pokiaľ ste fanúšikmi elektromobility, rozhodne by ste tam nemali chýbať!

Správa o stave dobíjania na Slovensku

Nikoho asi neprekvapí, že dostupnosť dobíjacích staníc je u nás znateľne horšia ako v priekopníckej Kalifornii alebo vodnou energiou oplývajúcom Nórsku. Napriek tomu u nás nové nabíjačky rastú ako huby po daždi a tam, kde predtým bývala elektromobilná púšť, už pomaly začína byť možné elektrické auto bežne používať.

Dnes asi najznámejšou sieťou nabíjačiek sú Supercharger spoločnosti Tesla, z ktorých jeden sme vyskúšali vo videu. Praktický život s elektromobilom na nich ale asi nezaložíte. Sú totiž zatiaľ len tri, okrem nami vyskúšaného vo Vestci tiež na diaľnici D1 pri Humpolci a v Košiciach. Príliš si teda neužijete ich bezkonkurenčnej rýchlosti – vďaka schopnosti nabíjať výkonom až 120 kW dobijú plne vybitú Teslu na približne 80 % kapacity (necelých 300 km dojazdu) za 1/2 hodiny. Ešte rýchlejšie nabíjačky s výkonom až 200 kW, ktoré plánuje Porsche a ďalšie nemecké automobilky, sú ešte len hudbou budúcnosti.

Nabíjať možno aj bez Superchargeru

Na skutočný život vodiča elektromobilu je tak oveľa dôležitejšie síce menej atraktívna, ale o to rozšírenejšia sieť nabíjačiek známych pod označením CHAdeMO. Tie síce nabíjajú len výkonom 40 – 60 kW, takže plné nabitie Tesly zaberie 1,5 hodiny, zato ich už nájdete viacmenej v každom väčšom meste. Ich najväčšími prevádzkovateľmi sú spoločnosti ČEZ a PRE, ktoré tiež ponúkajú predplatené karty alebo čipy. Tie umožňujú využitie drvivej väčšiny dostupných nabíjačiek. Zvlášť v najväčších mestách, ako je Praha, Brno či Ostrava, je tak pomerne jednoduché nabíjať napríklad v nákupných centrách.

Tesla, supercharger
Sieť rýchlonabíjacích staníc sa stále rozrastá

Cestovanie elektromobilom tak síce stále zahŕňa určitý diskomfort a možno aj istý prvok dobrodružstva, ale najmä pri moderných vozidlách s dojazdom vyše 300 km je možné pohybovať sa po celej Slovenskej republike bez toho, že by bolo nutné využiť domáceho nabíjania.

i CHAdeMO – je novšie rozhranie systému správy batérií na elektromobily, ktoré pracujú s jednosmerným prúdom a príkonom až 62,5 kW. Napríklad plné nabitie Tesly zaberie zhruba 1,5 hodiny. Mennekes – je starší nabíjací štandard, ktorý pracuje so striedavým prúdom a príkonom až 22 kW. Dobíjanie batérie trvá dlhšie, väčšinou niekoľko hodín.

V horšej situácii ostávajú len majitelia starších elektromobilov, ktoré štandard CHAdeMO nepodporujú, alebo tí, ktorí sa nevybavili patričnou súpravou adaptérov. Zostávajú tak odkázaní na starší systém nabíjačiek Mennekes. Pri nich je dobíjanie Tesly Model S záležitosťou niekoľkých hodín a aj menšie elektromobily s nižšou kapacitou batérií si pri nich riadne počkajú. Používať ich ako „zastávky na cestách“ sa tak môže stať trochu nepohodlným.

Také to domáce nabíjanie

Aj napriek stále hustnúcej sieti nabíjačiek sa však zatiaľ máloktorý majiteľ elektrického vozidla odváži spoľahnúť len na verejne dostupné zdroje nabíjania. Kým nedôjde k masívnemu rozšíreniu nabíjačiek s výkonom 200 kW alebo viac, bude pre väčšinu majiteľov elektrických áut primárnym zdrojom nabíjania ich vlastná garáž či parkovacie miesto u zamestnávateľa.

i Mohlo by vás zaujímať
1. Tesla Model 3, najlacnejší elektromobil od Elona Muska
2. Tesla Model X 100D ohromí dojazdom až 565 km
3. Tesla Model S 75D (VŠETKO, ČO VIEME)
4. Nissan Leaf, najpredávanejší rodinný elektromobil

Vodiči, ktorí majú možnosť dobíjať priamo na parkovacom mieste, často hovoria o tom, že im elektromobil prekvapivo priniesol viac pohodlia v porovnaní so spaľovacím motorom, ktorý vyžaduje pravidelné návštevy benzíniek. Prinajmenšom pri elektrických autách s väčším dojazdom, ako sú napríklad všetky modely Tesla alebo nová generácia Nissanu Leaf, stačí kapacita batérie na absolútnu väčšinu bežných ciest. Nutnosť nabíjať mimo domova sa tak stáva skôr výnimočnou záležitosťou.

Elektromobil, človek, dobíjacia stanica
Primárnym zdrojom energie na elektromobily je stále vlastná nabíjacia stanica v garáži.

Na skutočne efektívne dobíjanie ponúka väčšina značiek elektrických áut nejakú formu domácej dobíjacej stanice, je však potrebné počítať s tým, že na rýchle obnovenie kapacity batérie je nevyhnutná patrične výkonná elektrická prípojka – obvykle sa odporúča prinajmenšom 32 A.

Blížime sa k elektrickej budúcnosti

Kým ešte pred niekoľkými rokmi malo prevádzkovanie elektrického automobilu punc priekopníctva a extravagancie, dnes sa čoraz viac približuje „normálnosti“. Infraštruktúra je stále ďaleko od úrovne, kedy bude prevádzkovanie elektromobilu rovnako jednoduché ako jazdiť benzínovým autom, ale je to skôr otázka pohodlia – aj na súčasných úrovniach je sieť nabíjačiek dostačujúca na to, aby bolo možné s trochou plánovania dôjsť viacmenej odkiaľkoľvek kamkoľvek.

A s hustnúcej sieťou nabíjacích staníc, rastúcim dojazdom elektromobilov aj skracujúcimi sa časmi dobíjania možno očakávať, že elektrické autá sa budú svojou použiteľnosťou ďalej približovať tým benzínovým či naftovým.

Post eVolve Smart T 3G - Nabíjacia stanica pre elektromobily Doručenie na
predajňu zadarmo
Post eVolve Smart T 3G
Nabíjacia stanica pre elektromobily – 2× typ 2 zásuvka, výstup 2× 32A, 2× 400V, 2× 22kW, rozmery: 450×290x1550mm, hmotnosť: 55kg, viacjazyčné LCD, prúdový chránič typu A (30mA)
4 500 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: WABO03ev
Elexim Wallbox eNext TC32 22 kW – Typ 2, kábel 5 m - Nabíjacia stanica pre elektromobily Doručenie na
predajňu zadarmo
Elexim Wallbox eNext TC32 22 kW – Typ 2, kábel 5 m
Nabíjacia stanica pre elektromobily – 32A, napätie 400V, nabíjanie 22kW, Typ 2, kábel 5m, farebný indikátor RGB, Bluetooth, rozmery 200×335×315mm, držiak kábla, presence recognition
847,90 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: WABO05en
Kuberg Cross - Elektrická motorka Doručenie na
predajňu zadarmo
Kuberg Cross
Elektrická motorka s výkonom 3 kW; hmotnosť motorky 33 kg; max. rýchlosť 27 km/h; vodičské oprávnenie – Netreba
1 809 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: Kube07
Kuberg Freerider 8000 W - Elektrická motorka Doručenie na
predajňu zadarmo
Kuberg Freerider 8000 W
Elektrická motorka s výkonom 8 kW; hmotnosť motorky 36 kg; max. rýchlosť 55 km/h; vodičské oprávnenie – Netreba
4 789 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: Kube08
Elexim Wallbox eNext TS32 22kW – Typ 2 zásuvka
Nabíjacia stanica pre elektromobily – 32A, napätie 400V, nabíjanie 22kW, Typ 2 zásuvka so zámkom, farebný indikátor RGB, Bluetooth, rozmery 200×335×315mm, presence recognition
793,90 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: WABO04en
Vytlačiť
P-DC1-WEB12
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií