Vyberte prvok na stránke, ktorého sa chyba týka

Využi dopravu zadarmo! Vlož do košíka kód ZAPLATENEONLINE pri objednávke nad 40 Eur vr. DPH. Viac informácií tu

Zľavová hliadka Káva na Alzáka!

T-FORCE XTREEM 4000C18 (RECENZIA A TESTY)

Zobraziť katalóg
T-FORCE XTREEM 4000C18 (RECENZIA A TESTY)

Recenzia

Aktualizované

Operačná pamäť býva dosť často podceňovaným komponentom počítačovej zostavy. Veľa ľudí má ešte z čias DDR3 zažité, že na RAMkách nezáleží, a už vôbec nie na ich pracovnej frekvenciu či časovaní. V dnešnej recenzii pamäťového kitu T-FORCE XTREME 4000C18 od Team Group sa pozrieme na to, aký prínos má XMP profil v hrách a aplikáciách v porovnaní s bežným 2 133 MHz kitom.

Operačné pamäte T-FORCE XTREEM od Team Group

Operačné pamäte T-FORCE Xtreem v testoch – obsah

  1. Testujeme pamäte DDR4 v hernom prostredí
  2. Pamäť RAM v herných testoch – rozdiel default vs XMP
  3. Testy – rozdiel medzi 4 000 MHz a 2 133 MHz
  4. Záver, alebo potrebujem skutočne rýchlejšie pamäte?

Testujeme pamäte DDR4 v hernom prostredí

Na začiatok upresním, že vplyv operačných pamätí na výkon v hrách je cítiť hlavne tam, kde ide o tzv. CPU bound scénu. Je to moment, úsek, a niekedy aj celá hra, kde má viac práce procesor ako grafická karta a jej vyťaženie nie je stopercentné. Najčastejšie ide teda o 1080p gaming, ktorý je stále v obľube a v kurze, v kombinácii so silnou grafickou kartou. Práve vo chvíli, keď procesor nestíha spracovávať fotografie z grafickej pipeline, ktoré grafická karta vytvorila, veľmi pomôžu silné operačné pamäte. Nemusí to ale trvať dlho a môže sa stať, že výkon grafických kariet bude tak silný, že už ani v 2 560 × 1 440 nebudú procesory stíhať, hoci ich výkon nerastie medzigeneračne tak rýchlo, ako je to práve v prípade grafických kariet NVIDIA. Potom bude záležať na preferencii hráča, či zvolí vyššie rozlíšenie, kde má vždy grafická karta o dosť viac práce a počítač si vystačí aj so slabším procesorom.

Pamäť RAM v herných testoch – rozdiel default vs XMP

Zmyslom nasledujúceho testovania bolo zmerať rozdiel medzi defaultom, teda frekvenciou, ktorú si nastaví automaticky základná doska, a XMP profilom, ktorý je v našom prípade 4 000 MHz. Default býva obvykle 2 133 MHz. Frekvenciou 2 133 MHz disponujú taktiež najlacnejšie a najpomalšie pamäťové kity. Oplatí sa teda priplatiť za drahšie pamäte RAM, prípadne hrať sa s nastavením? Testy nižšie napovedia.

Aké hry sme testovali?

  • Deus Ex: Mankind Divided
  • Fallout 4 (DX11)
  • Witcher 3 (DX11)
  • Rise of the Tomb Raider (DX12)
  • Prey (DX11)

Testovacie zostava

  • CPU: Intel Core i7-7700K
  • MB: ASUS MAXIM Z270 IX APEX
  • RAM: G.Skill TridentZ 3200C16-GTZR
  • GPU: ASUS ROG GTX 1080 Ti Poseidon
  • Chladenie: NZXT Kraken X62, PSU + Thermal Grizzly Kryonaut
  • Zdroj: Seasonic Prime 1 200 W Platinum
  • Case: Streacom BC-1 OpenBenchtable

Testovacie metodika, alebo ako meriame výkon v hrách

V rámci zachovania objektivity a presných výsledkov je nutné dodržať veľmi špecifické postupy pri meraní. Pri porovnávaní výkonu viacerých procesorov v hrách musíme nastaviť podmienky a prostredie pre každú platformu tak, aby to jednoducho bolo fér. Takže nech už meriame Intel alebo AMD platformu, najsilnejšie desaťjadro i9-7900X alebo najslabší i5-7640X či Ryzen 5 1600x a alebo v budúcnosti X399 platforma, musíme mať okrem procesora a základnej dosky po hardvérovej stránke nastavené rovnaké podmienky. Teda rovnakú grafickú kartu, rovnaký SSD disk, rovnaký zdroj, pokiaľ možno rovnaké pamäte. Po softvérovej stránke je dôležité mať rovnaký operačný systém vrátane aktualizácií, najlepšie mať čisto nainštalovaný OS po formáte disku, rovnakú verziu ovládačov grafickej karty a okrem niekoľkých ďalších vecí je predovšetkým dôležité meranie v hre.

Hry meriame pomocou nástroja Fraps a logov tzv. Frametimes, v ktorých je zaznamenávané, ako dlho trvalo grafickej karte vykresliť jednu snímku za druhou. Pomocou nástroja MSI Afterburner zaznamenávame niekoľko ďalších hodnôt, ako je vyťaženie grafickej karty, vyťaženie procesora, teploty, frekvencie a ďalšie. Logy z oboch programov sa vo finále synchronizujú a sú pripravené ku snímkovej analýze. Najdôležitejšou časťou celého procesu je identický spôsob merania priamo v hre. Je dôležité zvoliť správnu scénu, ktorá bude konzistentná a u ktorej opakovane nameriame totožný výsledok. Ak by sme merali scény s veľkou variabilitou, k ničomu by sme sa nikdy nedopracovali. Z tohto dôvodu napríklad neprichádza do úvahy merať v multiplayeri. Keď máme scénu, ktorú budeme merať, vybranú, musíme zistiť, ako dlho presne scéna trvá, aby sme vždy dodržali rovnaký časový úsek. Vo väčšine hier je potrebné scény opakovať, pretože pri prvom priebehu scény sa kompilujú shadery, načítavajú sa textúry a pod. Z týchto dôvodov meriame väčšinou až druhý či tretí priebeh.

Nachádzame sa v trochu paradoxnej dobe, a to na prelome, keď výkon grafických kariet začína byť tak veľký, že aj tie najlepšie procesory pomaly prestávajú stíhať silné grafické karty vo Full HD rozlíšení, ale zároveň výkon na plynulé UHD hranie s plnými detailmi nie je dostačujúci. Platí, že čím väčšie rozlíšenie, tým sú menšie nároky na procesor. Stručne povedané, v neďalekej budúcnosti si so silnou grafickou kartou v 4K rozlíšení vystačíme aj s lacným a menej výkonným procesorom. A keďže pri meraní výkonu procesorov v hernom prostredí v 3 840 × 2 160 už rozdiely nie sú, alebo sú úplne minimálne, budeme porovnávať len 1 920 × 1 080 a 2 560 × 1 440, kde sa ešte sila procesorov zvládne prejaviť.

Deus Ex a T-FORCE XTREME

Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps.

Nastavenie hry na testovanie

Deus Ex: Mankind Divided nastavenie testu 1Deus Ex: Mankind Divided nastavenia 2

Deus Ex: Mankind Divided

Výkon T-FORCE XTREME 4000C18

Vyťaženie grafickej karty

Využitie grafickej karty s T-FORCE XTREME 4000C18

Priebeh frametimes

Frametimes s T-FORCE XTREME 4000C18

O sile CPU v celom tomto článku najviac vypovedá Full HD rozlíšenie, pretože ako už vieme, v menšom rozlíšení má procesor viac práce než grafická karta. Hlavnou úlohou procesora je spracovať v grafickej pipeline všetky snímky, ktoré GTX 1080 Ti Poseidon od ASUSu vytvorí, a pretože karta nevie, koľko ich bude potrebné, vytvorí ich maximum a procesor má čo robiť. Ako je vidieť, T-FORCE XTREME pomáha celkom výrazne procesoru so zvládaním tejto neľahkej úlohy.

Fallout 4 a T-FORCE XTREME

Fallout 4 hra Fallout 4 je pokračovanie legendárnej postapokalyptickej RPG kultovky. Hra pochádza z dielne Bethesda Game Studios a beží na Creation Engine, ktorý je veľmi dobre známy z The Elder Scrolls V: Skyrim. Hoci ide o – mierne povedané – predpotopný engine, hra je stále veľmi obľúbená a často hraná po celom svete. Momentálne neexistuje moderná hra, u ktorej by bol tak cítiť výkon CPU a DRAM ako práve vo Falloute 4. Hra je meraná Fraps po dobu 80 sekúnd v lokácii zvanej Boston Commons, ktorú som vybral práve na testovanie procesorov. Keďže nie je nepravdepodobné, že ďalší diel Falloutu pobeží na rovnakom engine, necháme tento klenot v testovacej metodike aj naďalej. Hra bola nastavená na Ultra preset.

Nastavenie hry Fallout 4 na testovanie

Fallout 4 nastavenia testu

Fallout 4

Výkon T-FORCE XTREME 4000C18

Vyťaženie grafickej karty

Využitie GPU T-FORCE XTREME 4000C18

Priebeh frametimes

Priebeh frametimes s T-FORCE XTREME 4000C18

Fallout 4 je moja srdcovka. Ako z pohľadu gamera, tak z pohľadu porovnávania výkonu hardvéru. V tejto hre sú najviac viditeľné operačné pamäte, ich výkon a rovnako tak výsledná frekvencia na jadro procesora. Asi v prípade žiadnej inej hry nie je výkon operačných pamätí cítiť tak dobre, ako práve vo Falloute 4.

The Witcher 3 a T-FORCE XTREME

Hra Zaklínač 3: Divoký Hon The Witcher 3: Wild Hunt je pokračovanie kultového žánru podľa knižnej predlohy od spisovateľa Andrzeja Sapkowského. Hra pochádza z dielne CD Projekt RED štúdia a beží na RED engine. Súčasne patrí do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a disponuje knižnicami GameWorks. Scény v tejto hre sú rôzne náročné, a preto som na testovanie CPU zvolil 80 sekundový okruh v meste zvanom Novigrad. Tento diel Zaklínača síce už skončil, resp. už nebudú ďalšie datadisky, ale napriek tomu ho stále ponechávam v testovacej metodike pre procesory, pretože ide o veľmi obľúbenú hru, ktoré sa práve nedávno „chytil“ Netflix a chystá jej seriálovú formu, takže je dosť možné, že si ju budete chcieť zahrať.

Nastavenie hry The Witcher 3 na testovanie

The Witcher 3: Wild Hunt nastavenie postprocesing 1The Witcher 3: Wild Hunt nastavenie postprocesing 2The Witcher 3: Wild Hunt nastavenie obecné 1The Witcher 3: Wild Hunt nastavenie obecné 2The Witcher 3: Wild Hunt nastavenie obecné 3

The Witcher 3

Výkon s T-FORCE XTREME 4000C18

Vyťaženie grafickej karty

Využitie GTX 1080 Ti s T-FORCE XTREME 4000C18

Priebeh frametimes

Kvalita FPS s T-FORCE XTREME 4000C18

Zaklínač už začína byť celkom starou hrou, a keďže už sa nechystá ani žiadne ďalšie DLC, dosť možno ho čoskoro vyradím zo svojej testovacej metodiky. Zatiaľ nám ale Geralt dobre vypomáha s meraním výkonu procesorov v hernom prostredí a výsledky v 1080p vidíte sami.

Rise of the Tomb Raider a T-FORCE XTREME

Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider je najnovším dielom legendárnej hernej adventúry s Larou Croft. Hra vzišla z rúk Crystal Dynamics a beží na engine Horizon. Hra patrí do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plne podporuje DirectX 12. Herná scéna na meranie procesora je opäť odlišná od scény na meranie grafických kariet. Lokácia Geothermal Valley je veľmi náročná na procesor, a ak niekde v tejto hre bude procesor limitovať grafickú kartu, bude to práve tu. Úsek na meranie frametimes je dlhý 100 sekúnd a hra je nastavená na Ultra detaily so SMAA vyhladzovaním v oboch rozlíšeniach.

Nastavenie hry Rise of the Tomb Raider na testovanie

Rise of the Tomb Raider nastavenia videaRise of the Tomb Raider nastavenia grafiky

Rise of the Tomb Raider

Výkon T-FORCE XTREME 4000C18 v hre Rise of the Tomb Raider

Vyťaženie grafickej karty

Vyťaženie grafické karty GTX 1080 Ti s T-FORCE XTREME 4000C18

Priebeh frametimes

Hladkosť hry s T-FORCE XTREME 4000C18

Ako sa zdá, ženská ako Lara ocenia poriadnu pracovnú silu, a preto aj procesory s viacerými jadrami a vláknami vychádzajú najlepšie. Aj tak na „nakŕmenie“ najsilnejšej grafickej karty ako je GTX 1080 Ti Poseidon od ASUS veľmi T-FORCE XTREME 4000C18 pomôže.

Prey a T-FORCE XTREME

Rise of the Tomb Raider

Prey je jednou z posledných horúcich noviniek tohto roku. Hra pochádza z dielne Arkane Studios a beží na veľmi známom Cryengine. Prey vznikla pri spolupráci s Bethesda Softworks a hlavným partnerom je AMD, teda patrí aj do programu Gaming Evolved. Ako meracia scéna je zvolená oblasť Hardware Labs, ktorá trvá 64 sekúnd. Celý priebeh frametimes je zaznamenávaný nástrojom Fraps, a ako môžete vidieť, hre vyššie frekvencie operačných pamätí v 1080p rozlíšení naozaj svedčia.

Nastavenie hry Prey na testovanie

Rise of the Tomb Raider nastavenia videa

Prey

Výkon s T-FORCE XTREME 4000C18

Vyťaženie grafickej karty

Vyťaženie GPU s T-FORCE XTREME 4000C18

Priebeh frametimes

Priebeh frametimes s TFORCE XTREME 4000C18

Pri osamotenej ceste temným vesmírom sa vám budú T-FORCE XTREME 4000C18 určite hodiť. Samozrejme nie každý potrebuje 200 FPS na hranie single-playeru, ale keďže nám ide o zistenie výkonu medzi pamäťami na defaulte a XMP profile dnes testovaného pamäťového DDR4 kitu, má pre nás táto scéna hodnotu.

Ashes of the Singularity: Escalation a T-FORCE XTREME

Ashes of the Singularity: Escalation je obľúbená real-time stratégia od štúdia Stardock bežiaca na Nitrous Engine. Zároveň ide o jednu z prvých hier natívne podporujúcich DirectX 12. Hra je súčasťou programu Gaming Evolved od AMD. Jedná sa o jednu z najnáročnejších hier na procesor, a preto som ju do našej CPU testovacej metodiky zaradil ako prvý. Meriam dve rozlíšenia, a to 1 920 × 1 080 a 2 560 × 1 440, kde je stále možnosť prejavenia CPU bottlenecku. Frametimes sú merané zabudovaným benchmarkom počas 180 sekúnd. Použité nastavenie bolo na Extreme preset v oboch rozlíšeniach.

Nastavenie hry Ashes of Singularity: Escalation na testovanie

Ashes of Singularity: Escalation nastavenie testu

Ashes of Singularity: Escalation

Výkon s T-FORCE XTREME 4000C18

Vyťaženie grafickej karty

GPU LOAD s T-FORCE XTREME 4000C18

Priebeh frametimes

Frametime alias kvalita FPS s T-FORCE XTREME 4000C18

V akých aplikáciách rozdiel medzi 4 000 MHz a 2 133 MHz v prípade DDR4 testujeme?

  • Octane 2.0
  • JetStream
  • Kraken
  • Cinebench R15
  • Geekbench 3
  • WinRAR 5.31
  • HWBOT H265
  • Time Spy Physics

Testy – rozdiel medzi 4 000 MHz a 2 133 MHz

T-FORCE XTREME 4000C18 testu Octane 2.0

benchmark Octane; T-FORCE XTREEM 4000C18

Octane 2.0 sa skladá zo 17 testov založených na JavaScripte, a benchmark tak testuje výkon procesora v modernom webovom prostredí. Ako uvidíte v ďalších 2D testoch, rozdiel vo výkone medzi DDR4 na defaulte a na 4 000 MHz je minimálny, a to najmä kvôli voľnému časovaniu XMP profilu.

T-FORCE XTREME 4000C18 v teste JetStream

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark JetStream

Druhý test JetStream opäť skúma výkon vo webovom prostredí, a to v testoch založených na JavaScripte. Benchmark je kombináciou mnohých menších testov, ktoré simulujú ako syntetický výkon, tak reálne prostredie, s ktorým sa bežne stretnete. Výsledné skóre geometrickým priemerom všetkých subtestov. Rozdiel opäť minimálny.

T-FORCE XTREME 4000C18 v teste Kraken

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark Kraken

A do tretice benchmark Kraken, opäť založený na JavaScripte, ktorý skúma rýchlosť jednotlivých úkonov, výsledok je opäť geometrickým priemerom. V tomto prípade je v grafe menej milisekúnd lepšie. Kuriozitou je tu lepší výkon na defaulte, ktorý je zapríčinený utiahnutejším časovaním, ktoré si doska dáva pri DDR4 na defaulte.

T-FORCE XTREME 4000C18 v teste Cinebench R15

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark Cinebench R15

Klasika vo forme Cinebench R15 so zapojením všetkých pracovných vlákien. Jedná sa o test od spoločnosti MAXON, ktorý simuluje pracovný výkon v Cinema 4D, kedy je pomocou procesora renderovaná náročná grafická scéna. Rozdiel vo výkone je samozrejme s časovaním XMP profilu minimálny.

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark Cinebench R15 singlethread

Druhý test je porovnaním tzv. Singlethread výkonu, alebo ide o výsledok situácie, kedy do činnosti zapojíme iba jedno pracovné vlákno. Situácia je samozrejme rovnaká ako v prípade multivláknovej verzie Cinebench R15.

T-FORCE XTREME 4000C18 v teste Geekbench 3

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark GeekBench 3

Geekbench 3 opäť testuje reálne scenáre, s ktorými sa máte možnosť stretnúť pri práci so svojim počítačom. Variant so zapojením všetkých pracovných vlákien poukazuje na výkon pri „zapriahnutí“ celého procesora.

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark GeekBench 3

Keďže sú súčasťou testov Geekbench 3 aj časti senzitívne na efektivitu operačných pamätí, je tu cítiť rozdiel medzi defaultom a T-FORCE XTREME 4000C18 so zapnutým XMP profilom.

T-FORCE XTREME 4000C18 v teste WinRAR

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark WinRAR

WinRAR je na rozdiel od ostatných testov veľmi senzitívny na pamäte, výkon krásne škáluje s dual/quad channel zapojením, a preto je tu cítiť rozdiel medzi 2 133 MHz a XMP profilom T-FORCE XTREME od TeamGroup, ktorý operuje na 4 000 MHz.

T-FORCE XTREME 4000C18 v teste HWBOT H265

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark HWBOT H265

HWBOT H265 je benchmark českého pôvodu z dielne overclockerov Havliho. Test meria výkon enkódovania videá s H265 kodekom, ktorý sa už pomaly začína používať, pretože videá pod H265 sú ďaleko skladnejšie ako tie pod H264, a s príchodom 4K videí, ktoré sú stále viac a viac v kurze, je používanie H265 nutnosť. Rozdiel medzi T-FORCE XTREME 4000C18 a pamäťou RAM nastavenou na frekvencii 2 133 MHz je tu samozrejme minimálny.

T-FORCE XTREME 4000C18 v teste Time Spy Physics

T-FORCE XTREEM ; benchmark Time Spy Physics

Time Spy Physics je časťou 3D benchmarku od Futuremark, ktorý je špecializovaný na DirectX 12. Úsek Physics využíva iba procesor na výpočty fyziky, a ako už je tu zvykom, pretaktované pamäte T-FORCE XTREME = lepší výkon a skóre. V extreme overclockingu sa potom môžete stretnúť s obrovskými rozdielmi v skóre, kde aj napriek pretaktovaniu grafickej karty na dusíku a rovnako tak procesorom hrajú rozdiely vo svetových rekordoch práve frekvencie operačných pamätí a ich časovanie.

Záver, alebo potrebujem skutočne rýchlejšie pamäte?

Na dnešných testoch a recenziu T-FORCE XTREME 4000C18 môžete vidieť nielen priemerné FPS, ale aj vyťaženie grafickej karty (GPU LOAD) a kvalitu FPS (FRAMETIMES). Majte na pamäti, že hoci viac FPS = lepšie, stále platí, že kvalita > kvantita. Môžete hrať hru, ktorá bude na 60 FPS hrozne „sekať“ a hru, ktorá bude na 40 FPS krásne plynulá a rozdiel nájdete v plynulosti priebehu frametimes. Ďalšou vecou je faktor hodnoty vašich peňazí, ktoré za svoju grafickú kartu zaplatíte. Pokiaľ si svojich peňazí a hardvéru, ktorý si za nich zaobstaráte, ceníte, potom je rozumné mať váš stroj vybalansovaný tak, aby sa nikde nič zbytočne nebrzdilo a všetko fungovalo na 100 %. A rýchle pamäte s dobrým časovaním sú tým správnym krokom.

i Testovanie Intel Skylake-X a Kabylake-X
V našom teste Intel Skylake-X a Kabylake-X sme odhalili pracovný 2D/3D výkon a detailne sme sa zamerali na herný výkon, kde nová platforma Intel Basin Falls X299 naozaj zažiarila. To sa už ale nedá povedať o prevádzkových vlastnostiach nových procesorov.

T-FORCE extreem ako pamäťový kit považujem osobne za vhodný pre nadupaný herný PC, z ktorého chcete vyžmýkať maximum. Modernej platforme s procesormi Intel Kaby Lake bude pamäťový kit, ktorý bol použitý v dnešnom teste, skvelou podporou. Okrem toho je tento kit aj celkom zaujímavým „módnym doplnkom“, ktorý okrem iného získal aj ocenenie od IF na Computexe za dizajn.

T-FORCE XTREEM 4000C18

T-FORCE XTREME 4000C18

Operačné pamäte

Za super pamäťový kit, ktorý prináša predovšetkým v 1080p hraní citeľné navýšenie výkonu, udeľujem pamäťovému kitu T-FORCE XTREME 4000C18 naše strieborné ocenenie.

Klady

  • Samsung B-DIE chipy
  • Dobré pasívne chladenie
  • Dizajn (vyhotovenie chladiča)
  • Nárast výkonu predovšetkým v 1080p hrách

Zápory

  • Cena
  • Voľné časovanie
Michal Mikle

Michal Mikle

Som overclocker, prevádzkovateľ ťažby, nadšenec do blockchainu, kryptomien a decentralizácie. U počítačového hardvéru ma nevyužitý výkon nenecháva chladným a pre svoje záľuby hocikedy siahnem aj po tekutom dusíku či po iných extrémnych metódach chladenia. Založil som službu na optimalizáciu Intel procesorov delid.cz, prednášam o miningu a aktívne sa snažím zúčastňovať všetkých inovácií v digitálnom svete.

Páči sa vám článok? Ohodnoťte ho!

Ďakujeme za váš názor.

0
Vytlačiť
Skúste nové Alza Premium Moja Alza Prihlásiť Ako nakúpiť
WEB16
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi