Logické zábavky sprevádzajú zábavychtivých hráčov na každom kroku. Vďaka primitívnym handheldom zvládajúcim iba jednu hru, šikovným mobilným telefónom až po najnovšieho priateľa na cestách Nintendo Switch si môžeme skrátiť dlhú chvíľu kedykoľvek a kdekoľvek. Preto vám možno príde na myseľ, prečo sa tvorcovia štúdií Monstar a Resonair snažili previesť skladanie kociek na PS4, kde ho vydali pod názvom Tetris Effect. Dôvodov je asi viac, ako zistíte v našej recenzii, ale vďaka unikátnemu audiovizuálnemu štýlu ide o totálny relax, ktorý si naozaj chcete užiť aj vo svojej obývačke. Poďte s nami zistiť, že vytváranie súvislých horizontálnych radov stále baví rovnako ako pred rokmi.
• Mini Recenzia •
• Žáner: Tetris, Logická hra • Multiplayer: Nie • Vývojár: Resonair , Monstars • Vydavateľ: Enhance Games • Platformy a Dátum vydania: PS4 (9. november 2018) • Čeština: Nie
• Mini Recenzia: 1. 2. 2019 • Autor: Jakub Němec
Svoju recenziu začnem netradične časťou o audiovizuálnom prevedení diela, pretože hlavnou devízou celého projektu štúdií Monstar a Resonair je predovšetkým estetický a relaxačný pocit počas hrania. V Tetris Effect budete blúdiť novými krajinami, ktoré sa budú postupne premieňať, aby vám sprístupnili hlboké pocity s až transcendentným presahom. Sprievodná hudba dokonale sprevádza dianie na obrazovke. V nižších rýchlostiach meditatívne cinkajúca melódia s adekvátnou odozvou na pohyb dielikov v koridore vykúzli umiernenú atmosféru, dynamické pasáže s údernými beatmi pre zmenu naženú do krvi adrenalín.
Sprievodné animácie síce mnohokrát pôsobia až rušivým dojmom, predovšetkým pri efektoch rozbíjania kociek na prachové častice v niektorých kolách (skladisko), ale ich zaradenie má svoje opodstatnenie. Tetris Effect totiž umožňuje skladať notoricky známe tvary v treťom rozmere. Ja som bohužiaľ nemal možnosť verziu virtuálnej reality vyskúšať, ale podľa reakcií kolegov novinárov a používateľov na internete ide až o magický zážitok, čomu veľmi rád verím. Bohato stačí nasadiť si slúchadlá a dostávate sa do úplne iného sveta vďaka kvalitne priestorovo prepracovanému zvuku. Pokiaľ podobnú starostlivosť dostalo aj 3D zobrazenie, musí ísť o grafickú lahôdku.
Tradičný koncept Tetrisu sa od jeho prvého vystúpenia v roku 1984, kedy ho Alexej Pažitnov predstavil svetu, veľmi nezmenil. A vlastne ani nemal dôvod, prečo by to robil. Lenže tvorcovia vizuálne bohatého projektu Tetris Effect sa rozhodli svojim priaznivcom ponúknuť nadštandard. Okrem klasických módov, v ktorých sa pokúšate vydržať čo najdlhšie pri rastúcej rýchlosti padania dielikov, sa pripravte na režim Journey. V ňom sa preletíte celou galaxiou, budete čeliť striedajúcej sa obtiažnosti, rozplývať sa nad grafickými kúzlami a zlostiť sa, keď jeden riadok od splnenia cieľa dosiahnete vrchol hernej plochy a musíte začať opäť od nuly.
Režim Journey vám umožní v najkrízovejších momentoch spomaliť čas v tzv. zóne a chvíľku si oddýchnuť pri vrstvení dielikov v relatívnej pohode. Veteránov však budú pripravovať prostredia na to, aby v zamrznutom stave skórovali s maximálnou účelnosťou vedúcou k lepšej záverečnej známke. Po otvorení všetkých prostredí sa môžete vydať do priestoru výziev, kde na vás čaká celá paleta ďalších režimov. Osobne som sa najviac pobavil pri riešení hádaniek na čas s vopred určenými dielikmi, takže k úspechu musíte zapojiť všetku dômyselnosť. Na zahodenie nie sú ani módy čistenia nakazených dielikov či odbúravanie jednej špecifickej kocky.
Ak teda milujete logické hry, Tetris Effect vás zabaví na veľmi dlho. Jeho nevšedné grafické spracovanie dokáže zaujať aj sporadických hráčov, rad výziev ocenia zase hardcore hráči a virtuálna realita poteší fanúšikov hrania v priestore. Vytknúť však musím občasnú neprehľadnosť, ktorej platíme za niekedy príliš bohaté vizuálne kúzla. Na nepresnosť ovládania sa sťažovať nemôžem, pretože až na výnimky ide o vinu mojej zbrklosti vo vyšších rýchlostiach a túžby po väčšom bodovom ohodnotení. Tetris Effect si jednoducho užije každý, len je otázkou, či ste za neho ochotní zaplatiť približne štiridsať eur, alebo si počkáte na zľavu. Táto exkluzivita pre PS4 vyšla 9. novembra 2018.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.
Tetris Effect vyšlo 9. novembra 2018 na PS4.