Vyberte prvok na stránke, ktorého sa chyba týka

Bezkontaktný a bezpečný nákup

Doručujeme do 91 AlzaBoxov.

Rúška a bezpečnostné pomôcky

Ochranné pomôcky máme na sklade a ihneď k odberu.

Najširšia ponuka notebookov na sklade

Notebooky na doma, na cesty alebo do školy na sklade.
Sieť Alzaboxov Notebooky na sklade ihneď k odberu
Zobraziť katalóg

Zaostrené na
kvalitné fotky

Vytvoríte lepšiu fotku mobilom alebo digitálnym fotoaparátom? To je otázka, ktorú si kladie veľké množstvo našich zákazníkov. My sme našli odpoveď!

Zistiť viac

Kúpiť fotoaparát alebo mobilný telefón?

Nespornou výhodou mobilného telefónu je, že ho máte neustále po ruke a kedykoľvek môžete cvaknúť skvelú momentku. Neobetujete ale s telefónom kvalitu na úkor kvantity? Dokáže fotoaparát v mobilnom telefóne pri stále sa zlepšujúcich technológiách plne nahradiť digitálny fotoaparát? Urobili sme test, ku ktorému sme pozvali výrobcov najpredávanejších fotoaparátov na trhu a proti nim sme postavili Samsung S20 a iPhone 11.

Alza.sk - Nikon Alza.sk - Canon Alza.sk - Sony Alza.sk - Olympus Alza.sk - Fujifilm

Ako sme testovali?

Obstarávacia cena fotoaparátov aj mobilných telefónov je vyrovnaná od 750 do 1 200 eur a fotografie sme rozdelili do 5 tém.

Nočné mesto

X
Olympus PEN E-PL10
Alza.sk - nočné mesto Olympus PEN E-PL10
ISO 200, f/5.6, 1 s, fotené na statíve
Apple iPhone 11
Alza.sk - nočné mesto Apple iPhone 11
nočný režim (ISO 800, f/1.8, 1/20 s), fotené na statíve
Kúpiť

Olympus PEN E-PL10 (14-42 mm f/3,5-5,6)/nočné mesto

Nočné fotografie sa podstatne líšia od bežného fotenia cez deň. Hlavný rozdiel spočíva v dlhom expozičnom čase, ktorý môže v určitých prípadoch trvať aj niekoľko desiatok sekúnd. Vždy záleží na tom, čo a za akých svetelných podmienok fotíte. Vďaka tomu, že zostane uzávierka otvorená dlhšie, môže senzor svetlo zachytávať dlhšiu dobu a v dôsledku ho zachytiť viac. Množstvo svetla, z ktorého fotoaparát vytvorí snímku, je silne závislé tiež od veľkosti senzora (resp. veľkosti svetlocitlivých bodov). A v tejto chvíli je výhoda bezzrkadloviek zrejmá – ich senzory sú násobne väčšie ako senzory mobilných telefónov, čo sa premieta aj do kvality fotiek.

Práca s dlhým expozičným časom vyžaduje špeciálne metódy fotenia. Fotografia vytvorená týmto spôsobom je veľmi náchylná na rozmazanie. Aby senzor zachytil ostrú snímku, musíte mu ukazovať úplne statickú scénu. To znamená, že s ním nesmiete klopať ani inak hýbať – v opačnom prípade by bola celá snímka neostrá. Pokiaľ do snímok vstúpi nejaký pohyblivý objekt, bude rozmazaný len on. Tým možno niekedy dosiahnuť veľmi zaujímavých efektov. Môžeme spomenúť napríklad zobrazenie svetlometov prechádzajúcich automobilov ako svetelných čiar alebo „kreslenie“ svetlami (prskavkami, sviečkami, svetlami a pod.).

Na obstaranie kvalitnej snímky s dlhou expozíciou je úplne nevyhnutné dbať, aby bol fotoaparát pevne podopretý. Fotenie z ruky nepripadá do úvahy, potrebovať budete statív. Ani ten ale nie je všespásný, fotoaparátom totiž ľahko pohnete vo chvíli, keď stláčate spúšť. Lepšie je teda použiť spúšť diaľkovú alebo časovanú.

Ako sme nočné mesto fotili?

Pretože sme fotili mesto, a to vyzerá efektne najmä pri použití väčšej ohniskovej vzdialenosti (pri väčšom priblížení), zvolili sme tú najdlhšiu, akú objektív ponúkal. Zároveň sme ale nastavili najnižšie clonové číslo. ISO sme nechali na hodnote 200, aby sme zabránili zbytočnému šumu. Zostávalo už len nastaviť čas – expozíciu vhodnú na kvalitné zachytenie tejto scény nám poskytla jedna sekunda.

Zásady fotenia nočných scén

Pokiaľ sa rozhodnete fotiť v noci, nájdite si vhodné miesto a nezabudnite, že je dôležité:

  • Použiť robustný statív – všetky statívy si nie sú rovné. Vždy chcete použiť statív, ktorý je pevný, a to nie sú všetky. Niektoré sa môžu hýbať napríklad vo vetre. Pokiaľ teda chcete fotiť v noci, nebojte sa do statívu investovať, môže vám vydržať aj desiatky rokov.
  • Fotiť dlhým expozičným časom – to sme si vysvetlili už vyššie. Dlhý expozičný čas zabezpečí, že môže senzor dlhšie zbierať svetlo. Týmto spôsobom možno rozjasniť scénu tak, že sa na fotografii javí výrazne svetlejšia, než ako ju vidí ľudské oko.
  • Snažiť sa používať nízke ISO – to platí na fotografie všeobecne. Čím nižšie ISO môžete použiť, tým lepšie – získate kvalitnejšie fotky. Niektoré situácie vyššie ISO síce vyžadujú, nočná scéna, kde môžete snímku zosvetliť dlhším expozičným časom, medzi ne ale nepatrí.
Alza.sk - nočné mesto iPhone 11
nočný režim (ISO 800, f/1.8, 1/20 s), fotené na statíve
Alza.sk - nočné mesto iPhone 11
nočný režim (ISO 800, f/1.8, 1/20 s), fotené na statíve
Alza.sk - nočné mesto Olympus PEN E-PL10
ISO 200, f/5.6, 1 s, fotené na statíve
Alza.sk - nočné mesto Olympus PEN E-PL10
ISO 200, f/5.6, 1 s, fotené na statíve
Detailné výrezy fotografií

Portrét

X
Canon 250D
Alza.sk - Portrét Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Samsung Galaxy S20
Alza.sk - Portrét Samsung Galaxy S20
Portrétny režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Kúpiť

Aj s lacnou zrkadlovkou zaobstaráte portréty, o akých sa môže mobilným telefónom len snívať. Už na prvý pohľad si ľahko všimnete rozdiely v pozadí. Zrkadlovka jej rozostrením výraznejšie a tiež prirodzenejšie izoluje fotený subjekt, čo dodáva fotografii profesionálny vzhľad. Pretože efektné rozostrenie zaisťuje kvalitná optika objektívu, nemusíte sa báť vzniku nevzhľadných nedokonalostí, akých sa môžu dopúšťať softvérové portrétne režimy mobilných telefónov.

Prečo vyzerá portrét vytvorený zrkadlovkou o toľko lepšie ako portrét z mobilu? Odpoveďou je kombinácia nízkej clony (objektív prepúšťa k senzoru veľké množstvo svetla) a väčšej ohniskovej vzdialenosti (úrovne priblíženia). Tá má za následok, že ostré sú len objekty vo vzdialenosti, na ktorú ostrím. Čokoľvek sa nachádza od objektívu bližšie alebo ďalej než tento bod, je rozostrené. Úroveň rozostrenia je závislá od toho, ako sa vzdialenosť rozostreného objektu líši od vzdialenosti zaostreného bodu.

Na porovnávacej fotografii tento optický jav vhodne reprezentuje vetva stromu. Bližšie fotoaparátu je úplne rozostrená, ako sa ale približuje zaostrovanie bodu (tvár), plynule sa zostruje. Keby pokračovala rovno, opäť by sa rozostrila a splynula s pozadím. Tento efekt nie sú mobilné telefóny schopné napodobniť, čo napokon dokazuje aj druhá fotografia urobená na Samsung Galaxy S20 a Iphone 11, jedny z najlepších fotomobilov súčasnosti.

Ako sme portrét fotili?

Na fotenie portrétu sme použili objektív Canon EF 50 mm f/1.8 STM, ktorý je lacný a kvalitný zároveň, a ide tak o dokonalé portrétové sklo pre začiatočníkov. Pri zhotovovaní portrétu sme plne využili jeho potenciál a clonu nastavili na f/1.8, aby sme získali krásne rozostrené pozadie. Citlivosť senzora (ISO) sme ponechali na hodnote 100, pretože scéna poskytovala dostatok svetla a nízke ISO zaistí minimum nechceného šumu. Režim priority clony potom už automaticky dopočítal čas uzávierky na 1/250 sekundy, aby bola snímka vhodne exponovaná.

Zásady fotenia portrétu

Fotografia je forma umenia a portrét môže vyzerať všelijako, jeho základnú a najbežnejšiu formu ale definuje ostrý objekt v popretí rozostreného pozadia. Tento typ kresby označujeme ako malú hĺbku ostrosti. Aby sme dosiahli ideálneho portrétneho efektu, musíme sa snažiť splniť nasledujúce:

Používať malé clonové číslo – je potrebné vybrať objektív, ktorý má clonové číslo čo najmenšie a s týmto číslom ho tiež použiť. Čím nižšie clonové číslo použijeme (f/1.8, ale lepšie f/1.4 alebo f/1.2), tým príjemnejšie pozadia získame. Pri samotnom fotení môžeme clonu ľahko nastavovať v režime nazvanom „priorita clony“.

Využiť väčšiu ohniskovú vzdialenosť – čím väčšiu má objektív ohniskovú vzdialenosť (úroveň priblíženia), tým rozostretejšie pozadie produkuje. Na získanie čo najrozostrenejšieho pozadia je vhodné kombinovať „dlhé ohnisko“ s nízkym clonovým číslom. Začiatočníci si vystačia s 50 mm f/1.8, profesionáli ale na lepšie výsledky využívajú napríklad 85 mm f/1.2.

Ísť k subjektu čo najbližšie – áno, aj vzdialenosť fotoaparátu od foteného subjektu výrazne ovplyvňuje vzhľad pozadia. Pokiaľ chcete rozostrenie maximalizovať, foťte z najkratšej vzdialenosti, na akú vám objektív umožní zaostriť. Týmto spôsobom možno základný portrétny vzhľad dosiahnuť dokonca aj pomocou objektívu s relatívne zlou svetelnosťou.

Alza.sk - nočné mesto Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Alza.sk - nočné mesto Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Alza.sk - nočné mesto Samsung S20
portrétny režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Alza.sk - nočné mesto Samsung S20
portrétny režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Detailné výrezy fotografií

Fotenie pohybu

X
Canon 250D
Alza.sk – fotenie pohybu Canon 250D
Kontinuálne snímanie (ISO 100, f/2.2 50mm, 1/2500 s)
Samsung Galaxy S20
Alza.sk – fotenie pohybu Samsung Galaxy S20
Kontinuálne snímanie (ISO 50, f/2 5.9mm, 1/400 s)
Kúpiť

Videli ste niekedy športovú fotografiu zachytenú v ten správny moment a obdivovali pohotovosť fotografa? Pokiaľ áno, možno vás teraz sklameme. Športová fotografia určite nie je ľahká disciplína a pohotovosť skutočne vyžaduje, moderné fotoaparáty ju ale výrazne uľahčujú. Sú totiž schopné veľmi rýchlo ostriť, zaostrený objekt automaticky sledovať, a potom ho aj odfotiť mnohokrát za sekundu. Ak ste teda v správny čas na správnom mieste a dobre zvolíte kompozíciu, je veľmi pravdepodobné že si domov odnesiete jednu, alebo hneď niekoľko skvelých fotografií.

Sériové snímanie (tak hovoríme obstaraniu niekoľkých snímok v rýchlom slede) je funkcia, ktorú má dnes väčšina fotoaparátov. Nami použitý Canon 250D dokáže odfotiť 5 snímok za sekundu, čo je pre väčšinu amatérskych fotografov postačujúce, zároveň sa to ale nerovná hodnotám, akých dosahujú profesionálne (bez)zrkadlovky. Napríklad špičkový Canon EOS 1D X Mark III, ktorého cena je takmer 7 200 €, dokáže pri použití optického hľadáčika zachytiť 16 snímok za sekundu. Aj keď ide rad 1D X profesionálom naproti prakticky všetkými svojimi funkciami, rýchle sériové snímanie je jedným z hlavných dôvodov, prečo mnohí zaplatia vysokú cenu s radosťou.

Nejakú formu sériového snímania majú pochopiteľne aj mobilné telefóny a zvyčajne aj funguje rovnako ako pri fotoaparátoch – snímky sú snímané automaticky po dobu, počas ktorej držíte spúšť. Bolo by však chybou očakávať, že mobil zaobstará rovnako kvalitné snímky ako zrkadlovka. Fotoaparát má väčší senzor s výrazne vyšším natívnym rozlíšením, čo znamená, že je schopný zachytiť viac detailu s nižšou úrovňou šumu. To je na našich fotografiách zrejmé napríklad v tvári foteného chlapca. Nemožno zabúdať na efektne rozostrené pozadie, ktorý možno pri fotení vzdialeného pohybu docieliť iba pomocou fotoaparátu a svetelného objektívu s väčšou ohniskovou vzdialenosťou.

Ako sme portrét fotili?

Canon EOS 250D sme doplnili o objektív 50 mm f/1.8 STM, ktorý možno na APS-C fotoaparáte považovať za krátky teleobjektív (objektív s väčším priblížením). Fotili sme v režime priority clony, ktorú sme nastavili na hodnotu f/2.2. Pri nej má objektív ostrejšiu kresbu a zároveň ešte prepúšťa dostatok svetla na získanie pekne rozostreného pozadia. Pri oboch zariadeniach bolo nastavené najnižšie možné ISO a dopočet expozičného času sme prenechali automatike. Fotoaparát zvolil 1/2500 sekundy, vďaka čomu je fotografia pekne ostrá. Mobil sa ale zastavil na 1/436 s, čo vyústilo v relatívne nevzhľadné rozmazanie kolies.

Zásady fotenia pohybu

Na tejto stránke pre vás máme ešte jednu časť o pohybe, v ktorej sme fotili bežiaceho psa. Na ďalšie rady sa môžete pozrieť tam, avšak zatiaľ nezabúdajte:

  • Používať malé clonové číslo – rýchlo sa pohybujúce subjekty (ľudia, zvieratá a pod.) sa počas pohybu výrazne menia. Fotený človek môže zrovna mrknúť alebo mať nelichotivý výraz. Sériové snímanie zvyšuje pravdepodobnosť, že bude výsledná snímka celkovo kvalitná.
  • Využiť väčšiu ohniskovú vzdialenosť – za jasného dňa by ste mali aj pohyb fotiť v režime priority clony, lebo ten vám poskytne lepšiu kontrolu nad vzhľadom snímky (najmä čo sa rozostreného pozadia týka). Za týchto podmienok a pri nízkom clonovom čísle fotoaparát vždy zvolí krátky expozičný čas, takže o ostré zachytenie pohybu sa nemusíte báť. Pokiaľ však fotíte za horších svetelných podmienok, vyberte prioritu času, aby ste zabezpečili, že čas neklesne k hodnotám, pri ktorých by bola snímka rozmazaná. Prioritu času voľte aj v prípade, že chcete napr. švenkovať.
  • Ísť k subjektu čo najbližšie – komponovanie snímok, čiže volenie toho, ako budú prvky na fotografii usporiadané, je pri rýchlej (napr. športovej) fotografii veľmi náročné a vyžaduje to prax. Dobrú fotku nerobí len zachytený subjekt, ale tiež jej vyhotovenie.
Alza.cz - Zachycení pohybu Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Alza.cz - Zachycení pohybu Canon 250D
ISO 100, f/1.8, 1/250 s
Alza.cz - Zachycení pohybu Samsung S20
Portrétny režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Alza.cz - Zachycení pohybu Samsung S20
Portrétny režim (ISO 40, f/2, 1/100 s)
Detailné výrezy fotografií

Fotenie prírody

X
Nikon Z50
Alza.sk - príroda Nikon Z50
ISO 140, f/6.3, 1/400 s, detail
Apple iPhone 11
Alza.sk - príroda Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/1124 s), priblížené, detail
Kúpiť

Pri fotení zveri vo voľnej prírode je vaším najlepším priateľom kvalitný teleobjektív, ktorým mobilný telefón jednoducho vybaviť nemožno. Umožní vám totiž fotený subjekt zachytiť z veľkej diaľky a zároveň ním vyplniť značnú časť záberu. Žiadne divoké zviera vám nedovolí tak blízky kontakt, aby ste ho mohli odfotiť bežným, nieto širokouhlým objektívom. S teleobjektívom môžete stáť dostatočne ďaleko na to, aby ste zviera nevyplašili, aj tak ho ale zachytiť, ako keby ste stáli vedľa neho.

Vedľa samotného priblíženia je veľkou výhodou teleobjektívov tiež ich schopnosť produkovať nízku hĺbku ostrosti (a teda výrazne rozostrené pozadie) aj pri vyššom clonovom čísle. Či už teda budete fotiť akýmkoľvek teleobjektívom, je veľká pravdepodobnosť, že sa vám podarí dosiahnuť pekné vizuálne izolácie foteného subjektu. Fotku si potom navyše môžete vďaka technickej kvalite bez obáv vytlačiť aj vo veľkom formáte.

S novými, takmer miniatúrnymi, a napriek tomu výkonnými bezzrkadlovkami si navyše teleobjektív ľahko pribalíte aj tam, kam nechcete brať zbytočnú záťaž – napríklad na pešiu túru. Na nových bezzrkadlovkách Nikon s APS-C snímačom sú k dispozícii aj nové objektívy s bajonetom Z. A to platí aj pre teleobjektívy. Pokiaľ si teda so sebou zabalíte Nikon Z50 so setovým objektívom 16-50 mm a teleobjektívom 50-250 mm, bude vaša kompletná fotografická výbava vážiť menej ako kilogram, čo pri dlhých pochodoch prírodou určite oceníte.

Ako sme divokú zver fotili?

Na maximálne priblíženie sme využili ohniskovú vzdialenosť 250 mm a najnižšie clonové číslo, aké pri nej objektív ponúka, teda f/6.3. Ďalej sme zvolili relatívne krátky čas uzávierky (1/400 s), aby sme eliminovali prípadné nechcené rozmazanie fotografie z dôvodu nestability rúk. Ohnisková vzdialenosť nášho objektívu sa totiž kvôli 1,5× orezu APS-C snímača javí ako 375 mm. Optická stabilizácia objektívu (VR) by nám síce umožnila čas mierne zvýšiť, použitím krátkeho času sme ale získali tiež istotu, že bude zviera ostré aj v prípade, že sa pohne. Citlivosť ISO 200 je potom zárukou prakticky nerozoznateľného šumu.

Zásady fotenia divokej zveri

Foteniu divokej zveri sa zvyčajne venujú veľmi cieľavedomí fotografi, ktorí sú ochotní čakať v prírode na snímku aj dlhé hodiny. Pokiaľ toto nie je vaša predstava ideálneho koníčka, môžete aj napriek tomu zver zachytiť zaujímavými spôsobmi. Stačí sa vypraviť na miesto, kde sa vyskytuje v hojnom počte – do prírodnej rezervácie, oborov alebo napríklad zoologickej záhrady. V každom prípade by ste nemali zabúdať:

  • Používať krátky čas – kvôli dlhému objektívu. Pokiaľ fotíte z ruky, nemal by byť čas uzávierky vyšší ako 1/ohnisková vzdialenosť. Čas na fotenie s 50 mm objektívom by teda nemal presiahnuť 1/50 s (pri 250 mm objektíve 1/250 s atď.). Čas by mal byť ešte kratší, pokiaľ fotíte zviera v pohybe.
  • Využívať monopod – monopod je jednonohý kompaktný statív, ktorý sa ľahko prenáša a navyše vám uľaví od dlhého držania fotoaparátu pri čakaní na správnu pozíciu zvieraťa. Tiež pomôže so stabilizáciou, takže môžete v prípade potreby využiť dlhší expozičný čas.
  • Byť opatrný – divoká zver sa pochopiteľne veľmi ľahko vyplaší. Aby ste získali čo najlepšie zábery, musíte sa pohybovať opatrne a hlavne ticho. Fotka zvieraťa v jeho prirodzenom správaní je oveľa efektnejšia a hodnotnejšia ako fotka zvieraťa, ktoré pred vami uteká.
Alza.sk - nočné mesto Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/1124 s), priblížené, detail
Alza.sk - nočné mesto Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/1124 s), priblížené, detail
Alza.sk - nočné mesto Nikon Z50
ISO 140, f/6.3, 1/400 s, detail
Alza.sk - nočné mesto Nikon Z50
ISO 140, f/6.3, 1/400 s, detail
Detailné výrezy fotografií

Zviera v pohybe

X
Sony A6100
Alza.sk - Zviera v pohybe Sony A6100
ISO 200, f/6.3, 1/500 s
Apple iPhone 11
Alza.sk - Zviera v pohybe Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/237 s), priblížené
Kúpiť

Na fotenie pohybu možno pristúpiť rôznymi spôsobmi. Pohyb je možné celkom zmraziť použitím veľmi krátkeho expozičného času, možno ho ale tiež ukázať pomocou času dlhšieho, a to rôznymi spôsobmi. Faktom ale je, že pri fotení pohybu je absolútne kľúčové mať jednoduchý prístup k nastaveniam fotoaparátu, čo mobilný telefón nespĺňa. Fotografické aplikácie síce často majú „manuálny“ režim, ten ale ani zďaleka neposkytuje takú úroveň kontroly ako bezzrkadlovky.

Pokiaľ chcete pohyb na snímke úplne zmraziť, základom je použiť veľmi krátky čas (1/1000 s alebo ešte kratší). V takom prípade bude snímka úplne ostrá – pokiaľ budete fotiť napríklad letiaceho dravca, s týmto časom bude po priblížení znehybnené aj jeho rýchlo kmitajúce perie. Ak sa naopak rozhodnete aspoň na čiastočné zobrazenie pohybu, budete musieť čas predĺžiť (napr. medzi hodnoty 1/500 a 1/300 s). Keď sa s takým nastavením rozhodnete odfotiť napríklad bežiaceho koňa, jeho hlava bude pekne ostrá, rýchlejšie sa pohybujúce nohy už ale budú rozmazané.

Majstrovskou formou zachytenia pohybu je potom tzv. švenkovanie (niekedy tiež panning). Pri ňom nastavíte veľmi dlhý čas (často aj dlhší ako 1/100 s) a na snímke sa snažíte udržať ostrý iba subjekt, ktorý sa pohybuje. Všetko ostatné je rozmazané. Švenkový efekt dosiahnete tým, že budete pohybovať fotoaparátom rovnakou rýchlosťou, akou sa pohybuje fotený subjekt a v pravý moment stlačíte spúšť. Ide o techniku, ktorú treba dôkladne natrénovať – využiť na to môžete napríklad prechádzajúce autá.

Ako sme pohyb fotili?

Psíka sme sa rozhodli zachytiť ostro a naživo zároveň. Pretože sme ho nechceli úplne zmraziť, zvolili sme expozičný čas 1/500 s, vďaka ktorému má len mierne rozmazané nohy. Pretože ide už o relatívne krátky čas a objektív má pri tomto priblížení relatívne nízku svetelnosť (f/6.3), museli sme expozíciu kompenzovať vyššou hodnotou ISO (800). To do snímky síce vnieslo mierny šum, za týchto svetelných podmienok je ale stále prakticky nebadateľný.

Zásady fotenia pohybu

Fotografovanie pohybu nie je vôbec ľahká disciplína. Naopak vyžaduje značné množstvo tréningu a dobrej znalosti fotografických nastavení. O tých sa najviac naučíte pri skutočnom fotografovaní. Aby ste mali ľahšie začiatky, riaďte sa aspoň týmito zásadami:

  • Premyslieť dĺžku expozície – vopred si rozmyslite, ako chcete, aby výsledná fotografia vyzerala. Pohybuje sa subjekt veľmi rýchlo a vy ho chcete v pohybe úplne zmraziť? Nastavte čas aspoň 1/1000 s. Chcete pohyb zachytiť čiastočne? Odpoveďou sú hodnoty 1/500-1/200 s. Pokiaľ sa ale rozhodnete pre švenkovanie, väčšinou musíte ísť pod tieto hodnoty a fotoaparátom pohybovať veľmi plynulo.
  • Nezabúdať na ostatné nastavenia – čas je pri fotení pohybu veľmi dôležitý, s hodnotou ISO a clonovým číslom je ale pevne spojený. Pokiaľ to svetelné podmienky scény vyžadujú, nastavte najnižšie možné clonové číslo a nebojte sa zvýšiť ISO.
  • Nebáť sa rozmazaných snímok – ak fotíte pohyb, nesmiete rozmazaný záber automaticky považovať za nevydarený. Naopak, správne rozmazanie je schopné náš mozog presvedčiť, že sa pozeráme na fotografiu, ktorá sa každú chvíľku pohne. Efektné zachytenie pohybu je nielen testom fotografickej techniky, ale aj schopností fotografa.
Alza.sk - nočné mesto Apple iPhone 11
automatický režim (ISO 32, f/1.8, 1/237 s), priblížené
Alza.sk - nočné mesto Sony A6100
ISO 200, f/6.3, 1/500 s
Alza.sk - nočné mesto Sony A6100
ISO 200, f/6.3, 1/500 s
Alza.sk - nočné mesto Sony A6100
ISO 200, f/6.3, 1/500 s
Detailné výrezy fotografií

Ďalšie fotoaparáty Sony

Celá kategória

Východ/západ slnka

X
Fujifilm X-T200
Alza.sk - Východ/západ slnka Fujifilm X-T200
ISO 320, f/11, 1/25 s
Samsung S20
Alza.sk - Východ/západ slnka Samsung S20
automatický režim (ISO 50, f/2.2, 1/171 s)
Kúpiť

Západ či východ slnka je vždy scéna s vysokým dynamickým rozsahom – rozdiel medzi najtmavším a najsvätejším miestom je spravidla obrovský. Môže byť preto náročné zvoliť správne nastavenia. Pokiaľ expozíciu (množstvo zachyteného svetla) prispôsobíte svetlým miestam, tmavšie časti budú tak tmavé, že v nich uvidíte len málo. Ak ale zvolíte nastavenie podľa tmavých miest, čaká vás prepálenie tých svetlých.

Je teda zrejmé, že vytvoriť v takýchto podmienkach kvalitnú fotografiu nie je zvyčajne vôbec jednoduché. Výkonné senzory bezzrkadloviek to ale celkom uľahčujú, dynamický rozsah sú totiž schopné zachytiť výrazne lepšie než malé snímače mobilných telefónov. V praxi to znamená, že keď zaobstaráte rovnakú fotku telefónom a fotoaparátom, fotoaparát zachová detail a prirodzené svetlo aj vo veľmi tmavých (či naopak svetlých) miestach, kdežto mobilný telefón nie.

Fotografický výkon mobilných telefónov je veľmi premenlivý – za jasného dňa sú v exteriéri schopné urobiť snímky takmer nerozoznateľné od profesionálnych (bez)zrkadloviek. So západom slnka, presunom do interiéru alebo fotením tieňov však táto schopnosť úplne mizne. Trpia tým detaily, ktoré sú redukciou šumu nepekne zliate alebo zašednuté farby, na ktorých verné zachytenie jednoducho nie je mobilný senzor dostatočne citlivý. Ako môžete vidieť na porovnávacích fotografiách, bezzrkadloviek sa tento problém netýka.

Ako sme západ slnka fotili?

Pretože sme chceli zachytiť unikátnu krajinnú charakteristiku celého miesta, rozhodli sme sa objektív nastaviť na najkratšiu ohniskovú vzdialenosť (najširší uhol záberu). Následne sme v režime priority clony nastavili f/11, čo je relatívne vysoké clonové číslo, ktoré nám pomohlo získať výrazný efekt slnečných lúčov. Aby sme do fotografie nevniesli príliš šumu, ISO zostalo na hodnote 320. Čas sme nechali dopočítať automatikou fotoaparátu, ktorá ho nastavila na 1/25 s. Vďaka krátkej ohniskovej vzdialenosti objektívu nebolo pri tomto čase nutné použiť statív.

Zásady fotenia pri západe slnka

Pri fotení západov slnka je dôležitá trpezlivosť. Jednoducho sa oplatí počkať na vhodnú chvíľu. Aj keď už dobrú fotku máte, možno zaobstaráte ešte lepšiu. Chvíľku skrátka počkajte a pozorujte, ako sa mení svetlo. Na škodu nie sú ani fotografické aplikácie, ktoré za vás čas západu slnka postrážia. Keď ste na mieste, nezabudnite:

  • Použiť vyššie clonové číslo – v prípade, že máte nejaké predmety v popredí, vyššie clonové číslo zaistí, že budú ostré. Ide ale aj o nastavenie nutné k zachyteniu efektných slnečných lúčov. Čím vyššie clonové číslo bude, tým výraznejšie budú aj lúče. Optimálny je rozsah f/11 až f/16.
  • Fotiť do formátu RAW – najviac zo senzora fotoaparátu vyťažíte pri použití formátu RAW. Priamo z fotoaparátu síce nepôsobí príliš zaujímavo, je ale bezstratový a ponúka veľkú flexibilitu na neskoršie úpravy v počítači. Postprodukčná korekcia farieb, expozície a ďalších parametrov je síce práca navyše, zároveň ide ale o spôsob, ako získať fotky v tej najlepšej kvalite.
  • Zaobstarať niekoľko rôzne exponovaných fotografií – exponujte zvlášť podľa svetlých a podľa tmavých miest. Pri počítači sa môžete rozhodnúť, ktorá fotografia zachytila najviac detailov. Možno tiež využiť bracketing a HDR režim, ktorý sériu rôzne exponovaných snímok zachytí automaticky a rovno ich spojí do jedinej, vizuálne netradičnej fotografie.
Alza.sk - Východ/západ slnka Samsung S20
automatický režim (ISO 50, f/2.2, 1/171 s)
Alza.sk - Východ/západ slnka Samsung S20
automatický režim (ISO 50, f/2.2, 1/171 s)
Alza.sk - Východ/západ slnka Fujifilm X-T200
ISO 320, f/11, 1/25 s
Alza.sk - Východ/západ slnka Fujifilm X-T200
ISO 320, f/11, 1/25 s
Detailné výrezy fotografií

Ďalšie fotoaparáty Fujifilm

Celá kategória

Podeľte sa s priateľmi

Zaujala vás ponuka? Tak prečo si ju nechávať pre seba.
Urobte radosť známym!

0
Vytlačiť
Skúste nové Alza Premium Moja Alza Prihlásiť Pre organizácie Ako nakúpiť
WEB16
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi