Roku 2018 už pomaly zvoní umieračik, a to popri šťastnom uvedomení si, že sme všetci o 12 mesiacov bližšie k ultimátnemu game overu našich životov, znamená tiež vynikajúcu príležitosť zhodnotiť tohtoročnú hernú úrodu. Tentokrát nebudeme trocháriť a namiesto záverečného štvrťroka sa pozrieme rovno na celý ročník 2018. Ktoré tituly chytili našu redakciu za srdiečko najviac? Kto si nakoniec odniesol titul Najlepšia hra roku 2018 a ako sme hodnotili v jednotlivých kategóriách? To vám prezradia nasledujúce riadky/minúty.
Najlepšie hry roku 2018
• Špeciál: 31. 12. 2018 • Autor: Redakcia
Red Dead Redemption 2, God of War, Monster Hunter: World a ďalšie...
Vyberať najlepšie hry za tak kvalitný rok, akým bol ten s číslovkou 2018, nie je vôbec jednoduché. Hlavne keď túto neľahkú úlohu musíte urobiť v rámci redakcie, kde pod na prvý pohľad pohodovým a láskyplným povrchom zúri vojna. Vojna, v ktorej konzolová kohorta momentálne s prehľadom drví kedysi veľkolepé impérium menom PC (Master Race), ktoré bohužiaľ posledné roky zažíva skôr stagnáciu až úpadok.
A čo ak sa zapojí do konfliktu športiak presadzujúci na vysoké posty virtuálne kopanie do okrúhleho nezmyslu? Alebo pretekár, ktorý pri pohľade na stroj na štyroch kolesách nevidí prostriedok na dopravu z bodu A do bodu B, ale nespútané stádo koní pod kapotou? Ako vyzerá konečné poradie našej top 10, si môžete pozrieť nižšie. A pokiaľ vás zaujíma, čo nás viedlo k výberu práve týchto titulov, čítajte smelo ďalej.
V druhej časti tohto megačlánku si prezriete víťazov jednotlivých kategórií a nakoniec si prečítate, ako hodnotia uplynulý rok členovia redakcie.
Na samom chvoste nášho zoznamu najlepších hier roku 2018 sa nachádza izometrické RPG Pillars of Eternity 2: Deadfire, za ktorým stojí kultové štúdio Obsidian Enterteinment. Už od prvého oznámenia išlo o veľmi ambiciózne dielo s veľkým potenciálom, kvôli ktorému sme ho pozorne sledovali po celú dobu produkcie. Vo finále nám bol po mnohých mesiacoch vývoja daný do rúk natoľko vydarený projekt, že v našom rebríčku za žiadnu cenu nemohol chýbať.
Pillars of Eternity 2: Deadfire stavilo na príbeh
Najväčším tromfom Pillars of Eternity 2: Deadfire bol rozhodne príbeh, ktorý nás vďaka svojmu spracovaniu úplne pohltil. Po celú dobu, kedy sme mohli na našej lodi putovať po súostroví Deadfire, pred nás staval jednu unikátnu postavu za druhou. Rovnako tak sme sa vôbec nemohli sťažovať na nedostatok aktivít spojených s moreplavbami, ktorých škála bola natoľko rozsiahla, že sme v tomto svete strávili niekoľko desiatok hodín. Pillars of Eternity 2: Deadfire vyšlo 8. mája na PC. Za jeho kvality sme mu v našej recenzii udelili krásnych 90 %.
Deviatu pozíciu si u nás rezervoval svet bielovlasého lovca monštier. Značka Zaklínač sa v poslednej dobe rovná stávke na istotu, a štúdio CD Projekt RED si to veľmi dobre uvedomuje. V Thronebreaker: The Witcher Tales dalo priestor zdanlivo nenápadnej minihre z Divokého honu, ktorá však zaujala široké spektrum hráčov. Samozrejme máme na mysli Gwent, ktorý sa presadil ako samostatný titul s príbehovou linkou zaoberajúcou sa neľahkým osudom kráľovnej Meve. Tvorcovia dlho ladili každý detail, niekoľkokrát prekopali základné princípy krčmovej kartovky, a tak nám nakoniec mohli naservírovať vybrúsený klenot.
Zápletka s príchuťou Zaklínača je príjemným spestrením
Príbehové eskapády lyrijskej a rivijskej kráľovnej Meve prestupujú adventúrne prvky a puzzle hádanky, ktoré dokážu prikovať hráča k obrazovke na dlhé hodiny. Návykový princíp kartičkových hier žmýka Gwent dokonale. Prepojenie zberateľstva jednotlivých kariet a rozprávania príbehu funguje skvele, ale napriek tomu hlavná úloha Thronebreaker: The Witcher Tales patrí samotnému boju balíčka proti balíčku, ktorý si možno užiť aj v bezplatnej verzii, ktorej sme udelili veľmi slušných 89 %. Príbehový obsah sa na počítače dostal 23. októbra a vyslúžil si v našej recenzii ešte lepších 93 %. V súčasnosti si ho užijú tiež vlastníci konzol PS4 a Xbox One.
8.Forza Horizon 4 – najlepšie arkádové preteky tohto roka
Pretekárskych hier vyšlo v roku 2018 pomerne dosť, žiadna z nich však nevyčnievala svojou kvalitou či nápadmi natoľko, aby sa do nášho výberu najlepších hier dostala. Jedinou výnimkou je Forza Horizon 4, ďalší diel populárnych arkádových pretekov, ktoré už pravidelne skracujú čakanie na ďalší diel sesterskej série s prívlastkom Motorsport. Forza Horizon si však veľmi rýchlo vydobyla povesť jednej z najlepších, ak nie možno úplne najlepšej pretekárskej arkády v otvorenom svete a štvrtý diel túto pozíciu jednoznačne potvrdil.
Štyri ročné obdobia podľa Playground Games
Autorom z britského štúdia Playground Games sa podarilo už štvrtýkrát prekonať svoj vlastný tieň a priniesť zase o niečo lepší pretekársky zážitok a tiež hneď niekoľko zaujímavých noviniek. Tou najzásadnejšou sú pravidelné obmeny ročných období, ktoré prebiehajú v týždenných cykloch a okrem fascinujúcej zmeny vizuálu kompletne zmenia aj jazdné vlastnosti. Záverom roka potom Forza Horizon 4 dostala aj vynikajúce DLC Fortune Island, takže ak vlastníte PC alebo Xbox One a máte v obľube arkádové preteky, naše odporúčanie je jasné. Forza Horizon 4 vyšla 2. októbra a v našej recenzii si vyslúžila 93 %.
Siedmu priečku medzi najlepšími hrami roku 2018 sa podarilo uchmatnúť klasicky ladenému izometrickému RPG Pathfinder: Kingmaker, na ktorom v minulých rokoch pracovala vývojárska spoločnosť Owlcat Games spolu s legendárnym Chrisom Avellonom. Kvôli nedostatočnej propagácii samotnými tvorcami nám takmer uniklo. Našťastie sme si k nemu nakoniec našli cestu, vďaka čomu nám neušlo jedno z najväčších prekvapení tohto roku.
Pathfinder: Kingmaker sa s nami nepáral
Spočiatku sme toho od Pathfinder: Kingmaker veľa neočakávali, pretože celok vyzeral na prvý pohľad veľmi priemerne. Nakoniec nás však svojimi kvalitami veľmi príjemne prekvapil. Prím v tomto dieliku hral okrem prepracovaného dejového pozadia komplexný súbojový systém, ktorý svojou náročnosťou rozhodne nemieril na začiatočníkov, od ktorých si to v recenziách často slušne zlízol. Zaujímavá bola tiež správa kráľovstva, do ktorého čela sme sa po niekoľkých hodinách hrania postavili. Pathfinder: Kingmaker vyšlo 25. septembra na PC. V našej recenzii si odnieslo 92 %.
Spodnú polovicu nášho zoznamu technickým K.O. ukončuje Super Smash Bros. Ultimate – ultimátne fantázie fanúšikov japonského Nintenda, ale aj žánru bojoviek ako takého. V tejto populárnej crossoverovej sérii sa totiž stretáva množstvo herných značiek a jej hrdinom aj záporákom dáva priestor, aby si svoje nezhody vyjasnili pekne postarom – teda ručne. Vďaka tomu sa tak na jednom bojisku môže stretnúť napríklad Solid Snake, Pikachu, Mario, Link, Kirby, Wario, a je to jednoducho skvelá zábava.
Super Smash Bros.Ultimate svojich hráčov priamo zahltí obsahom
Super Smash Bros. Ultimate je na prvý pohľad jednoduchý, na ten druhý ale až prekvapivo komplexný titul. Základné pravidlá a princípy pochopíte za chvíľočku, takže vám nič nebráni spustiť hru a začať sa okamžite baviť. Naozajstné osvojenie všetkých herných mechanizmov vám ale nejaký ten čas zaberie, čo rozhodne nie je na škodu, pretože hrateľnosť je vynikajúca, audiovizuálne spracovanie výborné, herných režimov je na výber množstvo a hrateľných postáv a bojových arén až nehanebne veľa. Dokáže toto snáď vaša bojovka? Super Smash Bros. Ultimate vyšlo 7. decembra 2018 pre Nintendo Switch a v našej recenzii si vymlátil parádnych 93 %.
Ak ste niekedy premýšľali nad tým, aké by to asi bolo vyraziť na lov dinosaurov vyzbrojení obojručným mečom vo veľkosti bežného človeka, Monster Hunter: World vám túto otázku zodpovie do posledného detailu. Ako prvé vás asi toho akčné RPG štúdia Capcom ohromí prekrásne spracovaným, živým svetom, v ktorom sa divé zvieratá pohybujú a konajú podľa vlastných inštinktov a prirodzenosti. Podarí sa vám v tomto neúprosnom svete prežiť a zavesiť si nakoniec nad krb nejakú tú dinosauriu trofej?
Monster Hunter: World – ulov, spracuj, craftuj
Séria Monster Hunter odjakživa zožínala úspech predovšetkým na japonskom trhu, aktuálnemu dielu sa ale podarilo získať veľa nových fanúšikov aj napriek tomu, že rozhodne nejde o hru pre každého. Veľa herných mechanizmov, náročné súboje s monštrami a neustála potreba craftovať stále silnejšiu výbavu môže hocikoho odradiť, ak sa ale nedáte, vďaka skvelej hrateľnosti a atmosfére rýchlo spoznáte, že je Monster Hunter: World výstavným úlovkom roku 2018 a 5. miesto v našom rebríčku si jednoznačne zaslúži. Hra vyšla 26. januára 2018 pre PC, PS4 a Xbox One a v recenzii získala úctyhodných 90 %.
Rovnako ako medzi filmami či knihami sa aj v rámci hier nájde priestor na netradičnú tvorbu, do ktorej odjakživa patria projekty Davida Cage a jeho štúdia Quantic Dream, ktoré sa často označujú skôr za interaktívne filmy než hry. Niektorí ich považujú za videoherné klenoty, iní nad nimi ohŕňajú nos. Detroit: Become Human a jeho štvrté miesto v rebríčku najlepších hier roku 2018 je však jasným dôkazom toho, že ide o výnimočný titul a uniknúť vašej pozornosti by rozhodne nemal ani v prípade, že nie ste fanúšikom tohto žánru. Detroit: Become Human totiž považujeme za nový evolučný stupeň spomínaných interaktívnych filmov.
Detroit: Become Human nastavuje zrkadlo spoločnosti
Autori sa dotýkajú tých najaktuálnejších aj najcitlivejších tém súčasnosti, ale zároveň aj vašich najvnútornejších citov či nastavenia morálky. Opraty príbehu navyše bezozbytku preberá hráč, ktorý svojimi početnými rozhodnutiami usmerňuje dej tak, ako si sám praje. Príbeh je totiž tvorený fascinujúcou pavúčou sieťou akcií a reakcií, ktoré majú nečakané a nepredvídateľné konzekvencie. Detroit: Become Human je tak vašou hrou, vaším príbehom a je len na vás, akým spôsobom ju budete hrať. Detroit: Become Human vyšiel 25. mája exkluzívne na PlayStation 4 a v našej recenzii získal 99 %.
Spartský bojovník, ktorý ukázal prostredník celému gréckemu panteónu a zabil samotného Dia, na niekoľko rokov uložil k spánku. Nie snáď preto, aby sa vrátil silnejší. Kratos, ktorý sa predstavil v tohtoročnom „soft reboote“ God of War, je totiž už trochu iný Kratos, hoci na svoje korene rozhodne nezabudol. Grécku mytológiu ale vymenil za severskú, legendárne Čepele Chaosu strieda sekera Leviathan a k tomu všetkému sa musí vysporiadať s tým, že je otcom mladučkého syna Atrea. A áno, samozrejme tiež so stovkami mýtických stvorení, ale to už ste tak nejako čakali, nemáme pravdu?
God of War je bezchybným návratom zabijaka bohov
Autori museli preukázať veľkú dávku odvahy a tiež dôvery vo svoju prácu, pretože nechali za sebou väčšinu pôvodných mechanizmov. Nový God of War totiž prichádza s úplne prepracovaným súbojovým systémom, polo-otvoreným svetom a na sériu nezvyčajne dospelým príbehom, ktorý kombinuje výchovu mladého syna, dobrodružnú výpravu opradenú severskou mytológiou a zároveň jemným pokukovaním po Kratovej minulosti. God of War vyšlo 20. apríla exkluzívne na PlayStation 4 a v našej recenzii si Kratos vybojoval maximálne možné hodnotenie.
Pomaly sa blížime do finále, a začína ísť do tuhého. Ako asi správne tušíte, najväčší boj v redakcii prebehol pri voľbe najlepšieho kúsku v roku 2018, v ktorom Marvel's Spider-Man vyšplhal takmer na najvyšší post. Pavučina príbehov Petera Parkera len dokazuje tohtoročnú nadvládu konzoly PS4 na hernom trhu a musíme priznať, že si newyorskú jazdu veľmi radi zopakujeme pri čakaní na vysnívaný ďalší diel. Dospelo poňatý príbeh odrasteného strážcu Veľkého jablka nám totiž padol do noty a aj napriek drobným výčitkám môžeme pavúčieho muža odporúčiť každému akčne adventúrne naladenému hráčmi.
New York v novej Perspektíve
Marvel's Spider-Man zaujme nielen príbehom porovnateľným s tým z komiksov, ktorým sa kocháme tiež vo filmovej podobe, ale predovšetkým majstrovským technickým spracovaním. Nepamätáme si, v akej hre naposledy pôsobil New York tak navštíveniahodným dojmom. Plynulý akrobatický pohyb pavúčieho muža nad hlavami miestnych obyvateľov si budete užívať rovnako ako adrenalínový súbojový systém, v ktorom sa s miestnymi zloduchmi vysporiadate ako pomocou pästí, tak vďaka na kolene vyrobeným technickým vymoženostiam. Skomplikovať život ikonickým zloduchom sme mohli od 7. septembra exkluzívne na PS4, a že nás to náramne bavilo, potvrdzuje číslovka 95 v našej recenzii.
Nech fanfáry slávnostne znejú, víťaz si to nepochybne zaslúži. V našej redakcii končí na piedestále titul Red Dead Redemption 2 od Rockstar Games, ktorý nás do kresiel pribil svojou monumentálnosťou vo všetkých smeroch. Rozhodne nejde o hru pre každého, pretože svojou rozvážnosťou v servírovaní deja, menšou frekvenciou súbojov a časovo náročným cestovaním rozsiahlou krajinou neosloví hráčov vyžadujúcich akciu, z ktorej na každom kroku strieka krv a adrenalín. Príprava digitálnej prezentácie Divokého západu totiž trvala veľmi dlho na to, aby sa dala sfúknuť počas niekoľkých večerov za svitu obrazovky.
Nakŕm kone, vyčisti zbraň a vydaj sa na cestu
Red Dead Redemption 2 sa vlastne pohybuje na hrane počítačových hier, skôr by sme sa priklonili k slovu zážitok. Prvé hodiny v končinách USA 19. storočia totiž strávite s otvorenými ústami a budete sa diviť všetkému okolo. Keď vás začnú bolieť čeľuste, zatnete zuby a rozhodnete sa preskúmať šíry svet. Tým si nás Rockstar absolútne omotal okolo prsta, a výhrady smerujúce k ich titulu úplne zmetieme zo stola. V Red Dead Redemption 2 si totiž nájde každý niečo. Teraz už len chýba poriadne dotiahnuť online verziu a projekt vydaný 26. októbra na PS4 a Xbox One, ktorý si v našej recenzii odniesol 95 %, bude dokonalý.
Najlepšia hra na Switch – Super Smash Bros.Ultimate
Najlepšia akčná adventúra – Marvel's Spider-Man
Najlepšie FPS/TPS – Far Cry 5
Najlepšie RPG – Pillars of Eternity 2: Deadfire
Najlepšia pretekárska hra – Forza Horizon 4
Najlepšia športová hra – FIFA 19
Najlepšia stratégia – Two Point Hospital
Najlepšia bojovka – Super Smash Bros. Ultimate
Najlepšia plošinovka – Dead Cells
Najlepšia indie hra – Dead Cells
Najlepšia vyvíjajúca sa hra – Fortnite
Najlepší multiplayer – Call of Duty: Black Ops IIII
Najlepšie DLC/datadisk – Forza Horizon 4: Fortune Island
Najväčšie (nepríjemné) prekvapenie – Fallout 76
Najväčšie (príjemné) prekvapenie – Detroit: Become Human
Ako hodnotia rok 2018 členovia redakcie?
Dominik Fait
Môj rok 2018 nebol, čo sa nových hier týka, príliš zaujímavý. Dôvod, ktorý uvediem, sa často používa ako univerzálna ospravedlňujúca fráza, ktorá má v skutočnosti zakryť nedostatok záujmu. Toho mám dostatok, ale verte mi, že na hranie naozaj „nebol čas“. V rámci našej mladej redakcie Alza Magazínu (ten je zatiaľ len v našich srdciach, čoskoro sa ho snáď dočkáte aj na webe!) zastávam pozíciu vedúceho sekcie herných článkov (čítaj glorifikovaný zadávateľ úloh a korektor), čo znamená, že priestoru na hranie a recenzovanie nie je veľa, najmä v „rozjazdovom“ roku.
Od mojich kolegov sa určite dozviete, že tento rok Sony a PS zabodovali, že Xbox je stále v závese a že na PC to v roku 2018 bola celkom slabota (môžem bohužiaľ potvrdiť). Z hier uvedených v našej top 10 som najviac času strávil zrejme pri Pillars of Eternity 2. A hoci sme novinku od Obsidian v rámci (naozaj) demokratického hlasovania zvolili za najlepšiu RPG, musím priznať, že podstatne intenzívnejšie som sa venoval minuloročnému víťazovi tejto kategórie, Divinity: Original Sin 2. Svoju časovú daň si vybrali tiež Subnautica (jedna z najlepších indie hier poslednej doby), Frostpunk (ktorý však moje očakávania nakoniec naplnil), Total War: Warhammer 2 (podľa môjho názoru najlepší diel série) a prekvapivo tiež Life is Strange.
Záverečnú časť roka som plánoval utopiť s priateľmi a kolegami vo Falloute 76. Nestalo sa tak, a vy už asi tušíte prečo. Pôvodne natešený dav potenciálnych spoluhráčov postupne redol, pričom jeho mohutnosť sa znižovala v nepriamej úmere k tomu, ako Bethesda navyšovala počet svojich hlúpych rozhodnutí. Týždeň po vydaní hry sa, čo sa môjho okolia týka, z Falloutu 76 tešil už len jeden človek. A tým bol Ondra – radoval sa totiž, že recenzia je hotová a teraz môže na všetku tú hrôzu postapokalyptického (hrôza to teda bola) sveta zabudnúť ...a svoju chuť začal oživovať pri DayZ. Viac či menej. Popravde, skôr menej. Respektíve vôbec. Veď, čítajte ďalej.
Filip Němec
Môžete ma obviniť z favorizovania jednej zo značiek, trúfam si však (s pokusom o čo najväčšiu objektivitu) tvrdiť, že rok 2018 bol rokom PlayStation. Najskôr fantastický comeback drsňáka Kratosa, potom veľmi silný a emotívny Detroit: Become Human a nakoniec ešte nečakane vydarený Spider-Man (tu musia fanúšik Marvelu a akčných adventúr neraz pustiť slinu na ovládač). Tento rok opäť dokázal, že Sony na poli exkluzivít vládne pevnou rukou, a Microsoft si je toho už konečne vedomý, vzhľadom na to, že herné štúdiá nakupuje ako keď pred Vianocami zlacnie maslo.
Aj tak sa ale moje herné srdce pekne zazelenalo. Najskôr vďaka fantastickým pretekom Forza Horizon 4, ktoré jednoducho nemajú konkurenciu. Nielen vďaka nim som nakoniec vymenil pôvodný Xbox One za jeho výkonnejšiu verziu s prídomkom X. Najvýkonnejšiu hernú konzolu som samozrejme musel mať vo svojej zbierke. A práve na Xboxe One X som sa oddával hraniu Assassin´s Creed: Odyssey alebo Red Dead Redemption 2, ktoré vyzerajú fantasticky.
Aby som to ale celé vyvážil, minúty mimo domova si krátim podobne ako Štěpán na Nintende Switch. Stále zastávam názor, že ide o neuveriteľne vychytaný kus hardvéru, ktorý používam najmä ako handheld. Vreckové Lego Harry Potter, Diablo 3 alebo exkluzívne lahôdky v podobe Super Mario Party, to sú hry, ktoré chcete hrať jednoducho všade. V čakárni, na letisku, počas obedňajšej prestávky, pri raňajkách, pod lavicou, na zách ...vlastne nie, to vraj nie je zdravé. Naozaj. Skrátka a dobre tento rok bol vynikajúci, tie zlé hry totiž prenechávam kolegom – ako napríklad tragický Fallout 76.
Kuba Němec
Keď začínal rok 2018, tak som si sľúbil, že sa budem tento rok krotiť, ale poznáte nesmrteľnú vetu „Keď človek plánuje, Boh sa smeje“? Dopriať si hernú dovolenku v podstate nebolo možné. Jeden kvalitný titul vystriedal druhý a ja som takmer nemal dokončenú príbehovú linku jednej hry, a na disk počítača či PlayStation sa mi už tlačila záplava lákavých diel. Je pravdou, že tento rok som strávil viac pred televíznou obrazovkou než pri stole s myšou a klávesnicou, čo jednoznačne dokazuje tohtoročné dominantné postavenie spoločnosti SONY. Keby totiž nebolo multiplatformového skvostu Red Dead Redemption 2, tak by popredné pozície v rôznorodých anketách japonskému vydavateľovi nemal šancu nikto ukradnúť.
Vybrať najlepšiu hru roka 2018 sa tak pre mňa stalo nadľudskou úlohou. S pištoľou v ruke sa u mňa bije Arthur Morgan márne sa brániaci Kratovmu Leviathanu, z bezpečia sa im smeje Spider-Man a detroitský policajný android Connor márne analyzuje, na ktorú stranu sporu sa pridá. Moje blízke okolie potvrdí, že okrem akčnej adventúry a športu sú mojou láskou plošinovky, v ktorých vodách bolo tento rok veľmi živo. Nesporne kvalitné nezávislé skvosty ma však nezaujali tak, ako sa to podarilo remasterovanej trilógii s dráčikom Spyro v hlavnej úlohe.
Tým nechcem povedať, že by som sa pri recenzovaní v priebehu roka nespálil. Okrem strašidelného zážitku s Dakar 18 som bol dosť nemilo prekvapený predovšetkým v posledných dvoch mesiacoch. Ako Darksiders 3, tak Just Cause 4 pre mňa boli nenápadnými čiernymi koňmi, ale oba projekty sa prejavili skôr ako priemerné ťažné zvieratá, ktoré už chcú mať za sebou svoj kus práce a odpočívať. Selektívna pamäť je však skvelá vec, takže na nezdary čoskoro zabudnem a už očakávam nadchádzajúci rok plný nádejných chuťoviek. Silvester bude tento rok musieť byť bez predsavzatí.
Ondra Zeman
Vyberať tento rok hry do našej ankety pre mňa nebolo vôbec jednoduché, pretože minimálne na PC v minulých mesiacoch nevyšla zrovna záplava kvalitných projektov, na ktoré by som s láskou spomínal ešte niekoľko rokov po ich vydaní. Aj napriek dosť obmedzenému množstvu kandidátov som si po niekoľkých minútach dumania, som si pár kúskov predsa len vybavil. Medzi FPS ma úplne očaril relatívne prístupný Battlefield V, ktorý doteraz hrám. RPG naopak ovládol Pathfinder: Kingmaker spolu s Pillars of Eternity 2: Deadfire. Okrem týchto plnohodnotných diel som bol uchvátený tiež dvoma expanziami do Total War: Warhammer 2, u ktorých som vo finále strávil viac času ako u väčšiny veľkých kusov.
Oslovený som v roku 2018 nebol len veľkými projektmi. Do oka mi okrem nich padol tiež rad menších hier, z ktorých som si samozrejme musel starostlivo vybrať svojich šampiónov do ankiet. Najväčším prekvapením na poli nezávislých projektov pre mňa bola určite adventúra Return of the Obra Dinn, ktorá na prvý pohľad nevyzerala nejako zvlášť atraktívne. Nakoniec však prekvapila natoľko, že som ju sem nemohol nedať. Okrem tohto kúsku, od ktorého som nič nečakal, sa mi dostalo do rúk mnoho ďalších, z ktorých rozsiahleho spektra by som medzi svoje top rád zaradil ešte plošinovku Dead Cells či adventúru Subnautica, ktorá mi umožnila preskúmať podmorskú hladinu cudzieho sveta ako žiadny iný titul pred ňou .
Aby som povedal pravdu, veľa očakávaných projektov, na ktoré som na začiatku roka vsádzal, ma nakoniec sklamalo. Najväčším prepadákom bol pre moju maličkosť DayZ, ktorý vyšiel po piatich rokoch vývoja v stave, za ktorý by sa mali tvorcovia hanbiť. Oveľa lepšie bohužiaľ nedopadol ani Fallout 76 trpiaci vo finále rovnakými nedostatkami ako projekt Bohemia Interactive. Vyložene zhnusený som bol z novinky od Valve. Hoci išlo o veľmi kvalitný titul, autori do Artifact natlačili veľmi nepriateľský platobný model, ktorý človeka vyložene nútil k nákupu nových kariet, čo sa mi v hre, ktorú si musíte zakúpiť, zdalo vyložene postavené na hlavu.
Štěpán Lenk
Rok 2018 bol pre mňa z hľadiska videohernej zábavy nečakane podareným ročníkom. Tituly, ako Marvel's Spider-Man, Red Dead Redemption 2 alebo Monster Hunter: World ma pripravili o veľa hodín života (veď viete, toho tam vonku), investovaný čas ale vôbec neľutujem.
Nintendo Switch potom naďalej úspešne pokračuje v „japanizácii“ mojej vlastnej osoby a vkusu a núti ma si užívať hry, o ktorých by som si inak nikdy ani nepomyslel, že by ma mohli baviť. A teraz po nociach lovím pokémonov, bojujem s démonmi v úlohe sporo odetej hrdinky Bayonetty, zachraňujem kráľovstvo Hyrule a boh vie, čo ešte.
Došlo ale aj na pár sklamaní. Konkrétne asi Vampyr, ktorý aj napriek svojej slušnej atmosfére nakoniec pôsobil dojmom béčkového hororu, a predovšetkým fiasko Fallout 76, ku ktorému by som sa rád vyjadroval čo možno najmenej. Som ale rád, že sa na tomto príklade opäť ukázala sila hráčskej komunity, ktorá sa v poslednom čase čím ďalej viac a hlasnejšie ohradzuje voči neférovým mikrotransakciám a všetkým nekalým taktikám istých vydavateľov. Len je škoda, že sa terčom stala aj moja obľúbená séria Fallout. Snáď nás budúci rok podobných sklamaní ušetrí.
Najlepšie hry 2018 – kvartály 1., 2., 3.
Najlepšie hry 2018 3/4
Najlepšie hry júl – september 2018
Spider-Man, FIFA 19, Pathfinder: Kingmaker, World of Warcraft: Battle for Azeroth a ďalšie ...
Tretí štvrťrok síce hodnotíme ako celok a s prižmúrenými očami by sme ho mohli nazvať aj ako leto 2018, ale ruku na srdce, letné mesiace sa na kvalitnej hernej produkcii podieľajú často veľmi slabo. Je to obdobie, kedy väčšina hráčov zbiera na dovolenkách sily do ďalších virtuálnych bojov, poprípade hltajú novinky z rôznych veľtrhov, ako E3 či Gamescom. Našťastie do tretieho kvartálu patrí tiež september, ktorý obvykle dobu nekonečného teplého temna (herného) osvieži prílivom čerstvých AAA titulov.
Tohtoročné prázdniny sa mierne vymykajú. Ich česť statočne hájil (a teraz s odstupom mesiaca môžeme už s istotou povedať, že úspešne) vydarený datadisk pre nesmrteľný World of Wacraft. MMORPG Battle for Azeroth doplnil aj ďalší zástupca žánru hier na hrdinov, však pôvodom z opačného konca sveta. Niektorí z vás možno nad voľbou Octopath Traveler pozdvihnú obočie, možno dokonca opovržlivo odfrknú, myslíme si však, že by ste tomuto JRPG mali dať šancu.
Ak vám východné sakurové vetry nevoňajú a dávate prednosť poctivej západnej fantastike, neurobíte chybu s Pathfinder: Kingmaker. Teda, chýb v tomto náročnom izometrickom RPG asi narobíte veľa, môžete sa však utešovať, že na vine je vždy mrška mnohostenná (kocka), poprípade si svoju frustráciu vystrieľať v datadisku Forsaken, ktorému sa podarilo resuscitovať upadajúcu online strieľačku (a tiež trochu RPG) Destiny 2.
O výbere dvoch najlepších hier nebolo pochýb a popravde sme v redakcii nemuseli príliš diskutovať ani o ich poradí. Pochopiteľne nie všetkých z nás bavia športové hry, ale aj tí z nás, ktorí do lopty naposledy kopli na hodine telocviku a väčšinu času sa skôr zúfalo pokúšali okrúhlemu nezmyslu vyhnúť, áno, aj tí museli uznať, že tohtoročná FIFA 19 sa jednoducho podarila a pozíciu v elitnej šestke si zaslúži...
Pýtate sa však, kto pre seba vydobyl najvyššiu a najváženejšiu pozíciu? Kto sa bude budúce mesiace honosiť titulom Najlepšia hra tretieho kvartálu podľa hernej redakcie Alzy? Múdri aj červeno-modrí z vás určite už odpoveď poznajú, avšak pre tých menej vnímavých (či zásadných prehliadačov obrázkov): samozrejme, že Spider-Man!
Na poslednom mieste rebríčka najlepších titulov za tretí štvrťrok tohto roka sa neumiestnila plná hra, ale „len“ DLC. Forsaken je však natoľko významným a zároveň kvalitným prídavkom pre druhý diel online akčnej strieľačky Destiny, že si v našom výbere svoje miesto nakoniec vybojoval. Forsaken oživilo nefungujúce prvky a iné zase vrátilo až do dôb prvého dielu, výsledkom je však Destiny 2 vo svojej doteraz najlepšej kondícii.
Forsaken zaujme skvelou kampaňou aj novým obsahom
Nejde však iba o zmeny pôvodných prvkov. Forsaken sa právom chváli aj podarenou príbehovou kampaňou s konečne zaujímavým záporákom, novou triedou zbraní v podobe skvele spracovaných lukov a tiež po dlhej dobe novou rasou nepriateľov, ktorá vás pravdepodobne bude v noci budiť zo spania. Zabudnúť nemôžeme ani na veľmi zaujímavý režim Gambit, kombinujúci PvE a PvP a nespočet menších a väčších úprav, ktoré dostali všetci hráči, teda aj tí, ktorí si Forsaken nekúpili.
Čo je však možno úplne najlepšie, Forsaken konečne ponúklo poriadnu dávku Endgame obsahu, ktorý aj niekoľko týždňov po vydaní stále nie je vyčerpaný. Nejde len o doteraz najťažší raid, ale aj nové kooperatívne misie a najmä fantastickú Endgame lokáciu Dreaming City plnú skvelých tajomstvo. Destiny 2 Forsaken vyšlo 4. septembra na PC, PlayStation 4 a Xbox One a v našej recenzii toto DLC získalo 80 %.
Po akčnom sci-fi urobíme výrazný žánrový skok, na piatej priečke nášho rebríčka najlepších hier v 3. kvartáli 2018 totiž sídli Octopath Traveler – JRPG zo starej školy s ťahovými súbojmi, krásnou štylizovanou grafikou a 8 hlavnými postavami s vlastnou dejovou líniou. Ak teda dávate prednosť pixelovej grafike, výraznému príbehu a jedinečnej atmosfére, toto je titul presne pre vás.
Octopath Traveler – keď jeden hlavný hrdina nestačí
Japonský vydavateľ Square Enix v spolupráci so štúdiom Acquire vyvinul roztomilé, skoro až nenápadné retro RPG, ktoré nesiaha na opulentné animované cut-scény, vyumelkovanú grafiku a maximálne zjednodušené herné mechanizmy. Nie, nie. Octopath Traveler totiž dokazuje, že dobrá hra v skutočnosti nič z toho na úspech nepotrebuje.
Namiesto tisíckrát videného príbehu jedného kráľovstva, ktoré dokáže spasiť iba jeden jediný hrdina, sa tento titul sústreďuje predovšetkým na odlišné osudy ôsmich hlavných postáv. V rámci svojho žánru tak Octopath Traveler pôsobí značne osviežujúcim dojmom a svojich 82 % si v našej recenzii rozhodne zaslúžil. Hra vyšla 13. 7. 2018 pre Nintendo Switch.
Hoci si Octopath Traveler odniesol vysoké hodnotenie, zaručene to nie je RPG, ktoré by sa snažilo oslniť všetky hráčske skupiny. Z opačného konca na to ide World of Warcraft. Toto MMORPG sa totiž naopak pokúša zaujať čo najväčší počet potenciálnych zákazníkov, a to prosredníctvom novej expanzie Battle for Azeroth, za ktorou samozrejme opäť stojí spoločnosť Blizzard.
World of Warcraft: Battle for Azeroth má z dlhodobého hľadiska čo ponúknuť
Po udalostiach zakončujúcich expanziu Legion sa obe primárne herné frakcie sveta World of Warcraft znovu pustili do boja. Ako členovia jedného či druhého zoskupenia samozrejme nemôžete zostať mimo hry, a tak sa pridávate na stranu svojich bratov v zbrani do bitky. Ponúknuté vám budú okrem monumentálnych stretov tiež neopozerané dungeony, ostrovné výpravy a rad ďalších noviniek redefinujícich nejeden zásadný herný aspekt.
Battle for Azeroth po vypustení disponoval množstvom inovatívnych aspektov posúvajúcich celok značne vpred. Pridané boli rozsiahle bojiská, kde sa stretávate s umelou inteligenciou, veľmi kvalitne navrhnuté dungeony, zaujímavé raidy a novinky, ktorými toto rozšírenie zmenilo zavedené poriadky. Datadisk World of Warcraft: Battle for Azeroth vyšiel na PC 14. augusta 2018 a v našej recenzii získal krásnych 87 %.
Teraz opustíme populárny svet Warcraftu a pozrieme sa na ďalšie RPG. Tentoraz však nepôjde o žáner MMO, izometrický Pathfinder: Kingmaker je čisto singleplayerová záležitosť, na ktorej s vývojármi z Owlcat Games spolupracoval tiež dnes už legendárny Chris Avellone. Ide o titul, ktorý v rámci elementárnych mechaník značne prevyšuje všetku konkurenciu, kvôli čomu sme sa ho rozhodli zaradiť do nášho výberu najlepších hier za tretí štvrťrok roku 2018.
Pathfinder: Kingmaker cieli najmä na milovníkov DnD
Hlavná zápletka Pathfinder: Kingmaker sa točí okolo malej ríše, ktorej sa po zdolaní skupinky zlodejov ujmete. Fungovať tu budete ako vládcovia aj ako primárny ochrancovia celého panstva, takže sa staráte nielen o správu, ale aj o lov monštier a riešenie rôznych nebezpečných situácií. Veľký dôraz je kladený na voľby, ktorých následky sa hocikedy prejavujú až po rade hodín.
Asi najväčším ťahúňom Pathfinder: Kingmaker sa stala silná dejová linka, stavia hráčovi do cesty jednu náročnú voľbu za druhou. Pozadu však nezostávajú ani vedľajšie úlohy, vývoj vzťahov medzi postavami, náhodné udalosti a spracovanie tvorby hrdinov, ktoré značne predčilo mechanizmy ponúkané konkurenciou. Pathfinder: Kingmaker vyšiel na PC 25. septembra 2018 a vzhľadom na kvality celku sme sa mu vo finále rozhodli aj napriek istým technickým nedostatkom udeliť v našej recenzii 92 %.
Tretí štvrťrok je klasicky obyčajnou predzvesťou veľkých titulov, ktoré si vydavatelia šetria na jesenné daždivé mesiace a predvianočný trh. Už sme si preto zvykli, že v ňom pravidelne dostávajú širší priestor tiež športové hry, takže nesmú chýbať ani v našom výbere najlepších hier za dané obdobie. Tento rok sme sa bez debát priklonili k FIFA 19 od EA, ktorá s prehľadom porazila svoje hokejové dvojča NHL 19, o mikrotransakcie bohatšiu NBA 2K19 a tiež svojho priameho konkurenta PES 2019, ktorému prebrala licencie na Ligu majstrov.
Daj futbalu vlastné pravidlá
Sporadickému hráčovi sa môže zdať, že FIFA 19 sa od minulého dielu vlastne nikam neposunula. Do očí bije licencia na prestížne celosvetové súťaže, príbeh Alexa Huntera je tiež na svojom mieste, rovnako ako FUT liga. Verní fanúšikovia však spoznajú rozdiely na prvý pohľad. Vývojári z EA ponúkli prepracovanú fyziku lopty a pohybu hráčov, zdôraznili nutnosť správne načasovať streľbu a predstavili aktívne poňatie trénerskeho kumštu v priamom priebehu zápasu.
Arkádová podstata FIFA 19 však zostala na svojom mieste. Naše slová podčiarkuje predovšetkým režim voľných zápasov, v ktorom sa okrem pohárových stretnutí alebo vlastných turnajov môžete doslova vyblbnúť v móde upravených pravidiel. V tohtoročnom futbale vydanom 28. septembra pre PC, PS4, Xbox One a Nintendo Switch sa skrátka vybláznite do sýtosti a budete sa pri tom skvele baviť, čo odráža aj naša recenzia, v ktorej FIFA 19 získala 89 %.
Prvú priečku nášho rebríčka najlepších hier s prehľadom vybojoval jeden z najslávnejších superhrdinov – Spider-Man. Vďaka uhryznutiu rádioaktívnym pavúkom je na jednej strane nadprirodzene silný, takže hravo premohol 5 zostávajúcich kandidátov, štúdio Insomniac Games ale predovšetkým stvorilo brilantnú akčnú adventúru, ktorá zaobchádza s komiksovou predlohou s rešpektom, zároveň si ale ide svojou vlastnou cestou.
Spider-Man – naozajstný od Marvelu
V skratke – hrateľnosť je skvelá, akčné scény napínavé, New York ako živý a dej je správne komiksovo nadsadený. Scenár ale dokáže aj dojať, pretože sa rovnakou mierou venuje ako Spider-Manovi, tak aj Peterovi Parkerovi – mladému mužovi ukrytému pod červeno-modrým kostýmom, ktorý sa často márne snaží vybalansovať život obyčajného vedca so životom superhrdinu.
Spider-Man na svoj poriadny videoherný hit čakal dlhé roky, keď sa preto začali objavovať prvé správy o pripravovanej open-world akčnej adventúre s pavúčím mužom v hlavnej úlohe, boli sme v redakcii nadšení. A keď sa ukázalo, že plná hra je naozaj tak dobrá, ako naznačovali trailery, hodnoty nášho nadšenia vyleteli až na samotný vrchol Avengers Tower. Spider-Man vyšiel 7. 9. 2018 iba pre platformu PS4 a v našej recenzii si do svojej siete uchmatol parádnych 95 %.
V tejto kapitolke sa venujeme hrám, ktoré podľa všetkých štandardov možno označiť za kvalitné, avšak im z nášho pohľadu predsa len niečo chýba. To platí predovšetkým pre Shadow of the Tomb Raider, pravdepodobne najprekvapivejšieho absentéra v treťom vydaní tohtoročných Najlepších hier. Lara rozhodne má čo ponúknuť, ale nás nezaujala natoľko, aby sme ju mohli bez výčitiek svedomia ozančiť za jednu z top hier roku 2018.
Pri ostatných „čestných porazených“ tretieho štvrťroka sú potom dôvody nezaradenia do top 6 rôzne: Yakuza Kiwami 2, F1 2018 a Two Point Hospital bezpochyby sú veľmi podarené hry, avšak v rámci redakcie nenašli dostatočnú podporu. Áno, možno je to pre niektorých prekvapivá informácia, ale vyberáme na základe (viac či menej) demokratického hlasovania a bohužiaľ, japonská mafia a najrýchlejšie preteky sveta v redakčnom zápolení prehrali (podobne ako Lara).
Iná situácia nastáva v prípade PES 2019 a NBA 2K19. Najmä v prípade futbalovej série by bolo úplne na mieste uvažovať o lepšom umiestnení než v tomto „finále B“. Avšak tu zafungoval faktor priameho súboja s konkurentom, kedy FIFA 19 jednoznačne zvíťazila. A úprimne povedané, zhodli sme sa na tom, že mať v jednej „Topke“ dve (hoci obe kvalitné) futbalové hry nie je úplne to pravé.
A kto sklamal?
Ťažko povedať, čím to je, ale tento štvrťrok pripadol Čierny Peter na dve do značnej miery podobné hry. Vlastne by ste sa mohli domnievať, že vážne nemáme radi rally – verte nám, máme, ale tú mizériu, ktorú predviedli V-Rally 4 a Dakar 18 jednoducho inak ako nálepkou „sklamanie“ odmeniť nemožno.
Zatiaľ čo v prípade Dakaru máme ešte akú-takú nádej, že sa vývojárom prostredníctvom patchov a ďalšej dodatočnej starostlivosti ešte podarí ich dielo vylepšiť, k V-Rally sa s najväčšou pravdepodobnosťou už nevrátime. A vám by sme odporúčali urobiť to isté.
Najlepšie hry 2018 2/4
Najlepšie hry apríl – jún 2018
God of War, Pillars of Eternity 2, Yakuza 6, Detroit: Become Human a ďalšie ...
Zostavovanie rebríčkov najlepšieho čohokoľvek je vždy ošemetná záležitosť a v prípade hier to platí dvojnásobne. Je to dané širokým žánrovým záberom a taktiež sa do rozhodovacieho procesu veľmi často miešajú vyhranené osobné sympatie späté s konkrétnou hernou platformou (áno, hovoríme o typickom kmeňovom delení na PCčkárov a konzolistov, poprípade o ešte nebezpečnejšej demarkačnej línii deliacej priaznivcov PlayStation a Xbox).
Občas však príde chvíľa, kedy aj tí najvytrvalejší obhajcovia vprvej či druhej platformy musia vo svojom fanatickom zápolení chtiac nechtiac vychladnúť a uznať, že sa „protivníkovi“ podaril majsterštyk. PS4 exkluzivita s potetovaným Kratosom v hlavnej úlohe, ktorej famóznemu úspechu zatlieskal aj šéf konkurenčného Xboxu Phil Spencer, do tejto kategórie „jednoznačných“ situácií určite patrí. Najlepšia hra druhého kvartálu (a, ruku na srdce, zatiaľ aj celého roka 2018), je za hernú redakciu Alzy God of War!
Excelentnú formu Sony navyše o niekoľko dní skôr potvrdila skvelá Yakuza 6Detroit: Become Human. Microsoft síce na tohtoročnú E3 prišiel s nebývalo nabitým programom, avšak ide skôr o prísľub do budúcnosti – čo sa najlepších hier Q2 2018 týka, hľadali by ste v našej top 8 jeho zástupcov márne, ak nepočítame multiplatformovú výbornú skákačku Unravel Two. Dúfajme, že tento nepomer veľmi skoro skončí, profitovať z toho budeme v konečnom dôsledku všetci.
Z posledných troch mesiacov mali radosť aj fanúšikovia strategického žánru, čo je situácia, ku ktorej dochádza, bohužiaľ, stále sporadickejšie. V dobrom svetle sa predviedla séria Total War v rámci historického spin-offu Thrones of BritanniaBattleTech. Najviac sa však v tíme PC Gaming podľa nášho názoru vyznamenalo izometrické RPG Pillars of Eternity 2: Deadfire, z ktorého by si ostatní vývojári mali vziať lekciu nazvanú: „Jako vytvoriť poctivé pokračovanie“.
Ťahové stratégie sú veľmi špecifickým odvetvím, ktoré stojí v tieni strieľačiek, akčných adventúr a veľkolepých RPG titulov. Napriek tomu vývojárske štúdiá na milovníkov taktických bitiek myslia a niekoľkokrát do roka ich prekvapia dielom, ktoré poteší duše prahnúce po plánovaní. Do nášho výberu najlepších hier druhého štvrťroku vďaka tomu môžeme zaradiť počin štúdia Harebrained Schemes vydaný na PC 24. apríla pod názvom BattleTech.
Dej nehrá v BattleTech druhé husle
Vďaka odvahe Paradox Interactive vydávať aj menej lukratívne tituly sa môžeme vydať do sveta, v ktorom sa vojny vedú pomocou obrovských mechov. Roboti na bojovom poli sú však len dôsledkom politických hier vládnucich rodov, ktoré sme sa v našej recenzii nebáli prirovnať k Hrám o tróny. Príbehová linka prešpikovaná neočakávanými zvratmi tvorí skvelú kulisu pre hlavnú náplň BattleTechu – ťahové súboje, v ktorých musíte uplatniť vaše strategické ja, inak vás súperi zadupú do zeme.
BattleTech prekvapuje svojou prepracovanosťou
Musím priznať, že som bol pri oznamovaní BattleTechu mierne skeptický. Úprimne, ťahová stratégia so zameraním na dejovú zložku neznela príliš nádejne. Našťastie môžem verejne priznať, ako som sa mýlil. Scenáristi štúdia Harebrained Schemes namiešali príťažlivý príbeh o žoldnierskej skupine vojakov vo vnútri oceľových obrov, ktorí obhajujú záujmy tých lepšie platiacich. Tvorcovia si ma dejovými kľučkami naozaj získali a svoju podarenú prácu dokončili samotným herným modelom.
Už samotné vedenie nájomnej spoločnosti, v rámci ktorého sa staráte o vývoj svojej postavy a techniky, ponúka zábavu na dlhé minúty, ale oveľa viac času strávite vo veľmi návykovom boji mechov, kde škrípe kov a výbuchy ničia krajinu. Rozhodovanie o investovaní akčných bodov robotov vás pohltí často až do skorých ranných hodín. Vydarený herný model bohužiaľ mierne degradujú problémy s kamerou a občasné výstrelky umelej inteligencie. Napriek drobným chybičkám krásy je BattleTech podarený počin zameraný na fanúšikov série XCOM. –Ondřej Zeman
7. Total War Saga: Thrones of Britannia – Vydarený štart novej série
Predchádzajúci kvartál bohužiaľ pre fanúšikov stratégií nebol veľmi plodný na kvalitné diela. V minulých mesiacoch im však šťastie prialo viac, okrem radu mainstreamových hier sa totiž objavilo aj pár projektov zameraných práve na ostrieľaných stratégov, medzi ktorými vyčnieval nový zástupca čerstvo vypustenej historickej vetvy série Total War. V Total War Saga: Thrones of Britannia, ktorý vyšiel 3. mája na PC, sa vývojári z Creative Assembly tentoraz zamerali na vikingskú tematiku – a uspeli.
Dobývať budete Britské ostrovy
Thrones of Britannia vás prenesie na Britské ostrovy, kde vládcovia jednotlivých menších frakcií bojujú o dominanciu nad ostrovným kráľovstvom. Ak si chcete ukradnúť všetku moc pre seba, budete sa musieť naučiť kontrolovať gigantické armády, spravovať štát a kočírovať rodinných príslušníkov snažiacich sa vám permanentne vraziť nôž do chrbta. Vzhľadom na vyladenosť celku pri vydaní sme mu v našej recenzii dali krásnych 83 % a v tomto špeciále mu smelo môžeme udeliť aj titul najlepšej stratégie.
Total War Saga: Thrones of Britannia dosahuje kvality niektorých plnohodnotných dielov
Krátko po vydaní Total War Saga: Thrones of Britannia rad hráčov nadával, že nedostali do rúk plnohodnotné dielo, ktoré by sa mohlo kvalitami rovnať napríklad Rome 2 či Shogun 2. Problém je hlavne v tom, že tento kúsok nie je plnohodnotným projektom, ale dielkom zastupujúcim historickú sériu strednej cenovej triedy.
Osobne som si jeho hranie ako fanúšik stratégií neskutočne užil, čo ma prinútilo k tomu, aby som ho zaradil do zoznamu najlepších hier druhého štvrťroku 2018. Ponúknutý mi totiž bol prekvapivo kvalitný zážitok, ktorý som sa v recenzii nebál prirovnať k tomu, čo väčšinou ponúkajú plnohodnotní zástupcovia série Total War. Dopriať som si mohol veľkolepé bitky, intrigy a lepšiu diplomaciu. Trošku smutný som však bol z hlúpej AI a nekvalitných rodinných vzťahov, ktoré mohli byť navrhnuté o niečo lepšie. – Ondřej Zeman
Indie plošinoviek nájdete na súčasnom trhu naozaj veľa. Ale k tým naozaj kvalitným sa musíte prepracovať cez obrovské množstvo zavrhnutiahodných titulov. Jednu z čestných výnimiek tvorí roztomilá skákačka Unravel Two oznámená a vydaná 9. júna na E3 2018 pre PC, PS4 a Xbox One. Studio Coldwood Interactive sa vrátilo k vlnenému panáčikovi Yarnymu a pripravili pre neho rad nových dobrodružstiev.
Unravel Two prináša kooperáciu
Druhé pokračovania majú vždy zložitejšiu pozíciu, pretože musia plniť očakávania hráčov a navyše priniesť niečo nové, jedinečné. Unravel Two tieto predpoklady plní na celej čiare, pretože sa môžete pustiť do úteku za svetielkujúcou iskričkou s kamarátom v kooperácii. Nás tento prvok zaujal, pretože sa mu podarilo okoreniť pohodovú hrateľnosť prvého dielu. Síce sme trošku nadávali na krátku hraciu dobu, ale inak sme boli v našej recenzii s Yarnyho príbehom spokojní, inak by sme mu neudelili 82 %. Aj napriek relatívne bohatému hernému menu v druhom kvartáli si tak Unravel Two svoje miesto medzi najlepšími hrami sledovaného obdobia určite zaslúži.
Unravel Two sa spolieha na rovnaké prednosti ako pôvodná hra
Unravel Two si neužijú iba tí praví plošinovkári, ale aj občasní hráči, ktorí podľahnú čaru tohto nezávislého diela. Hlavnou zbraňou vlneného panáčika je totiž roztomilosť a prístupná hrateľnosť. Bol som veľmi spokojný s nastavenou obtiažnosťou, ktorá mi umožnila hrať Unravel Two v kooperácii s mojou ženou. Aj keď sa ku gamepadu zvyčajne veľmi nehrnie, tak sme si užili výlet do severskej krajiny, v ktorej vynikne práve spolupráca dvoch ľudí pred obrazovkou.
Kvalitné prvky pôvodného Unravel sa tak podarilo okoreniť spoločným zážitkom. Na zdieľaní povrázku oboch vlniačikov je totiž založená väčšina relatívne nenáročných hádaniek, podporených dômyselne vytvorenou nápovedou. Bohužiaľ ma ku koncu sklamala rýchlejšie rastúca obtiažnosť, predovšetkým v továrenskom komplexe, ktorý dokáže menej skúsených hráčov poriadne potrápiť. Posťažovať si musím tiež na krátku hernú dobu aj napriek jej naťahovaniu rôznymi výzvami. Kúzlo prvého dielu zostáva, takže ak ste pôvodný diel nehrali, Unravel Two vás očarí ešte viac.- Jakub Němec
5. Donkey Kong Country: Tropical Freeze – Sympatický opičiak sa vracia
Plošinovka Donkey Kong Country: Tropical Freeze pôvodne vyšla už v roku 2014 pre platformu Nintendo Wii U. Vzhľadom na nie príliš veľký úspech tejto konzoly sa však pánom z Nintenda zdalo, že dobrácky opičiak svoj potenciál nevyužil naplno a rozhodli sa preto vydať jeho posledné dobrodružstvo aj na stále populárnejšom Nintende Switch. Verzia pre túto konzolu teda vyšla 4. mája 2018 a ponúkla vylepšenú grafiku, nový herný mód a retro hrateľnosť – princípom jednoduchú, ale neuveriteľne zábavnú.
Donkey Kong potvrdzuje svoje kvality aj na Nintende Switch
Donkey Kong rozhodne patrí do zlatého fondu videohernej zábavy. Hry z tejto série stáli pri zrode žánru skákačiek a v priebehu času ho pomáhali formovať do dnešnej podoby. Donkey Kong Country: Tropical Freeze len potvrdzuje, že to tak nebolo náhodou. Kongove dobrodružstvá totiž bavia aj dnes a pri svojom putovaní naprieč niekoľkými tropickými ostrovmi vás tento dobrácky opičiak chytí a len tak nepustí.
Donkey Kong Country dokáže zabaviť na dlhé hodiny
Aj napriek pár drobným nedostatkom je Donkey Kong Country: Tropical Freeze neskutočne zábavná skákačka, ktorú jednoducho nemožno neodporúčiť. Je to vizuálne krásne a hlavne ukrutne chytľavé dobrodružstvo plné skvele navrhnutých levelov, drsných boss fightov a pár naozaj náročných pasáží, pri ktorých si budete od zlosti trhať vlasy. Metaforicky povedané.
Donkey Kongova púť za záchranou vlastnej rodiny a domova avšak za tú námahu určite stojí a Tropical Freeze len potvrdzuje, že k naozaj dobrej hre nie je potrebná hyperrealistická grafika, komplikovaný príbeh a milióny funkcií. Aj v dnešnej dobe totiž platí, že v jadre jednoduchá, ale zábavná hrateľnosť je viac než dosť. Aj preto si Donkey Kong Country: Tropical Freeze z našej recenzie odniesol 85 %. – Štěpán Lenk
Majú roboti právo na život? Dokáže umelá inteligencia cítiť emócie? Má vlastnú dušu? A nestali sme sa náhodou my sami vďaka dnešnej spoločnosti ženúcou sa za ekonomickým blahobytom a rastúcou výkonnosťou v zásade bezcitnými strojmi? Na tieto a ďalšie otázky sa budú autori v originálnej adventúre Detroit: Become Human pýtať nie príbehu, ale vás samotných. Najnovšie dielo od štúdia Quantic Dream totiž exceluje členitým a dynamickým rozprávaním, ktorého smerovanie ovláda hráč svojimi rozhodnutiami.
Detroit: Become Human je špička interaktívnych filmov súčasnosti
Detroit: Become Human sleduje „životný“ príbeh troch androidov, avšak aký ten príbeh bude, je len na vás. Hra vyniká spletitým rozprávaním, ktorého početné voľby a odbočky vytvárajú pavúčiu sieť akcií a reakcií, pričom ani sami autori sa neodvážili spočítať, koľko možných alternatív príbeh vlastne ponúka. Detroit: Become Human vyšiel 25. mája exkluzívne pre PlayStation 4 s českými titulkami a v našej recenzii hra získala skvelých 99 % a logicky sa tak dostala aj do výberu najlepších hier Q2 2018.
Detroit: Become Human sa vás dotkne ako žiadna iná hra
Hry od štúdia Quantic Dream sú jednoducho unikátne. Niektorí ich obdivujú, iní ich považujú za nudné interaktívne filmy, aj keď so skvelým príbehom. Detroit: Become Human je však novým evolučným stupňom týchto interaktívnych filmov, ktorý vás vtiahne do hry nečakaným spôsobom. Môže za to najmä skvele napísaný príbeh, ktorý bude mať navyše každý hráč viac či menej odlišný. Detroit: Become Human nastavuje zrkadlo nielen dnešnej spoločnosti a predpovedá, ako bude vyzerať svet v roku 2038, ale trochu nečakane ponúka ostrú dávku sebareflexie aj pre každého hráča.
Zachránite robota bez duše? Dáte prednosť splneniu misie pred záchranou ľudského života? Majú vôbec podľa vás synteticky vytvorení androidi právo na vlastný život? Na tieto otázky neodpovedajú autori, ale vy svojimi činmi v hre. Detroit: Become Human tiež vyniká obdivuhodnou znovu hrateľnosťou, dosť možno totiž hru neprejdete len dvakrát či trikrát. Nehovoriac o tom, že hra ponúka dve obtiažnosti a každá z nich celkovú hrateľnosť výrazne mení. Dokonca je veľká šanca, že vám niektoré hlavné postavy počas hry zomrú, v takejto situácii príbeh pokračuje ďalej, len už bez týchto charakterov. – Filip Němec
Všetko dobré sa raz musí skončiť. Rovnako je to aj v prípade série akčných adventúr/bojoviek Yakuza japonskej spoločnosti SEGA. Yakuza 6: The Song of Life je najnovším a zároveň aj posledným dielom s mužom menom Kazuma Kiryu v hlavnej úlohe. A buďte si istí, že sa tento člen japonskej mafie rozlúči štýlovo.
Záver série o dobráckom mafiánovi stojí za to
Posledná kapitola príbehu Kazumu Kyriu dorazila na pulty obchodov 17. apríla 2018, radovať sa z toho však mohli iba majitelia konzoly PS4. Yakuza 6: The Song of Life hráčom ponúka prekrásne spracovaný otvorený svet, ktorý je doslova preplnený zábavnými vedľajšími aktivitami a strhujúcimi bojovými pasážami, ktoré kombinujú tradičné bojové umenia s prvkami wrestlingu. To všetko je navyše umocnené skvele napísaným a napínavým príbehom, vďaka čomu si u nás Yakuza v konečnom hodnotení odniesla 90 % a vstupenku do špeciálu najlepšej hry.
Napínavý výlet do sveta japonskej mafie
Lepšiu rozlúčku si Kazuma Kiryu nemohol ani priať. Yakuza 6: The Song of Life je vynikajúca bojovka, ktorá sa odohráva v krásne spracovanom a skutočne žijúcom otvorenom svete, ktorý preteká množstvom vedľajších úloh a zábavných minihier. Silný hlavný príbeh vás navyše nenechá vydýchnuť, kým s ovládačom v ruke nevybojujete posledný súboj a vo fyzickom a emocionálnom vypätí si nevychutnáte poslednú cut-scénu.
Kazuma tak odchádza zo scény so vztýčenou hlavou a definitívne uzatvára vlastný príbeh. Úprimne dúfam, že má SEGA s touto sériou v budúcnosti ďalšie plány, pretože by bola škoda tento fascinujúci svet japonskej mafie nadobro opustiť. Yakuza 6: The Song of Life len potvrdzuje kvality celej série, ktorá si rozhodne zaslúži vašu pozornosť. –Štěpán Lenk
Izometrické RPG sú hráčmi v posledných rokoch aj napriek nesporným kvalitám dosť prehliadané. Do nášho zoznamu najlepších hier za druhý štvrťrok roku 2018 sme sa možno aj práve z tohto dôvodu rozhodli zaradiť komunitou vyzdvihovaný projekt legendárneho štúdia Obsidian Entertainment, Pillars of Eternity 2: Deadfire, ktorý vyšiel8. mája 2018 na PC.
Proti svojej vôli sa v tomto RPG stanete lovcom boha
Najnovší titul odohrávajúci sa v univerze Eora vás tentokrát zavedie na súostrovie Deadfire Archipelago, v ktorom budete loviť práve prebudeného boha Eothasa. K dispozícii budete mať hrdinu s družinou, ktorá spolu s ním absolvuje rad dynamických bitiek a perfektne napísaných dobrodružstiev s neočakávanými koncami. Vo finále nás príbeh Pillars of Eternity II: Deadfire pohltil natoľko, že sme sa mu v našej recenzii rozhodli udeliť 90 %.
Pillars of Eternity 2: Deadfire je rozhodne ašpirantom na RPG roka
Už prvý diel Pillars of Eternity bol komunitou označovaný za jeden z najvýraznejších projektov roku 2015. Jeho nástupca Pillars of Eternity 2: Deadfire na tom bol od prvého dňa, kedy bol ohlásený, rovnako. Áno, do určitého momentu tu bolo pár pesimistov, väčšinu z nich však umlčala beta, v ktorej im vývojári z Obsidian Entertainment pomocou malej časti svojej hry úplne vyrazili dych. Ja sám som si ju mohol tiež vyskúšať, a z toho, čo mi bolo predstavené, som bol nadšený.
Vydanie plnej hry som preto očakával. Finálna verzia Pillars of Eternity 2: Deadfire mi nakoniec ponúkla všetko, po čom som túžil a ešte oveľa viac. Naservírovaný mi bol perfektný príbeh, plný dych vyrážajúcich momentov a zaujímavých postáv. Komplet sa pred vypustením bohužiaľ nepodarilo zbaviť bugov a nudných námorných bitiek. Aj napriek týmto chybám však vo finále uspel a zaradil sa nielen medzi kandidátov na top RPG roka, ale tiež do nášho zoznamu najlepších hier za druhý štvrťrok roku 2018. – Ondřej Zeman
Séria hack and slash adventúr God of War mapujúca cestu za krvavou pomstou gréckeho boha vojny Kratosa zažívala najmä na PlayStation 2 doslova obrovský úspech, a to v rámci predajov aj priazne samotných hráčov. Stále rovnaký herný model však začal čoskoro nudiť a posledné diely série nenaplnili očakávania. Boh vojny sa tak na pár rokov uložil k spánku, aby sa vrátil späť v lepšej forme ako kedykoľvek predtým. Autori zo Santa Monica Studios predviedli s novým God of War fantastický comeback, pri ktorom vymenili prevarenú grécku mytológiu za severskú, Kratovi vzali známe Čepele Chaosu a aby toho nebolo málo, okrem súbojov s mýtickými tvormi musí Kratos ešte vychovávať svojho syna Atrea.
Reštart série God of War prebehol skvele
Zmien, ktoré chceli poriadnu dávku odvahy, predviedol 20. apríla vychádzajúci God of War požehnane. A ako to celé dopadlo? V redakcii sa zhodujeme, že ide zatiaľ nielen o najlepšiu PlayStation 4 exkluzivitu, ale o najlepšiu hru roka 2018. Koniec koncov God of War ako zatiaľ jediná hra v roku 2018 získala v našej recenzii maximálne hodnotenie. Či už ide o fantastický príbeh, skvele fungujúcu spoluprácu otca so synom alebo pôsobivé spracovanie severskej mytológie, God of War zadupáva konkurenciu do zeme. Fanúšikov hack and slash adventúr navyše poteší aj dobre spracovaný súbojový systém, rozsiahly polo-otvorený svet s dobre napísanými vedľajšími aktivitami a k tomu všetkému české titulky.
God of War sebavedome útočí na titul najlepšej hry roka 2018
Na novom God of War je pravdepodobne úplne najlepšie to, že priniesol rad výrazných noviniek a na prvý pohľad ide o úplný reštart celej série. Fanúšikov série ale poteší, že autori predchádzajúce dobrodružstvo úplne neodrezali, a dokonca aj samotný Kratos si niekedy zaspomína. Zložiť klobúk musím aj pred odvahou vymeniť legendárne Čepele Chaosu za sekeru Leviathan, výsledok je totiž vynikajúci.
Na pomery série God of War nový diel tiež predvádza nečakane dospelý a zaujímavý príbeh, ktorý prvýkrát nie je o pomste. Ústrednú linku navyše okoreňuje aj fakt, že sa Kratos musí okrem svojich problémov vysporiadať aj s výchovou syna Atrea. Ten na jednej strane oplakáva stratu milovanej matky, zároveň sa ale tiež snaží prijať fakt, že má zrazu otca. Kratovi na druhú stranu minimálne zo začiatku chýbajú akékoľvek rodičovské vlohy, čo vedie nielen k mnohých dojemným a emotívnym momentom, ale vzhľadom na Kratovu povahu aj často humorným okamihom. – Filip Němec
Keďže vyššie uvedená osmička patrí medzi víťazov, je jasné, že za sebou museli nechať aj nejakých porazených. Prvú skupinku hier však rozhodne za zlé tituly označiť nemožno, to rozhodne nie. Väčšinou ide o kúsky, ktoré sa do nášho výberu najlepších hier Q2 2018 jednoducho nezmestili – niektoré len o fúz, niektoré zase o celú bradu.
Možno najprekvapujúcejšou absenciou v top 8 bude pre niektorých podarený remaster Dark Souls. Proti kvalitám prvého dielu legendárnej série náročných akčných RPG nemožno nič namietať, ale v posledných troch mesiacoch sa urodilo toľko vynikajúcich hier, že by bola podľa nás škoda medzi ne zaraďovať remake. Podobná situácia panuje aj u júnového vydania Crash Bandicoot N. Sane Trilogy pre PC, Xbox a Switch.
Ďalšie hry, konkrétne Ancestors Legacy, Mario Tennis Aces, State of Decay 2 a The Crew 2, takpovediac „splnili povinnosť“. Ide o dobré kúsky, ich kúpu možno odporúčiť a sklamaní z nich určite nebudete, ale trúfame si tvrdiť, že väčšina z nás si na ne po niekoľkých mesiacoch (a už vôbec nie rokoch) nespomenie.
A kto sklamal?
Hneď na úvod k druhej skupine je potrebné pripomenúť, že všetky tu uvedené informácie sú už logicky dosť subjektívnou záležitosťou a je nám jasné, že s nami nie všetci (možno takmer nikto) budú súhlasiť. A viac než u iných hier druhého kvartálu roku 2018 to bude zrejme platiť u survival/budovateľskej stratégie Frostpunk, od ktorej sme jednoducho čakali podstatne viac – viac možností (budovy, technológie, zákony), viac scenárov a hlavne menej stereotypu, ktoré v súčasnom stave robí z hry de facto jednorazovú záležitosť, čo titulu tohto žánru naozaj nepristane.
„Nevyužitý potenciál“ je spoločným menovateľom aj pre ďalších nešťastníkov, ktorých sme sa rozhodli zaradiť do tejto sekcie. Reč je o nádejnom, ale celým radom nedostatkov sužovanom akčnom RPG Vampyr, zábavnom, no na obsah dosť chudobnom mixe bojovky a pretekárskej arkády Onrush a aj o nádhernej, ale vo finále skôr slabšej budovateľskej stratégii Jurassic World Evolution.
O vyššie uvedených sa dá povedať všeličo, avšak aj napriek deklarovanému sklamaniu ide stále o solídne tituly, ktoré si svojich fanúšikov nájdu a málo ich určite tiež nebude. To však neplatí o poslednom „diele“, ktoré z hier recenzovaných v Q2 2018 drží v tejto kategórii neslávne prvenstvo. Mnohí verili, že doba temna v rámci videoherného spracovania bieleho športu skončí 22. mája, kedy svetlo sveta uzrel Tennis World Tour... buďme úprimní, pre všetkých zúčastnených (od vývojárov cez recenzentov až po hráčov) by bolo lepšie, keby neuzrel, alebo si ešte nejaký ten piatok (prípadne mesiac... rok) pobudol vo vývoji.
Najlepšie hry 2018 1/4
Najlepšie hry január-marec 2018
Kingdom Come: Deliverance, Monster Hunter: World, Bayonetta 2, Far Cry 5 a ďalšie ...
Prvý kvartál roku 2018 (január – marec) sa nielen podľa nášho názoru herne mimoriadne vyviedol. A nešlo iba o samotné množstvo titulov, mierne zarážajúca je aj ich kvalita – toľko deväťdesiatkových či aspoň osemdesiatkových hier sme už dlho nezažili. O pomyselné prvenstvo sa tak v našom výbere pobilo hneď niekoľko adeptov. Po vyrovnanom súboji, v ktorom rozhodovali český arbitri (tzn. absolútne nestranne, samozrejme), sme došli k záveru, že víťazom Q1 2018 sa stáva chlapík na nasledujúcom obrázku. Ten vľavo. Teda, nie on, ale hra, kde tento nenápadný dedinský čeľadník hrá hlavnú rolu (a vy s ním).
Pretože, ako bolo povedané, sa na nás počítačový/konzolový boh v prvom kvartáli usmial obzvlášť bujaro, vybrali sme v redakcii vedľa Kingdom Come: Deliverance ešte celkom sedem hier. Všetky si svojím spôsobom zaslúžia onen bájny, nad všetko cenený titul „najlepšia hra Q1 2018“. A čo že táto sedmička ponúka? Nuž, paleta je to pestrá a bude sa vám určite páčiť. Má však jednu podmienku: musí sa vám páčiť červená... krvavo červená.
Bayonetta 2 je čistokrvnou akčnou adventúrou a priamo exemplárnym príkladom žánru hack and slash, ktorú stvorilo štúdio PlatinumGames. Rovnomenná hlavná hrdinka, odetá v tesnom latexe a oháňajúca sa strelnými aj sečnými tak, aby bolo zabránené, je príslušníčkou prastarého rádu Umbra čarodejníc, ktorý od nepamäti zvádza krvavé boje so zástupmi anjelov útočiacich na náš svet. Táto premisa robí z hry jednu veľkú akčnú jazdu, navyše okorenenú sarkastickým humorom titulnej postavy.
Bayonetta sa na novej platforme cíti ako doma
Prvý diel tejto série vznikol v roku 2009 pre Xbox 360, druhé pokračovanie prišlo o päť rokov neskôr na Nintendo Wii U. Na konzole japonskej výroby sa Bayonetta zjavne cíti dobre, keďže 16. februára 2018 na svojich vysokých podpätkoch pricupitala aj na Nintendo Switch. A to je rozhodne dobre, pretože si v našej recenzii bez problémov vybojovala vysokých 87 %.
Bayonetta 2 je zmyselne zbesilá akčná jazda
Bayonetta 2 rozhodne nepatrí do starého železa (koniec koncov čarodejnice nestarnú) a bez problémov to dokazuje aj na Nintende Switch. Aj po niekoľkých rokoch od svojho pôvodného vydania je stále výborným akčným titulom, kde vás takmer okamžite uchváti dynamická hrateľnosť, sympatická hlavná hrdinka a zdanlivo nikdy nekončiace súboje. Bayonetta je navyše aj napriek svojmu vyzývavému vzhľadu nečakane dobre napísanou postavou, ktorú si veľmi rýchlo obľúbite.
Bayonetta 2 sa v novej verzii dočkala aj ľahko prepracovanej grafiky, ktorá síce nezaberá žiadne hranice vizuálneho spracovania, aj napriek svojmu veku ale vyzerá na Switchi prekvapivo dobre ako pri hraní v handheld móde, tak na TV. Udivila ma však trochu nešťastná implementácia dotykového ovládania, ktoré je značne nepraktické a možno našťastie vcelku jednoducho vypnúť. Keď ale dodám, že ku kúpe tejto hry dostanete aj predchádzajúci diel série úplne zadarmo v digitálnej verzii, vyjde vám takmer neodolateľný akčný balíček a jedna z najlepších hier, aké zatiaľ pre Nintendo Switch vyšli. –Štěpán Lenk
Po exotických krajinách v najnovšom diele akčnej série Far Cry od Ubisoftu zakúsime americkú Montanu, kde nás opäť nečaká nič menšieho než záchrana terorizovanej oblasti. Hlavným protivníkom sa vo Far Cry 5 tentoraz stal samozvaný spasiteľ Joseph Seed, ktorý vedie fanatický náboženský kult. Pokiaľ sa vám tak zdala na prvý pohľad obyčajná Montana ako krok späť, všadeprítomné vyčíňanie náboženského hnutia Eden's Gate vás vytrhne z letargie.
Far Cry 5 je jedna z najlepších hier v otvorenom svete tohto roku
Far Cry 5 vyšiel 27. marca 2018 na PC, Xbox One a PlayStation 4 a na všetkých platformách predvádza skvelé grafické spracovanie. Hra vám nebude klásť absolútne žiadne prekážky, od samotného začiatku budete mať prístup ku všetkým miestam na mape a postup je len na vás. Môžete sa venovať len hlavným misiám, ale tiež výhradne vedľajším aktivitám: v oboch prípadoch budete pokračovať v príbehu. Voľnosť tak vo Far Cry 5 dostáva nový rozmer, čo je jeden z hlavných dôvodov, prečo od nás hra získala v recenzii solídnych 80 %.
Obrovské množstvo aktivít a rozsiahly svet vás udrží na dlhé hodiny
Prostredie inšpirované americkou Montanou je plné najrôznejších dobrodružstiev, do ktorých vás ale hra nijak nenúti. Zostalo tak napríklad lovenie zveri, ale už len ako voľnočasová aktivita, vďaka ktorej si môžete zarobiť nejaký ten dolár na poriadny arzenál, ktorý budete na zdolanie nepriateľov potrebovať. Aby toho obsahu nebolo málo, Far Cry 5 ponúka tiež Arcade režim, kde si môžete vytvárať vlastné mapy a hrať ich s priateľmi.
Far Cry 5 vylepšuje aj systém kooperácie – so živým spoločníkom je možné prejsť kompletne celú hru. Stále sa však vyzvanému hráčovi neuloží všetok postup, čo je veľká slabina posledných dielov. K ruke tak budete mať aspoň deviatku spoločníkov riadených umelou inteligenciou, ktorých možno kedykoľvek povolať do akcie. Nechýba letecká podpora, odstrelovačka, alebo aj verný psí kamarát Boomer.–Filip Nemec
Vývoj RPG Final Fantasy XV nebol vôbec jednoduchý. Začal niekedy v roku 2006 a počas tej doby sa o hru „spálilo“ kopa režisérov, niekoľkokrát bol zmenený štatút z hlavnej linky na spinoff, a keďže išla technológia neustále dopredu, musela byť implementovaná aj do stále nevydanej hry. Keď potom titul od Square Enix v roku 2016 vyšiel, veľa fanúšikov si oddýchlo, pretože hra bola naozajstný hit. A Final Fantasy XV Windows Edition neskôr ukázalo svetu, ako má vyzerať konverzia z konzol na PC.
Final Fantasy XV Windows Edition je napchatá obsahom
Pokiaľ si hráči predsa len na niečo sťažovali, potom to bol nekonzistentný a občas aj mätúci dej. Avšak Final Fantasy XV Windows Edition obsahuje všetky doteraz vydané DLC, ktoré zásadným spôsobom vypĺňajú príbehové diery, na ktoré ste mohli naraziť v pôvodnom vydaní. K tomu si pridajte spoluprácu s NVIDIA, vďaka ktorej dostanete ten najlepší možný vizuálny zážitok a máte pred sebou jednu z najlepších hier roku 2018, a to vo veľmi slušnej cenovej relácii. Final Fantasy XV Windows Edition vyšlo na PC 6. marca 2018. Rovnakého obsahu sa dočkali aj majitelia PS4 a Xbox One, len pod iným názvom (Royal Edition).
Final Fantasy XV Windows Edition obsahuje všetko, čo by správne RPG malo mať
Final Fantasy XV Windows Edition nemožno inak ako odporučiť, a to aj v prípade, že ste ho už hrali na konzolách. Je to masívny titul naplnený obsahom až po okraj a dodatočný čas, ktorý mali vývojári k dispozícii na vytvorenie PC verzie, efektívne využili na doladenie niektorých príbehových nejasností a pridanie veľa nových prvkov.
Vzhľadom na to, že Final Fantasy XV na PC má navyše aj plnú modérsku podporu, ide o naozaj vynikajúci titul, ktorý si nechcete nechať ujsť. Pokiaľ ste fanúšikmi RPG (nie nutne JRPG), máte radi obrovský otvorený svet a zaujímavý príbeh, dostane sa vám do ruky jedno z najlepších RPG, aké sa v roku 2018 zatiaľ urodilo. Studio Square Enix navyše plánuje dodatočný obsah pre Final Fantasy XV, takže sa ešte máme na čo tešiť. –Jiří Fait
Bojovka Injustice 2 od NetherRealm Studios je skvelá hra, čo nie je žiadnym veľkým prekvapením. V našej recenzii získala krásnych 90 %. Titul prevzal plynulý a rýchly bojový systém z predchádzajúceho dielu God Among Us, pridal do vienka trochu praštený, a napriek tomu zábavný príbeh. Čerešničkou na torte bol potom loot systém, vďaka ktorému ste si mohli svojich hrdinov upraviť pomocou nových zbraní a brnení.
Prečo Injustice 2: Legendary Edition radíme medzi najlepšie hry Q1 2018?
Hrateľnosť Injustice 2 je neuveriteľne návyková a vstúpiť do víru súbojov medzi super hrdinov mohli aj nováčikovia v žánri bez obáv z toho, že by sa cítili ako úplní zelenáči. Je potrebné spomenúť aj nespočetné množstvo spôsobov, ktorými ste mohli svojich protivníkov doslova zatĺcť do zeme, špeciálne útoky a okázalé ultimátne kombá, na ktoré sa dalo pozerať stále dokola. Injustice 2: Legendary Edition ešte viac rozširuje radu hrdinov, pridáva upravený tutoriál, zvyšuje level strop a prihadzuje nový loot, čo z Injustice 2 robí jednu z najlepších hier 2018. Legendárna edícia vyšla 27. marca 2018 na PC, Xbox One a PlayStation 4.
Injustice 2: Legendary Edition posúva bojové hry do inej úrovne
Je to jednoducho ultimátne balenie k jednej z najlepších bojoviek, aké sú momentálne k dispozícii. Nájdete tu celý rad svojich obľúbených hrdinov a zloduchov, vrátane desiatich nových, ktoré do základnej hry pribudli v DLC a teraz sú obsiahnuté v Legendary Edition. K tomu si pripočítajte špeciálne „skiny“ a vylepšený Multiverse mód, obrovský počet lootov, celkový update hry a máte vo výsledku balenie, ktorému možno len ťažko odolať.
Ide v podstate o definitívnu edíciu. Pokiaľ ste Injustice 2 zatiaľ nehrali, potom je Legendary Edition tá správna voľba. Zložitejšia situácia nastáva pre tých, ktorí vlastnia všetky doteraz vydané DLC. Tu okrem vylepšeného tréningového režimu, zvýšeného level stropu a upraveného Multiverse módu vlastne veĺa nového nedostanete. Injustice 2: Legendary Edition je dostupný zhruba za rovnakú cenu ako základná hra v čase vydania. Takže ak ste doteraz s touto superhrdinskou bojovkou váhali, Legendary Edition je skvelá príležitosť, ako sa do sveta Injustice 2 ponoriť.– Jiří Fait
Skutočne kvalitné RPG je niečím, čo treba vždy oceniť. V zozname najlepších hier za prvý štvrťrok roku 2018 teda nesmie za žiadnych okolností chýbať recenzentmi a hráčmi oslavované RPG Kingdom Come: Deliverance, na ktorom Dan Vávra so svojim tímom Warhorse Studios pracoval bez prestania niekoľko rokov. Na PC, PS4 a Xbox One vyšiel tento žánrový šampión 13. februára.
Kingdom Come: Deliverance ukazuje život v stredoveku v celej svojej kráse
Príbeh Kingdom Come: Deliverance sa odohráva v ére vlády Václava IV., ktorý sa o našu krajinu nestaral práve ukážkovo. Do rúk je vám daný mladučký kováč Jindřich, ktorého cieľom je prežiť v krutom stredovekom svete, kde s ním nikto nejedná v rukavičkách. Tešiť sa v jeho koži môžete na rôzne dobrodružstvá, kvalitné súboje a neľahké rozhodnutia. V našej recenzii si toto české RPG nakoniec vďaka svojim nepopierateľným kvalitám vybojovalo úctyhodných 90 %, ktoré si rozhodne zaslúži.
Čím si Kingdom Come: Deliverance zaslúži svoje miesto medzi najlepšími hrami?
Nové české RPG Kingdom Come: Deliverance som mal možnosť hrať v rôznych fázach vývoja. Možno práve preto som spočiatku veľmi neveril tomu, že sa Warhorse Studios podarí vytvoriť konkurencieschopný titul, ktorý by mňa či širšiu komunitu, dokázal zaujať. Nakoniec ma však dielo Dana Vávru veľmi príjemne prekvapilo snáď vo všetkých ohľadoch.
Najnovší projekt tvorcu legendárnej Mafie mi učaroval predovšetkým slušne napísaným príbehom, prepracovanými historickými kulisami, zábavnými vedľajšími aktivitami, špecifickým súbojovým systémom, klasickým vývojom postáv a rozsiahlym herným svetom kypiacim životom. Menej nadšený som bol z nevýrazného hlavného protagonistu, prítomnosti bugov a zbytočného dôrazu na reálnosť, ktorý občas narúšal zážitok z hrania. V rámci celku som však bol s Kingdom Come: Deliverance nadmieru spokojný a práve preto som sa ho rozhodol zaradiť medzi najlepšie hry prvého štvrťroku 2018.– Ondřej Zeman
Najnovší diel obľúbenej série akčných RPG japonského štúdia Capcom vyšiel 26. januára 2018 pre PS4 a Xbox One (na jeseň vyjde aj pre PC). A hoci sa po svete celkovo predali milióny dielov tejto série, celosvetovej popularite sa nikdy úplne nedočkala. Ťažké lovenie monštier pre širokú verejnosť doteraz jednoducho nebolo dostatočne príťažlivé. S príchodom Monster Hunter: World sa však podľa nášho názoru situácia výrazne zmení.
Monster Hunter: World je podarená modernizácia zabehnutej značky
Monster Hunter: World totiž predstavuje podarenú modernizáciu už zabehnutej značky, ktorá priťahuje ako dlhoročných fanúšikov, tak ľudí, ktorí by inak o túto sériu ani nezavadili. Odo dňa vydania navyše žne naskrz pozitívne ohlasy a naša recenzia s krásnym hodnotením 90 % tomu je dôkazom. Sme si skoro istí, že na konci roka túto hru uvidíme stáť na popredných miestach najrôznejších ankiet a rebríčkov. Ide o horúceho kandidáta na najlepšiu hru roka? Vyhlásiť to v jeho prvej tretine je síce trochu trúfalé, ale v redakcii sme presvedčení, že áno.
Monster Hunter: World – skvelá zábava na dlhú dobu
Monster Hunter: World je bezpochyby výborné akčné RPG, ktorého hernú náplň tvoria prevažne stopovanie a lov mnohokrát obrovských monštier pripomínajúcich dinosaurov. Neoddeliteľnou súčasťou hry je však aj craftovanie a upgrade vlastnej výbavy, preskúmavanie rozľahlých exteriérov a zber surovín potrebných na výrobu lepších zbraní a brnení.
Súboje s monštrami sú jednoznačným ťahúňom celej hry. Sú náročné (obyčajne aj časovo), a pokiaľ sa na ne dobre nepripravíte, pravdepodobne sa stretnete s neúspechom. Divoké zvieratá uchvacujú dizajnom a nápaditosťou a každé stretnutie s nimi je zážitok. Celá hra sa navyše odohráva vo fantasticky spracovanom otvorenom svete, ktoré pôsobí dojmom skutočne funkčného ekosystému plného rozmanitej fauny a flóry. Lepší začiatok si rok 2018 ani nemohol priať.–Štěpán Lenk
Jeden z najväčších klenotov PlayStationu 2, ktorý formoval žáner akčných adventúr. To je Shadow of the Colossus, hra od uznávaného, no nie príliš aktívneho štúdia Team Ico, ktorá vyšla pôvodne už v roku 2006, avšak 6. februára 2018 sa titul dočkal už druhého prepracovania. To vyšlo exkluzívne pre PlayStation 4 a dobrodružstvo neznámeho chlapca previedlo do vysokého rozlíšenia (na PlayStation 4 Pre hra zvláda aj 4k), vďaka majstrovskej práci odborníkov na remastery a rebooty z Bluepoint Games.
Jedna z najlepších akčných adventúr roka
Autori však zdôrazňujú, že Shadow of the Colossus nie je ani remaster, ani remake. Vzali pôvodnú hru a kompletne celú ju znova poskladali. Výsledkom je tak autentický herný zážitok, vrátane miestami obtiažneho ovládania koňa, ale aj nádherná a moderná grafika, ktorá nechá na pochybách každého, kto zistí, že ide v podstate o viac ako desať rokov starý titul. Ostatne pozrite sa na obrázky a videá z hry v našej recenzii, v ktorej si Shadow of the Colossus právom získal hodnotenie 90 %.
Dnes už sa tituly ako je Shadow of the Colossus nerobia
Shadow of the Colossus je akčná adventúra unikátna v tom, že vám absolútne nič neprezradí a na všetko si musíte prísť sami. Jediným vodítkom zostáva informácia, že sa vo svete nachádza 16 obrovských kolosov a tie musíte poraziť, aby ste zachránili dievčinu Mono. Každý z protivníkov predstavuje úplne jedinečnú výzvu, pretože niektorí sa nachádzajú pod vodou, iní zasa lietajú alebo sú podobní dvojnohým či štvornohým zvieratám.
Zvláštne na Shadow of the Colossus je tiež to, že na svoju dobu neuveriteľne rozsiahly a detailný herný svet, čítajúci zelené lúky aj púšte, ponúka len a len práve šestnástku kolosov, iných nepriateľov v hre nenájdete. Napriek tomu sa v otvorenom svete hry nebudete nudiť. Poskytuje svoje vlastné tajomstvá a jeho prieskum prebieha na chrbte čierneho koňa Agro, ktorý svojím spracovaním predčí všetky vaše očakávania. Shadow of the Colossus je klasika, ktorá by vám nemala uniknúť.– Filip Nemec
Len máloktorému nezávislému vývojárskemu štúdiu sa podarí skutočne preraziť bez toho, aby za sebou malo veľkého giganta, ktorý by ho tlačil dopredu. Neveľká indie spoločnosť Fatshark to však dokázala. Zaujať celý svet sa jej podarilo s vydareným akčným co-op RPG Warhammer: End Times – Vermintide, ktorá sa nedávno dočkala samostatného pokračovania. Warhammer: Vermintide 2 vyšlo na PC, Xbox One a PS4 8. marca a neviedlo si o mnoho horšie ako jeho predchodca, a tak sme sa rozhodli ho zaradiť medzi najlepšie hry prvého štvrťroku 2018.
Vo Warhammer: Vermintide 2 ste postavení proti besniacej horde
Nový titul z dielní Fatshark je rovnako ako jeho predchodca zasadený do temného sveta Warhammeru. Vo Warhammer: Vermintide 2 sa opäť ujmete jedného z piatich hrdinov, ktorých jediným cieľom je zastaviť inváziu vojsk Bojovníkov Chaosu podporenú armádou humanoidných krysích príšer. Ponúknutá je vám tu pätica odlišných tried, slušná škála zbraní a hlavne extrémne návykový súbojový systém, ktorý vás rýchlo privedie do varu. V redakcii sme z neho boli natoľko nadšení, že sme mu v rámci nášho hodnotenia dali v recenzii pekných 82 %.
Najlepšia kooperačná hra Left 4 Dead 2 je mŕtva, nech žije Warhammer: Vermintide 2!
V čase vydania bolo Warhammer: End Times – Vermintide často predhadzované, že ani zďaleka nedosahuje kvalít slávnej kooperačnej FPS Left 4 Dead 2, ktorá už nejaký ten piatok vládne podobne ladeným hrám. Z trónu ho podľa môjho názoru dokázal zraziť až nedávno vydaný Warhammer: Vermintide 2, ktorý pôvodný koncept posunul v mnohých ohľadoch neskutočne vpred.
Do nášho zoznamu najlepších hier prvého štvrťroku 2018 sa dostal predovšetkým vďaka jasne odlišným herným triedam, prítomnosti vývoja postáv, návrhu úrovní, lepšej optimalizácii a debničkám pretekajúcim rôznymi typmi predmetov. Len málo konkurenčných projektov ma bavilo viac, než tento osobitý kúsok.– Ondřej Zeman
Čestné zmienky: Burnout Paradise Remastered, Battlefield 1, Sea of Thieves a ďalšie
Prvý štvrťrok roku 2018 bol na dobré hry nebývalo plodný. Svedčí o tom už náš výber vyššie, ktorý sa od posledného dielu pre Q4 2017 rozrástol o dvojnásobok. A napriek tomu sa na veľa bezpochyby kvalitných kúskov nedostalo.
Medzi týchto „porazených kandidátov“ na najlepšej hry Q1 2018 patrí bojovka s námetom nesmierne populárnej japonskej manga/anime Dragon Ball FighterZ, vydarený remaster populárnych pretekov Burnout Paradise Remastered, skákačka s roztomilou (ale stále hladnou!) ružou gulí v hlavnej úlohe Kirby Star Allies, nádherne animované RPG Ni no Kuni 2: Revenant Kingdom či budovateľská stratégia Surviving Mars, kde si môžete (aspoň takto virtuálne) splniť veľký sen ľudstva – kolonizáciu Červenej planéty.
Výpočet zásadných hier januára – marca 2018 by nebol kompletný bez zmienky o Sea of Thieves a A Way Out. Obaja tituly si zakladajú hlavne na kooperácii a inovatívnym prístupom vývojárov. Oba však z nášho pohľadu zostali za očakávaním. Napriek tomu nemožno tvrdiť, že ide o zlé hry. Najmä pirátska online akcie od Rare má vďaka svojej povahe dlhodobého, pravidelne (dúfajme) rozširovaného online titulu šancu nie celkom priaznivé hodnotenia kritikov a fanúšikov časom zvrátiť.
PC Game - electronic license, key for Rockstar Social Club, English subtitles and voice-over, genre: Action - America, 1899. The end of the Wild West era has begun, and the men of the law are hunting down the last remaining outlaw gangs. Those who do not give up or succumb are killed. Red Dead Redemption 2 by the creators of Grand Theft Auto V and Red Dead Redemption is an epic story about life in America at the dawn of modern times.
Console Game - PS4 / PS4 Pro, PS5 (with disc drive), boxed version, English subtitles and voice-over, genre: Action - In a world full of monsters, dragons and gods, all responsibility lies on you - and when your life is full of blood and chaos, how can you fix the mistakes of the past and protect your future?
Console Game - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, electronic license, key for Xbox Live, English subtitles and voice-over, genre: Action - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, electronic license, key for Xbox Live, English subtitles and voice-over, genre: Action - set contains: Monster Hunter: World and Iceborne Expansion + Deluxe DLC Kits
Console Game - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, electronic license, key for Xbox Live, English subtitles and voice-over, genre: RPG - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, electronic license, key for Xbox Live, English subtitles and voice-over, genre: RPG
PC Game - electronic license, key for Steam, English subtitles and voice-over, genre: RPG - electronic license, key for Steam, English subtitles and voice-over, genre: RPG
We care about your privacyAlza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.
More informationLess info
We use 8 categories of cookies on our website:
Technical cookies
These are strictly necessary for the functioning of the website and the features you choose to use. Without them, our website would not work; you wouldn't be able to log in to your user account, for example.
Functionality cookies
These cookies allow us to remember your basic choices and improve the user experience. These include remembering your preferred language or allowing you to stay logged in permanently.
Social media cookies
These cookies allow us to easily link you to your social media profile and, for example, allow you to share products and services with your friends and family.
Content personalisation
These cookies allow us to show you content and ads according to the information we have about you to best meet your needs. This includes what content you have viewed, or on what device you are accessing our website.
Non-personalised advertising
These cookies allow us to show you general ads for products and services.
Personalised advertising
Thanks to these cookies, we and our partners can offer you relevant products and services based on your purchases, your shopping behaviour and your preferences.
Audience metrics
These cookies allow us to optimise our site for your convenience based on how you use it. The aim is to remember or anticipate your choices. This includes, for example, the use of features, their location, or the behaviour on the page.
Third party cookies
These are third party cookies, and you can find out more about them and our partners here.
By giving your consent to the processing of cookies, functionality and analytical cookies will be installed on the device you use to browse the website (click on the "I understand" button for both categories, or you can select only one of the categories by clicking on the "Settings" button). We always install technical cookies on your device, even without your explicit consent, because without them our website would simply not work.
You can revoke your consent to the processing of cookies. In connection with our company's cookie processing, you also have the following rights: the right to access cookies, delete, modify, supplement and correct them, restrict processing and the right to lodge a complaint with the Office for Personal Data Protection. Read more about your rights.