Vyberáte objektív pre váš fotoaparát značky Canon, a neviete, ktorý si zaobstarať? V dnešnom článku si zhrnieme základné pojmy, s ktorými sa môžete pri objektívoch Canon stretnúť, a podľa ktorých by ste mali následne objektív vyberať. V prvom rade sa zameriame na všeobecné pojmy, ktoré sú pre všetky objektívy rovnaké – týmto parametrom by ste mali venovať pozornosť ako prvým. Následne si predstavíme dôležité skratky, ktoré využívajú výrobcovia objektívov Canon.
Kompatibilitu objektívu s telom fotoaparátu je pred zaobstaraním vždy nutné skontrolovať. Nie všetky objektívy totiž pasujú na všetky typy prístrojov. Modelové určenie objektívu je upresnené veľkosťou snímača fotoaparátu.
Pre telá fotoaparátu s plnoformátovým snímačom vyberáme objektív, ktorý je kompatibilný s Full Frame prístrojmi. Takéto objektívy možno zároveň použiť aj s fotoaparátmi s menším snímačom APS-C.
Pre telá fotoaparátu s APS-C snímačom vyberáme objektív kompatibilný s APS-C prístrojmi. Také objektívy sú ale prispôsobené menšiemu snímaču, a nemožno ich používať na fotoaparátoch s Full Frame.
Objektívy sú zakončené bajonetom, ktorý slúži na uchytenie k telu fotoaparátu. Nezabezpečuje len mechanické uchytenie, je dôležitý aj pre správnu komunikáciu a funkčnosť tela fotoaparátu s objektívom. Každý výrobca fotoaparátu má ale vlastný systém bajonetového uchytenia objektívu. A aby to bolo ešte pestrejšie, v drvivej väčšine majú výrobcovia hneď niekoľko typov.
Systémy odlišných značiek nie sú vzájomne kompatibilné, a preto nemožno nasadiť objektív jednej značky na telo fotoaparátu inej značky (napríklad objektív Nikkor na telo Canon). Že sa s tým ale v skutočnosti stretávate? Áno, existujú totiž adaptéry a redukcie, ktoré umožňujú prepojenie inak nekompatibilného tela s objektívom.
Použitie adaptéra alebo redukcie so sebou prináša ale aj určité nevýhody. Pri nasadení môžeme prísť o niektoré funkcie, ako je automatické zaostrovanie alebo prenos dôležitých informácií o clone, expozícii pod. Stáva sa to skôr vtedy, ak máme novší objektív a staršie telo fotoaparátu – odlišná elektronika spolu nemusí dobre fungovať čo má za následok spomínané nežiadúce vplyvy.
Ohnisková vzdialenosť vyjadruje vzdialenosť medzi optickým stredom objektívu a rovinou, na ktorej dokáže zaostriť snímaný objekt. Tj. tam, kde sa pretínajú všetky lúče svetla prechádzajúce objektívom (ohnisko).
Zjednodušene možno objektívy podľa ohniskovej vzdialenosti rozdeliť do dvoch základných skupín:
Objektívy môžeme deliť tiež podľa uhla záberu, ktorý zaberajú, a to do týchto skupín:
Každé ohnisko má iný uhol záberu, od toho sa potom odvíja použitie jednotlivých objektívov. Všeobecne platí, že čím menšia je ohnisková vzdialenosť, tým väčší je uhol záberu objektívu. Širokouhlé objektívy majú teda široký uhol záberu, teleobjektívy potom veľmi malý.
Ohniskové vzdialenosti objektívu sú udávané pre nasadenie na plnoformátový Full Frame snímač. Ak ale objektív nasadíme na menší snímač (Micro 4/3", APS-C), dôjde k prepočtu ohniskovej vzdialenosti. Viac o prepočte sa dozviete nižšie, v kapitole crop factor.
Crop faktor predstavuje koeficient, ktorým sa prepočítava skutočná ohnisková vzdialenosť objektívu pri nasadení na menší, než plnoformátový Full Frame snímač. Udáva nám teda, koľkokrát je plocha snímača fotoaparátu menšia, než je plocha plnoformá
tového Full Frame snímača.
Ohnisková vzdialenosť, a teda aj uhol záberu sa odvíja od veľkosti snímača fotoaparátu. Pri nasadení objektívu na veľkostne menší snímač (Micro 4/3", APS-C), než je plnoformátový Full Frame, musíme ohniskovú vzdialenosť prepočítať na ekvivalentný. Dochádza totiž ku Cropu čiže výrezu obrazu, pretože sa na menší snímač dostane iba jeho časť.
Ohnisková vzdialenosť* crop faktor = ekvivalentná ohnisková vzdialenosť
Typ senzoru | Veľkosť snímača | Crop faktor |
---|---|---|
Full Frame (35 mm film) | 36 × 24 mm | 1 |
APS-C (Nikon DX, Pentax, Sony) | 23,6 × 15,6 mm | 1,5 |
APS-C (Canon) | 22,2 × 14,8 mm | 1,6 |
4/3″ | 18 × 13,5 mm | 2 |
1" (Nikon CX) | 12,8 × 9,6 mm | 2,7 |
Pri prepočte ohniskovej vzdialenosti musíme brať do úvahy aj výrobcu. Jednotlivé veľkosti snímačov rôznych výrobcov sa totiž od seba môžu trochu líšiť.
Objektív Canon 50 mm
Objektív Nikkor 24 – 85 mm
Svetelnosť sa udáva clonovým číslom a vyjadruje, koľko svetla je objektív pri fotografovaní schopný prepustiť ku snímaču. Zjednodušene platí, že čím väčšia maximálna svetelnosť (teda čím nižšie je clonové číslo), tým kratší môže byť čas uzávierky (menšie riziko rozmazania), alebo hodnota citlivosti ISO (tým menej šumu na fotografii). Vďaka vyššej svetelnosti tak vyhotovíte lepšie snímky v zhoršených svetelných podmienkach, teda v šere či v tme.
V rámci objektívov je vždy udávaná najvyššia možná hodnota, teda maximálna priepustnosť. Pri modeloch s pevným ohniskom (bez zoomu) je hodnota konštantná, v prípade zoom objektívov sú uvedené dve krajné hodnoty – vždy najvyššia možná svetelnosť pre minimálne a maximálne priblíženie. Za výborné hodnoty svetelnosti objektívov možno považovať:
Pri objektívoch rozlišujeme dva základné typy ostrenia.
Tento typ ostrenia je charakteristický tým, že dochádza k pohybu celej optickej sústavy vysunutím a zasunutím celého objektívu. Toto technologické riešenie býva spravidla pomalšie v rýchlosti ostrenia – stretnete sa s ním najmä pri lacnejších objektívoch.
Tu nedochádza k otáčaniu celého objektívu, ale iba k pohybu niekoľkých vnútorných šošoviek. Výhodou je rýchlosť ostrenia a to, že nedochádza k zmene ťažiska vysunutím a zasunutím objektívu ako pri prvom variante – zmena ťažiska je zreteľná predovšetkým v prípade teleobjektívov. Nevýhodou je vyššia nákupná cena.
Optická stabilizácia býva umiestnená v objektíve a zamedzuje rozmazaniu snímky pri fotení bez použitia statívu. Sústava šošoviek umiestnená vo vnútri smeruje lúče prechádzajúce objektívom do jedného bodu na snímači. Posuvom optického člena sa eliminujú otrasy a obraz sa stabilizuje. Či objektív obsahuje systém optickej stabilizácie spoznáte podľa vhodnej skratky.
Vďaka stabilizácii možno aj z ruky dosiahnuť dlhý expozičný čas, ktorý by ste inak bez stabilizácie či statívu nedocielili. Opticky stabilizovaný obraz možno navyše vidieť priamo v hľadáčiku. Drobnou nevýhodou je, že objektívy s optickým stabilizátorom bývajú v porovnaní s modelmi bez stabilizátora spravidla o niečo ťažšie.
Stabilizovaný môže byť aj samotný snímač v tele fotoaparátu. V takom prípade ide o stabilizáciu mechanickú. Funguje na princípe posunu snímača, ktorý koriguje nakláňanie a otrasy fotoaparátu. Takto stabilizovaný obraz v hľadáčiku neuvidíme.
Fotoaparát s mechanickou stabilizáciou razom stabilizuje každý objektív, ktorý na neho nasadíme. V prípade, že máme stabilizovaný aj objektív a telo fotoaparátu nie je vybavené hybridnou stabilizáciou, musíme sa rozhodnúť len pre jednu z nich.
V dnešnej dobe patria k tomu najlepšiemu, čo si môžete v súvislosti so sklami a šošovkami v objektíve zaobstarať, asférické šošovky a ED sklá.
Objektívy s asférickými šošovkami sú menšie a ľahšie ako tie, ktoré využívajú sférické (guľové) šošovky. Zároveň majú lepšie optické vlastnosti. Šošovka je na okrajoch viac sploštená, čo má za následok dopadanie svetelných lúčov priamo do jej ohniska. Najviac užitočné sú tieto šošovky pri korekcii skreslenia pri širokouhlých objektívoch.
Sklá s malým rozptylom svetla, čiže ED sklá, ovplyvňujú ostrosť obrazu a korekciu farebných chýb, ako je napr. chromatická aberácia. Tieto šošovky sa hojne využívajú pri teleobjektívoch, postupne sa však rozširujú aj do ďalších skupín.
Spoločnosť Canon používa v súčasnosti pre svoje objektívy niekoľko označení, ktoré v sebe skrývajú určité vlastnosti a funkcie. Aby ste si mohli vybrať objektív presne podľa vašej potreby, je dôležité sa v nich vyznať. Poďme si priblížiť najpoužívanejšie označenia, s ktorými sa môžete pri objektívoch Canon stretnúť.
V prípade objektívov značky Canon sa môžeme stretnúť hneď s tromi typmi bajonetového uchytenia. Bajonet Canon EF slúži na upevnenie k fotoaparátu Full Frame. Bajonet Canon EF-S je prispôsobený na použitie na digitálnych zrkadlovkách s APS-C snímačom. Typ bajonetu Canon EF-M je navrhnutý na použitie s bezzrkadlovkami Canon.
Takto označené objektívy sú kompatibilné s Full Frame fotoaparátmi s bajonetom Canon EF. Sú navrhnuté tak, aby pokryli senzor vo veľkosti kinofilmového políčka.
Objektívy EF-S sú navrhnuté pre fotoaparáty so snímačom APS-C, teda s bajonetom Canon EF-S. Tieto objektívy nie sú vhodné na použitie s Full Frame telami, a to práve kvôli veľkosti snímača.
Označenie EF-M nesú objektívy, ktoré sú špeciálne skonštruované na použitie s bezzrkadlovkami Canon s bajonetom EF-M a snímačom vo veľkosti APS-C. S použitím vhodnej redukcie je možné na bezzrkadlovky nasadiť aj objektívy EF a EF-S. Naopak to ale nie je možné – objektívy s označením EF-M nemôžeme použiť s digitálnymi zrkadlovkami Canon.
Takto boli predtým označované objektívy Canon s ručným ostrením skonštruované pre fotoaparáty Full Frame. Dnes už sa tieto objektívy dávno nevyrábajú.
Klasické rybie oko. Takéto objektívy poskytujú extrémne široký uhol záberu. Od ostatných objektívov sa odlišujú typickým kruhovým skreslením perspektívy.
Do tohto „elkového“ radu patria objektívy Canon najvyššej triedy. Sú vyrobené z prémiových materiálov, využívajú najmodernejších technologických riešení a spoznáte ich podľa červeného prúžku na ich prednej strane.
Macro objektívy Canon sú navrhnuté pre fotografiu z blízka a extrémne zväčšenie, poskytnú tak detailné zábery objektu. Ponúknu zväčšenie 1 : 1.
Takto označené objektívy sú oveľa menšie, než klasické objektívy Canon makro. Aj nariek tomu však umožňujú fotenie z veľmi blízkej vzdialenosti.
V súčasnosti existuje iba jeden takto označený objektív, a je ním Canon 65 mm f/2.8 1-5x MP-E. Poskytuje extrémne priblíženie „super makro“, čo predstavuje až päťnásobné zväčšenie (teda 5 : 1). Je vybavený ručným zaostrovaním.
Objektívy Canon s týmto označením majú kompaktné rozmery a nízku hmotnosť.
Technológia Tilt & Shift umožňuje regulovať rovinu zaostrenia a hĺbky ostrosti. Mechanizmus náklonu a posunu až o 90° možno využiť na pohľad nahor alebo nadol bez nutnosti fotoaparát nakloniť. Vďaka tomu ľahko predídete efektu „zbiehanie línií“. Takto označené objektívy sú veľmi obľúbené pri fotografii krajiniek či architektúry.
Rímskymi písmenami sú označované verzie objektívu.
Ako už z názvu vyplýva, ide o optickú stabilizáciu obrazu, ktorá kompenzuje pohyby a otrasy pohybom optických členov vo vnútri objektívu. Teleobjektívy Canon majú dokonca niekoľko režimov IS, ktoré možno prepínať pomocou tlačidla na tele.
Electronic-Manual Focusing, teda manuálne ostrenie elektronickým pohonom. Ovládanie je zabezpečené prostredníctvom ostriaceho krúžku. Pri vypnutom fotoaparáte nie je možné túto funkciu využiť.
Skratka MM/DC označuje ostriaci motorček. Je to jeden zo základných pohonov ostrenia a využíva sa pri lacnejších verziách objektívov. Oproti USM neumožňuje kompletné manuálne zaostrovanie.
Objektívy s označením USM využívajú na ostrenie ultrazvukový motorček. Vďaka tejto technológii je ostrenie rýchle a prakticky nepočuteľné, navyše možno využiť aj plne manuálny režim. Označenie USM nájdete predovšetkým pri drahších objektívoch. Podobnú technológiu využívajú aj objektívy od Nikonu s označením AF-S.
Takto je označený špeciálny motorček, ktorý minimalizuje vibrácie a hluk automatického ostrenia pri natáčaní videa. Teraz sú ním vybavené všetky objektívy Canon EF-M a niektoré EF-S.
Tieto objektívy sú vybavené asférickými členmi, ktoré zaisťujú vysokú ostrosť fotografií aj pri plne otvorenej clone. Tiež sa podieľajú na korekcii skreslenia pri širokouhlých objektívoch.
Pod týmto označením sa skrýva pojem difrakčný člen (optický člen s difrakčnou mriežkou). Ten vykazuje opačnú farebnú chybu ako klasická šošovka, a tak sa do objektívov zaraďuje práve preto, aby túto chybu eliminoval. Okrem toho použitím tejto technológie možno výrazne zmenšiť konštrukčnú dĺžku objektívov. Objektív s difrakčným členom spoznáte na prvý pohľad podľa zeleného prúžku na jeho prednej strane.
Skratka označuje druh povrchového krytia šošoviek, ktoré zvyšuje kontrast a minimalizuje odrazy. Všetky moderné objektívy od Canonu majú niekoľko takých vrstiev a preto sa dnes označenie už nepoužíva.
UD označuje optický člen použitý pri konštrukcii L-objektívov. S-UD potom reprezentuje jeho vylepšenú verziu. Oba členy sa vyznačujú nízkym rozptylom, čo eliminuje farebné chyby objektívu.