Základný zoom objektívmi najpoužívanejších ohniskových vzdialeností patrí k najčastejšie kupovaným objektívom vôbec, a napriek tomu súčasne patrí k najviac zanedbávaným zo strany používateľských recenzií a testov. Preto sa snažím tento rest aspoň trochu napraviť a v tejto používateľskej recenzii sa budem venovať jednému takémuto objektívu. Je ním Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS, ktorý síce nie je žiadnou horúcou novinkou, na trhu je už niekoľko rokov, ale podľa mňa si zaslúži viac pozornosti, pretože aj on patrí k najčastejšie kupovaným objektívom na bezzrkadlovky Sony s formátom čipu APS-C.
i
Fotografie v plnom rozlíšení použité v recenzii: Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS.
Objektívy tohto typu patria k najmenším v ponuke všetkých značiek a výrobcov naprieč trhom, ale práve Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS pôsobí na prvý pohľad dojmom, že je ešte menší, než býva obvyklé. Je to dané hlavne tým, že v transportnej polohe je objektív menší ako v polohe pripravenej na fotografovanie. Túto fintu, ako objektív zmenšiť, používa mnoho výrobcov už roky, a to niekedy aj pri oveľa väčších objektívoch určených pre väčšie čipy. Väčšinou je to ale riešené tak, že zoom prstenca je nutné ručne pootočiť, aby sa objektív vysunul do polohy na fotografovanie. Tu je to ale inak, stačí zapnúť fotoaparát a objektív sa do tejto polohy vysunie automaticky sám. Niekomu možno príde mechanické vysunutie lepšie (mechanická konštrukcia je jednoduchšia a v prípade potreby je možné objektív nechať vysunutý aj pri vypnutom fotoaparáte), ale ja osobne považujem toto automatické riešenie prinajmenšom za oveľa pohodlnejšie – hlavne pri použití na malých fotoaparátoch, ako je napríklad nový Sony Alpha A6700.
Konštrukčná dĺžka je v transportnej polohe iba 3 cm a objektív váži len 116 g, čo by mohlo vyvolať dojem, že je jeho mechanická konštrukcia nie príliš kvalitná. Opak je však pravdou a objektív Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS rozhodne nepôsobí lacno. Použité materiály sú kvalitné a až prekvapivo robustné. Väčšina vonkajších dielov objektívu je dokonca kovová, vrátane upínacieho bajonetu, čo je v tejto kategórii skoro taký malý zázrak. Objektív vyzerá tak, že rozhodne niečo vydrží, aj keď na druhej strane odolnosť proti poveternostným vplyvom výrobca nedeklaruje.
Objektív Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS je určený pre fotoaparáty s menším čipom formátu APS-C a jeho ohnisková vzdialenosť v prepočte na ekvivalent plného formátu zodpovedá zhruba rozsahu 24 – 75 mm, čo je taký klasický základ a nič prekvapujúce. Zaujímavejší je spôsob ovládania zoomu, ktorý je čisto elektronický. Ohniskovú vzdialenosť môžete meniť dvoma spôsobmi, buď klasickým prstencom na tele objektívu, alebo posuvnou páčkou označenou ako Power Zoom – toto ovládanie je ideálne najmä na natáčanie videa. Otočný prstenec si navyše môžete vybrať podľa toho, či má byť použitý na ovládanie zoomu, alebo na ručné zaostrovanie. Niekomu toto riešenie môže aj vadiť, pretože zvyk na mechanické ovládanie môže byť skutočne veľmi zažitý, ale to je skôr otázkou osobných preferencií a priorít.
Aj napriek doslova miniatúrnym rozmerom sú mechanické parametre objektívu Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS veľmi dobré, rovnako ako jeho ergonómia a ovládanie, ktoré je tak jednoduché, ako je to len možné.
Parameter | Hodnota |
---|---|
Rozsah ohniska | 16 – 50 mm (24 – 75 mm) |
Pokrytie čipu | DX (APS-C) |
Bajonet | Sony E |
Závit pre filter | 40,5 mm |
Uhol záberu (horizontálne) | 83 – 32 ° |
Maximálna clona | f/22 – 36 |
Svetelnosť | f/3,5 – 5,6 |
Počet lamiel clony | 7 |
Optická stabilizácia | ✓ |
Kombinácia so stabilizáciou v tele | ✓ |
Ostrenie | tichý krokový motor |
Optická sústava | 9 šošoviek |
Špeciálne šošovky | 4× asférické / 1× ED |
Najkratšie zaostrenie | 25 – 30 cm |
Špeciálna výbava | motorický zoom |
Odolnosť proti počasiu | ✕ |
Slnečná clona | ✕ |
Rozmery | cca 65 × 30 mm |
Hmotnosť | 116 g |
Asi najdôležitejšou funkciou objektívu Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS je jeho vstavaná optická stabilizácia SteadyShot, pri ktorej ale výrobca neuvádza jej účinnosť. Z praktického použitia v teréne by som povedal, že účinnosť bude najskôr priemerná, ale dokáže spolupracovať so stabilizáciou na čipe, takže pohoda, a stále to beriem ako veľké plus, pretože ani v súčasnosti ešte stále nie je stabilizácia štandardným vybavením všetkých objektívov.
Naopak štandardom je potom už tichý krokový motor automatického zaostrovania, ktorý je v tomto prípade primerane rýchly aj presný. Jedinou ďalšou funkciou je tichý, motoricky ovládaný zoom, ktorý sa hodí predovšetkým pri natáčaní videosekvencií. Ovládanie zoomu je potom okrem ostriaceho prstenca jediným ovládacím prvkom a akékoľvek prípadné ďalšie nastavenia sa vykonávajú v menu fotoaparátu.
Najdôležitejším parametrom každého objektívu sú však jeho optické vlastnosti, predovšetkým ostrosť jeho kresby. Ako to už v podobných objektívov býva, kresba je pri širšom uhle záberu najmä v rohoch trochu slabšia, naopak pri menšom uhle (pri dlhšom ohnisku) je lepšia. Neostrosť v rohoch je potom viac viditeľná pri nízkych clonových číslach, takže ak požadujete čo najlepšiu ostrosť, potom je dobré pokiaľ možno viac zacloniť, na najširšom ohnisku ideálne až niekam na hodnotu f/8.
Objektív Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS trpí pri nízkom zaclonení pomerne silnou vinetáciou, ale ako už bolo mnohokrát povedané, nie je potrebné si s týmto faktom príliš lámať hlavu, pretože vinetáciu je možné veľmi ľahko korigovať postprocesom, teda buď vhodným nastavením fotoaparátu, alebo pri následnom spracovaní fotografií v grafickom editore – dnes už spravidla na jedno kliknutie (to isté samozrejme platí aj pre skreslenie, ktoré preto ani nestojí za zmienku).
Naopak veľmi dobre si objektív Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS počína s ohľadom na nežiaducu chromatickú aberáciu, ktorá sa vyskytuje úplne minimálne, alebo vôbec. Rovnako je to s nežiaducimi odleskami, napríklad na fotografiách so slnkom v priamom zábere. Teda, nie že by sa neobjavili vôbec, občas sa objavia pri všetkých objektívoch, ale sú takmer vždy skutočne až nečakane slabé, alebo dokonca žiadne.
Vzhľadom na svetelnosť objektívu asi nie je otázka bokehu príliš zásadná, ale ak sa predsa len budete chcieť hrať s hĺbkou ostrosti, tak ak pozadie dostatočne odpichnete a použijete najnižšie zaclonenie, je bokeh celkom príjemný, rozostrenie pozadia prirodzené a nerušivé.
Pokiaľ ide o príslušenstvo, tak objektív Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS má jednu nie príliš príjemnú zvláštnosť, ktorou je absencia slnečnej clony. Výrobca ju k tomuto objektívu vôbec neponúka, nieto ešte aby bola v cene. Môžete si však zaobstarať neoriginálnu clonu, ale iba skrutkovú, ktorou si však obsadíte štandardný filtrový závit s menej obvyklým priemerom 40,5 mm. Slnečnú clonu obvykle vždy odporúčam, v tomto prípade by som si s tým ale hlavu nelámal – vzhľadom na skvelé výsledky so slnkom aj v priamom zábere.
Praktické využitie tohto objektívu je celkom jasné, je to jednoducho základný zoom, ktorý využijete pri najbežnejšom základnom fotografovaní, jednoducho taký ten univerzálny základ, ktorý využije skoro každý. Vzhľadom k doslova miniatúrnym rozmerom bude ideálny aj na cestovanie, predovšetkým v spojení s nejakým menším fotoaparátom, ako je napríklad nový Sony Alpha A6700.
Objektív Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS síce možno kúpiť aj samostatne, ale ponúka sa predovšetkým vo zvýhodnených súpravách s niektorým z fotoaparátov Sony s čipom formátu APS-C. V týchto súpravách vychádza na niekoľko stoviek eur a rozhodne ho odporúčam kúpiť v niektorej z týchto súprav, kde vyjde oveľa lacnejšie ako následne samostatne. Za vynaloženú sumu získate mimoriadne malý a ľahký objektív.
Sony 16 – 50 mm f/3,5 – 5,6 OSS
ObjektívyAj napriek drobným výhradám disponuje tento objektív veľmi slušným optickým výkonom, v pohode dostačujúcim pre väčšinu najbežnejších použití. Plusom je rozhodne aj optická stabilizácia, ktorú využijete najmä pri dlhších expozičných časoch v slabšom osvetlení fotografovanej scény. Dobrým pomocníkom bude tento objektív aj pri natáčaní videa, hlavne vďaka motorickému zoomu. Na záver je potom zaujímavým plusom fakt, že aj napriek veľmi nízkej hmotnosti je objektív z väčšej časti kovový. Drobným plusom je tiež malý priemer filtrového závitu, takže filtre vyjdú lacnejšie.
Ak by som mal uviesť nejaké nevýhody, tak je to najmä cena, pretože pri kúpe samostatne je už objektív mierne drahší (ale v súprave s fotoaparátom ide cena skutočne výrazne dole) a potom tiež absencia slnečnej clony.
Klady
Zápory
Michal Kupsa
Michal Kupsa sa narodil v roku 1970 v Brne. Fotografovať začal už vo svojich 15 rokoch a novinárskej činnosti prepadol už o tri roky neskôr. Na svojom konte má spoluprácu s radom prestížnych českých aj zahraničných médií, vrátane Českej televízie, Českého rozhlasu, National Geographic, Národnej knižnice Kongresu USA, iDNES, nadácie Človek v tiesni a väčšiny českých magazínov o fotografii a fotografovaní. Zameriava sa predovšetkým na cestopisné články, recenzie fototechniky a vedenie fotografických kurzov.