Ako chladiaca kvapalina do auta funguje?
Chladiaca kvapalina do auta je zmes destilovanej vody, alkoholu a aditív, ktorá prúdi chladiacim okruhom, čím ochladzuje kritické časti motora. Nahromadeného tepla sa nemrznúca zmes zbavuje v chladiči. Vďaka kombinácii aditív nemrznúca kvapalina tiež chráni kovové súčasti motora pred hrdzou a gumové súčasti pred popraskaním.
i
Neriedená chladiaca zmes do auta sa nepoužíva. Pokiaľ si ju zaobstaráte, mali by ste ju zriediť destilovanou vodou podľa inštrukcií výrobcu. V ponuke nájdete aj už zriedené zmesi.
Chladiaca kvapalina – destilovaná voda nie je spoľahlivou náhradou
Ak by chladiaca kvapalina vo vašom aute bola nahradená destilovanou vodou, mohli by ste spôsobiť veľmi drahé, alebo dokonca nezvratné poškodenie motora. V zime by voda v okruhu mohla zamrznúť, v motoroch, ktoré pracujú v prevádzkových teplotách nad 100 °C by potom bola úplne neúčinná.
Aká chladiaca kvapalina do auta sa hodí pre vaše vozidlo?
Chladiaca kvapalina do auta je dostupná hneď v niekoľkých vyhotoveniach. Tým najjasnejším rozdielom je farba, oveľa dôležitejšie je však zloženie, ktoré nemrznúca zmes do auta má. V ponuke sa stretnete s typom G11, G12, G13 alebo G48, v čom sa líšia?
Chladiaca kvapalina G11 – typ C
Chladiaca kvapalina G11 má modrú alebo zelenú farbu a využitie nachádza u starších áut (do roku 1996) a motorov bez hliníkových častí. Nevýhodou typu G11 je predovšetkým nízky bod varu (105 °C).
Chladiaca kvapalina v aute s označením G11 má rovnaké vlastnosti ako chladiaca kvapalina G48.
Chladiaca kvapalina G12 – typ D
Chladiaca kvapalina G12 má červenú farbu a najčastejšie sa používa pre autá vyrobené medzi rokmi 1996 a 2001. V porovnaní s G11 má vyšší bod varu (asi 120 °C), lepšie antikorózne vlastnosti a je navyše šetrnejšia k životnému prostrediu. Ďalším rozdielom je využitie organických aditív s dlhou životnosťou (oproti neorganickým v prípade G11).
- Chladiaca kvapalina G12+ (typ F) je fialová alebo ružová a vylepšuje vlastnosti typov G12.
- G12++ (typ G) je prvý typ kvapaliny kombinujúcej organické a neorganické aditíva. Má fialovú/ružovú farbu.
i
Chladiace kvapaliny G11 a G12 by ste v žiadnom prípade nemali miešať.
Chladiaca kvapalina G13
Chladiaca kvapalina G13 je najnovším typom s fialovou farbou, ktorý sa hodí do väčšiny moderných áut. Vyniká najmä vysokým bodom varu (asi 175 °C), šetrnosťou k životnému prostrediu, až 5-ročnou životnosťou a vylepšenými ochrannými vlastnosťami. Zmesi G13 je možné miešať s G12, G12+ či G12++, výrobcovia to však neodporúčajú.
i
Chladiaca kvapalina do auta a farba
Ako sa v ponuke chladiacich kvapalín orientovať? Okrem označenia (G11, G12 atď.) môžete vyberať aj podľa farby.
Chladiaca kvapalina – dolievanie
Chladiaca kvapalina sa musí pravidelne meniť, aby dokázala efektívne chrániť motor a jeho časti. Dolievanie chladiacej kvapaliny nie je nijak náročné. Kvapalinu označenú ako „ready to use“ alebo len „ready“ nalejete do spravidla guľovitej nádržky medzi risky „min“ a „max“.
O výbere tej správnej chladiacej kvapaliny, o intervaloch jej menenia a ďalšie užitočné informácie nájdete v našom článku Prevádzkové kvapaliny v aute – ktoré dopĺňať a ako často?.
Pre staršie vozidlá a poľnohospodárske stroje voľte bezfarebnú zmes typu B
Bezfarebná chladiaca kvapalina do auta (typ B) je vhodná pre staršie autá, poľnohospodárske a stavebné stroje. Tento typ zmesi nemá žiadne nemrznúce vlastnosti – v nízkych teplotách teda môže zamrznúť. Nemrznúca zmes rovnako nemá zvýšený bod varu.
i
Patríte medzi milovníkov jednostopových vozidiel? Pozrite sa na chladiace kvapaliny do motocyklov.
Chladiaca kvapalina do auta – správny typ určuje výrobca automobilu
Stále váhate, aká chladiaca kvapalina do auta je vhodná práve pre vaše vozidlo? Pozrite sa do manuálu alebo na nádobku chladiacej sústavy. V týchto miestach výrobcovia spravidla uvádzajú, akého typu má nemrznúca zmes do auta byť pre konkrétnu motorizáciu.
Zaujíma vás hlavne lacná chladiaca kvapalina? Cena môže byť v danej kategórii zoradená od najnižšej.
Skryť popis