• Autor: Filip Němec
Dosť už bolo špekulácií! Architekt konzoly PS4 aj nasledujúceho PlayStation odhalil, aký hardvér bude nová konzola od Sony obsahovať a podelil sa aj o vzrušujúce podrobnosti týkajúce sa napríklad použitého SSD disku. Nielen o procesore a grafickom jadre sa dočítate všetko v aktuálnej novinke, kde nájdete aj špekulácie o prípadnej cene PlayStation 5 a mená prvých hier. Zahráme si už pri vydaní nového PlayStation GTA 6?
Po všetkých divokých aj relatívne spoľahlivých špekuláciách tu konečne máme prvé oficiálne vyjadrenie od Sony. O to sa postaral hlavný architekt PlayStation 5 Mark Cerny, ktorý sa v rozhovore pre magazín Wired pochválil mnohými novinkami. Hneď na začiatku je však nutné povedať, že z jeho úst ani raz nezaznel názov PlayStation 5. O tom, čo v Sony pripravuje, hovorí ako o „next-gen konzole“, ale dôvodom bude pravdepodobne len to, že spoločnosť ešte PS5 oficiálne nepotvrdila, a tak by používanie tohto označenia bolo predčasné, navyše by sa mohlo stať, že by sa konzola nakoniec volala inak.
Poďme ale na sľúbené novinky. Tou zrejme najväčšou je konečne potvrdená tak hojne diskutovaná spätná kompatibilita s PS4 hrami, ktorú v našom PS5 špeciáli veštím už od začiatku, teraz však už vieme s istotou, že po kúpe nového PlayStation môžete predchádzajúcu generáciu pokojne niekomu darovať alebo predať. Hry na PS 4 si zahráte aj na novom PlayStation. Cerny zároveň potvrdzuje, že hracia konzola bude aj naďalej používať klasickú blu-ray mechaniku, avšak podstatným prvkom tejto generácie má byť aj v poslednej dobe hojne prepierané cloudové hranie.
Svoju vlastnú hernú streamovaciu službu nedávno oznámil Google a do boja v tejto, zdá sa, lukratívnej bitke, vyrukuje aj Microsoft so službou xCloud. Na margo streamovania hier Cerny nič ďalšie zámerne neoznámil, avšak tvrdenie „sme priekopníci cloudového hrania a naša vízia bude jasnejšia, akonáhle sa bude blížiť spustenie (myslené pravdepodobne predaja PS5)“ znie rozhodne zaujímavo.
Predchádzajúce špekulácie sa ukázali ako pomerne presné aj čo sa týka hardvéru. Nová herná konzola od Sony bude poháňaná procesorom od AMD, presnejšie osemjadrový AMD Ryzen tretej generácie. Grafické jadro potom bude takisto už špekulované iba Radeon Navi, čo je však príjemným prekvapením, je podpora Ray Tracing. Ak ste podobne ako ja túto technológiu vytvárajúcu realistické reakcie medzi svetlom a rôznymi materiálmi závideli PC hráčom, rozhodne máte dôvod na oslavy. Viac o Ray Tracing si môžete prečítať v novinke k hre Control, na ktorej Nvidia prezentovala túto technológiu na GDC v San Franciscu.
Ak nie ste vyložene technologickí fetišisti, reči o procesoroch a grafických jadrách vás asi zo stoličky nezdvíhajú, o to sa však Cerny pokúsil priamou demonštráciou jednej z veľmi zaujímavých schopností pripravovanej konzoly. Nová herná konzola PlayStation má byť totiž osadená SSD diskom, ktorý sa podľa neho nemôže rovnať s ničím, čo si aktuálne môžete nainštalovať do svojho PC a svoje slová podporil testom. Na PS 4 Pro sa v hre Marvel's Spider-Man presunul z jednej časti Manhattanu na druhý pomocou rýchleho cestovania, pričom na loadingovú obrazovku sa musel pozerať celých 15 sekúnd. Potom vraj to rovnaké vykonal na dev kite nového PlayStation a loading trval iba 0,8 sekundy. Treba dodať, že PS5 hry budú náročnejšie, než PS 4 hra spustená na PS5 hardvéri, ale aj tak ide o značné, skoro by som chcel povedať až brutálne vylepšenie.
Okrem toho tvorcovia PS5 zapracovali aj na vylepšení zvuku, ktorého vývoj sa od čias PS3 vraj nijako výrazne neposunul. Po novom by sme tak mali byť schopní spoznať, aké zvuky sa odohrávajú pred nami, vedľa nás, či za nami a to bez akéhokoľvek špeciálneho vybavenia. Zvládnuť by to mali aj vstavané reproduktory televízora, však ako „zlatý štandard“ Cerny opisuje bežné slúchadlá. Keď prišla v rozhovore reč na vtiahnutie do hry pomocou zvuku, samozrejme sa redaktori museli opýtať aj na novinky okolo PS VR. Cerny odpovedal, že teraz nemôže povedať žiadne detaily ohľadom VR stratégie okrem toho, že virtuálna realita je pre Sony veľmi dôležitá a súčasná generácia PS4 VR headsetu bude s novou konzolou kompatibilná.
Nejde o vyložene oficiálne vyhlásenie, Cerny však v rozhovore prezradil, že nová herná konzola od Sony rozhodne nevyjde v tomto roku, takže stávka na rok 2020 je prakticky istá. Koniec koncov aj tento rok v našom špeciáli predikujeme už dlhšiu dobu na základe mnohých menších či väčších indícií, ako je neúčasť Sony na E3 2019 či zrušenie PlayStation Experience v decembri minulého roka. Cerny zároveň zmieňuje, že mnoho štúdií už má vývojárske dev kity k dispozícii a zároveň v Sony zrýchlili ich doručovanie ďalším štúdiám, aby všetci mohli vytvárať hry pre novú generáciu. Aj tu sa teda potvrdzujú predchádzajúce špekulácie. Podľa prieskumu z GDC už 18 % opýtaných vývojárov pracuje na hrách pre budúcu generáciu konzol (nie teda iba PS5, ale aj nový Xbox).
Na serveri Pastebin sa jeden z používateľov vcelku detailne rozhovoril a špecifikáciách pripravovanej konzoly ešte predtým, než bol vyššie spomínaný rozhovor s Markom Cernym uverejnený. Používateľ o sebe prehlasuje, že je malým európskym vývojárom a posledných 8 mesiacov pomáha s vývojom veľkej AAA hry, ktorá má byť dostupná pri launchi PS5, a pretože sa v rámci hardvér špecifikácií trafil do všetkého, čo neskôr potvrdil Cerny, je potrebné brať do úvahy aj jeho ďalšie slová ohľadom ceny a hier pre budúce PlayStation.
Pripravovaná herná konzola PlayStation 5 by podľa neho mala stáť 499 dolárov, čo je o rovnú stovku viac, než za koľko sa začalo predávať Sony PlayStation 4. Osobne som voči tejto informácii mierne skeptický, pretože to bola práve cenovka 399 dolárov, ktorá do značnej miery vyhrala prvú etapu vojny súčasnej generácie konzol. Na druhú stranu z potvrdených HW špecifikácií sa zdá, že pôjde o poriadne výkonný stroj a už len prítomnosť grafického jadra podporujúceho Ray Tracing či evidentne extrémne rýchleho SSD disku naznačuje, že výroba lacná nebude. Ak sa ale s výrobou začne až budúci rok, nemôžeme náklady porovnávať optikou začiatku roka 2019, navyše vždy je v hre dotovanie predaja konzol, čo si ale Sony vyskúšalo v prípade PlayStation 3 a nemá s tým práve dvakrát dobré skúsenosti.
Spomínaný vývojár vo svojom príspevku odhalil tiež hry, ktoré by sme si mohli zahrať hneď pri vydaní konzoly. Z exkluzívnych titulov zmieňuje remaster Last of Us: Part II (hra by teda podľa neho mala vyjsť aj na PS 4), ďalej tiež remaster samurajskej akcie Ghost of Tsushima, remaster PUBG v 4K rozlíšení a ďalšie dva až tri AAA exkluzívne tituly. Z tých multiplatformových potom má ísť o Battlefield: Bad Company 3 a nové Assassin´s Creed, ktorému sa venujeme v samostatnom článku. Najväčšie nadšenie v našej redakcii však spôsobuje nielen bližšie nešpecifikovaná Harry Potter hra a predovšetkým GTA 6. V súvislosti s mestskou akciou od Rockstar Games vývojár vraj tiež počul, že Sony zaplatilo (alebo zaplatí) za mesačnú časovú exkluzivitu pre PS5 „obrovský balík peňazí“.
Šťavnatý rozhovor v magazíne Wired určite spustí novú vlnu špekulácií a snáď je tiež začiatkom častejšej komunikácie priamo od Sony. Akonáhle budeme vedieť čokoľvek nové, všetko nájdete v tomto článku.
• Zdroje: GDC State of the Game, Pastebin.com, WIRED