Chcete sa vyvarovať začiatočníckej chyby a hrať Harry Potter: Wizards Unite ako čarodejnícky profík? Alebo horšie, nechcete vyzerať pri hraní ako šmukel alebo snáď dokonca úplný mukel? Tu je našich 10 tipov, ktoré sa hodia nielen začiatočníkom – aj taký Veď-viete-kto by nad nimi iste nejedenkrát spokojne dychčal nosom. Teda, keby nejaký mal.
• Tipy •
• Tipy: 8. 7. 2019 • Autor: Filip Němec
Panická hrôza, že nás pri kúpaní v mori stiahne pod vodnú hladinu hlbočník, je asi rovnako veľká, ako že nám dôjdu dáta (mimochodom, rozmýšľali ste niekedy nad tým, prečo vo svete Harryho Pottera čarodejníci nepoužívajú mobilné telefóny?). Ak sa tomu chcete vyhnúť (a ja viem, že chcete, preto je tiež táto rada hneď ako prvá), ihneď po nainštalovaní hry zamierte do nastavenia, kde je skrytá ponuka „Download All Assets“.
Ideálne cez WiFi si tak stiahnete 3 300 MB veľký balík, ktorý sa vám uloží do telefónu a z internetu budete sťahovať už len minimum dát. Ak tak neurobíte, hra si bude neustále sťahovať to, čo práve vyžaduje a dáta vám dôjdu skôr, než poviete Alohomora. S ubúdajúcou batériou, ktorá bude devastovaná augmentovanou realitou v kombinácii s GPS navigáciou, vám už bohužiaľ neporadím. Zaklínadlo na dobitie telefónu síce nepoznám, našťastie ale väčšina z nás ovláda prastarú mágiu zvanú power banku.
Ako funguje Harry Potter: Wizards Unite, nie je ťažké pochopiť. Hra je opatrená šikovnými tutoriálmi a sama o sebe nie je príliš komplikovaná. Strážiť si je potrebné najmä energiu na zoslanie kúziel, ktorá je znázornená modrými bleskami. Každé zoslanie kúzla vám zoberie jeden bod, pričom základná kapacita je stanovená na 75 jednotiek energie, ale možno ju navýšiť. Väčšina stretov pri získavaní magických predmetov vám vezme spravidla iba jeden dielik energie, strážiť jej zásobu však budete musieť najmä pred vstupom do pevností, kde proti vám stojí viacero silnejších protivníkov a s menej ako dvadsiatimi bodmi energie je holé šialenstvo sa o ich zdolanie pokúšať.
Dôležité je teda vedieť, ako sa k energii dostať. Možno ju doplniť v hostincoch, ktoré hra vytvorí z významnejších objektov, ako sú radnica, kostoly alebo aj niektoré reštaurácie. Za návštevu dostanete od 3 do 6 kúskov energie, čo nie je veľa, tieto občerstvovacie stanice však môžete opakovane navštíviť každých 5 minút, takže keď si napríklad napoludnie urobíte cestou na obed dlhšiu prechádzku, navštívite štyri takéto miesta a cestou späť urobíte to isté, máte kapacitu energie takmer plnú. Nehovoriac o prípadoch, keď sedíte napríklad v reštaurácii (alebo dokonca doma či v práci) a niektorá z krčmičiek je vo vašom dosahu. Potom môžete každých päť minút doplniť energiu bez toho, aby ste sa zdvihli zo stoličky.
Krčmy sú na mape zobrazené ako farebné domčeky, naraziť ale môžete aj na skleníky, ktoré sú primárnym zdrojom surovín na miešanie elixírov, čas od času vás ale môžu obdarovať aj trochou toľko potrebnej energie. Tú potom získate tiež plnením denných výziev, na tento zdroj sa však nedá príliš spoliehať a ide tak skôr o príjemný bonus navyše. Lenivci si potom samozrejme môžu energiu dokúpiť za zlatky v Šikmej uličke.
Neoddeliteľnou súčasťou hry je zoslanie kúziel, ktoré ale nie vždy funguje rovnako. Pokiaľ ide o hlavnú aktivitu, teda zbieranie kúzelných predmetov, zvierat a podobne, tu je nutné obkresľovať obrazce na displeji na zoslanie kúzla. Je pritom dobré sledovať ukazovateľ v hornej časti obrazovky, podľa neho totiž spoznáte, že viac ako na presnosti záleží na rýchlosti zoslania kúzla, respektíve na tom, ako rýchlo prstom obkreslíte daný obrazec. Rozhodne sa neoplatí uprednostňovať presnosť pred rýchlosťou.
Ukazovateľ v hornej časti znázorňuje silu zoslaného kúzla a to v poradí: Fair > Good > Great > MasterFul. Pri MasterFul prevedení dostanete 100 skúsenostných bodov navyše, čo nie je práve zanedbateľné množstvo, tentoraz už však musíte dbať tiež na presnosť obkreslenia obrazca na displeji. Rýchlosť je síce prednejšia, ale na najlepší výsledok je potrebné snúbiť precízne obkreslenie s rýchlym ťahom a to už chce trochu cviku. Skrátka ako nás to učil profesor Flitwick – zdvih a švih!
Pri súbojoch v pevnostiach potom čarovanie prebieha trošku inak. Tu už totiž nie je kľúčová rýchlosť, ale ani presnosť. Tentoraz hrá zásadnú úlohu úroveň vašej postavy, respektíve ako veľmi máte vylepšené poškodenie voči určitým typom protivníkov, čo definuje strom skúseností a odomknuté perky. Ak však chcete nepriateľa zasiahnuť kritickým poškodením, na rýchlosť a precíznosť olemovania je tiež potrebné myslieť. Rozhodujúce slovo však bude mať úroveň kritického poškodenia, ktorú tiež udáva príslušný perk v strome skúseností.
Samostatnou kapitolou sú práve súboje v pevnostiach, kde boj prebieha trochu odlišne. Ako už vieme, zásadným pravidlom je to, že do pevnosti by sme nemali vkročiť s menej ako dvadsiatimi dielikmi energie na zosielanie kúziel. Súboje totiž trvajú dlho, a ak vám u posledného protivníka dôjde energia, zostáva len zbabelý útek. Rovnako tak je dobré skontrolovať zásobu elixírov, bez ktorých sa pri zložitejších súbojoch nezaobídete. A do tretice – uistite sa, že máte dostatok času. Súboje v pevnostiach sa nedajú zastaviť a je na ne vyhradený obmedzený čas, takže ak hráte pri práci a práve k vám príde šéf, môžete rovno celý súboj vzdať.
S nastavením obťažnosti v pevnostiach je to trošku zložitejšie, najskôr si totiž vyberáte celkovú úroveň nepriateľov, takže na úrovni 3 bude napríklad obťažnosť 150, zatiaľ čo na dvojke 100. Potom si ale vyberáte runu, s ktorou do pevnosti pôjdete a podľa jej čísla možno s výslednou obťažnosťou ešte hýbať, takže na úrovni pevnosti 3 a s runou na úrovni 4 bude výsledná obťažnosť asi 170. V prípade rún je tiež potrebné sledovať do akej triedy patria, podľa ich zaradenia totiž následne dostanete odmenu a body do príslušnej kategórie. Ak sa teda chcete niekde zlepšiť alebo vám chýba veľa predmetov, napríklad z kategórie Ministerstva kúziel, zvolíte si príslušnú runu.
Súboje v pevnostiach sa potom odlišujú aj tým, že medzi jednotlivými kolami možno na protivníkov zosielať kliatby, ktoré si odomykáte v strome zručností. Tie nečerpajú klasickú energiu na zoslanie kúziel, ale tzv. sústredenie. V tomto ohľade sa bitky v pevnostiach podobajú klasickým ťahovým stratégiám, kedy musíte vyberať vhodné kúzla podľa toho, proti komu stojíte, a zároveň taktizovať, kedy kúzlo použiť a kedy počkať na dobitie sústredenia.
Nie je prekvapením, že v prípade hry tohto typu nás autori budú nútiť púšťať sa do hrania každý deň. Základným pravidlom je samozrejme nezabúdať na to, že ak sa práve nachádzam niekde na frekventovanejšom mieste, ako je námestie, ak zapnem hru, je veľká šanca, že narazím na niečo zaujímavé. Obzvlášť v týchto letných mesiacoch, kedy často vyrážame na dovolenku či výlety, je na to úplne ideálna doba. Počas našej kúzelníckej aktivity si však neradno zahrávať s toleranciou drahých polovičiek či ostatných priateľov.
Do každodenného hrania nás nútia denné výzvy, ktoré sú veľmi jednoduché a absolútnu väčšinu z nich splníte nevedomky prostým hraním. Prejdite 0,25 km, navštívte dve krčmičky alebo nájdite 10 artefaktov atď. Nejde teda o žiadne zložité úlohy, odmeny za denné výzvy ale nie sú zanedbateľné. Pri prvom spustení potom každý deň dostanete malý darček v podobe skúseností či ďalších predmetov, takže aj obyčajné zapnutie hry sa oplatí aj v dňoch, kedy nie je na záchranu čarodejníckeho sveta práve čas.
S týmto tipom súvisí pre znalcov tohto štýlu hier celkom samozrejmá rada, nováčikom by však mohla uniknúť. Hrať sa totiž oplatí aj v nočných hodinách, kedy je možné nájsť tzv. Oddities (v doslovnom preklade „divné veci“ alebo „podivnosti“), ktoré patria medzi najcennejšie nálezy v hre. Nemusíte si však dávať budík na polnoc a blúdiť mestom pri mesiačiku. V hre začína noc úderom ôsmej hodiny večernej a končí o ôsmej hodine ráno, Oddities tak môžete nájsť pokojne aj cestou do práce.
Poriadok robí čarodejníka. Dobre, to som si teraz vymyslel, ale pre tento prípad sa to hodí. Wizards Unite je totiž možno až nečakane zamerané na RPG prvky a inventár nie je práve malý. Jeho kapacita je už na začiatku hry značná, ale hra ingrediencie do elixírov a ďalšie materiály rozdáva štedro, takže sa vám virtuálny batôžtek zaplní veľmi rýchlo. Človeku sa Hermionina bezodná kabelka nakoniec nezdá ako úplne zlý nápad. Suroviny navyše väčšinou dostávate vo väčšom počte, takže miesto dôjde rýchlejšie, než si myslíte.
Preto treba mať vždy na pamäti, aké ingrediencie potrebujem alebo ešte lepšie, aké sú cennejšie a mal by som si na ne urobiť miesto. Ideálne je riadiť sa tým, aké elixíry pri boji uprednostňujete alebo ktoré vám aktuálne dochádzajú a plánujete ich varenie vo veľkom. Pre prehľadnosť nižšie nájdete tabuľku so surovinami, ktoré sú potrebné na uvarenie jednotlivých elixírov. Názvy sú ponechané v originálnom znení tak, ako sú v hre. Ak vám predsa len dôjde v inventári miesto, možno kedykoľvek ľubovoľnú surovinu vyhodiť. Hre však žalostne chýba predaj surovín za zlatky, takto ich skrátka len vymažete z inventára.
Elixír | Suroviny |
---|---|
Exstimulo Potion | Bitter Root (x1), Snowdrop (x1), Re'Em, Blood (x1), Granian Hair (x1) |
Strong Exstimulo Potion | Bitter Root (x3), Snowdrop (x4) , Re'Em, Blood (x1), Abraxan Hair (x1) |
Potent Exstimulo Potion | Bitter Root (x4), Snowdrop (x6) , Re'Em, Blood (x2), Unicorn Hair (x1) |
Healing Potion | Wormwood (x1), Bubotuber Pus (x3), Dittany (x2), Dragon Liver (x1) |
Invigoration Draught | Honeywater (x1), Vervain Infusion (x1), Scurvygrass (x1), Loveage (x2) |
Strong Invigoration Draught | Honeywater (x1), Vervain Infusion (x1), Scurvygrass (x1), Sneezewort (x2) |
Baruffio's Brain Elixir | Leaping Toadstool (x1), Frog Brain (x3), Runespoor Eggs (x2), Powered Dragon Claw (x1) |
Dawdle Draught | Valerian Root (x2), Sopophorous Bean (x1), Butterscotch (x1), Hermit Crab Shell (x1) |
Wit-Sharpening Potion | Ginger Root (x4), Newt Spleen (x1), Ground Scarab Beetles (x1), Armadillo Bile (x1) |
Varenie elixírov sa rýchlo stane dôležitou súčasťou hry, ich výroba ale trvá niekoľko hodín. Ten najzložitejší recept sa môže variť napríklad aj celú noc, hra nám však ponúka možnosť skrátiť si čakanie tým, že elixír dobre zamiešame. Každý druh elixíru potrebuje zamiešať inak, pričom autori nám našťastie dávajú možnosť zistiť štýly miešania pomocou pokusov a omylov. Alebo sa skrátka pozriete do tabuľky, ktorú nejdete napríklad tu a ihneď budete vedieť, ako miešať čarovnou vareškou.
Pri hraní budete v uliciach narážať najmä na voľne pohodené suroviny, čas od času ale nájdete aj prenášadlá. Do tých je potrebné čo najskôr vložiť kľúč, až potom sa totiž aktivujú a predstavia vám jasnú úlohu – nachodiť daný počet kilometrov. Niektorým budú stačiť dva kilometre, iné po vás budú vyžadovať päť alebo dokonca desať kilometrov. Je to asi jasné, ale pre istotu spomeniem, že nachodenú vzdialenosť hra zaznamenáva len v momente, kedy máte spustené Wizards Unite, inak by to totiž bolo až príliš jednoduché.
Hlavný trik však spočíva v tom, že budete mať vždy k dispozícii jeden zlatý kľúč a ten môžete vložiť do ľubovoľného prenášadla. Akonáhle nachodíte daný počet kilometrov, zlatý kľúč sa vám vráti a budete ho tak mať k dispozícii na ďalšie použitie. Je tak vhodné pre náročnejšie prenášadlá používať vaše nájdené či vyhrané strieborné kľúče a ten zlatý naopak dedikovať iba tým najkratším úlohám. Budete si tým totiž šetriť inak pomerne vzácne strieborné kľúče, pretože zlatý budete môcť použiť častejšie. Vhodným trikom je tiež počkať, až sa vám odomkne viac prenášadiel. V ten moment je najlepšie zásobiť sa energiou na zoslanie kúziel a vypiť Barufiov mozgový elixír pre zvýšený zisk skúsenostných bodov.
Jasné, nič z pôvodných kníh už asi nikto neprekoná (k môjmu smútku sa nechytajú ani filmové Fantastické Zvery), ale aj Wizards Unite má svoj vlastný príbeh, hoci je mierne zabudnutý. Najprv to vyzerá, že je vám dávkovaný samovoľne, ale v skutočnosti je potrebné (ak chcete zistiť kto a prečo celú šlamastiku spôsobil) plniť „SOS“ výzvy, ktoré nájdete v ponuke denných výziev.
Tam nie sú náhodou, tieto výzvy sa totiž veľmi podobajú denným úlohám, len vám zaberú viac času, ale o to lepšiu odmenu dostanete. Výhodou je tiež to, že po splnení trojice úloh sa ihneď odomkne ďalšia, nie je tak potrebné vyčkávať do ďalšieho dňa ako v prípade denných výziev. Príbeh síce nie je nijako oslnivý, ale jeho prítomnosť rozhodne neurazí.
Možno ste naučení, že v čarodejníckom svete je veľa vecí definitívnych a zásadných. Keď vás Rokfortský klobúk priradí do jednej zo skupín, nemôžete na konci školského roka požiadať o preradenie inam. A keď si zlomíte svoj prútik, nový sa tiež hľadá dosť ťažko. V prípade Wizards Unite to tak našťastie nie je. Medzi špecializáciami možno prepínať úplne slobodne a to isté sa týka aj výberu vášho prútika a dokonca tiež skupiny. Takže ak chcete začať ako chytrák z Bifľomoru a skončiť ako Slizolinský karierista, nech sa páči.
Stanovisko z recenzie, v ktorom označujem Wizards Unite za férovú hru, ktorá nestrká hráčovi pod nos mikrotransakcie a dá sa bez problémov hrať bez jedinej investície, je stále platné. Avšak každý z nás dostane čas od času pokušenie zaplatiť si za čerstvú dávku energie na kúzlenie bez toho, aby sme sa museli niekam vydať. Posledný tip nie je ani tak radou ako skôr výzvou. Skúsme hrať Wizards Unite bez skratiek, zjednodušení a odolajme mamone mikrotransakcií. Ako totiž povedal Albus Dumbledore: „O tom, akí naozaj sme, oveľa viac ako naše schopnosti vypovedá to, čo si sami zvolíme.“ Na druhú stranu, ak budete chcieť autorom poďakovať za ich hru, je zrejme najlepšou voľbou sem-tam nejaké to euro za nákup hernej meny pustiť.
• Zdroje: Imore, vlastnéF