• Autor: Ondřej Zeman
Uzavretá beta Mount & Blade II: Bannerlord v nás zanechala veľmi pozitívne pocity, vďaka čomu sme vstup tohto diela očakávali ešte o niečo netrpezlivejšie ako predtým. V predchádzajúcich dňoch sme sa skutočne intenzívne pustili do prežívania v Calradii, v ktorej sme v predchodcovi tohto diela strávili niekoľko stoviek hodín. Ako veľmi sa nám návrat pozdával, čím sa herný svet líši a ako je na tom komplet po stránke hrateľnosti, vám povedia naše dojmy z hrania.
•Žáner: Akčné RPG • Multiplayer: Áno • Vývojár: TaleWorlds Entertainment • Vydavateľ: TaleWorlds Entertainment • Homepage • Čeština: Nie
• Platformy a Dátum vydania: PC (30. marca 2020 – predbežný prístup)
Prvý Mount & Blade nám spolu so samostatnou expanziou Warband umožnil pozrieť sa do sveta neskorého stredoveku, v ktorom sa preháňali rytieri v plátovej zbroji, ktorí mali tú česť bojovať proti ťažkoodeným bojovníkom z južných kráľovstiev. Mount & Blade II: Bannerlord ide proti prúdu času o poznanie viac ako jeho predchodcovia, je totiž zasadený do raného stredoveku, čo v praxi znamená, že minimálne do momentu, než bude hráčmi modifikovaný, v ňom na tradičnú predstavu rytiera oblečeného v ťažkom brnení len tak nenarazíte. Príbeh tu však minimálne v rámci obsahu prezentovaného v predbežnom prístupe štartuje dosť podobne ako v minulosti. Postavená je pred vás relatívne jednoduchá tvorba hlavného protagonistu so všetkým, čo k tomu v RPG patrí.
Asi najkomplexnejšou časťou formovania je v Mount & Blade II: Bannerlord rozhodne pasáž zameraná na definovanie toho, ako bude postava vyzerať. K dispozícii máte desiatky, ak nie stovky možných alternatív, s pomocou ktorých si vytvoríte svojho ideálneho bojovníka. Po nastavení vzhľadu vašej šampiónky, či šampióna im zvolíte minulosť, ktorá určitým spôsobom sformuje základnú škálu ich schopností. Stvoriť možno bojom zoceleného bojovníka, ktorý prežil desiatky bitiek, syna kupcov so smutným osudom, či mladú ženu, ktorú značne ovplyvnil život na drsnej ulici. Do istej miery je možné konštatovať, že táto štartovacia voľba určí to, akým spôsobom budete následne riešiť problémy, a ako efektívny bude primárny protagonista v zaobchádzaní so zbraňami, či taktike.
Akonáhle svojej postave nastavíte všetky parametre, Mount & Blade II: Bannerlord vám ponúkne možnosť sa poriadne zaškoliť s rôznymi zbraňami, ktoré herný svet ponúka. Po výcviku je pred vás postavená tradičná schéma série, ktorá sa skladá z navštívenia prvej dostupné dediny, náboru dobrovoľníkov a následnému honu na banditov, ktorých sídlo je považované za poslednú skúšku na vašej ceste k získaniu samostatnosti. Ako by aj nie, keď na vás v ňom čaká vodca banditov túžiaci po dueli. Práve duely sú v Mount & Blade II: Bannerlord vecou, ktorá sa mi minimálne v tento moment veľmi nepozdáva. Namiesto toho, aby bol výpad na tábor tichou záležitosťou, k vám po eliminácii asi desiatich banditov príde ich vodca spolu s partiou niekde ukrytých zloduchov a pokúsi sa vás vyzvať na boj.
Našťastie, hra ponúka možnosť jeho výzvu odmietnuť. Veľmi však nechápem dôvod toho, prečo tu taká alternatíva vôbec je. Hráč je totiž vždy prezentovaný ako niekto, kto chce za svitu mesiaca vyčistiť tábor bez väčšieho hluku, kvôli čomu je mu daná k dispozícii len malá časť jeho normálnej družiny, takže vlastne nemá vôbec dôvod na to, aby sa hral na čestného a zbytočne ohrozoval svojich verných, či dokonca seba. Úprimne dúfam v to, že tvorcovia časom tento aspekt prepracujú, a urobia z ničenia osád banditov záležitosť rýchleho výpadu bez zbytočného rozprávania. Vyložene by som sa ani nehneval, keby predĺžili štartovú dejovú linku, ktorá by mohla byť o kvapku prepracovanejšia.
Po absolvovaní spomínaného duelu, či viac-menej zbytočnej bitky so šéfom banditov, tutoriál konečne skončil, a ja som sa mohol vydať na púť po Calradii. Mount & Blade II: Bannerlord je totiž rovnako, ako jeho predchodcovia, primárne Sandbox, vďaka čomu vám dáva nesmiernu slobodu v tom, čo môžete robiť. Stať sa tu môžete kupcom putujúcim po hernom svete, žoldnierom bojujúcim pre peniaze s kýmkoľvek, na koho vám ukážu, lupičom, ktorého jediným cieľom je žiť na úkor obyčajného ľudu, alebo kráľom. Áno, čítate správne. Keď skutočne chcete, máte možnosť nasadiť si na hlavu kráľovskú korunu. Ak tak však urobíte, musíte vždy počítať s následkami. Calradie je totiž už od počiatku krajinou, ktorú si medzi seba rozdelilo niekoľko rôzne veľkých kráľovstiev, ktoré konkurenciu, nech je akákoľvek, znášajú veľmi ťažko.
Na mape je možné nájsť celkom osem ríš, pri ktorých tvorbe sa tvorcovia inšpirovali významnými národmi ovplyvňujúcimi našu históriu. Medzi frakciami vládnúcimi v Calradii nechýbajú Vikingom podobní Sturgiovia, Keltov nesmierne pripomínajúci Battanovia, či Západná Ríša, ktorá v mnohom kráča v stopách Byzancie. Každé zo zoskupení má pestrú škálu unikátnych jednotiek vyložene typických pre jeho kultúru, takže v prípade prvého spomenutého kráľovstva nájdete ťažkú pechotu s guľatými štítmi, lukostrelcov a ľahkú jazdu vrhajúcu oštepy, či harpúny. Velitelia Impéria naopak disponujú vojskami zloženými z nezdolných pešiakov, strelcov z kuší a vyložene ťažkotonážneho jazdectva, ktoré zašliape všetko, čo sa mu postaví do cesty. Celkovo možno povedať, že sa balans jednotlivých štátov veľmi podaril, čakal som, že to dopadne horšie.
V úvodnej fáze však nebudete mať k dispozícii žiadnu z uvedených jednotiek. Neznámym jedincom tu totiž nikto veľmi nefandí, takže sa budete musieť svetom spočiatku pretĺkať len s bandou sedliakov, ktorých životnosť nie je príliš veľká. Ak však prežijú, máte možnosť z nich vďaka pestrému spektru rôznych vývojových stromov vydrilovať tie najlepšie jednotky v hre. Vždy je však nutné si dať pozor, z akého typu dediny ich verbujete, pretože ako už bolo povedané, každá frakcia má originálnu kultúru so všetkým, čo to obnáša, takže dedinčania z osady v Battanskom kráľovstve neprejdú rovnakým vývojom ako tí od Sturge a naopak. Za seba musím povedať, že som vyložene ideálnu zostavu vojska nenašiel, najlepšie je preto podľa môjho názoru kombinovať tie najsilnejšie jednotky jednotlivých národov.
Spolu so všetkými naverbovanými jednotkami sa v Mount & Blade II: Bannerlord následne budete potulovať svetom, ktorý je vlastne plný rôzne veľkých družín, ktoré podobne, ako tá vaša, túži primárne po tom, aby sa preslávila. Cestovaním toho však veľa nezískate, jedinou možnosťou, ako sa stať slávnym, je víťaziť v bitkách, čo v univerze, kde prakticky každý túži po tom si zabojovať, nie je až taký problém. Spočiatku budete bojovať primárne s banditami, nájazdníkmi a inými nekalými živlami, ktoré žijú z napádania karavan a pocestných. Ak nebudete vyložene robiť problémy, zvyšok obyvateľov Calradie vás bude šľachetne ignorovať.
Naozaj rozsiahle bitky kvôli tejto skutočnosti absolvujete až v neskorších etapách hry, pretože impozantné vojská sú výsadou šľachticov, do ktorých služby sa máte možnosť prihlásiť. Akonáhle tak urobíte, stanete sa aktívnymi účastníkmi ich vojen, v ktorých bojujú armády čítajúce pokojne niekoľko stoviek mužov. K dispozícii vám budú dokonca dané obliehacie strety, v ktorých sa šíky bojovníkov tiahnucich obliehacie stroje vydajú v ústrety opevneným mestám, ktoré nebudú útočníkom vydané zadarmo. Za istých okolností by som túto formu šarvátky označil za to najlepšie, čo vám Mount & Blade II: Bannerlord aktuálne môže ponúknuť. Keby tu však nebol háčik, s ktorým sa mimo obliehania nestretnete (pozri odsek nižšie).
Kým sa budete pohybovať len po Calradii, narazíte len na menšie nedostatky, nad ktorým možno ľahko mávnuť rukou. Neskoršie fázy hry vás však často postavia do úlohy obliehateľa, či obliehaného, ktorý sa musí brániť vo veľmi pekne navrhnutom hrade. Problém je v tom, že aktuálna verzia Mount & Blade II: Bannerlord tento typ bitiek nezvláda práve najlepšie. Zatiaľ čo v poli sa tu bez väčších ťažkostí môže stretnúť viac ako päť stoviek bojovníkov, boja o mesto sa môže zúčastniť citeľne menší počet, a aj v takomto prípade má komplet problémy s celkovou stabilitou. Osobne si myslím, že je chyba vyložene na strane tvorcov, takže časom sa beh hry pri bitkách o hrady určite zlepší.
Za najvýraznejší technický problém Mount & Blade II: Bannerlord aktuálne považujem pády hry, ktoré sú spojené často s vyloženým poškodením uloženej pozície, ktorá následne nejde načítať. Keď si zabudnete stabilne vytvárať nové savy, pokojne sa vám môže stať, že takto prídete minimálne o päť až osem hodín hrania, pretože jednotlivé fázy tohto diela rozhodne nie sú chvíľkovou záležitosťou. Akonáhle sa tvorcovia vysporiadajú s týmto nedostatkom a zapracujú na optimalizácii a správaní AI pri obliehacích bitkách, bude komplet určite pripravený na vypustenie.
Mount & Blade II: Bannerlord sa ihneď po vydaní stalo jedným z najúspešnejších kúskov tohto roka. Po viac ako tridsiatich hodinách hrania môžem konštatovať, že si svoj úspech zaslúži. Ide totiž o perfektné sandboxové RPG, ktoré vám umožní okúsiť život v ranom stredoveku so všetkým, čo k tomu patrilo v prijateľnej forme. Tešiť sa tým pádom môžete na rozsiahle bitky, duely, a vývoj hlavného protagonistu, ktorý sa môže s trochou šťastia stáť vo finále kráľom. Celá hra navyše vyzerá neskutočne dobre a je perfektne ozvučená.
Nič však nie je dokonalé. A táto skutočnosť dvojnásobne platí v prípade kúskov v predbežnom prístupe. Mount & Blade II: Bannerlord je titulom s radom technických nedostatkov, ktorým dominujú extrémne nestabilné obliehacie bitky, kedy vám hra často padá len z princípu, spolu s občasnými pádmi spojenými s následným poškodením uloženej pozície, kvôli ktorým som neraz prišiel až o sedem hodín postupu. Hoci má Mount & Blade II: Bannerlord v tento moment k dokonalosti ďaleko, stále ide o dielo, ktoré má fanúšikom série čo ponúknuť. Ak teda dokážete prehryznúť spomínané nešváry, s pokojom sa na Mount & Blade II: Bannerlord môžete vrhnúť.
• Zdroje: Vlastné
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 (64-bit) | Windows 10 (64-bit) |
Procesor | Intel® Core™ i3-8100/AMD Ryzen™ 3 1200 | Intel® Core™ i5-9600K/AMD Ryzen™ 5 3600X |
Grafická karta | Intel® UHD Graphics 630/NVIDIA® GeForce® GTX 660 2 GB/AMD Radeon™ HD 7850 2 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 1060 3 GB/AMD Radeon™ RX 580 |
DirectX | Verzua 11 | Verzia 11 |
Operačná pamäť | 6 GB RAM | 8 GB RAM |
Pevný disk | 60 GB voľného miesta | 60 GB voľného miesta |
• Zdroj: store.steampowered.com (3. 4. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.