Spoločnosť Sapphire je jedným z niekoľkých výrobcov, ktorí svoje grafické karty stavia výhradne okolo grafických čipov spoločnosti AMD. Jej grafické karty z edície Nitro+ sú navyše povestné dobre spracovaným a účinným systémom chladenia. Ako si však toto chladenie poradí s najvýkonnejším grafickým čipom AMD Vega64? O tom sa môžete okamžite presvedčiť. Dnes si totiž otestujeme grafickú kartu Sapphire Nitro + RX Vega64 8G HBM2!
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 je postavená na hernom grafickom čipe AMD Vega 10 spoločnosti AMD, na ktorý sú pomocou 2 048-bit zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu HBM2 s kapacitou 8 GB. Svojím výkonom potom Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 patrí do segmentu vysokého výkonu (high-end), kde zaberá stredné priečky výkonnostného rebríčka.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 disponuje dvojicou BIOSu, medzi ktorými sa dá prepínať pomocou prepínača BIOS switch, ktorý je umiestnený na chrbte karty. Druhý BIOS na grafickej karte však žiadne vyššie frekvencie ani navýšenie limitu spotreby neprináša, na grafickej karte iba zapína podporu UEFI.
V predvolenom stave bola grafická karta pomocou prepínača BIOSe nastavená do režimu Legacy. Maximálna frekvencia grafickej karty je v tomto nastavení 1 630 MHz, čo oproti referenčným hodnotám RX Vega64 znamená navýšenie o 84 MHz. Grafická pamäť HBM2 je taktovaná na 945 MHz (1 890 MHz efektívne), teda plne v referenčných hodnotách Vega64.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 meria na dĺžku 310 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 3 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará naozaj masívny pasív skladaný z hliníkových rebier. Tento chladič je vybavený odparovacou komorou (vapor chamber) s celkom ôsmimi tepelnými trubicami (heatpipes) 3 × 8 mm a 5 × 6 mm, ktoré odvádzajú odpadové teplo nielen z grafického čipu a pridružených pamätí HBM2, ale aj z napájacej kaskády grafickej karty. Všetky dôležité komponenty grafickej karty sú tak veľmi kvalitne chladené.
Aktívna časť systému chladenia je tvorená tromi ventilátormi Tri- X (2× 92 mm a 1× 80 mm), ktoré sú uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách a uchytené pomocou technológie NITRO Quick Connect. Táto technológia zabezpečuje všetkým ventilátorom veľmi jednoduchú výmenu pri poruche alebo odmontovanie pri údržbe. Ventilátory chladiča podporujú technológiu Intelligent Fan Control III, ktorá pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty pod 56 °C všetky tri ventilátory chladiča úplne vypne, a minimalizuje tak hlučnosť grafickej karty (semi-pasívne chladenie). Na rozdiel od limitovaných edícií Vega64 a Vega56, krajné 92 mm ventilátory osvetlené pomocou RGB LED nie sú. Pomocou nástroja SAPPHIRE TriXX Nitro Glow sa tak dajú meniť farby a efekty LED osvetlenia iba u loga SAPPHIRE na chrbte grafickej karty a loga Nitro, ktoré je umiestnené v zadnej časti backplate. Na chrbte a zadnej strane grafickej karty sú vyvedené 4-pin konektory Turbine-X pre ovládanie otáčok ventilátorov v počítačovej skrini, ktoré sú inteligentne regulované podľa hodnôt piatich tepelných senzorov umiestnených na plošnom spoji grafickej karty.
Test 3DMark Stress Test |
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 skóre 99,3 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak s rezervou prešla (minimálna hranica je 97 %). Na konci záťažového testu si grafická karta držala 70 °C, pri otáčkach ventilátorov 1 240 ot./min a priemernej frekvencii 1 515 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 sa stará zdvojená 7 + 1-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pin konektorov. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 240 W. Ten potom k jej prevádzke odporúča zdroj s výkonom 750 W (s rezervou na pretaktovanie).
Výstupy na monitor sú u grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 riešené pomocou dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Dvojicu konektorov HDMI jednoznačne ocenia všetci priaznivci virtuálnej reality.
Firemný nástroj pre jednoduché pretaktovanie Sapphire TriXX s grafickou kartou Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 bohužiaľ nefunguje, a tak na jej pretaktovanie či inú úpravu parametrov musia poslúžiť priamo ovládače Radeon Software Adrenalin Edition.
Pomocou ovládačov Radeon Software Adrenalin Edition môžete grafickej karte nastavovať rôzne parametre, ako napríklad frekvenciu čipu (len v stavoch P6/P7), frekvenciu pamätí (iba v stave P3), limit spotreby, napätie čipu (len v stavoch P6/P7), cieľové otáčky ventilátorov atp., a upraviť si tak správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Môžete napríklad kartu pretaktovať pre dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, alebo dať naopak prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam, ako je teplota, hlučnosť či spotreba.
Pomocou nástroja SAPPHIRE TriXX Nitro Glow môžete ovládať osvetlenie a správanie RGB LED svetiel grafickej karty. Farby RGB LED môžete jednoducho meniť alebo k nim priradiť rôzne efekty postupného zhasínania a rozsvietenia. Jednou z možností je aj RGB LED osvetlenie úplne vypnúť.
V dnešnej recenzii sme do testov pre porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 zaradili nasledujúce modely zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock real Clock | Interface TDP |
Sapphire Nitro + RX Vega64 8G HBM2 | vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1632 MHz 1515 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1569 MHz 1683 MHz 1878 MHz | PCIe 3.0 x16 270 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104 GP104-400-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1658 MHz 1797 MHz 1906 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1607 MHz 1683 MHz 1860 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104 GP104-200-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1658 MHz 1860 MHz 1962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1750 MHz 1586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
Sapphire Nitro + RX Vega56 8G HBM2 LE | vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1590 MHz 1500 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zanášané zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe zanesená hore a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1% Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytvárané nižšou snímkovou frekvenciou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýzu plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „1% Low“ sa vypočítava podobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, avšak výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Keďže už teda vieme, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD, najmä v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Assassin´s Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin´s Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin´s Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra, založená na svete postáv J.R.R. Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios, a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare, a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa u takto výkonných grafických kariet príliš v láske nemajú, a preto by som odporúčil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11. Vyhnete sa občasným zásekom v hre, ktoré sa u DirectX 12 sem-tam objavujú, čo dokazuje aj nízka hodnota ukazovateľa 0,1 % Low v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä ak hráte hru v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčný RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA × 4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako si vlastne táto grafická karta viedla v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 je daný najmä výkonom samotného grafického čipu Vega 10 (XT), ktorý sa od iných grafických kariet Radeon RX Vega64 môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu či nastavenou frekvenciou grafických pamätí. K udržaniu vyššej frekvencie a výkonu potom môže napomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách, čo je v prípade všetkých grafických kariet Vega obzvlášť dôležité. Grafické pamäte aj samotný čip sú totiž umiestnené tesne vedľa seba, a vzájomne sa tak teplotne ovplyvňujú.
Oproti grafickej karte Sapphire RX Vega 64 8G HBM2 Liquid Cooling tak bola frekvencia dnes testovanej Nitro+ o 71 MHz nižšia, čo sa v hernom výkone prejavilo rozdielom približne 2 %. Nesmiete ale zabúdať na to, že grafická karta Sapphire RX Vega 64 8G HBM2 Liquid Cooling využíva oveľa účinnejší uzavretý okruh vodného chladenia, ktorý jej práve umožňuje dosahovať vyššie frekvencie, a teda aj výkon.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 sú okrem spotreby veľmi dobré, na čom sa výraznou mierou podpísal veľmi kvalitný a dobre spracovaný systém chladenia Nitro+. Grafická karta si počas testov držala teplotu 70 °C pri celkom nízkych otáčkach ventilátorov chladiča, ktoré potom vo výsledku generovali hlučnosť tesne nad hranicou 37 dBA. S vyššou hlučnosťou teda grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 naozaj problém nemá.
Horšie je to však so spotrebou, alebo príkonom, ktorý je bohužiaľ oproti konkurenčným kartám zo stajne zelených naozaj vysoký. Testovacia zostava so Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 na palube si zo zásuvky vezme prinajmenšom o 80 W viac než s grafickou kartou GeForce GTX 1080, pričom tá ešte ponúka o trošku výkonu navyše.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému pre virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako u bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača, a na testovanie nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a na vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja až niektoré grafické karty budúcej generácie.
Pretože všetky grafické karty zo segmentu high-end by mali nároky virtuálnej reality s prehľadom uspokojiť, obmedzil som sa v recenzii na testy VRMark Cyan Room, teda na testy náročnejšie a pod DirectX 12.
Ako môžete vidieť, grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 s testom Cyan Room nemala najmenší problém. Nad cieľovou snímkovou frekvenciou 88,9 FPS sa totiž držala viac než dostatočne vysoko, a svet virtuálnej reality je tak pre vás s touto grafickou kartou otvorený dokorán.
Pretaktovanie grafických kariet Radeon RX Vega64 je trochu komplikovanejšie, ako u ostatných grafických kariet. Bežné navýšenie frekvencie v ovládačoch alebo iných nástrojoch, ako je MSI Afterburner, totiž nefunguje, a vy tak pre pretaktovanie Vegy máte na výber z dvoch iných možností.
Prvou možnosťou je navýšenie limitu spotreby, ktorý tieto grafické karty limituje na dosiahnutie vyšších frekvencií, avšak na úkor vyššej spotreby. Druhou možnosťou je potom podvoltovanie (undervolting), ktoré znižuje spotrebu grafickej karty. Tá si potom môže dovoliť využiť vyššiu frekvenciu pri rovnakej, alebo aj dokonca nižšej spotrebe.
Ja som sa pre dnešnú recenziu rozhodol, že pre pretaktovanie grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 využijem druhú možnosť, teda podvoltovanie. V nástroji MSI Afterburner som postupne znižoval napätie grafickej karty a testoval jej stabilitu v hrách. Ako stabilné sa nakoniec ukázalo podvoltovanie o 162 mV. Grafické pamäte HBM2 potom umožňovali navýšenie frekvencie až na 1 050 MHz, teda 2 100 MHz efektívne.
So zníženým napätím jadra o 162 mV a navýšenou frekvenciou pamäťe na efektívnych 2 100 MHz som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Frekvencia takto nastavenej (podvoltovanej) grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 sa držala okolo hranice 1 550 MHz, čo sa vo výkone prejavilo cca 7 % nárastom v hrách. Nie je to síce veľa, ale niekedy sa to jednoducho hodiť môže. Dôležité však je, že toto navýšenie výkonu nebolo sprevádzané žiadnym ďalším navýšením spotreby. Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti u takto pretaktovanej grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v počítačovej hre Crysis 3.
Podobne ako predtým testovaná grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition, tak aj dnes testovaná a o niečo výkonnejšia Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 je podarenou grafickou kartou, ktorá disponuje jedným z najúčinnejších systémov vzduchového chladenia na trhu.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 ponúka herný výkon, ktorý je takmer porovnateľný s konkurenčnou GeForce GTX 1080, čo je myslím dobré. Čo však dobré nie je, je to, že na dosiahnutie takého solídneho výkonu vyžaduje oveľa viac elektrickej energie ako konkurenčná GeForce GTX 1080. Podobnou spotrebou ako Vega64 totiž disponujú skôr grafické karty GeForce GTX 1080 Ti, ktoré sú však ešte oveľa výkonnejšie.
Ak aj tak dáte grafickej karte Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 prednosť pred GeForce GTX 1080, dajte si dobrý pozor na jej rozmery. Kvôli dĺžke viac ako 300 mm sa totiž nezmestí do úplne každej počítačovej skrine a vzhľadom na jej hmotnosť (1,482 kg) potom budete musieť pri inštalácii do vodorovnej pozície využiť v škatuli pribalenú oceľovú podperu.
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2
Grafické kartyGrafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 ponúka solídny výkon všetkým náročnejším hráčom počítačových hier. Karta sa pýši skvelým a veľmi účinným systémom chladenia Nitro+, ktorý jej prepožičiava veľmi dobré prevádzkové vlastnosti. Teda až s výnimkou spotreby. Tá je bohužiaľ oveľa vyššia, ako tomu je u podobne výkonných grafických kariet konkurencie.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
My name is Pavel Šantrůček, and I have been working professionally with graphics cards for more than 5 years. I've been mostly focused on structure reviews and graphics cards testing for the last two years, which has become an integral part of my working life at GPUreport.cz. As a programmer, I am also the author of several graphics cards frame-rate analysis tools. One of the most widely known is the Frame Latency Analytics Tool (FLAT), and it is widely used around the world.