Keď sa na konci minulého roka znenazdajky rozšírila správa o tom, že vyjde datadisk Ragnarök ku klasickej diablovke Titan Quest (2006), málokto veril vlastným očiam. Teraz môžeme len polemizovať, či vydavateľ THQ Nordic vycítil, že titul štúdia Iron Lore zaujme dnešného hráča nostalgickou atmosférou, alebo chcel iba rozvíriť vlny pred oveľa väčším oznámením. Titan Quest sa totiž vydal po vychodenom chodníku a po vzore Diabla 3 sa hlási o slovo tiež na konzolách novej generácie. V našej recenzii sa pozrieme na to, či môže aj napriek svojej starobe zaujať širšie publikum.
(20.03.18) Na počiatku všetkého spolu bojovali bohovia a titáni o vládu nad svetom. Podľa starogréckeho podania bájok zvíťazili nakoniec obyvatelia Olympu a svojich súperov spútali, aby nemohli ohrozovať ich ani ich najväčší výtvor – ľudstvo. Príbehové pozadie Titan Questu nám však predstavuje „zabudnutú“ kapitolu antických mýtov, v ktorých sa mágiou vládnuci telkinovia rozhodnú postaviť vôľu bohov prebudením väznených silákov, ktorí sa majú postarať o nastolenie chaosu.
Teraz sa všetky nádeje obyvateľov sveta Titan Quest upínajú k vyvolenému bojovníkovi vo vašich rukách, ktorý môže zastaviť zradných čarodejníkov. Telkinovia sa totiž rozhodli terorizovať okrem Balkánskeho polostrova tiež egyptské púšte, obchodné cesty ďalekého Orientu či dokonca samotnú zasvätenú ríšu mocného Háda. Preto sa odvážne pustíte do zdanlivo nenápadných úloh, aby ste počas niekoľkých misií zistili, že sa váš charakter stane ústrednou postavou rozsiahleho dobrodružstva za záchranu existujúceho poriadku.
Z predošlých riadkov je vám iste jasné, že v Titan Queste nemôžete čakať príbehovú zápletku hodnú Homéra či iného antického majstra pera. Scenár Randalla Wallaca tu totiž funguje iba ako odôvodnenie prebiehania vašej postavy z jednej lokácie do druhej. Vo svojej podstate si však zaslúži obdiv za to, akým spôsobom skĺbil historické reálie s mytologickú náplňou. S príbehom sa dostanete do kontaktu iba vďaka plne nadabovaným monologóm NPC postáv, ktorý si žiaľ neužijú všetci hráči, pretože Titan Quest nie je lokalizovaný do slovenčiny. Jej absencia zamrzí o to viac, že v pôvodnej počítačovej verzii sme sa mohli vďaka titulkom v materčine s dejom viac zblížiť. Cez jazykové problémy si vo výsledku dej možno vychutnáte viac než kdejaký fantasy hollywoodsky paškvil v kine.
Každý bojovník začína v Titan Quest od nuly a vy nebudete výnimkou. Iba v tunike sa zapletiete do prvých bojov proti príšerám, z ktorých budú vypadávať viac-menej kvalitné predmety ako na bežiacom páse. V akčných RPG typu hack & slash je dobrým zvykom dostať sa k obsiahlemu lootu od samotného začiatku, takže počas chvíle zhromaždíme obstojnú výstroj. Koristi bude nakoniec toľko, že oceníte možnosti nastavenia filtrov, ktorá vám umožní zobraziť len vzácnejšie kúsky zbroje.
Vďaka inteligentnej mechanike zobrazenia lupy sa nemusíte obávať, že by ste sa stratili v množstve objektov rozprestretých v okolí postavy. Stlačením jedného tlačidla si vyvoláte prehľadnú tabuľku, s pomocou ktorej ľahko pozbierate esenciálne zásoby – liečivé a kúzelné lektvary, peniaze, ale tiež si môžete pokojne pozrieť všetku ostatnú výbavu, zrovnať ju s predmetmi vo vašom držaní, prípadne pridať do svojho inventára.
Svojho bojovníka postupom času oblečiete do čo najkvalitnejšej výstroje (hrudné pláty, chrániče končatín, štíty, zbrane, prstene, amulety), ktorú je možné posudzovať podľa jej vzácnosti. Čím raritnejšia výbava bájnych hrdinov sa vám dostane do rúk, tým radostnejší bude pohľad na jej štatistiky špeciálnych vlastnosti. V Titan Queste sa môžete tešiť aj na setové predmety, ktoré pri vzájomnom nakombinovaní nadobúdajú ďalšie príjemné bonusy. Unikátnej výstroje vám bude nakoniec padať také množstvo, že si možno ani nevšimnete obchodníkov v mestách, pri ktorých miesto nákupu tovaru budete nepotrebné a zastarané artefakty skôr predávať.
Počas putovania sa vám do cesty pripletú tiež úlomky bájnych esencií, ktorých moc pochádza od samotných bohov. Tieto útoky je možné umiestňovať do menej vzácnej výbavy a pridať jej tak zaujímavejšie vlastnosti. Ak však budete trpezliví, môžete z troch kúskov vytvoriť oveľa silnejší variant. Rovnako tak je možné pracovať aj s pozostatkami divokých zvierat, ktoré vám budú usilovať o život. Božské a zvieracie runy nemusíte využívať len na vylepšovanie existujúcej výbavy – použiť ich môžete tiež pri výrobe mocných predmetov podľa nájdených receptov. Z pohľadu správy vecí postavy a inventára som sa v Titan Queste nemal na čo sťažovať.
Mnohým hráčom teraz musí vŕtať hlavou, ako svoju ťažko poskladanú výstroj vôbec využijú, keď sa pôvodný Titan Quest preslávil ako klasická klikačka, ktorá sa bez počítačovej myši nezaobíde. Našťastie si tvorcovia z Iron Lore dali záležať na automatickom zameriavaní nepriateľov, ktoré môžete na základe pohybu ľavej páčky ovládača korigovať, funguje úplne prirodzene, aj keď sa niekedy postava rozhodne miesto pohybu zacieliť vo zvolenom smere. Vďaka tomu si môžete bez obmedzení vybrať vlastný štýl boja, od sekov mečom cez streľbu z luku až po plošné kúzla.
Oháňajte sa najepickejšími zbraňami sveta, ale rovnako vám budú na nič, ak s nimi nebudete vedieť bezchybne zaobchádzať. Základným predpokladom vysokej efektivity v boji je rozumné posilňovanie piatich základných vlastností – sily, obratnosti, inteligencie, zdravia a magickej energie, pretože ak sa sústredíte len na rozvoj jedného z atribútov, zahrávate sa so zlom. Rovnovážne rozdeľovanie bodov v rámci správy osobných štatistík vám môže zabezpečiť slušnú šancu na pokorenie ktorejkoľvek starovekej príšery. Napriek tomu, je vhodné nezanedbať ani voľbu vhodnej profesie.
Už po pobití niekoľkých splodencov Tartaru sa totiž musíte rozhodnúť, aký štýl boja vám bude najviac vyhovovať. Vyberať je naozaj z čoho, a preto svoju voľbu povolania nepodceňte. Fanúšikovia kontaktného boja zrejme siahnu po ceste bojovníka, mágiou okúzlení hráči dajú prednosť ovládnutiu niektorého zo živlov, zatiaľ čo opatrnejší jedinci sa zamerajú na majstrovské zaobchádzanie s lukom. Titan Quest vám nebráni experimentovať a vytvoriť tak vrtkého zlodeja alebo majstrovského obranára, neklesajúceho ani pod náporom mnohých rán.
Majstrovstvá jednej školy neskôr doplníte druhým smerom, ktorým dotvoríte postavu na sboj obraz. Priradíte lukostrelcovi znalosť prírody, čím získate nebezpečného hraničiara, alebo sa radšej rozhodnete pre bojovnícke vlohy a získate tak ultimátny stroj na smrť? Prečo neskúsiť vytvoriť bojového mága? Dizajnéri Titan Questu vám pripravili pôdu na neobmedzené pokusy, z ktorých nakoniec vyjde cez sedemdesiat unikátnych charakterov, ktorých si špecifikujete vybranými zručnosťami.
Každá profesijná vetva totiž ponúka široké spektrum aktívnych a pasívnych skillov, z ktorých je naozaj ťažké vybrať pár vyvolených. Za získané skúsenostné body môžete otvoriť, prípadne posilniť niektorú zdatnosť. Navyše budete rovnakým platidlom odomykať pôsobivejšie kúzla a triky v rámci synergií. Takže nakoniec budete premietať nad najvhodnejším umiestnením každého bodíka, aby sa vaša postava stala čo najefektívnejšia ako v prežívaní, tak v love monštier. Myslím si, že definovanie postavy je jednou z vecí nútiacich vás Titan Quest rozbehnúť s viacerými charaktermi, vďaka čomu sa predĺži jeho životnosť na vašom harddisku.
Konzolová verzia klasickej diablovky plne využila výhod revitalizácie svojho vizuálneho kabátiku na stolové počítače. Výročná edícia Titan Questu vyzerá pomerne pekne tiež na konzolách súčasnej generácie, o tom niet pochýb. Za zmienku stojí mimo podareného stvárnenia lokácií tiež rad interaktívnych prvkov (vlniaca sa tráva, správanie vody, striedanie dňa a noci), ktoré okolie prebúdzajú k životu. Chváliť môžeme tiež spracovanie mestských častí zachovávajúcich kultúrne tradície príslušných oblastí. S bravúrou sa tvorcovia vysporiadali tiež s množstvom mýtických postáv gréckych, egyptských a ďalekovýchodných bájí a povestí.
Otázkou však zostáva, na čo nám bude pekná grafika, keď v Titan Queste narazíte na rad technických nedorobkov a chýb. Asi najväčšou pohromou pre váš zrakový nerv bude relatívne časté vypadávanie textúr a blikanie obrazu. Vo chvíľach, keď prechádzate z podzemných priestorov do voľného priestranstva, sebou obraz nepríjemne trhá a niektoré objekty zbadáte vo svojej programovej nahote. Až po niekoľkých sekundách sa objaví ich vytúžená pokrývka. Druhý problém tkvie v neustálom doskakovaní predmetov, predovšetkým vo chvíľach, kedy sa budete rýchlo preháňať mapou s veľkým počtom detailov.
Vďaka tomu vyznieva vizuál Titan Questu rozporuplne. Síce nádherne vyzerá, ale nie vždy si vizuál môžete užiť. Nešváry grafickej stránky sme schopní odpustiť, ak sme umlčaní plynulým herným zážitkom. Dizajnérom sa podarilo preniesť solídnu hrateľnosť počítačového titulu na konzole, zvládli sa vyrovnať s úskalím zameriavania nepriateľov a vymysleli tiež niekoľko funkčných mechaník na správu inventára a využívanie zručností.
V kontraste k vydareným herným princípom však musíme neveriacky krútiť hlavou, prečo sa v Titan Queste nepodarilo skrotiť tiež umelú inteligenciu, ktorá celý titul neuveriteľne zráža dolu. Nepriatelia sa veľakrát nechajú ostreľovať bez reakcie z diaľky, zasekávajú sa o prekážky, nespolupracujú a občas sa stoicky obrátia v polovici boja chrbtom a v pokoji sa nechajú odpraviť. A to radšej nepíšem o správaní spojencov a spriatelených zvierat.
Reinkarnácia klasického akčného izometrického RPG pre modernú verziu konzol sa podarila štúdiu Iron Lore s odretými ušami. Tvorcovia zachovali pôvodný obľúbený nehektický prístup, v ktorom si môžete premyslieť využitie jednotlivých útokov v kombinácii so svojimi zručnosťami. Zároveň však doplnili svoj titul o rad moderných prvkov, ktoré umožnili hrať Titan Quest tiež na gamepade.
Všetky snahy o kvalitné dielo v našich očiach zráža hlúpa umelá inteligencia a technické problémy predovšetkým grafického rázu, ktoré zrážajú hru len medzi mierne nadpriemerné kúsky. Súčasnú verziu Titan Questu môžeme odporučiť predovšetkým fanúšikom pre konzoly netypickému žánru, pre ostatných pôjde o zaujímavú voľbu až po opravení zásadných nedorobkov pomocou radu patchov. Titan Quest vychádza na PS4 a Xbox One 20. marca 2018.
Klady
Zápory
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows XP 32-bit | Windows Vista 32-bit |
Procesor | Intel Pentium 4/AMD Athlon XP 2500+ | Intel Core 2 Duo E6850/AMD Athlon II X3 450 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce 6800 XT/AMD Radeon HD 4350 | NVIDIA GeForce 8600 GTS/AMD Radeon X1950 XTX |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operačná pamäť | 1 GB RAM | 1 GB RAM |
HDD | 5 GB | 5 GB |
Titan Quest vychádza 20. marca 2018 na PlayStation 4 a Xbox One.