Nové grafické karty spoločnosti Sapphire, ktoré sú postavené okolo grafických čipov Vega spoločnosti AMD, so sebou prinášajú aj úplne nový a svojím chladiacim výkonom veru pozoruhodný systém chladenia Nitro+ s trojicou ventilátorov Tri-X. Týmto novým chladičom je vybavená tiež grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition, ktorú si dnes nielen predstavíme, ale tiež si ju na Alza.sk dôkladne otestujeme.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je postavená na hernom grafickom čipe AMD Vega 10 spoločnosti AMD, na ktorý sú pomocou 2048-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu HBM2 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom tak Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition spadá do segmentu vysokého výkonu (high-end), kde zaberá stredné poschodia výkonnostného rebríčka.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition disponuje dvojicou BIOSov, medzi ktorými sa dá prepínať pomocou prepínača BIOS switch, ktorý je umiestnený na zadnej strane karty. V predvolenom stave bola grafická karta pomocou prepínača BIOSu nastavená do OC režimu (BIOS1). Maximálna frekvencia grafickej karty je v tomto nastavení 1 590 MHz, čo v porovnaní s referenčnými hodnotami RX Vega56 znamená navýšenie o 119 MHz. Grafická pamäť HBM2 je taktovaná na 800 MHz (1 600 MHz efektívne), teda plne v referenčných hodnotách. Limit spotreby bol v prípade tohto OC BIOSu nastavený na 240 W.
Druhý BIOS grafickú kartu Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition nastaví na frekvencie úplne rovnaké ako v prípade BIOS1, obmedzí však jej limit spotreby na 180 W.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition meria na dĺžku 310 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 3 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará naozaj masívny pasív skladaný z hliníkových rebier. Tento chladič je vybavený odparovacou komorou (Vapor chamber) s celkom ôsmimi tepelnými trubicami (heatpipes) 3× 8 mm a 5× 6 mm, ktoré odvádzajú odpadové teplo nielen z grafického čipu a pamätí HBM2, ale tiež napájacej kaskády grafickej karty. Všetky dôležité komponenty grafické karty sú tak veľmi kvalitne chladené.
Aktívna časť systému chladenia je tvorená tromi ventilátormi Tri-X (2× 92 mm a 1× 80 mm), ktoré sú uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách a uchytené pomocou technológie NITRO Quick Connect. Táto technológia zabezpečuje všetkým ventilátorom veľmi jednoduchú výmenu pri poruche alebo odmontovaní pri údržbe. Ventilátory chladiča podporujú technológiu Intelligent Fan Control III, ktorá pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty všetky ventilátory chladiča úplne vypne, a minimalizuje tak hlučnosť grafickej karty. Oba krajné 92 mm ventilátory sú osvetlené pomocou RGB LED, ktorých farby a efekty sa dajú ovládať pomocou nástroja SAPPHIRE TriXX Nitro Glow. Zo zadnej strany grafickej karty je potom vyvedený jeden 4-pinový konektor Turbine-X na ovládanie otáčok ventilátorov v počítačovej skrinke, ktoré sú potom regulované práve podľa teploty grafickej karty.
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition na skóre 99,2 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak s rezervou prešla (minimálna hranica je 97 %). Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition sa stará zdvojená 7 + 1-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou troch 8-pinových konektorov. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 240 W (BIOS2 potom 180 W). Ten na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 750 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition riešené pomocou dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Dvojicu konektorov HDMI potom iste ocenia všetci priaznivci virtuálnej reality.
Firemný nástroj na jednoduché pretaktovanie Sapphire TriXX s grafickou kartou Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition bohužiaľ nefunguje, a tak na jej pretaktovanie či inú úpravu parametrov musia poslúžiť priamo ovládače Radeon Software Adrenalin Edition.
Pomocou ovládačov Radeon Software Adrenalin Edition môžete grafickej karte nastavovať rôzne parametre ako napríklad frekvenciu čipu (len v stavoch P6/P7), frekvenciu pamätí (iba v stave P3), limit spotreby, napätie čipu (len v stavoch P6/P7), cieľové otáčky ventilátorov a podobne, a upraviť si tak správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Môžete napríklad kartu pretaktovať na dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, alebo dať naopak prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam, ako je teplota, hlučnosť či spotreba.
Pomocou nástroja SAPPHIRE TriXX Nitro Glow môžete ovládať osvetlenie a správanie RGB LED svetiel grafickej karty. Farby RGB LED môžete jednoducho meniť alebo k nim priradiť rôzne efekty postupného zhasínania a rozsvietenia. Jednou z možností je aj RGB LED osvetlenie úplne vypnúť.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition zaradili nasledujúce modely zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Rranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 590 MHz 1 500 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1 620 MHz 1 734 MHz 2 025 MHz | PCIe 3.0 x16 275 W |
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 683 MHz 1 823 MHz 1 980 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 886 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 658 MHz 1 860 MHz 1 962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 750 MHz 1 586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 590 MHz 1 496 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom môžeme tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Chladenie grafických kariet MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X a Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v testoch zaisťovala súprava vodného chladenia EK Water Blocks EK-KIT S240, ktorá s dvojicou ventilátorov a vodnou pumpou generovala hlučnosť 35,5 dBA. V grafoch je potom k menám grafických kariet, ktoré využívajú tento systém vodného chladenia, pridaná skratka EKWB.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD, najmä v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Assassin's Creed: Origins je akčnou adventúrou v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pna testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra, založená na svete postáv JRR Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios, a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare, a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11. Vyvarujete sa občasných zásekov v hre, ktoré sa v prípade DirectX 12 sem-tam objavujú, čo dokazuje aj nízka hodnota ukazovateľa 0,1 % Low v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä ak hru hráte v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je daný najmä výkonom samotného grafického čipu Vega 10, ktorý sa od iných grafických kariet Radeon RX Vega56 môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu či nastavenou frekvenciou grafických pamätí. Na udržanie vyššej frekvencie a výkonu potom môže napomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách, čo je v prípade všetkých grafických kariet Vega obzvlášť dôležité. Grafické pamäte aj samotný čip sú totiž umiestnené tesne vedľa seba, a vzájomne sa tak teplotne ovplyvňujú.
V prípade grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách držala v rozmedzí 1 434 – 1 576 MHz (v priemere 1 500 MHz) pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 1 600 MHz. Nie je preto ani veľkým prekvapením, že výkon Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je viac-menej rovnaký ako v prípade grafickej karty Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming, ktorej priemerná frekvencia sa v testovaných hrách držala na prakticky rovnakých 1 496 MHz.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition sú okrem spotreby výborné a valnú mieru na tom nesie zásluhu naozaj masívny a technicky veľmi dobre prepracovaný systém chladenia Nitro+. Teploty sa v prípade tejto grafickej karty držali na hranici 70 °C pri pomerne nízkych otáčkach ventilátorov (1 240 ot./min), Ktoré generovali hlučnosť okolo 37,5 dBA.
Ako už to už v prípade grafických kariet z rodiny Vega býva, Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition tiež nie je žiadnou výnimkou, ich spotreba (príkon) nie je rozhodne to, čím by sa tieto grafické karty mohli nejako chváliť. Celá skúšobná zostava s grafickou kartou Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition na palube si v hrách žiadala o 400 W, čo je o viac ako 130 W viac než jej priamy konkurent GeForce GTX 1070 Ti.
Kto by chcel ušetriť, môže sa pri tejto grafickej karte prepnúť do BIOSu 2, ktorý znižuje limit spotreby z pôvodných 240 W na 180 W. Musíte ale počítať s tým, že zároveň so znížením spotreby grafickej karty poklesne tiež jej výkon. O koľko? To záleží na konkrétnej hre a ako je grafická karta v danej hre vyťažená. Nasledujúce video ukazuje, akých rozdielov vo výkone a prevádzkových vlastnostiach sa môžete dočkať medzi oboma BIOSy v počítačovej hre Crysis 3.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému na virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako v prípade bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača, a na testy nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a na vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja až niektoré grafické karty budúcej generácie.
Pretože všetky grafické karty zo segmentu high-end by mali nároky virtuálnej reality s prehľadom uspokojiť, obmedzil som sa v recenzii na testy VRMark Cyan Room, teda na testy náročnejšie a pod DirectX 12.
Ako môžete vidieť, grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition prešla náročnejším testom Cyan Room ako nôž maslom, a vy sa teda nemusíte obávať, že by ste túto grafickú kartu za účelom virtuálnej reality nemohli využiť. Nad cieľovou snímkovou frekvenciou 88,9 FPS sa totiž držala viac než dostatočne vysoko.
Pretaktovanie grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition som prevádzal pomocou ovládačov Radeon Software Adrenalín Edition tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Frekvenčné stavy P6/P7 som nastavil na frekvencie 1 600/1 700 MHz, napätie pri týchto stavoch som potom nechal na ovládačoch Radeon Adrenalin Edition (1,15 V/1,2 V). Grafické pamäte HBM2 išli pretaktovať len na 880 MHz (1 760 MHz efektívne), pri vyššej frekvencii už grafická karta nebola stabilná. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (+ 50 % Power Limit).
S nastavenou frekvenciou jadra navýšenou až na 1 700 MHz, pamäťou na efektívnych 1 760 MHz a posunutým limitom spotreby o 50 % som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition po pretaktovaní bežala väčšinou na 1 650 MHz, a tak sa mi z nej podarilo „vyžmýkať“ v priemere niečo okolo 9 % ďalšieho výkonu. Bohužiaľ jej spotreba išla hore tiež. Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu, spotreby a prevádzkových vlastností v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v počítačovej hre Crysis 3.
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je, myslím, veľmi podarenou grafickou kartou, ktorá disponuje zrejme tým najvýkonnejším systémom vzduchového chladenia, ktorý som mal kedy v ruke. Mohutný pasív s odparovacou komorou (Vapor Chamber) a celkovo ôsmimi tepelnými trubicami zvláda uchladiť túto grafickú kartu aj po jej pretaktovaní, kedy mi grafický čip hlásil spotrebu až 340 W a celá skúšobná zostava si žiadala viac ako 480 W.
Nevýhodou tohto chladenia sú potom jeho rozmery a hmotnosť. S dĺžkou 310 mm sa táto grafická karta nezmestí do menších počítačových skríň a kvôli hmotnosti (1,582 kg) je potom potrebná pri jej inštalácii do vodorovnej pozície využiť v balení dodávaná oceľová podpera.
Čo sa výkonu týka, Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition na tom zle rozhodne nie je a jej výkon sa pohybuje kdesi medzi konkurenčnými GeForce GTX 1070 a GeForce GTX 1070 Ti. Pri dobrej konštelácii hry pohnevá aj výkonnejšie GeForce GTX 1080. Tento solídny výkon ale „zabíja“ príliš vysoká spotreba, ktorá kartám z tábora „zelených“ konkurovať jednoducho nemôže. Je to veľká škoda, pretože nebyť tej nešťastnej spotreby, iste by si grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition z dnešnej recenzie nejaké to ocenenie odniesla.
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition
Grafické kartyGrafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition ponúka solídny výkon všetkým náročnejším hráčom počítačových hier. Karta sa pýši skvelým a veľmi účinným systémom chladenia Nitro+, ktorý jej prepožičiava veľmi dobré prevádzkové vlastnosti. Teda, až s výnimkou spotreby. Tá je bohužiaľ oveľa vyššia, ako je to v prípade podobne výkonných grafických kariet konkurencie.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.