Grafické karty hernej edície Strix spoločnosti Asus sú medzi hráčmi počítačových hier veľmi populárne. Okrem snahy o poskytnutie čo najvyššieho herného výkonu hráčom ponúka táto edícia aj niektoré technológie, ktoré by ste v prípade iných edícií hľadali len márne. Či už sa jedná o technológie ako Asus Aura, FanConnect, či využitie výberových súčiastok, edícia ROG Strix vám vždy prinesie nejakú tú pridanú hodnotu navyše. My si dnes otestujeme grafickú kartu Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming, ktorá síce nie je žiadnym "Shrederom asfaltu", ale nenáročnému hráči by mohla poskytnúť zaujímavý výkon.
Grafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming je postavená na grafickom čipe GP107 spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 128-bitobej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 4 GB. Svojím výkonom tak Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming patrí do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá stredné až spodné poschodia pomyselného výkonnostného rebríčka.
Grafická karta je v predvolenom režime nastavená do herného módu (Gaming mode). V tomto režime je frekvencia grafického čipu 1 291/1 392 MHz a frekvencia grafických pamätí 1 752 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 7 008 MHz. Ako frekvencia grafického čipu, tak aj frekvencia grafických pamätí sú v prípade grafickej karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming na referenčných hodnotách GeForce GTX 1050 Ti.
Grafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming meria na dĺžku 241 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie celkom 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pomerne jednoduchý hliníkový chladič, ktorý je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený dvojicou tepelných trubíc (heat pipes), ktoré sú v priamom kontakte s grafickým čipom. V prípade spoločnosti Asus sa toto riešenie nazýva DirectCU. Moduly napäťových regulátorov ani grafických pamätí žiadnym špeciálnym chladičom osadené nie sú.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva 95 mm ventilátory so špeciálne tvarovanými lopatkami v tvare krídeliek (Wing-blade) na vyšší tlak chladiaceho vzduchu. Systém chladenia grafickej karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming podporuje technológiu 0 dB, ktorá pri nízkych teplotách grafickej karty všetky ventilátory úplne zastaví. Logo ROG (Republic of Gamers) na vrchnej strane krytu chladiča je podsvietené a jeho správanie je možné nastaviť pomocou aplikácie Aura.
O napájanie grafickej karty sa stará jeden 6-pinový konektor, ktorý je umiestnený na jej zadnej časti a ktorý napája 4 + 1 fázovou kaskádu modulov napäťových regulátorov (VRM). Spotreba Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming bola nastavená na 75 W a výrobca na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 300 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming riešené pomocou dvoch DVI-D (Dual-link) konektorov, jedného konektora DP 1.3/1.4 (Display Port) a ďalšieho konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov:
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do „profesionálneho“ rozhrania, v ktorom môžete užívateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako je napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča, alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu je možné napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Na užívateľské nastavenie správania RGB LED slúži nástroj Asus Aura, pomocou ktorého môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Pokiaľ máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce funkciu Aura, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásiky atď., môžete si pomocou aplikácie Aura Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty do všetkých týchto zariadení.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | interface TDP |
Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming | GP107 GP107-400-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1 291 MHz 1 392 MHz 1 670 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2 304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1 360 MHz 1 360 MHz 1 360 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G | GP106 GP106-400-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1 280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/9100 | 1 595 MHz 1 810 MHz 1 938 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 570 Gaming X 4G | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2 048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1 281 MHz 1 281 MHz 1 281 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1 152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1 544 MHz 1 759 MHz 1 904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB | GP107 GP107-400-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1 291 MHz 1 392 MHz 1 710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 1 024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/7000 | 1 326 MHz 1 326 MHz 1 326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP107 GP107-300-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1 354 MHz 1 455 MHz 1 714 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešných testoch sa v prípade grafických kariet zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Vieme Ak teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA pravdupovediac veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Najnovší patch do tejto hry zvýšil výkon grafických kariet. Bohužiaľ nie všetky grafické karty boli s týmto patchom pretestované, a tak berte výsledky testov v Battlefield 1 s rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa v strede démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. Bohužiaľ v prípade tých najmenej výkonných grafických kariet spoločnosti NVIDIA však toto pravidlo neplatí, a mali by ste preferovať skôr rendering cez OpenGL.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12. To však opäť neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho príliš neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming máme za sebou, takže sa spoločne poďme pozrieť na to, ako si vlastne táto GPU obstála v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming dopadol presne podľa očakávaní. Grafické jadro GeForce GTX 1050 Ti sa nezaprie a grafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming končí presne na úrovni predtým testovanej karty Gainward GXT 1050 Ti 4 GB.
S ostatnými kartami dnešných testov je porovnanie celkom ťažké. Grafická karta GeForce GTX 1050 Ti je totiž taký „samorast“, ktorý vo svojej triede nemá prakticky žiadnu konkurenciu. Grafické karty Radeon RX 570 a GeForce GTX 1060 sa 3 GB grafickej pamäte sú totiž o poznanie výkonnejšie (ale aj drahšie) a grafické karty GeForce GTX 1050 a Radeon RX 560 naopak za jej výkonom už celkom výraznejšie zaostávajú.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Vďaka nízkej spotrebe grafického čipu, ale aj väčšiemu systému chladenia, sú prevádzkové vlastnosti grafickej karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming naozaj vynikajúce. Teploty okolo 55 °C, hlučnosť pod 34 dBA a spotreba okolo 160 W na celej zostave – myslím, že takýmito parametrami sa môže pochváliť naozaj len máloktorá grafická karta.
Ako teda na samotný záver grafickú kartu Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming hodnotiť? Po stránke prevádzkových vlastností rozhodne veľmi kladne. Tomu, kto zháňa extrémne tichú a úspornú grafickú kartu, môžem Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming rozhodne odporučiť.
S herným výkonom je to už trochu zložitejšie. Nejaké herné orgie od tejto grafickej karty teda rozhodne nečakajte, ale jej výkon je vcelku dostatočný aj na nejakú tú náročnejšiu počítačovú hru typu FPS (first-person shooter), avšak za predpokladu, že trochu znížite svoje nároky a hru nastavíte na nižšie detaily, prípadne aj rozlíšenie. Ak vám však takéto znižovanie nárokov na hranie počítačových hier nijako nevadí a grafické karty GeForce GTX 1060, Radeon RX 580 alebo Radeon RX 570 sú pre vás už zbytočne drahé a výkonné, grafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming pre vás bude určite skvelou voľbou.
Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming ponúka veľmi solídny pomer výkonu a ceny, ktorý je navyše umocnený naozaj skvelými prevádzkovými vlastnosťami, za ktoré si táto grafická karta z dnešnej recenzie odnáša „zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory