• Autor: Alexandra Vaníková
Ambiciózne vyzerajúce fantasy RPG Forspoken od štúdia Luminous Productions sme si konečne mohli vyskúšať na vlastné ovládače. Aké pocity sme si z kúzelnej krajiny Athia odniesli? Dozviete sa v našej recenzii.
Zdroj: Square Enix
Luminous Productions je japonské štúdio tvorené bývalými vývojármi Final Fantasy XV, zasadenie ich najnovšieho diela práve do sveta plného kúziel a fantaskných príšer tak prekvapí len málokoho. Vo Forspoken spoznáte mladú Newyorčanku Frey Holland, s ktorou sa život nemaznal a tesne pred Vianocami len o vlások unikla väzeniu a smrti. Keď sa všetko zdá stratené, objaví sa záhadný hovoriaci náramok (s príznačnou prezývkou Cuff) a Frey teleportuje do magickej krajiny Athia sužovanej devastujúcim miazmom s názvom Break.
Athia bola kedysi kúskom raja, nad ktorým bdeli štyri mocné vládkyne, tzv. tanty: Sila, Prav, Olas a Cinta spravovali vlastné ríše, každá so súborom špeciálnych schopností a špecifickou cnosťou. Z benevolentných matriarch sa však z ničoho nič stali tyranky, ktoré na Athiu zoslali skazu a posledný preživší sa uchýlili do mesta Cipal. Jediným, kto môže Tanty zastaviť, je, ako inak Frey, ktorá v sebe po príchode do mystickej krajiny objaví doposiaľ nepoznané schopnosti.
Príbeh Forspoken je paralelou populárneho literárneho diela od Lewisa Carrolla – Alica v krajine zázrakov. Dej novinky od Luminous Productions má však ku kúzlu Carrollovej knihy ďaleko. Príbehu Forspoken totiž chýba akákoľvek hĺbka, dialógy sú ploché, mnohé dejové zvraty predvídateľné. Konzistencia rozprávania je narušená zbytočným striedaním krátkych gameplayových sekvencií a ešte kratších filmov, kedy tieto pasáže mohli byť spracované do jednej dlhšej cutscény. Nehovoriac o častých zatmievačkách či úplne čiernych obrazovkách s krátkym textom popisujúcim aktivitu, pre ktorú sa tvorcovia neobťažovali vytvoriť samostatnú animáciu.
Na nešťastne spracovaný scenár dopláca aj hlavná hrdinka, ktorej vzhľad aj hlas prepožičala talentovaná anglická herečka Ella Balinska. Životom skúšaná Frey, ktorá si zakladá na úprimnosti, nepadne do noty každému, či už kvôli klišé replikám alebo prerezanej puse. Elle však nemožno uprieť, že protagonistku stvárnila autenticky a v plejáde ďalších postáv jednoznačne vynikla.
Bolo by nefér hovoriť o dobrých hereckých výkonoch a nespomenúť Freyinho kúzelného spoločníka. Hlas anglického herca Jonathana Cakea ku Cuffovej drzosti a sarkazmu perfektne sedí, a pokiaľ si budem niečo z príbehu Forspoken skutočne pamätať, bude to práve dynamika medzi Frey a Cuffom.
Grafická stránka Forspoken dokáže vyraziť dych svojou krásou, najmä keď sa kocháte vistami Athie, ale aj sklamať zastaranými prvkami. Hlavnej hrdinke sa po tejto stránke očividne dostalo najväčšej pozornosti, a zatiaľ čo mimika či pohyby Frey sú spracované obstojne, animáciám NPC-čiek už toľko času tvorcovia nevenovali a často pôsobia doskovo.
Korunu tomu potom nasadzujú neprirodzene dlhé pauzy medzi replikami v dialógoch a miestami katastrofálne vybalansované audio, kedy je rozhovor s NPC prehlušený davom alebo príliš hlasnou hudbou. Na tieto nedostatky v audiu aj vizuále je grafický režim Quality uprednostňujúci vyššie rozlíšenie jednoducho krátky. Preto vám rovno odporučím si PS5 verziu Forspoken zahrať v móde Performance zameranom na plynulosť obrazu.
Pokiaľ je totiž niečo, čo si vo Forspoken chcete vychutnať pri čo najvyšších hodnotách fps, sú to práve magický parkúr a súbojový systém, ktoré môžem bez váhania označiť za highlighty hry. Frey si postupne osvojí rozsiahly súbor upgradovateľných špeciálnych schopností rozdelených do štyroch kategórií – zem, oheň, voda a svetlo/elektrina. Každá skupina je ďalej rozdelená na útočné a podporné kúzla.
Ofenzívne schopnosti umožňujú Frey nepriateľovi odhryznúť z health baru napríklad prostredníctvom streľby z vodnej kuše alebo kosenia ohnivým mečom. Tie defenzívne jej zase pomôžu s odstránením negatívnych statov, liečením či zafixovaním nepriateľa na mieste. Treťou kategóriou je tzv. Surge Magic – ultimátny útok, ktorý v súbojoch postupne dobíjate efektívnymi zásahmi. Akonáhle je Surge Magic pripravený, umožní vám okolo seba vytvoriť silné elektrické pole alebo treba uväzniť nepriateľov vo vodnom víre.
Vo Forspoken narazíte na úplne štandardnú plejádu nepriateľov. Ich gro tvoria hlavne zvieratá a obyvatelia Athie, ktoré Break premenil na agresívne monštrá, ale aj členovia armády jednej z tant. Sily si tu ale zmeriate aj so silnejšími mutantmi a najnáročnejšími bossmi. Každý nepriateľ má okrem špecifických vzorov útokov aj slabosť na určitý druh kúziel, čo hráča motivuje k neustálemu prestriedaniu Freyiných schopností.
Tá pravá zábava začala v momente, keď mi cestu skrížila skupinka zmutovaných tvorov rôznych druhov. Sledovanie ich rozličných útokov a striedanie kúziel za pochodu sa mi tak postarali o vzrušujúce chvíle. Veľmi ma bavilo aj experimentovanie s rôznymi kúzlami a vymýšľanie efektívnych komb, za ktoré ma hra odmenila lepšou výslednou známkou a od nej odvodeným množstvom XP a lootu.
Napríklad také uväznenie mutanta v obrovskej vodnej guli. Okrem toho, že je to jednoducho cool, včasné rozstrelenie vodného kolosu môže navyše udeliť výrazný damage aj skupinke nepriateľov pod ňou. Proti štítmi vybaveným vojakom zase platí iba útok od chrbta, jedným švihom ruky som ich tak uväznila v spleti koreňov a liana a následne zasiahla ich slabé miesta.
Zábavnému súbojovému systému aj cestovaniu naprieč rozľahlým svetom Athie potom dodáva ďalší rozmer magický parkúr. V súbojoch sa predviedol ako skvelý nástroj na bleskurýchly únik pred nepriateľovým útokom, Frey sa navyše častokrát vytasí s efektným backflipom či piruetou, ktorú zakončí precíznym zabodnutím dýky či švihom meča. Magický parkúr navyše Frey umožňuje pohybovať sa nadpozemskou rýchlosťou (a to aj po vode) a bez námahy sa vyšvihnúť do závratných výšok.
Gameplay je tak vďaka nemu dynamický, hoci vysoká stena či dlhá vzdialenosť tu navyše nie sú prekážkou. Cítite sa tu jednoducho nezastaviteľní. teda až do momentu, kedy vám hra zabráni v pohybe, alebo kým Frey alebo Cuff neodrečia svoje repliky. Nezmyselne pôsobili aj textové boxy v špecifickej pasáži hry, ktorými mali vývojári potrebu neustále hráča informovať, že je uväznený (ako keby obria bariéra nebola dostatočnou nápovedou) alebo že môže naopak pokračovať.
Akonáhle vyčistíte zamorenú oblasť od následkov smrtiaceho Breaku, zostane vám trochu času sa poobzerať sa v meste Cipal, ktoré slúži ako hub, alebo sa vydať na prieskum zákutia rozľahlého herného sveta Athie. Jej veľkosť perfektne nahráva magickému parkúru, pretože Frey sa môže preháňať priestrannými pláňami bez toho, aby musela takpovediac šliapnuť na brzdu. Athii tiež nemožno uprieť mnoho nádherných panorám, ktoré si pýtali vytvorenie screenshotu.
Tvorcom však tento obrí svet akosi zlomil väz. Snažili sa doň síce zakomponovať vedľajšie úlohy a rôzne aktivity, z gameplayového hľadiska ale rovnako pôsobia neuveriteľne prázdne. Side-questy (ak ich tak vôbec možno nazvať) vás totiž zamestanjú maximálne presunom z miesta na miesto a porazením skupinky nepriateľov, prenasledovaním mačiek, tancovaním alebo kŕmením oviec.
Medzi ďalšie voliteľné aktivity patrí oslobodzovanie monumentov od nánosov Breaku, ochočovanie si mačacích stvorení, fotenie vytýčených lokalít či prieskum ruín a jaskýň, v ktorých okrem úlomkov lore objavíte aj loot. Možno sa pýtate, v čom je teda problém, keď v Athii vlastne je čo robiť. Vedľajšie aktivity sú bohužiaľ repetitívne, čo od ich plnenia pravdepodobne väčšinu hráčov odradí a budú sa tak výlučne sústrediť na príbeh.
O nič lepšie na tom svojimi kvalitami nie je ani alternatíva dungeonov v podobe labyrintov. K tým ma však zlákala aspoň čiastočná komplexnosť v porovnaní s ostatnými vedľajšími úlohami. Po zdolaní niekoľkých skupiniek nepriateľov vás tu totiž čaká súboj s bossom a odmenou vám bude plášť, náhrdelník alebo vzory, ktoré si Frey namaľuje na nechty.
Všetky tieto upgradovateľné doplnky Frey umožňujú vylepšovať jej schopnosti o ďalšie efekty, ako je napríklad navýšenie zdravia, poškodenie alebo účinky špecifického súboru kúziel. Môžete si tak vytvoriť rôzne kombinácie plášťa, náhrdelníka a nechtov pre špecifické situácie a druhy nepriateľov.
Novinka od Luminous Productions rozhodne nie je tým trojáčkovým RPG, na ktoré mnohým z nás tiekli sliny. Ide o priemerného zástupcu tohto žánru, ktorý nezaprie veľké ambície. Tie však neboli naplnené kvôli prevarenému príbehu, neoriginálnym vedľajším misiám a nedotiahnutej vizuálnej či audio stránke. Tieň na Forspoken vrhajú aj frustrujúce technické problémy s jeho PC portom.
Forspoken dokázalo ešte nižšiemu hodnoteniu uniknúť len vďaka veľmi dobrým hereckým výkonom dvoch protagonistov, pôsobivému spracovaniu herného sveta a zábavnej kombinácii magického parkúru s atraktívnymi kúzelnými súbojmi. Ani tieto pozitíva však z tých 15 až 20 hodín strávených vo Forpsoken nerobia zážitok hodný cenovky 80 eur.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kľúč na recenziu poskytla spoločnosť CENEGA.
Forspoken je kvôli klišé či zastaraným prvkom v mnohých ohľadoch sklamaním. Ťažko mu však možno uprieť určité kúzlo skrývajúce sa v hereckých výkonoch dvojice protagonistov, nádherných scenériách Athie a zábavného, občas až magického gameplaya.
Klady
Zápory
Alexandra Vaníková
Volám sa Alexandra Vaníková a hrám sa venujem od svojich dvanástich rokov. Ako herný zelenáč som utopila hodiny v stratégiách Cossacks a Age of Empires. Nasledovala Mafia a niekoľko dielov Call of Duty, po ktorých som si začala rozširovať obzory naplno. Môj osobný výber top hier? Nájdete v ňom oba diely The Last of Us, Cyberpunk 2077, GTA V, japonské RPG Persona 5 Royal, Uncharted či God of War. Nepohrdnem ale ani kvalitnou indieovkou alebo titulom so zombie tematikou.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | Ultra HW požiadavky |
---|---|---|---|
Operačný systém | Windows 10/11 64-bit | Windows 10/11 64-bit | Windows 10/11 64-bit |
Procesor | AMD Ryzen 5 1600/Intel Core i7-3770 | AMD Ryzen 5 3600/Intel Core i7-8700k | AMD Ryzen 5 5800X/Intel Core i7-12700 |
Grafická karta | AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB/Nvidia Geforce GTX 1060 6 GB | AMD Radeon RX 6700 XT 12 GB/Nvidia Geforce GTX 3070 8 GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16 GB/Nvidia Geforce GTX 4080 16 GB |
Operačná pamäť | 16 GB | 24 GB | 32 GB |
Pevný disk | 150 HDD | 150 SSD | 150 NVMe SSD |
• Zdroj: Twitter (18. 1. 2023)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.