Studio Firaxis a hlavne Jake Solomon (vedúci vývojár) sa pred nejakým časom nechali počuť, že XCOM 2: War of the Chosen je taký veľký, čo sa týka obsahu, že sa v jednej chvíli pohrávali s myšlienkou použiť hru ako základ pre XCOM 3. Našťastie sa tak nestalo a v našej recenzii sa dozviete, čo nové sa v tejto výbornej ťahovej stratégií udialo – stojí datadisk pre možno najlepšiu stratégiu roka 2016, XCOM 2, za to?
Považujem sa za skúseného stratéga a znalca série XCOM (mám na mysli tiež už legendárne stratégie z 90. rokov). Základná hra patrí medzi moje obľúbené a niekoľkokrát som ju úspešne pokoril. Takže som si, samozrejme, vybral najťažšiu nárčonosť a povolil možnosť Ironman (máte k dispozícii len jednu pozíciu na uloženie hry, ktorá sa neustále prepisuje) a vydal sa znova vyčistiť planétu Zem od neporiadku z vesmíru. Treba podotknúť, že War of the Chosen so mnou trikrát vytrel podlahu a ja som musel so stiahnutým chvostom začať znovu a tentoraz už aj s možnosťou ukladať a načítať pozície podľa ľubovôle.
Ale najprv k príbehu. Hráči pôvodný dej už určite dobre poznajú, ale pre nováčikov si to zhrňme. V XCOM 2 ľudstvo boj s mimozemšťanmi prehralo. Národy prešli pod vládu emzákov a vytvorili organizáciu zvanú ADVENT, ktorá fungovala ako sprostredkovateľ medzi votrelcami a podrobeným ľudstvom. Taká mimozemská polícia, ak chcete. Skupina XCOM ešte pred tým všetkým predstavovala nárazník medzi mimozemšťanmi a obyvateľmi Zeme. Teraz je však postavená mimo zákon a označená za teroristickú. A tu sa ujímate velenia vy.
Toto všetko zostáva po starom. XCOM 2: War of the Chosen prináša do príbehu tri nové frakcie, ktoré sa budú zásadne podieľať na priebehu hry. Menovite to sú Reapers, Skirmishers a Templars. Prvé dve spomínané skupiny sa nemajú v láske a pri každej príležitosti si navzájom škodia. Niet sa ani veľmi čomu diviť. Reaperi sa regrutujú z ľudí, ktorí nemajú na práci nič lepšie ako zabíjať mimozemšťanov. Operujú v tieňoch a z nich útočia. Len čo korisť ulovia, napichnú si ju na palicu, upečú nad ohňom alebo podusia a s chuťou zjedia. Čo sa nepozdáva Skirmisherom, pretože ich rady sú zložené zo „slobodných ADVENTov“, ktorí pôvodne slúžili Elderom (rasa mimozemšťanov, ktorá za celým týmto problémom stojí).
Vašou úlohou bude tieto dve veselé bandy dať v XCOM 2: War of the Chosen nejako dokopy a pustiť sa za spoločným nepriateľom. Templári zostanú nejakú dobu v pozadí a dajú o sebe vedieť neskôr, len čo sa im to bude zdať vhodné. Okrem toho, že prahnú po psionickej moci, ich strety medzi ostatnými frakciami veľmi nezaujímajú. Z celej tej zberby vám môžu zdať ako najmenej dôveryhodní. Reaperi a Skirmisheri sa navzájom doslova požierajú, ale majú rovnaký cieľ. Templári chcú mentálnu (psionickú) moc Elderov, ale čo potom? Z niečoho na nich mi občas vstávali chĺpky na krku.
No, a aby to hádam hráč nemal príliš jednoduché, púšťajú sa do súboja aj tzv. Chosens. Môžete ich vnímať ako hlavných troch bossov hry. Sú to akýsi vybraní a vyvolení Elderov, hlavní a profesionálni bojovníci – najsilnejší medzi emzákmi. A tiež zákerní a hašteriví až beda. Nič by ich nepotešilo viac než zbaviť sa dvoch ostatných a vyhlásiť sa za toho jediného Chosena. Avšak ešte väčší zálusk budú mať na vás a okrem ich konštantných sebavedomých chvýlok si ich prítomnosť „užijete“ aj na bojisku. Len čo táto situácia nastane, potom si utiahnite opasky a držte si traky, pretože to bude jazda.
Od všetkých troch spojeneckých frakcií dostanete k dispozícii aj jedného ich člena. Takže okrem piatich už existujúcich vojenských tried (Ranger, Sharpshooter, Specialist, Grenadier a Psi Operative) tu pribudli tri nové. Sila Reaperov spočíva hlavne v ich schopnosti pohybovať sa v tieňoch takmer na očiach nepriateľov. Pripadal som si občas skoro neviditeľný a niekoľkokrát som sa dostal do situácií, keď bolo možné nič netušiaceho mutona pohladkať po ramene – a potom odbehnúť preč.
Keď neskôr prišla misia, kedy som mal príslušníka Reaperov pripojeného na infúziách a musel som sa zaobísť bez neho, bál som sa zo začiatku hoci len pohnúť z miesta. Používajú útočné pušky pripomínajúce tie od vašich ostrostrelcov. Len nie sú toľko obmedzovaní nutnosťou zostať na mieste, ak chcú vystreliť z hlavnej zbrane.
Skirmisheri sú na druhú stranu priamočiarejší. Môžu dvakrát vystreliť, ak ste s nimi ešte neurobili žiadnu väčšiu akciu, alebo vystreliť a pohnúť sa. Vo svojom repertoári majú veľa užitočných pomôcok, ktoré vám dodajú isté výhody. Vystreľovací hák na rýchly presun na vyvýšené pozície alebo schopnosť si pomocou lana „pritiahnuť“ nejakého nešťastníka na dosah ruky a potom ho rýchlo zabíť.
Mojím osobným favoritom bol vo War of the Chosen však templárov (teda v mojom prípade templárka) a jeho schopnosť pôsobiť na bojisku doslova psionický chaos. Ich frakciu síce nepovažujem za najsympatickejšiu, avšak bojovníkov má prvotriednych. Zameriavajú sa hlavne na boj zblízka, keď mimozemšťanov mordujú pomocou svojich energetických rukavíc. Po každom takomto útoku dostanú takzvané „momentum“ umožňujúce buď stiahnuť sa na iné miesto, alebo aktivovať schopnosť Parry (kryt). Ďalší útok proti vám bude kompletne anulovaný.
Potom môžu nastať situácie, keď váš templár osamotený pobehuje po mape a pod jeho energosekáčky padá jeden šedivák za druhým. Lenže toto je XCOM 2 a skôr si budete trhať vlasy pri ďalšom výstrele s 96 % šancou trafiť sa, ktorý však váš vojak láskyplne pomenovaný podľa rodinného príslušníka, samozrejme, pokazí, čo ho bude stáť život.
Čo sa týka chvíľok „oddychu“, keď budete so svojou pohyblivou základňou poletovať po strategickej mape a čakať na ďalšie príležitosti, tak aj tu nastali zmeny. V jednej chvíli si budete možno pripadať zavalení tými možnosti, ktoré na vás v XCOM 2: War of the Chosen vybafnú. Na strategickej mape na vás budú občas blikať a dožadovať sa vašej pozornosti doslova desiatky vecí naraz.
Na začiatku každého mesiaca budete môcť zadávať rozkazy trom spomínaným spojeneckým frakciám, pričom každý takýto rozkaz vám poskytne inú výhodu. Skirmisheri napríklad môžu na konci každého mesiaca vykonať sabotáž nepriateľskej základne a oddialiť tak vašu porážku. Reaperi pre vás napríklad budú mať ťažkú techniku, ktorá zníži čas potrebný na postavenie ďalšej miestnosti vo vašej základni. Možností je naozaj veľa a mohol som si na vlastnej koži overiť, že rozkazy sú každou hrou náhodne generované.
Alebo Covert Ops (Tajné operácie). Zaberú od 9 do 16 dní (v závislosti na náročnosti a postavených miestnostiach) a prebiehajú do určitej chvíle v pozadí. Vyberiete na ne vždy niekoľko svojich vojakov, prihodíte napríklad jedného vedca (pokiaľ to hra ponúkne), ktorého prítomnosť zníži šancu na zranenie niekoho z tímu, a pošlite ich do akcie. Po nejakej dobe dostanete krátky brífing. Buď všetko prebehlo hladko a vy tak máte bojovníkov s novonadobudnutými skúsenosťami a nejakú korisť k tomu, alebo sa niečo pokazí a vy potom budete musieť dohliadnuť na záchrannú akciu. Šanca, že všetko vždy nepôjde podľa plánu, je v XCOM 2: War of the Chosen skoro vždy.
A potom sú tu The Lost. Nie sú to tí Stratení zo seriálu, ale zabudnutí a polapení ľudia, ktorí zostali v rozborených mestách a dedinách chytení v prvej fáze mimozemskej invázie. Spomínate na tie moduly padajúce z neba v prvej hre XCOM: Enemy Unknown? Tak práve tie majú na svedomí premenu ľudí na ...no, na zombíkov. Očividne dlhodobé vystavenie mimozemskej zelenej hmote snažiacej sa vás polapiť a znehybniť pôsobí nepriaznivo na mozog a telesný stav. Lost nie sú sami o sebe žiadni hrôzu naháňajúci protivníci. Len čo však proti vám z ruín domov a bytov vybehne stovka naraz, potom neostane než sucho prehltnúť a modliť sa, aby muška vašich zverencov bola presná.
Choseni sú kapitolou sami o sebe. Budú vám doslova osinou v zadku. Môžu sa objaviť všade a hlavne v tých najmenej vhodných situáciách. Verte mi, že pri súbojoch s nimi budete pľuť jednu nadávku za druhou. Ich schopnosť vykonať pohyb, akciu a hneď ďalší pohyb vám bude spočiatku pripadať veľmi nefér. Situácia, keď vám päť ľudí pošlú na ošetrovňu a jedného dokonca unesú, nebudú v XCOM 2: War of the Chosen nijako ojedinelé.
Sú traja: Assassin, Hunter a Warlock a každý je zákernejší ako ten (alebo ta) predtým. Dajú sa, samozrejme, poraziť. Všetci majú nejaké prednosti, ale aj nedostatky, ktoré môžete využiť. Jeden je napríklad zraniteľný na boj zblízka a druhý zle znáša zásahy od templárov. Zabiť ich úplne však bude možné len v prípade, že vystopujete ich úkryt na strategickej mape a vysporiadate sa s nimi na domácej pôde. Do toho si ešte pripočítajte nové „štandardné“ typy nepriateľov, ktorí sa motajú okolo, a čaká vás poriadny boj.
Novinky a vylepšenia by sa dali spisovať na ďalšie a ďalšie stránky. Možnosť odfotografovať po každej misii vašich víťazných bojovníkov v prehnaných pózach je jedna z tých komickejších. Môžete vytvárať putá (bonds) medzi vašimi zverencami a tie potom utužovať spoločným tréningom, vďaka čomu neskôr získate prístup k unikátnym zručnostiam. Rádio propagandy Adventu po každej misii presviedča ľudí, že teroristická organizácia XCOM ženie svet do skazy a na druhú stranu rádio odboja, ktoré môžete počuť v bare, tvrdí zasa presný opak. Nové mapy, zmenené misie a ich ciele, pridané nové miestnosti vo vašej základni... a takto by som mohol pokračovať ďalej.
Kúzlo v tomto prípade spočíva v tom, že tieto novinky a doplnky objavíte sami, prípadne ich prejdete bez povšimnutia s pocitom, že tam skrátka tak nejako patria (čo je vlastne správne). XCOM 2: War of the Chosen prešiel tiež „faceliftom“ po najnovšom update, takže sa znížil počet grafických nedostatkov a bugov. Všetko beží plynulejšie a nahrávacie časy sú minimálne.
XCOM 2: War of the Chosen je jednoducho datadisk s veľkým „D“! Takmer nikde nezaváhal a vlial novú krv do žíl už tak výbornej stratégii, ktorá sa navyše teší veľkej obľube v prípade moderskej komunity. Tvorcovia sami priznali, že veľa nových nápadov vzišlo práve z režimov, za čo sú ľuďom vďační. Táto hra dáva úplne dokonalý príklad symbiózy medzi vývojármi a hráčskym publikom. Jake Solomon opäť nesklamal a ja sa už nemôžem dočkať, kam nás zavedie v ďalšom dobrodružstve. XCOM 2: War of the Chosen vyšiel 29. 8. 2017 na PC, verzia pre PS4 a Xbox One je plánovaná na 12. 9. Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.
Minimálne hardvérové požiadavky | Odporúčané hardvérové požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo E4700 2,6 GHz | 3 GHz Quad Core |
Grafická karta | 1 GB NVIDIA GeForce GTX 460 alebo AMD HD 5770 | 2 GB NVIDIA GeForce GTX 770 alebo Radeon HD 7970 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 65 GB | 70 GB |
Klady
Zápory