Bývali časy, a nie ani tak dávno, kedy hranie na mobilných telefónoch nemalo podľa mnohých ľudí žiarivú budúcnosť. Lenže potom sa začal zlepšovať ich výkon a z mobilného hrania sa rýchlo stala neoddeliteľná súčasť herného priemyslu. A čo tak vziať mobilnú hru, ktorá má na svojej domovskej platforme veľký úspech, a vytvoriť jej PlayStation 4 klon? Podobný nápad mali zrejme v Saber Interactive s populárnou bojovkou World of Warriors. Ako ale zistíte v našej recenzii, veľké konzoly majú na hernú zábavu trochu iné požiadavky.
(28.03.18) Prvou reakciou je celkom logicky smútok nad tým, že na PlayStation 4 dostávame mobilnú hru, čo už samo o sebe neznie veľmi lichotivo. Veď kto by tiež chcel hrať malé mobilné hry na veľkom televízore. Aj Angry Birds v tomto škaredo narazili, a to ide o značku s veľkým Z. Lenže World of Warriors nie sú nejakým jednoduchým portom. V zásade ide o úplne novú hru, ktorá zo svojho mobilného predchodcu preberá iba niektorý obsah a samozrejme základnú premisu.
Tá je celkom jednoduchá a áno, World of Warriors sa tak trochu chcú stať nástupcom populárnych Pokémonov. V priebehu celej histórie totiž v hre zhromažďujete bojovníkov z rôznych historických epoch, od Vikingov cez samurajov až po bojovníkov antickej Sparty. Cieľom však nie je nič ušľachtilé, ako záchrana sveta alebo snáď vesmíru. Svojich bojovníkov jednoducho len posielate proti iným bojovníkom. Pre slávu a radosť z boja. V jednoduchých arénach sa proti sebe postavia rozliční protivníci, pričom úlohou je len vyhrať súboj a pripísať si nejaké tie skúsenostné body. Nič viac, nič menej. Proste klasická Pokémonská premisa, kedy do arény pošlete starostlivo vybraných bojovníkov.
Hoci má každá postava svoje štatistiky, ktoré je možné rôzne vylepšovať a meniť pomocou talizmanov, RPG princípy tu idú bokom. Jadrom hry sú práve súboje, v ktorých svojich hrdinov úplne ovládate, a tak je nakoniec trošku jedno, kto má viac života alebo nižšie poškodenie. Keď sa neviete do protivníka trafiť a zároveň nie ste schopní odolať jeho útokom, sú vám štatistiky na nič. Musím povedať, že táto filozofia sa mi celkom páči. Zbierať jednotlivých bojovníkov, „vypiplať“ si ich a nakoniec s nimi vyraziť do boja. Lenže práve samotný boj je hlavným nedostatkom.
Urobiť súbojový systém, ktorý by naozaj stál za to a aby ostrieľaného konzolového hráča uspokojil, nie je tak úplne ľahké. Vo World of Warriors na to idú jednoducho, ale aj tak sa im podarilo bojovanie trošku prekombinovať. V základe dokáže vaša postavička vykonať iba ľahký a ťažký útok. Ľahší je rýchlejší, ale s menším poškodením, ten ťažký dokáže ubrať viac života, ale kým sa bojovník rozoženie, protivník môže uhnúť. Skrátka a dobre klasika. Každý charakter má ešte štít, ktorým môže blokovať útoky a pri dobrom načasovaní nepriateľa na chvíľu ochromiť a pripraviť protiútok.
Rokmi osvedčená klasika, u ktorej keby autori zostali, urobili by dobre. Bohužiaľ na dobrý základ nabalili ďalšie prvky, ktoré nie sú dostatočne prepracované. Predovšetkým je celkom ťažké nepriateľa zasiahnuť, pretože postavičky sú relatívne malé, rýchlo sa pohybujú a bojovanie tak nie je úplne komfortné. Našťastie autori World of Warriors prišli s takisto osvedčeným uzamknutím pohľadu na nepriateľa, kedy stlačením analógu smeruje vaša postavička vždy čelom k súperovi, takže je podstatne jednoduchšie ho trafiť a uhýbať sa mu.
Bohužiaľ v Saber Interactive neprišli na spôsob, ako do hry implementovať zbieranie surovín, pretože hra neponúka žiadnu adventúrnu časť, iba arénové súboje. Po pár sekundách tak do arény vždy padne truhlica so surovinami. Nepriateľ riadený umelou inteligenciou sa k nej logicky rozbehne a vy tiež. Ale čo to? Vaša postava sa správa úplne inak, než požadujete, pretože je stále uzamknutá v súbojovom režime zameranom na protivníka. Namiesto šprintu k truhlici sa tak potácate arénou opačným smerom, zatiaľ čo protivník zbiera veci. Samozrejme nie je problém zacielenie na súpera rýchlo vypnúť, truhlice však padajú tak často, že celý tento proces je neuveriteľne otravný.
Vo výsledku tak nie je komfortný ani boj, ani zbieranie surovín. Do toho všetkého majú postavy špeciálnu schopnosť, ktorou nabíjate orby, ktoré z vás vypadnú v prípade, že vás nepriateľ zasiahne. Trošku zvláštny spôsob, ale dobre. Problém je v tom, že každá z postáv má svoju vlastnú špeciálnu super schopnosť a vzhľadom na množstvo charakterov nie ste schopní si zapamätať, kto čo dokáže. Brániť sa tak týmto útokom súpera je dosť zložité.
Keď som po úvodnom tutoriáli dostal rozkaz vyraziť von z osady, čakal som prieskum krajiny a možno nejaké súboje s podradnými protivníkmi. Okamžite som však bol vhodený do arény, čo som najskôr považoval za svoju chybu pri ovládaní hry. Pravda je však taká, že World of Warriors ponúka v oblasti herných činností práve vyššie zmienené súboje v arénach a tým variabilita hernej náplne končí. Čarovný kreslený svet priamo nabáda k aspoň jednoduchému prieskumu lokácií, kde sa mohli dizajnéri kráľovsky vyblázniť, bohužiaľ sa tak ale nestalo. Aj v tomto smere World of Warriors ukazujú svoj pôvod v jednoduchej mobilnej hre a neschopnosť alebo nechuť urobiť čokoľvek navyše.
Akousi hlavnou ponukou hry je maličké mesto, ktoré je zároveň rozcestníkom pre všetko ostatné, čo možno vo World of Warriors robiť. Podobne ako to poznáme z mobilných či prehliadačových hier. Snáď len s tým rozdielom, že musíte k danej budove dôjsť so svojou postavičkou a nestačí na ňu iba kliknúť. Nájdete tu cvičnú arénu pre tréning súbojov, honosný zámok, kde si odomykáte nových bojovníkov a tiež krčmu, kde prebieha jednoduchý manažment vašej zbierky bojovníkov. Tu tiež z nazbieraných surovín vyrobíte talizmany a elixíry, ktorými možno obohatiť jednotlivých bojovníkov a vylepšiť im tak štatistiky.
Potom sa môžete hlavnou bránou vydať von z mesta, čím sa vám otvorí ponuka turnajov, a tým aj hlavná náplň hry pre jedného hráča. Víťazstvami si odomykáte ďalšie turnaje, ktoré sú rozosiate po jednotlivých krajoch, akými sú Midnight Forest, White Wastes alebo Sea of Night. Každá zo siedmich lokácií sa od seba diametrálne odlišuje a rozdielnosť arén tak patrí k tomu najlepšiemu, čím sa môže World of Warriors chváliť. Čo naopak zamrzí, je absencia kooperácie, čo je nepochopiteľný prešľap. Turnaje sa totiž odohrávajú väčšinou s dvoma tímami po dvoch hráčoch, čo ku gaučovej kooperácii priamo láka.
Okrem hostinca tu nájdete arénu, ktorá spúšťa online multiplayer. Je takmer pravidlom, že tam, kde časť pre jedného hráča pokrivkáva, online hranie všetko vynahrádza. So živými hráčmi je skrátka vždy väčšia zábava a existuje takmer nekonečný zoznam titulov, ktoré boli zachránené práve ponúknutým multiplayerom. V prípade World of Warriors to však platí iba čiastočne. Áno, súboje sú rozhodne zábavnejšie. Okamžite spoznáte, že proti vám stojí živá mysliaca bytosť a hra tým dostáva úplne iný rozmer.
Bohužiaľ autorom sa túto príležitosť nepodarilo príliš využiť. Online hranie je rozhodne zábavnejšie ako singleplayer, stále tu však zostáva množstvo priestoru pre zlepšenie. Predovšetkým multiplayer prebieha trošku iným spôsobom ako kampaň. Tu proti sebe stojí štvorica bojovníkov, ale v prípade, že zabijete súpera, na pár sekúnd síce padne mŕtvy k zemi, ale za okamih sa sám oživí. Kolo však vyhráte len tak, že zabijete oboch súperov. Keď sa vám tak v tvrdom súboji podarí skoliť jedného z nich, ten druhý môže približne pätnásť sekúnd pobehovať po aréne a čakať, kým sa súper sám oživí. Tento postup bohužiaľ funguje veľmi dobre, pretože ako som už opísal vyššie, trafiť protivníka je niekedy dosť zložité.
Online časť však trpí predovšetkým svojím nedostatkom obsahu. Jeden herný režim, kedy proti sebe nastúpia dva tímy po dvoch. A viac nič. Vďaka tomu neexistuje ani poriadny matchmaking. Hra sa síce snaží proti sebe postaviť podobné úrovne hráčov, ale neexistuje nič ako porovnanie hladín životov alebo poškodenie zbraní, čo skvele funguje v iných tituloch. Vybrať si môžete iba z rýchleho zápasu, ktorý je určený skôr pre menej náročných hráčov, a ligy, kde sa vaše výkony bodujú. A čo je naozaj smutné, hoci World of Warriors proti sebe stavia štyroch hráčov, ani online režim neponúka hranie vo dvojici na jednej konzole, hoci hra ako taká vždy zaberá všetky postavy v aréne, takže by nebol absolútne žiadny problém s rozdelením obrazovky.
Čo sa grafického spracovania týka, hra vychádza celkom logicky zo svojej mobilnej predlohy. PlayStation 4 spracovanie World of Warriors však vyzerá oveľa lepšie ako mobilná adaptácia, a ak vám sedí kreslený vizuálny štýl, nie je sa v zásade na čo sťažovať. Autori vlastne nemali s prostredím príliš veľa práce, pretože sa všetko odohráva v malých arénach s takmer fixnou kamerou. Arény sú ale veľmi pekne spracované a až na pár výnimiek sú naozaj pekné, bohaté na detaily, a predovšetkým sa od seba diametrálne odlišujú. Raz tak budete bojovať v koryte rieky, inokedy zase na plávajúcej lodi alebo v gladiátorskej aréne s rotujúcim plameňometom uprostred.
S tým ide ruka v ruke aj variabilita a rozličnosť jednotlivých postáv. Nájdete tu síce podobné typy, ale v zásade sú všetci odlišní už vo svojich základných atribútoch, ako je brnenie a výzbroj. Každý bojovník má svoju špeciálnu schopnosť a ďalšie tri unikátne perky. Jednotliví bojovníci sú vyznávači jedného zo štyroch prírodných elementov, čo je úplne zásadný prvok pri výbere aktérov do nasledujúceho boja. Na ohnivého protivníka musíte poslať vodného a tak podobne. Jednoduché, ale veľmi účelné a vlastne aj zábavné.
Posťažovať si v tomto smere musím na kolísajúcu obtiažnosť kampane, čo je ale podľa môjho názoru zamýšľaný efekt. V každom zo 7 svetov môžete absolvovať približne pätnásť súbojov, ktorých obtiažnosť je nedostatočná a víťaziť dokážete bez najmenších problémov. Záverečný súboj je ale neúmerne náročný oproti predchádzajúcim stretom. Hra vás tak nepriamo núti absolvovať úplne všetky odomknuté súboje, aby ste svojich bojovníkov čo najviac vylepšili, dokázali zvládnuť záverečný stret a posunuli sa ďalej.
Vývojári zo Saber Interactive rozhodne vykročili dobrým smerom, ale veľké konzoly majú veľké požiadavky a hráči potrebujú podstatne väčší servis, než na ktorý sú ochotní pristúpiť v prípade mobilného hrania. Inak vcelku pekná premisa World of Warriors tak naráža na strohý obsah. Herná náplň predstavuje iba oddelené súboje v arénach, čo, ako som už spomenul, by na mobilnom trhu stačilo, ale na veľkú hru je to skrátka málo.
World of Warriors navyše trpí nepochopiteľnými nedostatkami, ako je úplne chýbajúca offline kooperácia, aj keď hra samotná k tomu priamo nabáda. Ideálnejšie podmienky pre hranie dvoch hráčov na jednej konzole si nedokážem predstaviť. Pritom zahrať si spoločne za jeden tím prostredníctvom internetu je možné, takže išlo snáď len o lenivosť vývojárov než prehliadnutie jasnej príležitosti. Pripočítajte si k tomu ešte veľmi strohú náplň online súbojov, ktorá má nedostatky v základných princípoch fungovania multiplayer súbojov a tou povestnou poslednou kvapkou potom bude už len veľmi pomalé vytváranie online zápasov, kedy niekoľko minút budete sledovať nápis „Players found, creating match“, aby ste sa po dlhej dobe čakania vrátili k „Searching match“.
Keď sa potom sklamaní navrátite ku kampani pre jedného hráča, čoskoro zistíte, že súboje sú neuveriteľne repetitívne, systém vylepšovania postavy veľmi strohý a chýba mu motivácia, takže jediným ťahákom hry je vo výsledku zbieranie bojovníkov. Skrátka a dobre mobilná hra ako vyšitá. Tento prestup do prvej ligy sa teda úplne nepodaril. Je možné, že si World of Warriors nájde svojich priaznivcov, ale radiť sa medzi tých najlepších rozhodne nemôže. World of Warriors vyšlo 21. marca 2018 na PlayStation 4
Klady
Zápory
Filip Němec
Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.
World of Warriors vyšlo 21. marca 2018 na PlayStation 4.