Dlho očakávaný návrat grafických kariet spoločnosti AMD do segmentu vysokého výkonu je vďaka grafickým kartám Vega tu, a my sa tak môžeme spoločne pozrieť na to, na čom vlastne v AMD tak nezvyčajne dlho pracovali. Grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2 je výkonnostným top modelom radu Vega. Ako novinka v referenčnom vyhotovení dopadla v našich testoch?
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8 GB je postavená na novom grafickom čipe Vega 10 spoločnosti AMD. Na tento grafický čip sú pomocou 2048-bitovej zbernici pripojené moduly grafickej pamäte typu HBM2 s kapacitou 8 GB. Svojím výkonom by mala grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8 GB patriť do segmentu vysokého výkonu (High-end).
Turbo frekvencia grafického čipu je nastavená na 1630 MHz a frekvencia grafických pamätí na 945 MHz, čo v prípade pamätí typu HBM2 predstavuje efektívnu frekvenciu 1890 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda grafická karta na jadre mierne pretaktovaná o 84 MHz. Frekvencia grafickej pamäte zostala na referenčných hodnotách.
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 disponuje dvojicou BIOSov, medzi ktorými sa dá prepínať pomocou prepínača BIOS switch, ktorý je umiestnený na zadnej strane grafickej karty. Druhý BIOS však žiadne vyššie frekvencie grafickej karte neprináša, ale slúži iba ako záložný BIOS. V prípade výskytu nejakej chyby pri upgrade firmvéru je tak možné tento druhý BIOS využiť na jeho obnovenie.
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8 GB meria na dĺžku 268 mm a na základnej doske vám zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará referenčný systém chladenia, ktorý je založený na technológii výparníkovej komory (Vapor Chamber), ktorá chladí grafický čip spoločne s grafickými pamäťami HBM2 (všetko na jednom interposere). Cez túto komoru je hnaný chladiaci vzduch jedným 70 mm vysokootáčkovým radiálnym odstredivým ventilátorom smerom von z počítačovej skrine.
Pri nízkom vyťažení grafickej karty nie sú ventilátory chladiča zastavené, ale otáčajú sa rýchlosťou 660 ot./min. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty AMD Radeon RX Vega 64 8 GB sa stará 6 + 1 fáz s celkom 12 + 2 modulmi napäťových regulátorov (VRM), ktoré vyžadujú prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pinových konektorov. Je teda potrebné, aby aj váš zdroj disponoval dvoma voľnými 8-pinovými konektormi PCIE. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 295 W a na jej prevádzku je odporúčaný zdroj s výkonom minimálne 550 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty AMD Radeon RX Vega 64 8 GB riešené pomocou jedného konektora HDMI 2.0 a troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port).
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty AMD Radeon RX Vega 64 8 GB zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (High-end):
AMD Radeon RX Vega 64 | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | Palit GTX 1080 GameRock PE |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX | Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | MSI GTX 1070 Aero ICX 8G OC |
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Čip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
AMD Radeon RX Vega 64 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1546 MHz 1485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1569 MHz 1683 MHz 1926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10512 | 1747 MHz 1886 MHz 1990 MHz | PCIe 3.0 x16 200 W |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming X iCX | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1709 MHz 1848 MHz 1940 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1671 MHz 1873 MHz 1988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude snímková frekvencia. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme považovať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je následne vypočítaná práve snímková frekvencia.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú v grafoch uvádzané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore a, naopak, grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Ak vieme teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS počas 80 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva za I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia počas 57 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhrania DirectX 12 sa v prípade takýchto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 98 sekúnd nástrojom FRAPS. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinujúca prvky ťahovej a real-time stratégie zo sveta Warhammer Fantasy. Hra bola postavená na hernom Total War Engine vývojármi zo štúdia Creative Assembly a vydaná v máji 2016. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 35 sekúnd nástrojom OCAT. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1920 × 1080 pixelov (FHD) na MSAAx4, v rozlíšení 2560 × 1440 pixlov (WQHD) na MSAAx2 a v rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhranie DirectX 12 podporuje tiež. Ak ste však vlastníkmi grafických kariet GeForce spoločnosti NVIDIA, rýchlo si v nastavení hry prepnite späť na DirectX 11, inak počítajte s pomerne významným znížením snímkovej frekvencie. V prípade grafickej karty Vega 64 to však neplatí, pretože jej DirectX 12 prináša trochu toho výkonu navyše.
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC počas 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan.“ S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom engine Glacier Engine vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v apríli 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 114 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Hitman |
Je to síce trochu prekvapivé, ale v hre Hitman získate vyššiu snímkovú frekvenciu pri nastavení vykresľovania na rozhraní DirectX 12 aj v prípade grafických kariet spoločnosti NVIDIA.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 96 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite hádanky aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1920 × 1080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine počas 105 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (Role-Playing Game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard počas 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP počas 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1920 × 1080 pixelov (FHD) na MSAAx4, v rozlíšení 2560 × 1440 pixlov (WQHD) na MSAAx2 a v rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty AMD Radeon RX Vega 64 8 GB máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako si vlastne táto grafická karta stála v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Priamym výkonnostnom konkurentom Radeonu RX Vega 64 je grafická karta GeForce GTX 1080. Z tohto dôvodu som na porovnanie výkonu, hneď vedľa referenčnej GeForce GTX 1080 Ti, do dnešnej recenzie zámerne zaradil aj dve nereferenčné GeForce 1080. Kým EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX ponúka na pomery GTX 1080 pomerne bežnú boost frekvenciu, a tým aj výkon, grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE je taktovaná naozaj veľmi vysoko, dalo by sa povedať až „na krv“. Rovnaké je to aj v prípade zvyšných dvoch GeForce GTX 1070, kde MSI GTX 1070 Aero ITX OC predstavuje akýsi výkonnostný stred všetkých GeForce GTX 1070, kdežto grafická karta Gainward GTX 1070 Phoenix GLH zase tú absolútne najvyššiu výkonnostnu špičku. A ako si proti takejto konkurencii viedla grafická kartaRadeon RX Vega 64?
Musím povedať, že si neviedla vôbec zle. Ak vezmeme do úvahy, že v prípade AMD Radeon RX Vega 64 ide „len“ o referenčné vyhotovenie grafickej karty, ktorá sa väčšinou kvôli nepríliš vydareným chladičom nemôže pýšiť nijako oslnivými reálnymi taktmi, vlastne by som povedal, že výkon tejto Vegy je až prekvapivo dobrý. Na výkon „priemernej“ EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX stráca nejaké 1 – 2 % a na „zabijácku“ Palit GTX 1080 GameRock PE 5 – 6 %. Na zástupcu GeForce GTX 1070 si udržuje primerane vysoký výkonnostný náskok, avšak výkon GeForce GTX 1080 Ti zostáva pre Radeon RX Vega 64 nedosiahnuteľným.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 počas 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Čo sa týka prevádzkových vlastností, bohužiaľ, tam má grafická karta AMD Radeon RX Vega 64 trochu nedostatky. Svoju daň si tu totiž vybral onen referenčný systém chladenia. Teplota grafickej karty sa v hrách pohybuje okolo 80 °C a radiálny ventilátor má čo robiť, aby grafický čip na tejto teplote vôbec udržal, a to aj pri otáčkach okolo 2400 ot./min. Vysoké otáčky ventilátora sú zdrojom neprimerane vysokého hluku, ktorý by ste vo svojom PC celkom určite mať nechceli. Spotreba grafickej karty AMD Radeon RX Vega 64 je vyššia, než akú ponúka bezkonkurenčná grafická karta GeForce GTX 1080, a pohybuje sa skôr kdesi na úrovni GeForce GTX 1080 Ti.
Ako teda zhodnotiť grafickú kartu AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2? Predovšetkým, výkon v priemere zlý rozhodne nie je, len je trochu nevyrovnaný. V novších hrách, zvlášť tých, ktoré využívajú moderné 3D API, ako napríklad DirectX 12 a Vulkan, podáva výkony naozaj skvelý. V prípade starších hier, ako je Crysis 3, začína mať výkon trochu problémy. Je celkom evidentné, že ovládače nie sú pre túto grafickú kartu ešte doladené a otázkou tiež je, či sú v súčasných ovládačoch vôbec sprevádzkované všetky technológie, ktorými sa grafický čip Vega 10 pýši (DSBR, Primitive shader, HBCC). V každom prípade je zrejmé, že výkon grafickej karty AMD Radeon RX Vega 64 sa časom ešte zvýši. O koľko? Nechajme sa prekvapiť!
Čo sa však v prípade tejto referenčnej karty časom len ťažko zlepší, sú jej prevádzkové vlastnosti. Najmä hlučnosť, ktorá je naozaj vysoká. Keď máte radi ticho a neplánujete túto kartu osadiť okruhom vodného chladenia, potom sa grafickej karte AMD Radeon RX Vega 64 v referenčnom vyhotovení radšej oblúkom vyhnite a skôr si počkajte na nejakú tú Vegu 64 v nereferenčnom vyhotovení.
AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2
Grafické kartyGrafická karta AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2 ponúka výkon kdesi na úrovni konkurenčnej GeForce GTX 1080, avšak v spotrebe GeForce GTX 1080 Ti. Referenčné chladenie je, bohužiaľ, hlučné a grafický čip stíha ochladiť len tak tak. Grafická karta však disponuje celkom slušným potenciálom nárastu výkonu v blízkej budúcnosti.
Klady
Zápory