Móda hier v rozšírenej realite prichádza vo vlnách, chystá sa ďalšia? Po etalóne žánru, mutliplayerovom sci-fi súboji dvoch frakcií v hre Ingress, očarila svet obroda zberateľského nadšenia hrou Pokémon GO. Nasledovať by mohol projekt Father.io. Strieľačka v reálnom svete má veľké ambície a na prvý pohľad slušný potenciál. Na čom je unikátna hra založená a ako v praxi funguje?
Popularita augmentovanej alebo tiež rozšírenej reality začala rásť s rozvojom inteligentných telefónov. Vďaka kamere, GPS signálu a internetu dokáže spartfón zobraziť v reálnom prostredí digitálne objekty. To ihneď využilo mnoho praktických (a teda trochu zanedbávaných) informatívnych aplikácií a samozrejme aj podstatne populárnejší odbor – hry.
Na princípe herných predmetov a udalostí vytvorených digitálne a virtuálne uložených na reálnych miestach vyrástlo niekoľko viac aj menej mutliplayerových hier, ktoré nútia hráča vybehnúť za dosiahnutím postupu do ulíc aj lesov. Milióny hráčov zaujalo experimentovanie s realitou aj skutočná interakcia s ostatnými hráčmi. Hry v rozšírenej realite sa ale zatiaľ nesú v pokojnejšom duchu. Lovenie virtuálnych postavičiek alebo virtuálne obsadzovanie území so sebou väčšinou prináša aj dlhé prechádzky. Koncept Father.io je však nefalšovaná, rýchla akcia.
Zmyslom projektu Father.io je preniesť do rozšírenej reality čo najviac prvkov klasických first person strieľačiek. S hrou sa premeníte na vojaka a vaši priatelia na protivníkov či spoluhráčov. Potom stačí obozretne postupovať ulicou alebo chodbami a dostať kolegu do zameriavača na displeji smartfónu skôr, než sa zbabelo ukryje za automat na kávu. Alebo ako dostane on vás.
Hra funguje vďaka špeciálnemu príslušenstvu, škatuľke Inceptor. K inteligentnému telefónu sa pripne držiakom a vďaka niekoľkým senzorom sa premení na detektor zásahov, streľby aj nepriateľov. Na displeji telefónu na pozadí skutočného, kamerou snímaného sveta beží prostredie ako v každej inej strieľačke – zbraň, zameriavač a potrebné informácie o aktuálnom stave.
Telefón vďaka Inceptoru a laseru zameria a dokáže zasiahnuť až 50 m vzdialeného súpera. Zberatelia headshotov, zásahov na prvú ranu, sa musia priblížiť na menšiu vzdialenosť, približne na 20 m. Ak Inceptor deteguje, že ste boli zasiahnutí, prejaví sa to nielen smrťou v hre Father.io, ale aj vibračnou odozvou telefónu (a výsmechom bývalého kamaráta).
Po obsahovej stránke sa Father.io príliš nelíši od hier pre počítače a konzoly. Hráči sa rozdelia do dvoch tímov, a to až po 16 hráčov. Na výber majú z niekoľkých povolaní s rôznymi zbraňami a schopnosťami – klasický vojak, sniper, zdravotník schopný liečiť spoluhráčov alebo inžinier, ktorému nie sú cudzie výbušniny. Tematicky je hra ladená do ľahkého sci-fi.
Po zásahu môže nasledovať klasické obnovenie postavy, na rozdiel od počítačových hier si ale k bodu obnovenia musí hráč dobehnúť pekne po svojich. Nechýbajú herné módy, opäť na klasickom princípe, teda dvoch súperiacich tímov alebo bitky všetkých proti všetkým. Okrem zábavnejšej hry pre viacerých hráčov je k dispozícii hra jedného hráča, kedy strieľate buď do virtuálnych dronov, alebo sú vaším cieľom nič netušiaci okoloidúci.
Pre hru je potrebné vlastniť telefón široký maximálne 8 cm, na väčšie modely držiak snímača nestačí. Výrobca udáva kompatibilitu s až 5,7" smartfónmi. Pokiaľ ide o výkon, novšie inteligentné telefóny by hru mali bez problémov zvládnuť. Aplikácie Father.io, dostupné v obchodoch Google play a zatiaľ v obmedzenom množstve na App Store, sú kompatibilné so všetkými iPhonmi od verzie 5c a s telefónmi so systémom Android verzie minimálne 4.4. Pre tablety hra určená nie je.
Hra Father.io je zhmotnením niekoľko rokov vyvíjanej a v kampani na serveri indiegogo úspešnej myšlienky s nemalým potenciálom. Podľa pôsobivých propagačných videí sa celý koncept nebráni ďalšiemu vylepšovaniu, zapojeniu virtuálnej reality alebo skutočných dronov, bohatšiemu obsahu a podobne.
Jej prvé stvárnenie budí zmiešané reakcie. Hra je plynulá, Bluetooth spojenie s telefónom aj prepojenie s ostatnými hráčmi funguje, ako má. Obtiažnosť je vyvážená tak, aby nebolo hranie príliš náročné. Od niektorých hráčov však zaznievajú drobné výhrady na Inceptor, ktorý máva problémy s nabíjaním, a objavujú sa aj prípady, kedy Father.io padá. Najväčšou otázkou potom je, nakoľko môže hra, ktorá vyžaduje zvláštne príslušenstvo, preraziť na trhu. My ale veríme, že šancu rozhodne má.
Najväčšie čaro má nová akčná hra prepájajúca realitu a digitálny obsah pri hraní s viacerými ľuďmi. Rozhodne tak stojí za to nájsť si medzi priateľmi hneď celú partiu záujemcov o Inceptor, na väčšie komunity, v ktorých nájdete pre Father.io spoluhráčov, je zatiaľ skoro. Cena jedného Inceptora s držiakom je v predobjednávke trošku viac ako 40 eur, dostupnosť novinky, ktorú už môžu testovať prispievatelia do kampane z indiegogo, zatiaľ známa nie je.
Strieľačka v rozšírenej realite Father.io má veľký potenciál zaujať a vyblázniť sa vo všetkých možnostiach, ktoré spojenie inteligentných telefónov, unikátneho hardvéru a ďalšej elektroniky ponúka. Myšlienka first person akcie v reálnom prostredí je pútavá, zostáva len dobre zvládnuť a odladiť technológiu.