AD elektro Star Wars

Čo musíte vedieť o neutrálnych, sivých a prechodových filtroch

Catalogue
Čo musíte vedieť o neutrálnych, sivých a prechodových filtroch

Sivé sklíčka na veľa spôsobov

Pri sivých filtroch, čo sa ich použitia týka, môžeme rozlišovať dve základné skupiny. Tie, čo sú tmavé v celej ploche (buď len trochu alebo úplne), a tie, kde je tmavá iba ich polovica (majú rôznu tmavosť a aj prechod do čírej časti filtra je vždy iný).

Obe tieto skupiny filtrov môžeme ďalej rozdeliť podľa spôsobu ich vyhotovenia. Niektoré sa skrutkujú na prednú závitovú prírubu objektívu ("screw-in" filtre), tie prechodové sa skôr zasúvajú do držiaka ("slot-in" filtre), ktorý sa zaskrutkuje na objektív. Hoci existujú aj prechodové filtre, ktoré sa upevňujú na obruč, ich zmysel mi uniká. Prechod je vždy v polovici scény, nemožno ho regulovať, boli by ste nútení vyberať len polovicu kompozície kvôli použitému filtru.

Pri tých, čo sa skrutkujú, musíte vedieť priemer predného závitu filtra. Pri tých zasúvacích môžete mať jeden filter na všetky objektívy, na držiak len namontujete redukciu.

Nikon D500

Prečo sa používajú sivé prechodové filtre

Pri fotografovaní krajiny sú situácie, ktoré obmedzený dynamický rozsah fotoaparátu jednoducho nezvládne. Ľudské oko vidí aj pomerne svetelne komplikovanú scénu, ale fotoaparát nie je schopný takúto scénu zaznamenať. Zvyčajne je to svetlá obloha v pochmúrnom počasí a tmavé popredie v tieni. Pokiaľ sa aj tak pokúsite fotografiu urobiť, les v popredí fotografovaný z vyhliadky bude tmavý a obloha biela. Naozaj to nie je nastavením fotoaparátu. To je fyzika, jednoducho to bez filtrov do jednej fotografie nedostanete. Najmä tí, ktorí podobne ako ja milujú tú magickú chvíľu 20 minút pred východom slnka, kedy má krajina ružový nádych od svetla odrazeného od mrakov nasvietených slnkom schovaným za obzorom.

V podobných situáciách máte len tri možnosti. Použiť sivé prechodové filtre, odfotografovať scénu s expozičným vejárom (bracketing s tromi rôznymi expozíciami v rozsahu napríklad -2 EV, 0 EV, +2 EV) alebo použiť režim HDR, ktorým sú niektoré moderné digitálne zrkadlovky vybavené.

Pretože som zo "starej školy" (fotografoval som aj na filmy), preferujem prvý variant, t. j. prechodové filtre. Mám rád, keď je fotografia "hotová" už na displeji a nemusím v počítači nič zložito spájať. Na rovinu však musím priznať, že sú aj situácie, kedy sa nevyhýbam fotografovaniu niekoľkých snímok rovnakej scény s rôznou expozíciou na následné zloženie vo vrstvách v počítači. V mnohých prípadoch tieto dva spôsoby aj kombinujem, pretože nie vždy účinok prechodového filtra stačí.

Ako správne používať prechodový filter

Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 14, Doba expozície: 0,3 s, ISO: 100, Ohnisko: 24 mm, Kompenzácia expozície: -2/3, Blesk: Nie, 3. októbra 2010 12:40:12.

Aký sivý prechodový filter vybrať

Pokiaľ sa rozhodnete pre kúpu sivého prechodového filtra, odporúčam vyhnúť sa tým najlacnejším plastovým. Predsa len je to prvok, ktorý môže významne zhoršovať vlastnosti objektívu. Najzásadnejšia je však otázka sivého prechodu: ako veľmi má byť tmavá časť sivá a ako veľmi pozvoľný má byť prechod do čírej časti filtra? Toto nám našťastie niektorí výrobcovia uľahčili, môžete si kúpiť základnú zostavu konzoly a tri prechodové filtre s rôznou intenzitou. Napríklad firma LEE má Starter Kit, ktorý obsahuje držiak na filtre a tri prechodové filtre (0.9 ND, 0.6 ND, 0.3). Osobne by som však skôr odporučil vybrať si filtre podľa svojich potrieb. Ja napríklad používam z tej zostavy iba filter 0.9 ND, ostatné som si dokúpil. Každý totiž fotografuje odlišné krajinné motívy. Odporúčam vyskúšať, alebo prediskutovať s niekým, kto má s prechodovými filtrami skúsenosť.

Práca s filtrami je jednoduchá a môžete sa pri tom dopustiť iba jednej zásadnejšej chyby. Po zasunutí filtra do držiaka ho pri súčasnom pozeraní do hľadáčika posúvate až tam, kde sa prechod filtra dotkne obzoru. Pozor, určite nie nižšie! Práve tu možno urobiť chybu, keď filter zasuniete príliš nízko. Pre lepšiu názornosť, aby bol prechod viac vidieť, odporúčam na posúvanie objektív maximálne zacloniť (f/22) a pri posúvaní stlačiť na tele fotoaparátu tlačidlo "Náhľad hĺbky ostrosti". Hoci obraz v hľadáčiku značne stmavne, prechod oveľa lepšie uvidíte. Na záver nezabudnite nastaviť clonu na pôvodne zamýšľanú.

Pre maximálnu kvalitu výstupu odporúčam prechodové filtre nekombinovať. Hoci má držiak možnosť uchytiť viac filtrov, vždy používajte iba jeden. Pokiaľ radi fotografujete v protisvetle, alebo priamo so slnkom v zábere, odporúčam toto robiť len s tými najkvalitnejšími prechodovými filtrami.

Snáď len pre úplnosť spomeniem, že prechodové filtre nemusia byť len sivé, ale s rôznou intenzitou nájdete aj filtre farebné (Sephia, Coral, Blue, Tobacco a pod.) Osobne však nemám v praxi podobné farebné posuny rád.

Prechodový filter v praxi

Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 13, Doba expozície: 6 s, ISO: 100, Ohnisko: 35 mm, Kompenzácia expozície: 0, Blesk: Nie, 31. novembra 2010 19:31:31.

Tmavé neutrálne sivé filtre

Cez tieto rozšírenejšie sivé filtre dobre vidíte, predlžujú čas iba mierne, nie tak ako "veľmi silné filtre" (pozri nižšie), cez ktoré nič neuvidíte. Ich predlžovací faktor je zvyčajne 4x alebo 8x.

Ich primárne použitie je určnené najmä na predĺženie expozičných časov na extrémne svetelných objektívoch, kedy chcete použiť napríklad clonu f/1.4. Pokiaľ by bolo príliš svetla, napr. pri fotografovaní v protisvetle, nemohol by vás k tomu fotoaparát pustiť. Obzvlášť tých, ktorí nemajú na fotoaparáte možnosť použitia veľmi krátkych expozičných časov (1/4000 - 1/8000 s). Ďalšie využitie môže byť pri nahrávaní videa, kde sa odporúčajú expozičné časy 1/50 s, ktoré, pokiaľ budete na svetle pri vode alebo so slnkom na snehu, nedocielite.

Kvalitné slabšie sivé filtre sú vhodné aj na korigovanie svetiel pri fotografovaní v extrémne kontrastných podmienkách na slnku. Pomôžu všade tam, kde chcete predĺžiť expozičný čas a nechcete kvôli tomu zbytočne zvyšovať clonu. Nemusíte pri tečúcej vode potoka nastavovať clonu f/22 (kedy už objektívy rozhodne nevynikajú optickými vlastnosťami), ale s filtrom postačí napríklad len f/13 (kedy sú objektívy najostrejšie).

Oproti silným sivým filtrom je práca s nimi veľmi jednoduchá. Môžete cez ne vidieť, nemajú farebný nádych a expozičné časy sa zmestia do 30 s (nebudete musieť nič zložito vypočítavať).

Prechodové filtre - liek na obmedzený dynamický rozsah fotoaparátu

Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 14, Doba expozície: 1,6 s, ISO: 100, Ohnisko: 21 mm, Kompenzácia expozície: -2/3, Blesk: Nie, 6. septembra 2012 05:24:24.

Veľmi silné neutrálne sivé filtre

Ďalšou kategóriou sú silné neutrálne sivé filtre, či už tie zasúvacie (slot-in), alebo tie skrutkovacie (screw-in). Filtre často označované ako ND1000 desaťkrát zdvojnásobia expozičný čas. Sú také tmavé, že cez ne vidíte len na silné svetelné zdroje. Keď je málo svetla, nevidíte nič.

Ich použitie je možné najmä v troch hlavných prípadoch. Tým kedysi primárnym bolo zaznamenanie, rozmazanie prúdenia vody počas slnečného počasia a "vymazanie" ľudí veľmi dlhým expozičným časom pri fotografovaní pamiatok alebo na ulici v meste. S rozmachom digitálnej krajinárskej fotografie sa silné neutrálne sivé filtre pri vhodných pochmúrnych podmienkach používajú na rozmazanie oblačnosti na oblohe, kedy sa dlhým expozičným časom zaznamená jej dráha. Pomerne vďačným motívom je exponovanie dlhým časom morskej hladiny, ktorá je rovná ako betón a nad ňou sú krásne "rozbehnuté" temné mraky.

Fotografovanie silnými sivými filtrami má niekoľko špecifík. Až na pár výnimiek má väčšina z nich nejaký farebný nádych, niekedy silnejší, niekedy slabší, ale vždy je to potrebné riešiť. Fotografie sú modré (systém LEE) alebo červené (filtre B+W). Pri fotografovaní odporúčam mať nastavené automatické vyváženie bielej (AWB) a pri vyvolávaní RAWu kliknúť na farebne neutrálny bod. Obvykle možno tento farebný posun jednoducho opraviť.

Špecifická je aj práca so silnými neutrálnymi filtrami, pretože cez ne nie je zvyčajne nič vidieť. Najskôr odporúčam brilantne nastaviť kompozíciu, zrovnať podľa vodováhy, zaostriť a až potom nasadiť silný sivý filter. S nasadeným filtrom totiž už nič neupravíte. S týmito filtrami odporúčam ďalšie filtre skôr nepoužívať, výnimkou môže byť v špecifických prípadoch sivý prechodový na stmavenie oblohy. Z vyššie uvedeného vyplýva, že ideálnym riešením je silný prechodový zasúvací filter, je to praktickejšie a rýchlejšie.

Pretože fotoaparáty nemerajú dlhšie časy ako 30 s (číslovka sa v takom prípade na displeji rozbliká), musíte expozičný čas nastaviť ručne - desaťkrát dvojnásobne predĺžite expozičny čas, ktorý by vychádzal bez použitia neutrálneho filtra. Tzn., pokiaľ máte bez filtra expozičný čas 1/8 s, na správne exponovanie s filtrom musíte mať nastavený expozičný čas 2 minúty (1/8 s > 1/4 s > 1/2 s > 1 s > 2 s > 4 s > 8 s > 15 s > 30 s > 1 minúta > 2 minúty). Pokiaľ vás nebaví počítať, možno si na internete stiahnuť a vytlačiť tabuľku a mať ju vo fotobatohu. Tým s inteligentnými telefónmi poslúži niektorá z mnohých aplikácií, kde možno vyššie uvedené jednoducho vypočítať.

Prechodový filter - základ pre krajinársku fotografiu

Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 16, Doba expozície: 4 s, ISO: 100, Ohnisko: 22 mm, Kompenzácia expozície: +4/3, Blesk: Nie, 30. septembra 2012 07:12:38.

Plynule premenné neutrálne sivé filtre

Veľmi špecifickou kategóriou sivých filtrov sú tie, pri ktorých môžete ich otáčaním regulovať tmavosť. Podmienky a situácie sú pri fotografovaní zakaždým iné a každému sa určite nechce ťahať množstvo sivých filtrov od najsvetlejšieho po ten celkom tmavý. Pri jednom filtri tak môžete použiť predlžovací faktor ako 4x, tak aj predĺženie 64x. Filtre sa skrutkujú na prednú časť objektívu a sú zložené z dvoch dielov, ktoré sa proti sebe otáčajú.

Ďalšou výhodou týchto filtrov je, že pri úplnom stmavení nemusíte filter na zmenu kompozície dávať dole, stačí len zatočiť do svetlej polohy, kompozíciu upraviť a potom opäť otočením stmaviť.

Nevýhodou týchto filtrov je to, že väčšina nie je príliš opticky kvalitná. Pri niektorých sa navyše pri tom najväčšom stmavení prejavuje to, že na fotografii vznikajú nepekné tmavé a svetlé obrazce. Asi tým najkvalitnejším je Vari-N-Trio Variable ND Filter od firmy Singh-Ray, ale jeho cena je až extrémne vysoká.

Prechodový filter v praxi

Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 8, Doba expozície: 243 s, ISO: 100, Ohnisko: 25 mm, Kompenzácia expozície: 0, Blesk: Nie, 20. november 2013 06:59:13.

Neutrálne sivé filtre v mojom fotobatohu

Po krátkom zoznámení s filtrami značky Cokin som už niekoľko rokov spokojným používateľom filtrového systému LEE z Veľkej Británie. Filtre Cokin sú síce to najlacnejšie, čo si môžete kúpiť, ale ich kvalita nie je dobrá. Nie sú farebne neutrálne a pri fotografovaní s nimi sa stráca kontrast a ostrosť. Obzvlášť pri fotografovaní v protisvetle. Navyše sú z mäkkého plastu a ich životnosť je iba jeden rok, aj pri starostlivom prenášaní sa ľahko poškodia.

Naopak systém filmy LEE je veľmi kvalitný a ani po rokoch nie sú na filtroch vidieť známky používania.

Pokiaľ mám odporučiť najpoužívanejšie sivé filtre, u mňa je to v tomto poradí. Pretože krajinu fotografujem obzvlášť pred východom slnka, kedy je veľký rozsah svetiel (obloha) a tieňov (krajina v popredí), najčastejšie do držiaka LEE upevňujem filter ND 0.9 Hard. To "Hard" znamená, že prechod na filtri je veľmi ostrý, rovnako ako ho má fotografovaná krajina. Pokiaľ na oblohe nie je ani mráčik, niekoľkokrát som sa pred východom slnka pristihol, že by som využil aj ND 1.2 Hard. To bude určite ďalší filter, ktorý si kúpim. Často tiež používam ND 0.9 Soft s pozvoľnejším prechodom, kedy nie je obzor fotografovanej krajiny celkom rovný.

přechodový filtr v akci

Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 11, Doba expozície: 20 s, ISO: 100, Ohnisko: 20 mm, Kompenzácia expozície: 0, Blesk: Nie, 31. novembra 2009 07:38:25.

Ďalej je to skrutkovací tmavý filter B+W ND110 (1000x), ktorý používam na rozmazanie vody počas slnečných dní alebo na zaznamenávanie pohybu oblačnosti na oblohe, napríklad s minútovými expozičnými časmi, alebo po západe slnka aj s dlhšími. Tento filter je opticky výborný, ale má nádych do červena. Lacnejším a farebne neutrálnejším variantom je filter od firmy VFFOTO, ktorý aktuálne skúšam a je podobne kvalitný ako ten od firmy B+W. Do budúcnosti však skôr plánujem, že skrutkovacie filtre nahradím plne tými zasúvacími od firmy LEE (napríklad tým s označením Big Stopper).

Fotograf Ondřej Prosický sa vo svojej tvorbe zameriava na fotografovanie divokej prírody. Na snímkach chce nápadito zaznamenať správanie zvierat v ich prirodzenom prostredí. Fotografické workshopy a expedície zamerané na prírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiách a má za sebou viac ako tri desiatky autorských výstav.

Print
P-DC1-WEB12
We will call you and advise you professionally
+420 225 340 120
Order inquiry
Question about the product
Please enter your telephone:
Call me
We care about your privacy Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.
More information Less info