Alan Wake Remastered (RECENZIA) – Keď stránky kníh ožijú

Rozprávači pútavých príbehov z fínskeho štúdia Remedy v roku 2010 zniesli jedno zo svojich zlatých vajec. Samozrejme, už vtedy sa dalo hre všeličo vytknúť, ale príbehovo Alan Wake atakoval priečky najvyššie, čo potvrdil aj o dva roky neskôr port pre PC. Po viac ako desiatich rokoch tento talentovaný spisovateľ konečne doputoval okrem iného tiež na konzoly PlayStation v remastrovanej verzii. Bude to ale stačiť? Dokáže lepšia grafika a skvelý príbeh vyvážiť fakt, že ide o viac ako dekádu starý titul? Rozsvieťte baterku a dajte sa do čítania našej recenzie.

Alan Wake Remastered; screenshot: xxx

zdroj: Remedy Entertainment

Alan Wake Remastered (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Alan Wake po desiatich rokoch
  2. My name is Alan Wake. I'm a writer.
  3. Baterka, najlepší priateľ (aj zbraň) človeka
  4. Alan Wake Remastered má aj niekoľko málo noviniek
  5. Recenzia Alan Wake Remastered: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pre Alan Wake Remastered PC

Alan Wake po desiatich rokoch

V mojej hernej knižnici nájdete už len veľmi málo krabičiek s Xbox 360 hrami, najmä preto, že väčšinu som rozpožičiaval kamarátom a už sa ku mne nikdy nevrátili. Neónovo zelený box s Alanom na prebale som si ale nostalgicky strážil ako oko v hlave. V roku 2010 táto hororová adventúra nadviazala na moje uctievanie štúdia Remedy po skvelých dvoch dieloch strieľačky Max Payne a dnes môj obdiv k hrám tohto štúdia prehlbuje vynikajúca akčná adventúra Control a tiež, aj napriek všeobecne zmiešanému prijatiu, Microsoft exkluzivita Quantum Break.

Alan Wake Remastered; gameplay: streľba

Alan Wake je akčná adventúra okorenená hororom. Nech už ale práve prevláda akákoľvek z týchto dvoch zložiek, fanúšikovia vývojárov z Remedy Entertainment vždy spoznajú charakteristické prvky tohto štúdia.

Krabička s hrou Alan Wake pôsobí po viac ako desiatich rokoch najmä ako relikt minulosti... a bohužiaľ presne tak musíte do značnej miery pristupovať aj k práve vychádzajúcemu remasteru. Alan Wake je po stránke príbehu, ku ktorému sa pochopiteľne ešte dostaneme, unikátnym dielom, z ktorého rozprávačské schopnosti režiséra Sama Lakea cítite na každom kroku. Súčasne ale hra nedokáže zatajiť, že vznikla v roku 2010, a tak sa musíte pripraviť na krkolomnejšie ovládanie, podivne sa správajúcu umelú inteligenciu a tiež veľmi jednoduchú hrateľnosť, ktorá sa môže po chvíli prejesť.

My name is Alan Wake. I'm a writer.

Hra však exceluje neuveriteľne pútavým príbehom, v ktorom sa v koži úspešného spisovateľa Alana Wakea vydávame spolu s jeho manželkou Alice na dovolenku do mestečka Bright Falls. Alan totiž od svojej poslednej knihy nenapísal ani riadok a potrebuje trochu prečistiť hlavu. Prenajmú si tak chatu uprostred nádherného jazera sľubujúcu pokojnú dovolenku plnú romantiky. Nečakaná udalosť však zapríčiní zmiznutie Alice. Posledná stopa končí na brehu hlbokého jazera a Wake tak skáče Alice zachrániť.

Alan Wake Remastered; gameplay: cintorín

Aj keď Alan Wake Remastered nie je vyložene hororom, pripravte sa na to, že sa budete báť.

Z ničoho nič sa však prebúdza o týždeň neskôr za volantom práve havarovaného automobilu a pri hľadaní pomoci ho začínajú napádať Temnotou ovládané postavy, ktoré sa volajú ako charaktery z jeho budúcej knihy, ktorú ale zatiaľ ešte nezačal písať, len o nej premýšľal. Cestou navyše nachádza už hotové stránky svojho pripravovaného románu a čo viac, stránky opisujú udalosti, ktoré sa ešte len stanú. Na jeho prekvapenie tiež zisťuje, že ostrov uprostred jazera s ich prenajatou chatou sa pred dvoma desiatkami rokov údajne potopil ku dnu. Čo je skutočnosť a čo je len výmysel Alanovej bujnej fantázie? Čo sa stalo s Alice? A čo tí nadprirodzení nepriatelia?

Príbeh nevyniká len svojím jedinečným poňatím, kde dlhé hodiny neviete, čomu môžete veriť, ale aj štýlom rozprávania. Hra kombinuje temné akčné pasáže a adventúrne časti odohrávajúce sa vo dne s krátkymi flashbackmi do Alanovej minulosti, príbeh potom navyše poháňa vpred nielen tradične plynutie hry samotnej a jej cutscén, ale tiež Alanove retrospektívne rozprávanie a stránky románu, ktoré dej hry naopak predbiehajú, čím autori ešte viac uťahujú časovú slučku. Celá hra je pritom trošku netradične členená do seriálových epizód, a hoci by som si dokázal predstaviť klasický formát bez epizodických predelov a rekapitulácií „stalo sa v minulej epizóde,“ nedá sa autorom uprieť, že vždy dokázali vymyslieť perfektný cliffhanger, vďaka ktorému ste si zakaždým chceli zahrať ďalšiu (a potom ďalšiu a ďalšiu) epizódu.

Alan Wake Remastered; gameplay: kemp Alan Wake Remastered; gameplay: jezero Bright Falls

Vizuálne patrí Alan Wake Remastered skôr k tým lepším prerábkam starších hier.

Baterka, najlepší priateľ (aj zbraň) človeka

Témou celého príbehu je noc, tma, strach z neznámeho, ale aj Temnota s veľkým T, ktorá ovládla niektorých obyvateľov mestečka Bright Falls. Nie je tak prekvapením, že vašou hlavnou zbraňou je baterka, prípadne akýkoľvek ďalší zdroj svetla. Guľky revolvera či niekoľkých ďalších zbraní totiž nepriateľom neublížia, kým z nich prúdom svetla nestrhnete závoj Temnoty. A čím silnejšie svetlo, tým lepšie – postupne sa dostanete k výkonnejším svetlám, svetliciam či dokonca flashbang granátom, ktoré dokážu vybaviť celé partie protivníkov.

Rutinný postup však vždy spočíva v osvetlení nepriateľa a jeho následnom zastrelení, čo je v podstate celý súbojový systém. Áno, niekedy hodíte na zem svetlicu a už stačí len strieľať, inokedy vám hra ponúkne reflektor či iný zdroj svetla, ale súboje budú po celý čas stále o tom istom. Hra samozrejme strieda akčné pasáže s priestorovými puzzle a hádankami a spomínanými misiami odohrávajúcim sa vo dne, kde sa nestrieľa vôbec, ani to ale nezabráni tomu, že sa akčné sekvencie začnú po čase zajedať aj vďaka malému množstvo zbraní a spôsobov, ako protivníkov odrovnať.

Alan Wake Remastered PS5 gameplay I Alza Magazín

Nočné pasáže aj napriek akčnej zložke dokážu chvíľami pekne vystrašiť.

Na druhej strane vám súboje aspoň trošku ozvláštnia rôzne typy nepriateľov a v druhej polovici hry tiež výrazne otvorenejšie lokácie, ani to ale nevyváži fakt, že na dnešné pomery pôsobí väčšina herných mechaník trochu zastaralo – rovnako ako archaické ovládanie. Krkolomný pohyb postavy, kamera posadená tak divne, že budete občas ako Harry Houdini snažiaci sa dostať z kazajky krútiť hlavou pri hľadaní lepšieho uhla pohľadu, či úhyb a šprint na jednom tlačidle pripomínajú, ako sa hry od roku 2010 zmenili. Najviac ma však štvala skutočnosť, že veľká časť stretov s nepriateľmi prebieha tak, že na vás bez varovania vybehnú zozadu, takže nemáte čas akokoľvek reagovať. Takéto správanie protivníkov nie je ani nijako odôvodnené v príbehu, takže ide pravdepodobne len o zle premyslenú hernú mechaniku.

Alan Wake Remastered má aj niekoľko málo noviniek

Môže to vyzerať tak, že pri hraní bude neustále niečo odvádzať vašu pozornosť, vyššie spomínané chyby však prebíjajú skvelý príbeh aj vťahujúcu atmosféru. Nezabudnete na to, že Alan Wake Remastered je remake viac ako 10 rokov starej hry, ale rozhodne sa budete dobre baviť až v napínavých pasážach takmer zabudnete dýchať. Prekonať časovú priepasť nakoniec veľmi pomáha aj vylepšená grafika, ktorá exceluje najmä v temných lokáciách, na druhej strane epizódy odohrávajúce sa vo dne dávajú jasne najavo, že nehráte žiadnu novinku. V rámci remasteru ide ale o slušný nadpriemer, ktorý rozhodne neurazí.

Alan Wake Remastered; gameplay: QR kód

Autori do remasteru umiestnili tri QR kódy, ktoré smerujú na trojicu tajomných videí. Je ťažké rozkľúčovať ich význam, sú však dosť podobné spôsobu komunikácie medzi Alanom a hlavnou protagonistkou Jesse Fayden v rozšírení AWE pre akčnú adventúru Control. Fanúšikovia z podrobných analýz vyvodzujú, že by (konečne!) mohlo ísť o prvé oficiálne náznaky pokračovania hry Alan Wake.

Ak ste zatiaľ s hrou nemali tú česť, Alan Wake Remastered rozhodne odporúčam. Ak už vlastníte PC verziu z roku 2012, mohlo by sa zdať, že obstaranie remasteru z dôvodu minimálnych obsahových noviniek už nevyzerá ako taká nutnosť, pretože rovnako ako port pre PC, tiež Alan Wake Remastered obsahuje dve skôr samostatne predávané (a pre príbeh úplne zásadné) rozšírenia The Signal a The Writer. Remaster však ponúka možnosť zapnúť si novo nahraný audio komentár scenáristu Sama Lakea, naskenovať do hry umiestnené QR kódy a okrem lepšej grafiky tiež využiť v prípade PS5 verzie skvele zvládnutú podporu ovládača DualSense. Verzie pre Xbox One aj PlayStation 4 možno navyše neskôr bezplatne upgradovať na next-gen verziu.

Alan Wake Remastered (RECENZIA)

Akčnú adventúru Alan Wake Remastered vyvíja štúdio Remedy Entertainment a vydáva spoločnosť Epic Games Publishing. Hra vychádza 5. 10. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S a Xbox One.

Táto recenzia bola napísaná pre PlayStation 5 verziu, kópiu pre recenziu poskytol distribútor HYPE.

Hodnotenie7/10 DOBRÁ

Aj napriek vylepšenej grafike hra nedokáže zatajiť svoj starší pôvod, kupovať Alan Wake Remastered sa tak oplatí skôr pre hru samotnú, než pre remaster ako taký. Aj keď ale po stránke hrateľnosti titul miestami pokrivkáva, príbehom a jeho štýlom rozprávania ide o nezabudnuteľné dobrodružstvo, ktoré rozhodne odporúčame.

Alan Wake Remastered; recenzia

• Fantastický príbeh a štýl jeho rozprávania
  • Solídna pestrosť lokácií
  • Vydarený grafický upgrade
  • Súčasťou hry sú aj dve DLC
  • Nové bonusy (komentár režiséra a QR kódy)

• Jednoduchší súbojový systém
  • Zastarané ovládanie aj niektoré herné mechaniky

My name is Filip Němec and I mostly write everything there is about game consoles. Couch playing is my thing. I'm not too picky when it comes to gaming genres, but I prefer action adventure and racing. I really enjoy the Uncharted series, and I look forward to the Half-Life 3 release.

HW nároky pre Alan Wake Remastered PC

Procesor i5-3340 i7-3770
Grafická karta Nvidia GeForce GTX 960, 2 GB Nvidia GeForce GTX 1060, 4 GB