• Autor: Jakub Němec
Jakuza, pojem vzbudzujúci v obyčajných Japoncoch strach a rešpekt zároveň. Podsvetie v krajine vychádzajúceho slnka sa totiž ukazuje v mnohých svetlách – ako drsná organizácia trestajúca každý prehrešok proti pravidlám, ale aj ako vlastný svet, v ktorom má svoj priestor úcta a rešpekt. Práve v týchto kulisách sa odohráva pokračovanie spin-offu série Yakuza s názvom Lost Judgment, v ktorom sa opäť stretneme so sympatickým detektívom Takayukim Yagamim. Viac v našej recenzii.
zdroj: Ryu Ga Gotoku Studio
Séria akčných mlátičiek Yakuza sa teší obľube nielen na východe Ázie, ale dobyla už tiež srdce hráčov euroamerického priestoru. V každom titule dostane človek poriadnu injekciu japonskej kultúry, avšak v takom podaní, aby ju prežil a nespôsobila mu trvalú duševnú ujmu. Spravidla sa v nej chopíme viac či menej sympatického člena japonskej mafie a sledujeme jeho osudové peripetie, pričom zrovnáme do laty stovky nepriateľov a vo voľných chvíľach si užívame vír veľkomesta. Na podobnej báze stavia tiež spin-off Lost Judgment (nadväzuje na prvý diel Judgment), v ktorom sa však na problematiku zločinu pozeráme z druhej strany, teda práva.
V hlavnej úlohe sa totiž opäť predstaví sympatický detektív Takayuki Yagami (mená píšeme v anglickom prepise, pretože hra nebola lokalizovaná do češtiny), ktorý zavesil na klinec svoju právnickú prax a začal presadzovať zákon pomocou svojich pästí. Zo zálohy ho istí jeho ex-jakuzácky kamarát Masaharu Kaito a ďalšie kvantum postáv, ktoré si môžete pamätať z prvého dielu. Spoločne sa pustí do vyšetrovania zdanlivo banálneho a definitívneho prípadu, ktoré sa postupne zamotá do klbka záhad volajúcich po rozpletení.
Nerád by som vám kazil zážitok z objavovania jednotlivých príbehových liniek, takže iba naznačím, že hlavnými motívmi sú spoločensky veľmi citlivé a naliehavé témy – šikanovanie, obťažovanie, samovražda, pomsta, spravodlivosť a podobne. Vďaka veľmi podarenému audiovizuálnemu spracovaniu (vrelo odporúčam japonský dabing) ústredných postáv sa veľmi rýchlo necháte strhnúť dejom a pokračujete vo vyšetrovaní (hoci sa vás neustále snažia zlákať vedľajšie úlohy), aby ste sa posunuli zase o kúsok ďalej. Autori zo štúdia Ryu Ga Gotoku sa rozhodli pojať hlavnú linku seriálovo, takže ju máte rozporciovanú na fragmenty rozdelené zhrnutím deja, čo občas značne uľahčí orientáciu v rozprávaní.
Jednotlivé časti príbehu sa posúvajú na základe plnenia jednoduchých úloh, pri ktorých musíte z niekoho vymlátiť dušu (dosť často), niekoho chytiť (sporadicky) či sledovať (málokedy). Potom dochádza k interakcii s predmetmi či miestami činu, ktoré analyzujete svojim zrakom či pomocou gadgetov, ale principiálne iba jazdíte kurzorom po obmedzenom priestore a hľadáte miesta na zvýraznenie. Principiálne tak ide o celkom jednoduchú hru, ktorá vám nekladie veľa prekážok na to, aby ste odhalili veľmi ukecaný, typicky japonský príbeh, ktorý je jednou z dominánt titulu Lost Judgment. Berte to tak, že príbeh dokončíte v priebehu asi troch desiatok hodín, pričom na dobrú tretinu sa stanete len pasívnym divákom, čo nemusí byť každému príjemné.
Ak ste sa už niekedy nechali vtiahnuť do japonskej hry, tak viete, že príbehová zložka je obyčajnou vonkajšou šupkou celého titulu, pretože pod povrchom sa ukrýva celá plejáda činností, v ktorých bez problémov utopíte stovku hodín. Ani Lost Judgment nie je iný. Autori z Ryu Ga Gotoku pripravili obrovské množstvo vedľajších questov, v rámci ktorých sa budete preháňať po oboch herných lokalitách (vedľa fiktívnej tokijskej štvrti Kamurocho sa objavuje aj nová vymyslená, ale ešte rozľahlejšia jokohamská štvrť Isezaki Ijincho) a stále budete mať čo robiť.
Asi najmonumentálnejší je súbor úloh, ktoré plníte ako externý konzultant klubu záhad miestnej školy. Učiteľský zbor je asi neschopný, pretože vyriešite všetky problémy miestneho vzdelávacieho inštitútu, vrátane vytvorenia tanečnej choreografie, porážky podvodníka vo Virtua Fighter 5 (táto bojovka je tu v plnej licencii), zlomenie prekliatia rozzúreného pedagóga atď. Len mi príde čudné, že opakovane zrúbete miestnych školákov ako kone, rozmlátite pri tom celú učebňu a nikto ani nehne brvou. Inovatívne metódy japonského školstva ma neprestávali počas hrania Lost Judgment udivovať.
Vedľa školských povinností sa hrdinsky vrhnete do záchrany celého mesta, takže lovíte preverzákov (nástupca Professora Pantyho je späť!), hľadáte najlepší ramen, spoznávate problémy herného priemyslu, pomenúvate pouličné mačky, venčíte psy, stalkujete verejný chat, jazdíte na skateboarde, mlátite gangstrov, podstupujete doskovkové súboje vo VR a… … mám ešte pokračovať? Svet Lost Judgment je skrátka presýtený (častejšie vtipným) obsahom a je len na vás, ako veľmi sa mu budete chcieť venovať.
Cez obrovské množstvo činností však v Lost Judgment nájdete veľmi málo zásadných noviniek, ktoré by aktuálne dobrodružstvo Takayukiho Yagamiho odlišovalo od prvého dielu. Za najvýraznejší prvok by som označil tretí typ súbojového systému, pretože vedľa Tigra založeného na sile a Vrany krotiacej davy sa môžete spoľahnúť na Hada, ktorý sa spolieha na načasovaný protiúder a vydesení nepriateľa (chválim vtipné zakončovacie údery). S ladnou plazou verziou kung-fu som si vystačil v 95 % hry a bavilo ma kombinovať rôzne útoky, aj keď časté pouličné šarvátky s triom či kvartetom gangstrov veľmi rýchlo zovšednie.
Druhou výraznou novinkou je implementácia next-gen prvkov do hrateľnosti (rýchle ukladanie, načítanie a využitie haptickej odozvy ovládača DualSense v prípade PS5) a do grafiky, ktorá však z časti robí vývojárom medvediu službu. Takmer dokonalé tváre postáv, ich mimika, materiály oblečenia či osvetlenie miest vytvára drsný kontrast sa zastaralejšími modelmi objektov v miestnostiach či v mestách. Všetko vynikne predovšetkým počas rozsiahlych dialógov, počas súbojov sa tento problém zamaskuje v roztrieštených predmetoch z okolia, časticových efektoch a typickom farebnom hýrení, ktoré by rozhýbalo nejedného epileptika. Dosť rozporuplne sa tiež javí nadabovanie iba niektorých misií (všetky hlavné a vybrané vedľajšie), takže občas hrdinovia len vzdychajú, zatiaľ čo odklikávate text, čo je škoda.
Keď sa na obe hry s Takayukim Yagamim pozriete s odstupom, nájdete mnoho styčných prvkov, ktoré zostali rovnaké alebo sa inovovali len mierne. Lost Judgment odlišuje ladenie podareného príbehu zameraného skôr na delikátne témy (nielen) japonskej spoločnosti, takže nie je tak mafiánsky temný ako jeho predchodca. Novinkou je zábavný súbojový štýl Hada a next-gen prvky, takže v určitých aspektoch vyzerá lepšie, ale to je na nový diel trochu málo. Pre niekoho môžu navyše predstavovať problém dlhé príbehové rozhovory alebo nastupujúci stereotyp náhodných súbojov. Lost Judgment sa celkovo podaril, ale na vstup do vyšších deviatkových vôd to nie je.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Akčná adventúrna mlátička Lost Judgment od štúdia Ryu Ga Gotoku a vydavateľa Sega vyšla 24. septembra 2021 na PS5, PS4, Xbox Series X/S a Xbox One.
Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu na recenziu poskytol český distribútor Cenega.
Lost Judgment veľmi dobre nadväzuje na prvý diel Judgment, takže fanúšikov detektíva Yagamiho nesklame. Čaká vás dospelý príbeh plný zvratov, rad zábavných vedľajších questov a zdanlivo nekonečný priestor na ďalšie aktivity, ale nenájdete veľa zásadných inovácií.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.