To najvýkonnejšie, čo si dnes na hranie počítačových hier môžete zaobstarať, sú jednoznačne grafické karty rady GeForce GTX 1080 Ti spoločnosti NVIDIA. Na náš trh ich dodáva množstvo rôznych výrobcov a jednou z tých väčších značiek je tiež spoločnosť Gigabyte, ktorá ich má vo svojej ponuke hneď niekoľko. Z tých lepšie vybavených "extrémnych edícií" je to grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G, ktorú si otestujeme práve dnes.
Grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G je postavená na najvýkonnejšom hernom grafickom čipe spoločnosti NVIDIA GP102, na ktorý sú pomocou 352-bit zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5X s kapacitou 11 GB. Svojim výkonom potom grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G spadá do segmentu vysokého výkonu (High-end), kde zaberá absolútnu špičku pomyselného výkonnostného rebríčka. Táto karta je teda určená predovšetkým pre všetkých herných nadšencov a profesionálov.
Pre dnešné testy bola grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G nastavená do režimu Gaming mode. V tomto režime je potom frekvencia grafického čipu 1 607/1 721 MHz a frekvencia grafických pamätí 1 404 MHz, čo pri pamätiach typu GDDR5X predstavuje efektívnu frekvenciu 11 232 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda grafická karta na jadre pretaktovaná o 127 MHz v základe a o 137 MHz v Boost. Frekvencia grafických pamätí je potom o 224 MHz nad referenčnými hodnotami GeForce GTX 1080 Ti.
Grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G meria na dĺžku 293 mm a na základnej doske vám zaberie celkom 3 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará naozaj masívny pasiv chladič, ktorý je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený 6 tepelnými trubicami (Heat pipe).
Základná doska (Base plate), ktorá dosadá na grafický čip, je celomedená a dosadá tiež na okolité moduly grafickej pamäte, ktoré sú tak chladené spoločne s grafickým čipom. Moduly kaskády napäťových regulátorov dosadajú na hlavné pasiv chladiče, takže sú tiež kvalitne chladené.
Zadná strana grafickej karty Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G disponuje Backplate, ktorý tu ale neplní len funkciu ochrany plošného spoja ale podieľa sa aj na samotnom chladení všetkých dôležitých komponentov zo zadnej strany plošného spoja grafickej karty.
Aktívna časť systému chladenia tvorí celkovo tri protibežné 95 mm ventilátory Windforce, ktoré sa môžu pýšiť aerodynamicky upravenými lopatkami a dvojitými guľôčkovými ložiskami pre dosiahnutie nižšej hlučnosti a dlhšej životnosti ventilátorov. Ventilátory tiež podporujú technológiu, ktorá ich v prípade nízkych teplôt grafickej karty všetky úplne vypne. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčkach ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty sa stará zdvojená 6-fázová kaskáda s celkom 12 modulmi napäťových regulátorov, a dve ďalšie fázy potom slúžia na napájanie grafických pamätí. Samotné napájanie vyžaduje dva 8-pin konektory, ktoré sú vyvedené na chrbte grafickej karty. Príkon grafickej karty je 250 W a na jej prevádzku je výrobcom odporúčaný zdroj s výkonom minimálne 600 W.
Výstupy na monitor sú pri grafickej karte Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G riešené pomocou dvoch konektorov HDMI 2.0, troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora DVI-D (Dual-link). Tretí konektor HDMI je potom vyvedený zo zadnej strany grafickej karty a tento konektor slúži k ľahšiemu pripojeniu okuliarov (Headsetu) virtuálnej reality. Hoci grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G disponuje celkom 7 konektormi pre pripojenie výstupných zariadení, v jednej chvíli môžu byť využívané len 4 výstupy v kombinácii 3× DP + 3× HDMI, alebo 3× DP + 1× HDMI + 1× DVI.
Súčasťou balenia grafickej karty Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G je tiež firemný nástroj spoločnosti Gigabyte s názvom Aorus Graphics Engine.
Nástroj Aorus Graphics Engine slúži pre jednoduché pretaktovanie, pomocou ktorého môžete zo svojej grafickej karty dostať maximum možného výkonu. Užívateľské rozhranie aplikácie môže byť využité ako užívateľmi menej skúsenými, tak aj "profesionálmi".
Aorus Graphics Engine umožňuje pracovať v jednoduchom užívateľskom rozhraní, v ktorom si môžete vybrať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov:
Alebo môžete zvoliť rozhranie o niečo profesionálnejšie, v ktorom potom môžete užívateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju Aorus Graphics Engine si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Pomocou Aorus Graphics Engine môžete tiež nastavovať RGB Fusion, teda správanie RGB LED svetiel na grafickej karte. Tým môžete priradiť rôzne farby (z palety až 16,7 miliónov farieb) alebo tiež rôzne svetelné efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.).
V dnešnej recenzii sme do testov pre porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (High-end):
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti XE 11G | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 |
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti XE 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3 584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11232 | 1607 MHz 1721 MHz 1865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3 584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1569 MHz 1683 MHz 1926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming X iCX | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2 560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1709 MHz 1848 MHz 1940 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4 096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1546 MHz 1485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3 584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1471 MHz 1400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude snímková frekvencia. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná za pomoci nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (Frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve snímková frekvencia.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zanášané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe zanesená hore, a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou potom zase úplne dole. Pokiaľ teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva za I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa pri takto výkonných grafických kartách veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom FRAPS. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan." S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom engine Glacier Engine vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v apríli 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 114 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Hitman |
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzles aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Pokiaľ využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (Role-Playing Game) hra s otvoreným svetom, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAAx4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixlov (WQHD) na MSAAx2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako si vlastne táto grafická karta viedla v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Gigabyte Aorus GTX 1080 Tí Xtreme Edition 11G je naozaj ultimátny, ostatne to sa dalo celkom očakávať. Grafické karty rady GeForce GTX 1080 Ti jednoducho svojím výkonom vládnu svetu a výkonnejšie riešenie pre hranie počítačových hier dnes jednoducho nenájdete. Obstarávacia cena je samozrejme vysoká, ale pokiaľ chcete mať doma na počítačové hry naozaj to najvýkonnejšie, grafická karta Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G by pre vás mohla byť horúcim kandidátom.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Avšak nielen výkon, ale aj prevádzkové vlastnosti sú veľmi dôležitým kritériom pri výbere grafickej karty. A tu Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G jednoducho exceluje. Teploty ľahko nad 70 °C, odolná spotreba a neuveriteľne nízka hlučnosť, to je presne to, čo šľachtí túto grafickú kartu.
Grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G je podareným kúskom "železa", ktorý ponúkne všetkým naozaj náruživým hráčom počítačových hier presne to, čo potrebujú. Teda predovšetkým ultimátny výkon, a vďaka podarenému systému chladenia tiež vynikajúce prevádzkové vlastnosti.
Prípadný záujemca o túto grafickú kartu by si však mal dať pozor hneď na dve veci. Predovšetkým, grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G je naozaj rozmerná, takže budete potrebovať vo svojej počítačovej skrini dostatok priestoru pre jej montáž.
Nevyhnutný priestor ale nie je všetko, ďalej budete tiež potrebovať veľmi výkonný procesor, ktorý je schopný takto výkonnú grafickú kartu vôbec nakŕmiť dátami. Pokiaľ to váš procesor stíhať nebude, grafická karta nepobeží na plný výkon a vaša investícia do takto drahej grafickej karty sa akosi minie účinku.
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G
Grafické kartyUltimátny výkon a účinný systém chladenia, ktorý odvádza svoju prácu naozaj dokonale, to je presne to, prečo si grafická karta Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G odnáša z dnešnej recenzie ocenenie to úplne najvyššie.
Klady
Zápory