Legendy Západu (RECENZIA) – Zanechajte stopu v dejinách

Počasie za oknami nám pomaly, ale iste pripomína, že leto sa blíži. S obdobím prázdnin máme mimo voľnočasových radovánok spojené tiež westerny, v ktorých si hlavní hrdinovia „užívajú“ teploty, ktorých hodnoty sú takmer mimo škálu našich teplomerov. Práve túto atmosféru sa pokúsi priniesť k vám domov dosková hra legendy Západu od francúzskeho tvorcu Hervého Lemaitre, ktorá vám umožní prežiť život významných osôb dobývania Divokého západu.

Legendy Západu; foto: cover

• Žáner: Westernový sandbox • Počet hráčov: 2 – 6 • Autori: Hervé Lemaitre • Vydavateľ: Matagot • Distribútor v SR: Mindok • Herná doba: 90 – 120 minút • Odporúčaný vek: od 14 rokov

Obsah recenzie Legendy Západu

1. Stiahni klobúk do čela
  2. Velikáni Divokého západu na jednom mieste
  3. Legendy Západu – Pravidlá
  4. Rozšírenia nie sú len do počtu
  5. Hurá do sediel
  6. Recenzia Legendy Západu: záverečné hodnotenie

Stiahni klobúk do čela

• Recenzia: 26. 4. 2020 • Autor: Jakub Němec

Dobývanie západných teritórií severoamerického kontinentu býva námetom mnohých filmov, kníh alebo počítačových hier. Na volanie hráčov po návrate do devätnásteho storočia naposledy odpovedali tvorcovia zo štúdia Rockstar, keď do sveta vypustili svoj opus Red Dead Redemption 2, ktorý sa už dostal na počítače a vyčíňať v ňom novo môžete aj v rámci predplatného Xbox Game Pass. Na vlne drsných mužov a odvážnych žien prežívajúcich v bojoch s indiánmi a desperádami sa zviezol tiež francúzsky tvorca stolových hier Hervé Lemaitre, ktorý v roku 2018 vymyslel doskový sandbox, kde všetky hrdinské aj záporácké činy Divokého západu môžete prežívať so svojimi priateľmi bez potreby vlastniť počítač či konzolu.

Legendy Západu; foto: komponenty

Legendy Západu (Stolová hra)

Pod vekom krabice Legendy Západu nájdete hromadu kariet s peknými ilustráciami a textmi v českej lokalizácii. Najviac pobavili názvy predmetov. Medzi koňmi objavíte napríklad Šemíka alebo Stínovlasa.

Legendy Západu vám umožnia prežiť napínavé chvíle počas prestreliek s koltmi prekliato nízko pred salónmi, navštíviť brlohy neresti, v ktorých sa nešetrí whisky počas partiček pokeru, prepadávať pocestných, kradnúť dobytok, ťažiť zlaté okruhliaky či strážiť zákon a ísť po krku všetkým vyvrheľom v okolí. Skrátka si na hernom pláne môžete vyskúšať všetko, po čom vaše westernové srdce prahne a pustiť sa do toho s plnou vervou. Herný princíp po vás totiž vyžaduje, aby ste zabudli na priemernosť a nenápadnosť (čo v prípade niektorých doskových hier spoľahlivo funguje) a namiesto toho boli výnimoční, že na vás história nikdy nezabudne.

Velikáni Divokého západu na jednom mieste

Zbieranie bodov slávy je totiž základným stavebným kameňom víťazstva a záleží len na vás, či sa vydáte cestou klaďasa, alebo budete rozosievať strach všade, kde sa zjavíte ako legendárny bandita. Atmosféru podporuje možnosť zvoliť si ako svoju postavu niektorú z ikon westernov. Súčasťou sú napr. „Doc“ Holiday, Calamity Jane, Billy the Kid alebo Divoký Bill Hickok, ale vôbec nie ste zviazaní s ich osudmi. V reáli to znamená, že Wyatt Earp sa môže stať zlodejom dobytka, ktorého bude chytať šerif Jesse James. Doskovka Legendy Západu totiž funguje ako sandbox, takže všetok príbeh tvoríte sami na základe svojich činov, plnením osobných cieľov postáv či príbehových kariet.

Legendy Západu; foto: hracie karty Legendy Západu; foto: pokerové karty

Legendy Západu (Stolová hra)

S kartami na ruke dokážete veľké veci, poker samotný je len špičkou ľadovca.

Bez problému sa tak môže stať, že sa pri stole stretne banda klaďasov, ktorí si v idylickej atmosfére budú snívať svoje westernové sny a stretnú sa maximálne pri priateľskej partičke pokru v salóne. Nezabudnuteľné sú však tiež partie, počas ktorých sa všetci tvária ako najväčší zločinci westernovej histórie a pália okolo seba guľky na počkanie (pokiaľ im to ich zdravie a výbava povolí). Legendy Západu vás totiž odmenia aj za zlé skutky, pretože to je tiež jedna z ciest do učebníc dejepisu (čo zatiaľ odmietajú napríklad tvorcovia počítačovej stratégie Humankind, ktorí sa tzv. Infante princípu bránia).

V každej hre tak najskôr musíte zistiť, ako sa ktorý súper chová a mierne tomu prispôsobiť svoju stratégiu. Môže sa stať, že všetko prebehne v pohodovom duchu ako vystrihnutom z rozprávaní o doktorke Quinnovej, alebo že sa občas niekde bude strieľať, ale vy sa toho zúčastniť nemusíte, prípadne zažijete partie, kedy budete musieť byť po zuby ozbrojení, aj keď si vyjdete iba nakúpiť do obchodu. Zároveň vám Legendy Západu umožnia zmeniť svoju kladnú alebo zápornú orientáciu behom pár ťahov. Správňakovi stačí menší prehrešok proti zákonom a stáva sa z neho vyvrheľ, zatiaľ čo vyhnanec polepšený väzením sa stane obhajcom zákona. Prečo nie?

Legendy Západu; foto: hráč Legendy Západu; foto: obchod

Legendy Západu (Stolová hra)

Pokrové karty na ruky sú v Legendách Západu len polovičným úspechom, záleží tiež na nakúpenej výbave v obchode.

Legendy Západu – Pravidlá

Ako už bolo uvedené vyššie, Legendy Západu sú Sandbox, v ktorom si na základe pravidiel jednotlivých lokácií a akcií v podstate môžete robiť, čo chcete. Na začiatku pripravíte herný plán, rozdáte každému hráčovi dve karty postáv, z ktorých si jednu vyberie a vezme si pre ňu príslušné vybavenie (figúrky rozoberáte podľa ľubovôle, nekorešpondujú s jednotlivými charaktermi), rozostavíte karty a ďalšie komponenty a môžete sa pustiť do boja o prvenstvo v Legendách Západu. Cesta záleží len na vás, ale zohľadnenie pôvodu postavy vám vaše snaženie môže v mnohých ohľadoch uľahčiť.

Potom sa už rozbehne samotná hra, v ktorej sa ťah hráča skladá z doužívania peňazí či pokerových kariet (o nich neskôr), voľby zbrane a zvieraťa, troch ľubovoľných akcií a zakončenia ťahu, v ktorom sa hráči musia zbaviť kariet na základe svojej úrovne zdravia. Potom vyhodnotia splnené karty úloh a odovzdajú herné žezlo kolegovi po svojej ľavici. Kým počiatočná a záverečná fáza je v podstate rutinnou záležitosťou, paleta akcií je naozaj široká a budete premýšľať, čo sa vám v danom ťahu oplatí najviac.

Legendy Západu; foto: hracia plocha

Legendy Západu (Stolová hra)

Mapa Legend Západu vás nechá rozletieť sa po prérii alebo navštíviť dve miestne mestečká.

Často volenou možnosťou bude pohyb odvodený od vlastností vášho koňa (prípadne chôdza pešo), ale potom sa už budete púšťať do akcií lokácií a kariet. Samotné pokrové karty totiž nenesú iba symboly, ktoré využijete pri hazardnej hre v salóne, ale aj vlastnosti, ktoré možno v príhodných okamihoch využiť. V lokáciách zase vykonávate dedikované činnosti ako nakupovanie v obchode, hranie pokru v salóne, ťažbu zlatých okruhliakov v baniach a rýžovištiach, predaj nuggetov v banke či jej prepadnutie, návštevu lekára (zdravie určuje počet kariet na ruke) či kabaretu, nákup a predaj dobytka, lov vyhnanca v ich skrýšach či prácu za pár dolárov. Za všetko dostávate víťazné body a tiež body strážcov zákona či vyhnanca, od ktorých sa odvodzujú ďalšie bonusy.

Zároveň tiež môžete vyzvať na súboj ostatných hráčov (popr. banditaov či šerifa). Najskôr im oznámite typ prepadnutia, teda či ich menom zákona zatýkate ako obhajca práva hľadaného zločinca, organizujete obyčajné meranie síl alebo ich prepadávate ako bandita túžiaci po ich majetku. Priebeh samotného súboja to neovplyvní, ale je to veľmi dôležité pre jeho výsledok. Zatknutí zločinci prichádzajú o svoje body vyhnanca a polku majetku, zatiaľ čo úspešne prepadnutí strácajú svoj dobytok a polovicu peňazí či zlata. Prestrelky súbojov sa riešia pomocou pokrových kariet s vlastnosťami a jasnú výhodu predstavuje kvalitné vybavenie, ktoré zásadne ovplyvňuje výsledok.

Legendy Západu; foto: Doc Holiday Legendy Západu; foto: postavy

Legendy Západu (Stolová hra)

Slávne postavy Divokého západu vo vašich rukách môžu hrať úplne inú úlohu než v skutočnosti mali.

Hra legendy Západu končí vo chvíli, keď niektorý z hráčov dosiahne vopred dohodnutý počet bodov (najkratšia hra je na 15 bodov), čím sa zapíše medzi nesmrteľného pištoľníka Severnej Ameriky. Už od prvej partie sa ponoríte do westernovej atmosféry a budete sa baviť vytváraním vlastného osudu. Legendy Západu nie sú nijako náročné ani pre menej skúsených hráčov a pravidlá až na pár špecifík pochopia ako deti druhého stupňa základnej školy, tak skôr narodení pištoľníci. Sú zrozumiteľné (tu musím pochváliť prekladateľov zo spoločnosti Mindok, ktorí zapracovali riešenie nezrovnalostí z pôvodnej verzie a vyhli sa tak niektorým nepríjemným momentom ako v minule recenzovanej Kolónii), takže sa nestanú prekážkou v pohodovom hraní. Napkon, môžete si ich preštudovať na tomto odkaze sami.

Rozšírenia nie sú len do počtu

Základná verzia Legiend Západu je dostatočnou zábavou sama o sebe. Ako ste si mohli prečítať vyššie, nikto vás netlačí do zradných akcií proti spoluhráčom, ak sami nechcete, a nech sa rozhodnete zasvätiť svoj kovbojský život naháňanie dobytka z farmy na železničnej stanici, nikto vám to nebude vyčítať (ale asi nevyhráte). Aby ste však neupadli do stereotypu, môžete svoj pobyt na Divokom západe ozvláštniť novými príbehovými kartami z oboch rozšírení alebo ďalšími novými prvkami, ktoré prinášajú svieži vietor.

Legendy Západu; foto: rozšírenie Legendy Západu; foto: rozšírenie

Legendy Západu (Stolová hra)

Obe škatuľky s rozšírením majú čo ponúknuť, Dobrý, zlý a pohľadný je skôr pre agresívnejších hráčov, zatiaľ čo Hrsť noviniek poteší lovcov banditov.

V krabičke Dobrý, zlý a pohľadný na vás čaká séria legendárneho vybavenia poskytujúceho nadštandardné výhody v partii a tri nové postavy (Butch Cassidy, Joaquín Murrieta Carrillo a sudcu Roy Bean). Príbehové karty tohto rozšírenia vás nútia do vyhlasovania súbojov, čo podporuje konfliktnejší priebeh partie. Druhá krabička, Hrsť noviniek, v sebe skrýva viac komponentov – okrem príbehových kariet je to šesť figúrok banditov, šesť nových postáv, dve pokrové karty Joker a 18 kariet vybavenia. Oveľa cennejší je však modul Banditi, ktorý z lovu obyčajných vyhnancov robí oveľa zaujímavejšiu zábavku vďaka dodatočným vlastnostiam jednotlivých pištoľníkov.

Hurá do sediel

Pozitívny dojem vo vás, okrem samotného priebehu partie, zanechá tiež grafické spracovanie hernej dosky a ostatných komponentov. Všetko pôsobí správne letne zaprášeným dojmom, zvolené teplé farby udrú na tú správnu westernovú nôtu a podčiarkujú vydarené ilustrácie Rolanda MacDonalda. Atmosfére pomôžu tiež dokresľujúce texty pre postavy a jednotlivé úlohy. Stačí si len v pozadí pustiť niektorý z Morriconeho soundtrackov a ilúzia Divokého západu je takmer dokonalá. Z doskovej hry Legendy Západu sa tak vylúpol prekvapivo pohodový a ústretový titul pre širokú paletu hráčov. Začiatočníkov nezavalí hromadou zbytočných pravidiel a pre skúsených harcovníkov sa stane oddychovkou na hranie s priateľmi.

Legendy Západu; foto: figúrky

Legendy Západu (Stolová hra)

Grafická stránka Legiend Západu zodpovedá tematike, len figúrky mohli byť viac personalizované, prípadne nahradené za kartónovo ilustrované ekvivalenty.

Zbytočné bariéry borí tiež vydarená česká lokalizácia od distribútora Mindok a sympatická herná doba, ktorá sa vlezie do dvoch hodín v závislosti od počtu hráčov. Pri stole môžete sedieť vo dvojici (tu sa ponúka modul fiktívneho hráča Muža v čiernom), ale pokojne aj v šestici, pričom my by sme vám odporučili partiu vo štvorici, kedy všetko pekne odsýpa a na mape ešte nie je nijako tesno. Legendy Západu sa vďaka tvorbe vlastného príbehu v sandboxovom rytme len tak neobohrajú, takže ak hľadáte westernovú hru a z kartovej hry Bang! už dostávate vyrážku, mohol by vás tento výlet do kovbojských časov potešiť.

Recenzia Legendy Západu: záverečné hodnotenie

Legendy Západu; recenzia

Legendy Západu

Legendy Západu sú vydareným sandboxom v podobe stolovej hry, ktorá vás prenesie do reálií Divokého západu. Počas partie sa môžete stať ochrancom zákona, vyhnancom, zlatokopom alebo honcom dobytka. Dôležité však je, aby ste so svojimi hrdinskými či zlodušskými činmi zapísali do dejín.

• Westernový sandbox
  • Obrovský počet činností
  • Ústretové pravidlá
  • Široké použitie pokerových kariet
  • Zmysluplné rozšírenia
  • Atmosférická grafika

• S nekonfliktnými hráčmi absencia napätia
  • K plnšiemu zážitku je lepšie mať rozšírenie

Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.