AD elektro Motorola EDGE 50

Fallout: Dosková hra (RECENZIA) – vykukne von z Vaultu

Review

Prostredie počítačových hier je nevyspytateľné – dlho ospevovaná značka sa behom pár týždňov môže stať symbolom nenávisti náročných fanúšikov. Niečím podobným si v súčasnosti prechádza štúdio Bethesda, ktorého titul Fallout 76 nesie stigma nevydarenej hrateľnosti a práčky na peniaze. Našťastie sa nám dostáva množstvo alternatív, či už v digitálnom svete (The Outer Worlds) alebo na našich stoloch v podobe doskové hry Fallout a jej rozšírenia Nová Kalifornia, ktorým sa v recenzii dnes pozrieme pod veko.

Fallout: Dosková hra; screenshot: cover

• Žáner: Atmosféricé RPG • Počet hráčov: 1 – 4 • Autori: Andrew Fischer, Nathan Hajek • Vydavateľ: FFG • Distribútor v SR: ADC Blackfire Entertainment • Herná doba: 1,5 – 3 hodiny • Odporúčaný vek: od 14 rokov

Obsah recenzie Fallout: Stolná hra

1. Vymeňte bezpečie bunkra za výlet do Pustiny
  2. Príbehy v doskovej hre Fallout s nádychom dejà vu
  3. Zavalení možnosťami
  4. Fallout: Stolová hra – pravidlá
  5. Rozšírenie Nová Kalifornia pridáva ďalšie postavy a náboženských fanatikov
  6. Recenzia Fallout: Dosková hra: záverečné hodnotenie

Vymeňte bezpečie bunkra za výlet do Pustiny

• Recenzia: 10. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec

Značka Fallout sa v našom živote prvýkrát objavila už v roku 1997 a zaujala svojich hráčov podivuhodne sýtou krajinou zničenou atómovú vojnou. So slzou v oku môžeme zaspomínať na neobvyklú mieru slobody, ktorá sa s hrou od štúdia Interplay spájala a vďaka ktorej sa nezmazateľne zapísala do panteónu najlepších hier histórie. Od vydania prvého dielu sme sa dočkali prechodu do tretieho rozmeru a bohužiaľ nevydareného nahliadnutia do čisto multiplayerových vôd v podobe Fallout 76, ktorý nám robí čím ďalej väčšie vrásky na čele. Smútok však môžeme odložiť bokom aj vďaka podarenému RPG The Outer Worlds alebo doskovým hrám derúcim sa na naše stoly.

Fallout: Dosková hra; screenshot: komponenty
Vnútri doskovej hry Fallout nájdete veľké množstvo kariet, žetónov a tiež pätici figúrok s hlavnými hrdinami. Škoda, že sa nedostalo tiež na príšery, ale to by sa negatívne premietlo do ceny.

V dnešnej recenzii sa zameriame na projekt Fallout: Dosková hra, s ktorým môžeme presedieť sychravé jesenné dni. Behom okamihu sa až vo štvorici premeníte na preživších, ktorí začnú objavovať pustatinu potom, čo opustili bezpečie svojho rodného Vaultu. Postupne sa pred vami otvorí široký priestor plný nástrah v podobe nebezpečných lokácií a krvilačných zmutovaných monštier. Lenže to vás nemôže zastaviť, pretože sa necháte pohltiť príbehmi, ktoré pre vás autori Andrew Fischer (Runewars) a Nathan Hajek (Descent, Pán prsteňov: Putovanie po Stredozemi) pripravili podľa reálií známych z počítačových hier.

Príbehy v doskovej hre Fallout s nádychom dejà vu

Ak patríte ku kovaným fanúšikom, ktorí majú vytetovaného Vault Boya na ruke, v obchode sa snažíte platiť viečkami od Nuka Coly a miesto mobilu používate Pip Boy, v stolnej verzii Falloutu nájdete nový domov. Pocit túlania po pustatine totiž počas prvých partií príjemne rezonuje, pretože narazíte na starých známych z počítačových hier, ale tiež vás dokážu prekvapiť niektoré nečakané udalosti. Dosť bude záležať na scenári, ktorý si pre svoju partiu zvolíte – zapojíte sa do sporu medzi otrokmi a otrokármi, budete jazýčkom na váhach medzi Bratstvom ocele a enklávy, rozlúsknete záhadu syntetiky, či sa budete pátrať po pôvode záhadnej hmly vo Far Harbor?

Fallout: Dosková hra; screenshot: setup

Fallout: Dosková hra (Stolová hra)

Príprava partie zaberie pokojne aj štvrťhodinku, ale náhodne generovaná mapa stojí za to.

Nech už bude váš výber akýkoľvek, pripravte sa na rad skľučujúcich rozhodnutí, ktoré počas partie urobíte. Rad príbehových kariet totiž môže vašu púť stočiť úplne iným smerom, než ste pôvodne čakali. Predovšetkým menej ohrané scenáre budú neustále prekvapovať ako slušne napísaný gamebook. Bohužiaľ, s častejšími výletmi do sveta doskového Falloutu sa vám jednotlivé dejové linky okukajú, čo je večná škoda. Preto by som túto doskovku neodporúčal náruživým hráčom túžiacim svoju novú stolovú hru hrať stále dookola, ale skôr skupine priateľov, ktorí nemajú problém s roleplayingom a doskovku berú iba ako odrazový mostík k tomu, čo sú vďaka svojim hereckým schopnostiam schopní predviesť počas čítania príbehových kariet.

Zavalení možnosťami

Každý z hráčov navyše prijme identitu niektorej z pätice postáv – obyvateľ Vaultu dostane do vienka typickú kombinézu, psanec Bratstva energozbroj a preživší v pustatine sa môže tešiť na zbraň v podobe kľúča na kolesá. Ghúlovia a supermutanti si miesto výbavy priberú karty stavu, ale náhradou sú im výnimočné schopnosti pri kontakte s rádioaktivitou. Následne si pred seba každý položí svoju dosku hráča, ktorá zabrnká na strunu nostalgie, pretože sa snaží evokovať klasického Pip Boya. Mimo zaznamenávania vitality a úrovne ožiarenia sa na ňom totiž vyskytujú znalcom milované písmenká S.P.E.C.I.A.L., ktoré sú pevne spojené s levelovaním postavy a tiež so zručnosťami.

Fallout: Dosková hra; screenshot: rozohrané Fallout: Dosková hra; screenshot: súboj

Fallout: Dosková hra (Stolová hra)

Od prvých momentov v pustatine budete bojovať o svoj holý život, poprípade neživot, keď hráte za Ghúla.

Pri stretoch s príbehovými peripetiami na kartách sa tak budete musieť spoľahnúť na priazeň pri hode kockami, ktoré simulujú systém V.A.T.S. z novodobých Falloutov. Náhodnosť úspechu typickú pre žáner hier ameritrash samozrejme môžete ovplyvniť svojimi vlastnosťami (za každé písmenko vo vašom Pip Boyovi, ktoré je na karte, môžete prehodiť kocku, napr. pri ukecávacom teste vám bude vhod C a podobne) a tiež vybavením (dobrodruh oblečený v slušnom smokingu urobí určite dojem, rovnako ako jeho plazmová puška). Pri ruke vám môžu byť tiež pomocníci, ktorých cestou v pustatine naverbujete do svojej družiny.

Fallout: Stolová hra – pravidlá

Teraz poznáme základné princípy vývoja postáv, ale čo s nimi počas hry budeme vykonávať? Po výbere scenára a bojovníka pripravíme mapu z hexagonových polí (niektoré dôležité miesta sú vidieť, väčšina sa však musí ešte len objaviť), nachystáme balíčky kariet so stretnutiami, vlastnosťami a obchodnými artiklami a môžeme sa vydať do Pustiny. V každom kole máme dve akcie, ktoré môžu pokrývať prieskum (odhalenie susedného poľa a pridanie nepriateľov podľa príslušnej ikonky), pohyb (o dve oblasti, ale pozor na nebezpečný a rádioaktívny terén), splnenie úlohy zadaného kartou (pri nich máte často na výber zo dvoch a viac možností), postúpiť stretnutie podľa priestoru aktuálneho pobytu postavy (karty Pustiny či osady číta kamarát po pravici, aby ste nemohli oportunistický vyberať podľa ich vplyvu) alebo sa pustiť do súboja.

Fallout: Dosková hra; screenshot: nuka

Fallout: Dosková hra (Stolová hra)

Konečne si vyskúšate viečka od Nuka Coly vo svojich pazúroch, aj keď len v papierovej podobe.

Z počiatku sa môže každý scenár Falloutu: Doskovej hry zdať mierne rozvlečený, ale relatívne ľahký postup pri vyhodnocovaní súbojov a stretnutí vás veľmi rýchlo strhne a budete chcieť postupovať stále vpred a plniť jednu úlohu za druhou. Či sa pri tom rozhodnete spolupracovať so svojimi priateľmi, stanete sa solitérom alebo dokonca začnete ostatným hádzať polená pod nohy, záleží len na vás. Komunikácia pri stole je však jedným za základných prvkov každej partie a dodáva výletom do rádioaktívnej krajiny špecifický nádych. V prípade niektorých úloh ste donútení postupovať spoločne, aj keď sa vám to napríklad práve vôbec nepáči, ale o to viac priestoru sa ponúka pri potenciálnej zrade ostatných, pretože vyhrať môže len jeden – ten, ktorý ako prvý získa najviac bodov popularity.

Všetko, čo vám Fallout: Dosková hra ponúka, máte možnosť preštudovať pokojne hneď v manuáli, v ktorom môžete oceniť kvalitnú českú lokalizáciu z produkcie českého distribútora ADC Blackfire, ktorá sa samozrejme premietla aj do jednotlivých komponentov samotnej hry. Mimo českého jazyka na kartách sa môžete tešiť na typickú falloutovskú retrografiku 60. rokov, v ktorej si berie ústrednú úlohu Vault Boy v rôznorodých komických variáciách. Za mňa sa Fallout: Stolná hra radí medzi vydarené atmosférické RPG, ktoré poteší fanúšikov predlohy aj nadšencov stolných hier. Nevýhody prináša len intenzívne hranie, pri ktorom sa scenáre a karty stretnutí začnú okukávať, čo by však mohlo riešiť nedávno vydané rozšírenie, o ktorom sa dočítate na ďalších riadkoch.

Fallout: Dosková hra; screenshot: retrografika

Fallout: Dosková hra (Stolová hra)

Atmosféra Falloutu na vás dýchne prevažne vďaka zachovanej retrografike s usmievavým Vault Boyom.

Rozšírenie Nová Kalifornia pridáva ďalšie postavy a náboženských fanatikov

Ak vás zaujala základná verzia doskovky Fallout a už ste so svojimi pozostalými preskúmali každý kút Pustiny, bude pre vás rozšírenie Nová Kalifornia požehnaním. V krabici nájdete dve nové dobrodružstvá, ktoré vás zatiahnu do sporu medzi Bratstvom ocele a fanatickými príslušníkmi sekty Jednota, alebo do prieskumu Novej Kalifornie, kde nebudete bojovať sami za seba, ale za celú skupinu. Práve poupravené pravidlá z druhého dobrodružstva, v ktorom sa správate ako skupina a mnohokrát získavate spoločné skúsenosti za splnené úlohy, patria k najväčším prínosom tohto rozšírenia. Vedľa singleplayeru zo základnej verzie sa nám tak dostáva do rúk kooperačný režim (škoda, že poupravené scenáre z pôvodnej hry tiež neponúkli možnosť spolupráce).

Fallout: Dosková hra; screenshot: Nová Kalifornia

Fallout: Dosková hra (Stolová hra)

Obsah škatule rozšírenia Nová Kalifornia poteší predovšetkým fanúšikov pôvodnej hry, pretože okrem pätice nových hrdinov sa rozšíri príbehová základňa vďaka kartám stretnutiu a novým scenárom.

Mimo nových príbehov sa pripravte na dvanásť mapových dielov (takže bude potrebný väčší stôl), päť nových postáv (obchodník s dvojhlavou kravou, osamelá pištoľníčka, robotický pán Šikula, RNK Ranger a dezertér Enklávy) so siedmimi novými perkami, niekoľko nových nepriateľov, 66 kariet stretnutia, 32 kariet úloh a cez päťdesiat nových predmetov. Rozšírenie Nová Kalifornia tak poteší predovšetkým vlastníkov základnej verzia, ale ak vás nebavil pôvodný Fallout: Dosková hra, potom vás aktuálny prídavok ku kúpe asi nepresvedčí. Celkovo totiž ide o klasickú nálož toho istého, aby sa predĺžila životnosť príbehovej hry. Ak si ju budete starostlivo dávkovať, môže zabaviť na dosť dlho. Nové mapové diely a karty vám tiež dajú dôvod preskúmať už pokorené scenáre pôvodnej hry.

Nič sa nezmenilo na kvalite grafického spracovania ani na českej lokalizácii, oboje znesie prísne kritériá. Dokonca by som povedal, že figúrky nových postáv sú ešte o chĺpok krajšie, predovšetkým pán Šikula je so svojimi multifunkčnými chápadlami naozaj káder, čo môžete sami posúdiť z priložených fotografií. Ak ste teda zlomili palicu nad Fallout 76 a The Outer Worlds už máte dvakrát pokorený so všetkým, mohla by vás doskovka Fallout aj so svojím rozšírením Nová Kalifornia zaujať, alebo by sa mohla stať vhodným vianočným darčekom pre fanúšikov Vault Boya.

Recenzia Fallout: Dosková hra: záverečné hodnotenie

Fallout: Dosková hra; recenzia

Fallout: Dosková hra

Fallout: Dosková hra cieli na fanúšikov počítačovej predlohy, ale aj tradiční hráči stolných hier v nej môžu nájsť zaľúbenie. Doskovka sa zameriava na vytváranie atmosféry v post-nukleárnom svete, kde vedľa prežívania dostane priestor aj absurdný humor. Signifikantným prvkom je zaradenie reálií z fallout sveta ako systém S.P.E.C.I.A.L. a V.A.T.S. spoločne s ľúbivou retrografikou, ktorej dominuje Vault Boy. Pri intenzívnom hraní sa však môže doskový Fallout začať opakovať, takže fanúšikovia určite ocenia rozšírenie Nová Kalifornia obsahujúce tiež kooperačný scenár.

• Pevné spätosti s univerzom Fallout
  • Atmosférické texty na kartách
  • Jednoduchá symbolika
  • Mechanizmy ľahko prechádzajúce do krvi
  • Režim pre jedného hráča
  • Kooperačný scenár v rozšírení Nová Kalifornia
  • S rozšírením viac kariet stretnutia a nové postavy
  • Grafická stránka

• Niekedy sa môže dosť predĺžiť herná doba
  • Dlhšia príprava doskovky
  • Princíp náhody pri hode kockami (ktorý možno mierniť schopnosťami)
  • Opakované hranie uberá na atmosfére scenárov
  • Mapové dieliky sa často rozbiehajú, hlavne pri otáčaní lokácií

Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.