World of Warcraft: Wrath of the Lich King (dosková hra) (RECENZIA) – Výprava na sever Azerothu

World of Warcraft patrí k značkám, ktoré priťahujú hráčov samy o sebe vďaka lákavému svetu Azeroth, silnému príbehovému zázemiu a ešte hlbšej histórii, ktorú (nielen) herní vývojári neváhajú stále rozširovať. Toto pútavé univerzum začali využívať aj tvorcovia doskových hier, na ktoré vrúbľujú populárne mechaniky slávnych titulov. Po Small World of Warcraft tak prichádza titul World of Warcraft: Wrath of the Lich King založený na obľúbenom systéme Pandemic. Viac v našej recenzii.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King; foto: obal

• Žáner: Kooperatívna stratégia • Počet hráčov: 1 – 5 • Autori: Justin Kemppainen, Alexandar Ortloff, Michael Sanfilippo • Vydavateľ: Z-Man Games • Distribútor v SR: ADC Blackfire • Herný čas: 45 – 60 minút • Odporúčaný vek: od 14 rokov oficiálne (pokojne aj od 10 rokov)

Obsah recenzie World of Warcraft: Wrath of the Lich King

1. Chladivá kapitola z dejín Azerothu
  2. Zastavte choroby, teda ehm nemŕtvych
  3. World of Warcraft: Wrath of the Lich King – Pravidlá
  4. Návrat do Azerothu sa podaril
  5. Recenzia World of Warcraft: Wrath of the Lich King: záverečné hodnotenie

Chladivá kapitola z dejín Azerothu

História si vyberá spletité uličky, ktorými sa uberá, čo neplatí iba pre dejiny ľudského pokolenia, ale aj pre vymyslené svety. Svoje by o tom mohli rozprávať fanúšikovia sveta World of Warcraft, pretože ich obľúbené univerzum sa neustále vyvíja. Aktuálne sa o príbehové pozadie starajú autori románov, amatérski spisovatelia fan-fiction a samozrejme aj vývojári priamo z domáceho štúdia Blizzard, ktorí sa starajú o nové zážitky v stále populárnom MMORPG World of Warcraft. V dnes recenzovanej doskovej hre s podnázvom Wrath of the Lich King sa však nebudeme zaoberať najnovšími udalosťami (ako napr. z expanzie Shadowlands), ale zabrúzdame späť do histórie.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King; foto: komponenty

World of Warcraft: Wrath of the Lich King (Stolová hra)

Medzi komponentmi World of Warcraft: Wrath of the Lich King dominujú karty, ale fanúšikovia počítačovej predlohy ocenia aj figúrky Arthasa a hrdinov.

Stretneme totiž Arthasa Menethila, expaladina Striebornej ruky, ktorý sa nechal zviesť na scestie, aby sa ako Lich King postavil do čela armády Zhuby. Práve z neho sa stane hlavný antagonista šíriaci po severných krajinách Northrendu strach a smrť, čomu musíte so svojou družinou najväčších hrdinov Azerothu zamedziť. Ich spolupráca je nevyhnutná, takže aj napriek občasnému rozporu musia spojiť svoje sily, aby inváziu ghúlov a ďalších hrozieb zastavili. To je v kocke základná zápletka kooperačnej doskovej hry World of Warcraft: Wrath of the Lich King využívajúca základné mechaniky stolnej hry Pandemic tak, aby sedela azerothským reáliám.

Zastavte choroby, teda ehm nemŕtvych

Hneď zo začiatku musím uznať, že aj keď sú niektoré princípy z Pandemicu veľmi zjednodušené či pozmenené, vo Wrath of the Lich King fungujú veľmi slušne. Navyše, sú ústretové k novým hráčom a ich transformácia umožní lepší zážitok pre fanúšikov sveta World of Warcraft. Základom partie je naďalej otáčanie kariet Zhuby určujúce objavovanie ghúlov po mape Northrendu, čo je ekvivalent šírenia chorôb po mape sveta z titulu Pandemic (napokon, na tento systém sú jeho tvorcovia zo Z-Man Games právom hrdí). Neustále sa vracajúce karty na hornú časť balíčka tak zvyšujú nátlak v daných lokalitách, a tak musia hráči nebezpečenstvo vymiesť, než im prerastie cez hlavu.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King; foto: Icecrown citadel World of Warcraft: Wrath of the Lich King; foto: karty

Komponenty titulu World of Warcraft: Wrath of the Lich King obohatila oficiálna blizzardia licencia.

Popri potláčaní nekromantskej invázie hrdinovia plnia hlavné úlohy, aby sa mohli postaviť čelom samotnému Lich Kingovi v jeho pevnosti Icecrown Citadel. Tu sa princíp líši od základného Pandemicu, pretože riešenie questov (pôvodne vyvíjanie lieku) síce stále záleží na kartách v ruke, ale zároveň sa využívajú kocky a vlastnosti hrdinov. Sedmička slávnych postáv Azerothu (Tirion Fordring, Lady Liadrin, Muradin Bronzebeard, Varian Wrynn, Thrall, Sylvanas Windrunner a Jaina Proudmoore) totiž vládne mocným silám, bez vhodnej aplikácie sa nezaobídete ani na najnižších úrovniach obťažnosti. Samotný koncept je v podstate geniálne jednoduchý, ale dokáže vás prikovať svojou tiesnivo napínavou atmosférou.

Systém Pandemicu je totiž založený na premyslenej spolupráci (ktorú môžu spoľahlivo rozsekať alfa hráči nútiaci ostatným iba svoje myšlienky), prekonávaní prekážok, krízovom manažmente a bezpochyby aj troške šťastia. Samotné úlohy (tri na každý región) a hrdinu pretočíte veľmi rýchlo, takže by sa mohlo zdať, že obsah krabice nevydrží doskofilom na veľmi dlho. Lenže o opätovnú hrateľnosť sa stará systém zvyšovania obťažnosti, ktorý kladie čím ďalej ťažšie prekážky, takže vás pri vhodnom dávkovaní zabaví World of Warcraft: Wrath of the Lich King na slušnú dobu. Na každodenné hranie však tento titul veľmi vhodný nie je, pretože by sa vám celkom rýchlo opozeral.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King; foto: herná plocha

Hráčsky priestor nezaberie v doskovej hre World of Warcraft: Wrath of the Lich King veľa miesta, väčšina akcií sa odohráva priamo na pláne.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King – Pravidlá

Pokiaľ ste sa už niekedy zúčastnili ťaženia proti zákerným chorobám v titule Pandemic, stane sa študovanie pravidiel doskovej hry World of Warcraft: Wrath of the Lich King otázkou niekoľkých minút. Rozdiely veľmi rýchlo vstrebáte a môžete sa pustiť do hrania proti Arthasovi. Ani pandemickí novici sa však nemusia obávať siahodlhého študovania manuálu. Do pol hodiny máte jasnú predstavu, ako mechaniky fungujú a po prvej partii môžete česky písanú príručku pokojne odložiť (o kompletnú textovú lokalizáciu sa postaral distribútor ADC Blackfire, ale kvôli licencii zostali v angličtine názvy lokácií, postáv a ďalších reálií).

Pre nováčikov bude zrejme najzložitejšia príprava balíčka hrdinských kariet a rozmiestnenie ghúlov po mape. Predtým však rozložíte plán, umiestnite na svoje miesto maketu Icecrown Citadel s jej kartou záverečnej úlohy (tá je stále rovnaká) a náhodne si vyberiete questy s kartami odmien. Potom príde prvý kľúčový moment – rozmiestnenie nemŕtvych príšer po pláne na základe postupne odhaľovaných kariet záhuby. Potom sa pripraví balíček hrdinských kariet, do ktorých sa na základe zvolenej obťažnosti primiešajú nepriateľské karty Príval nemŕtvych a pomocné karty Pevností. Nakoniec si každý vyberie svoju postavu, vezme si jej dosku a umiestni figúrku na plán.

V priebehu partie sa jednotliví hráči striedajú vo svojich ťahoch, v rámci ktorých môžu zahrať štyri akcie (pohyb, boj pomocou kociek, plnenie úlohy, odpočinok na doplnenie životov a letecká preprava do pevnosti) a rad voľných akcií podľa vlastností hrdinu a jeho hrdinských kariet (ich odhadzovanie však komplikuje rýchlejšie plnenie questov, takže je potrebné používanie kariet dobre premyslieť). Po odohraní všetkých akcií jednej postavy nasleduje pribranie dvoch hrdinských kariet (do maximálneho počtu siedmich), vyvolanie ghúlov podľa kariet zhuby a vyvolanie Hrozby, čo znamená posun príslušnej figúrky k najbližšiemu hrdinovi.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King; foto: plán World of Warcraft: Wrath of the Lich King; foto: úlohy

Plnenie úloh v titule World of Warcraft: Wrath of the Lich King vám budú sťažovať neustále prívaly nemŕtvych.

Veteráni Pandemicu zaznamenajú niekoľko výrazných zmien vedúcich k zjednodušeniu niektorých pravidiel a k akčnejšiemu poňatiu (kockové súboje), ale principiálne budú ako doma. Po splnení hlavných questov vyzvú na záverečný súboj samotného Arthasa v jeho pevnosti. To je jediný spôsob, ako partiu víťazne zdolať. Naopak, všetci kolektívne prehrávajú, keď sa žetón zúfalstva dostane na svoje posledné pole. O vašom výsledku sa rozhodne približne do hodiny herného času (pokiaľ neprehráte skôr), takže môžete svoje šťastie proti Lich Kingovi vyskúšať aj niekoľkokrát za popoludnie.

Návrat do Azerothu sa podaril

Podobne, ako som chválil prácu s licenciou v prípade Marvel Splendor, budem pozitívne hodnotiť aj World of Warcraft: Wrath of the Lich King. Autorom Alexandarovi Ortloffovi, Justinovi Kemppainenovi a Michaelovi Sanfilippovi sa podarilo navrúbľovať populárne univerzum na princípy obľúbenej doskovej hry Pandemic, ale zároveň zachovali akčný ráz tohto sveta. Vďaka tomu môže ponúknuť trochu inú výzvu fanúšikom pôvodnej stolovej hry, ale tiež prilákať aj nových hráčov z radov milovníkov digitálneho Azerothu, predovšetkým vďaka licencovanej grafike a figúrkam (hlavne hrdinov a Arthasa, pretože ghúlovia sú naozaj maličkí).

World of Warcraft: Wrath of the Lich King; foto: figúrky

Medzi hrdinami World of Warcraft: Wrath of the Lich King sa objavujú najslávnejšie postavy Azerothu.

Celkové hodnotenie hrateľnosti sa musí blížiť samotnému Pandemicu, takže ho ocenia predovšetkým priaznivci kooperačného hrania, ktorí medzi sebou nemajú zarytého „diktátora“. Wrath of the Lich King funguje v akomkoľvek počte hráčov, len pri väčšom počte je nutné počítať s prestojmi medzi ťahmi. Rovnako, ako predlohu, si užijú pandemické WoWko hlavne začínajúci a občasní hráči, pre skúsených harcovníkov však môže ísť o príjemný a oddychový titul, pri ktorom zapoja svoje taktické myslenie, hlavne na vyššej obťažnosti.

Za poskytnutie kópie na recenziu doskovej hry World of Warcraft: Wrath of the Lich King ďakujeme českému distribútorovi hry spoločnosti ADC Blackfire.

Recenzia World of Warcraft: Wrath of the Lich King: záverečné hodnotenie

World of Warcraft: Wrath of the Lich King; recenzia

World of Warcraft: Wrath of the Lich King

World of Warcraft: Wrath of the Lich King patrí medzi prístupné doskové hry, ktoré spájajú princípy iného úspešného titulu (Pandemic) a obľúbeného univerza (World of Warcraft). Vykonané zmeny oslovia fanúšikov oboch strán a ponúknu im prístupný, svižný a napínavý kooperatívny zážitok.

• Jednoducho pochopiteľné pravidlá
  • Fungujúce princípy Pandemicu
  • Možnosť výberu obťažnosti
  • Vydarený kooperatívny zážitok
  • Akčnejšie poňatie hrdinov
  • Dober uchopená licencia

• Nebezpečenstvo alfa hráča
  • Pri častom hraní zovšednie

Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.