Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Motorola

Ako vybrať pokladňu pre eKasa

Zobraziť katalóg

Na Slovensku majú podnikatelia evidujúci tržby prostredníctvom pokladnice od 1. júla 2019 povinnosť používať buď online registračnú pokladnicu (ORP) alebo virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP). Do 31. decembra 2019 sa pokuta za nepoužívanie online registračnej pokladnice neuloží podnikateľovi, ktorý používa „starú“ elektronickú registračnú pokladnicu, ak požiadal o pridelenie kódu pokladnice eKasa  (elektronická evidencia tržieb) klient najneskôr do 30. júna 2019. Pre systém eKasa je dostupný celý rad riešení ako v mobilnej, tak aj statickej forme. Pracujú s rôznymi programami, ktoré sa uhrádzajú jednorazovým poplatkom, na mesačnej báze, alebo sú zdarma do určitého počtu položiek. V nasledujúcom texte sa vám pokúsime priblížiť, aké riešenie by mohlo vyhovovať práve vám.

reznik u pokladny

Čo zohľadniť pri výbere pokladne pre eKasa?

 

Aký veľký je váš biznis?

  • Drobným podnikateľom postačí mobil alebo tablet + prenosná tlačiareň
  • Malé a stredné firmy využijú počítačové pokladne s dotykovým displejom a príslušenstvom
  • Veľké firmy budú pravdepodobne evidenciu riešiť komplexným informačným systémom

Chcete platiť mesačný paušál alebo túžite po trvalej licencii?

  • Bezplatná verzia – väčšinou obmedzená na určité množstvo položiek (možnosť upgradu na plnú verziu)
  • Trvalá verzia – plná verzia softvéru za jednorazovú úhradu (bez mesačných poplatkov)
  • Predplatné – plná verzia softvéru s mesačným paušálom, ktorá zahŕňa podporu, aktualizácie a služby (napr. zálohovanie v cloude)

Často kladené otázky o eKase

Aký je rozdiel medzi online registračnou pokladnicou (ORP) a virtuálnou registračnou pokladnicou (VRP)?

Online registračná pokladnica (ORP) je nový typ pokladnice, ktorý od 1. júla 2019 nahrádza klasickú elektronickú registračnú pokladnicu (ERP). Navonok vyzerá rovnako ako ERP. Online registračná pokladnica obsahuje softvér a hardvér, ktorý jej umožňuje prostredníctvom internetu v reálnom čase komunikovať so systémom finančnej správy eKasa. Virtuálna registračná pokladnica (VRP) pozostáva len z bezplatného programu dodávaného priamo od finančnej správy a z akejkoľvek tlačiarne. Virtuálnu registračnú pokladnicu môžete používať na počítači, mobile alebo tablete. Funguje tak, že sa s príslušným zariadením prihlásite do aplikácie a následne pridávate do pokladničného dokladu jednotlivé tovary alebo služby zakúpené zákazníkom. Následne potvrdíte vytlačenie dokladu a vytlačíte na tlačiarni spojenej so zariadením cez kábel, bluetooth alebo WiFi a je odovzdaný zákazníkovi.


Aké sú výhody online registračnej pokladnice (ORP)?

Hlavnou výhodou ORP je to, že všetok softvér aj hardvér, ktorý potrebujete na jej používanie, sa nachádza v jednom zariadení.

Ďalšou výhodou je aj to, že k online registračnej pokladnici môžete ľahko pripojiť rôzne externé zariadenia (platobné terminálny, skenery čiarových kódov, POS systémy, digitálne váhy apod). Výrobcovia ORP na tieto periférne zariadenia myslia a ponúkajú ich ako kompatibilné doplnky ku svojim pokladniciam.

Medzi ďalšiu, nemenej dôležitú výhodu niektorých ORP, môže byť aj softvér, vďaka ktorému si môžete jednoducho programovať položky vami predávaných tovarov a služieb priamo vo vašom počítači alebo si vytvárať rôzne reporty predaja. Napríklad môžete ľahko zistiť, ktorý tovar sa lepšie predáva a jednoduchšie analyzovať preferencie zákazníkov a prispôsobiť im vašu ponuku.


Aké sú nevýhody online registračnej pokladnice (ORP)?

V porovnaní s virtuálnou registračnou pokladnicou (VRP) je jej zaobstaranie finančne náročnejšie. Kúpa môže vyjsť na niekoľko stoviek eur a ak sa rozhodnete zakúpiť ORP formou služby, tak zaplatíte niekoľko desiatok eur mesačne. Nie každá online registračná pokladnica je prenosná a umožňuje napájanie aj na batérie, takže ak by ste sa rozhodli predávať aj na trhových miestach, možno by ste si museli kúpiť novú prenosnú kasu.

V prípade, že používate len jednu online registračnú pokladnicu a pokazí sa vám, môžete mať problém s evidenciou tržieb.


Aké sú výhody virtuálnej registračnej pokladnice (VRP)?

Výhodou virtuálnej registračnej pokladnice sú nízke náklady na jej zaobstaranie, pretože jej softvér od finančnej správy je bezplatný. Musíte si iba zakúpiť tlačiareň (môžete však používať aj svoju klasickú kancelársku tlačiareň) a zároveň potrebujete zariadenie, na ktorom bude virtuálnu registračnú pokladnicu používať (mobil, tablet, PC). Veľkou výhodou je prenosnosť.

Výhodou virtuálnej registračnej pokladnice je tiež to, že môžete použiť akékoľvek zariadenie na jej spustenie. Môže to byť mobil, tablet alebo počítač. Ak sa jedno zariadenie pokazí, ľahko si zaobstaráte druhé. Softvérové prostredie virtuálnej registračnej pokladnice je pomerne prehľadné a ľahko ovládateľné.


Aké sú nevýhody virtuálnej registračnej pokladnice (VRP)?

Medzi nevýhody virtuálnej registračnej pokladnice je to, že kompatibilita s rôznymi periférnymi zariadeniami, ako sú napríklad platobné terminálny, POS systémy a skenery čiarových kódov, môže byť značne obmedzená. V prípade, že chcete používať virtuálnu registračnú pokladnicu, musíte počítať s tým, že musíte kúpiť nielen tlačiareň, ale aj zariadenie, na ktorom budú softvér používať – napríklad tablet.

Podstatnou nevýhodou virtuálnej registračnej pokladnice je to, že ste úplne závislý od internetového pripojenia a ak ho práve nemáte, tak sa do aplikácie ani neviete prihlásiť. Problém môže nastať aj vtedy, keď zabudnete prihlasovacie údaje do virtuálnej registračnej pokladnice alebo si prístup dokonca zablokujete.


Aký je postup na uvedenie online registračnej pokladnice (ORP) do prevádzky?

• Najprv si musíte zaobstarať online registračnú pokladnicu.
• Elektronicky vyplníte žiadosť o pridelenie kódu pokladnice eKasa klient na portáli finančnej správy.
• Po podaní žiadosti bude podnikateľovi v eKasa internetovej zóne sprístupnený kód pokladnice eKasa klient, certifikáty online registračnej pokladnice a identifikačné údaje o podnikateľovi.
• Následne nahráte údaje do svojej online registračnej pokladnice a hneď ju môže začať používať. Nie je potrebná žiadna osobná návšteva daňového úradu s knihou elektronickej registračnej pokladnice a ani spustenie registračnej pokladnice servisnou organizáciou.


Viac informácií a FAQ nájdete na oficiálnom webe Finančnej správy www.financnasprava.sk.


Aký je postup na uvedenie virtuálnej registračnej pokladnice (VRP) do prevádzky?

• Na stránke finančnej správy alebo priamo v mobilnej aplikácii virtuálnej registračnej pokladnice vyplníte žiadosť o pridelenie kódu virtuálnej registračnej pokladnice.
• Pri vypĺňaní tohto formuláru okrem identifikačných údajov uvedťe aj PIN kód.
• Formulár žiadosti o pridelenie kódu virtuálnej registračnej pokladnice sa vám uloží do zariadenia (mobilu, tabletu alebo počítača) vo formáte PDF.
• Následne musíte tento formulár elektronicky odoslať finančnej správe.
• Po spracovaní žiadosti vám budú vygenerované prihlasovacie údaje do virtuálnej registračnej pokladnice.
• Pri prvom prihlásení ich zadáte do aplikácie virtuálnej registračnej pokladnice spolu s PIN kódom uvedeným v žiadosti.
• Následne budete vyzvaný na vytvorenie nového hesla, s ktorým sa budete neskôr do aplikácie pokladnice prihlasovať.


Viac informácií a FAQ nájdete na oficiálnom webe Finančnej správy www.financnasprava.sk.


Musím viesť evidenciu, keď mám stánok iba na farmárskych trhoch?

Pokiaľ ide o sústavné podnikanie, nie jednorazový predaj jabĺk z vlastnej záhradky, tak áno. Na tento účel sú určené prenosné systémy na báze tabletu/inteligentného telefónu, ktoré môžete zaobstarať vrátane tlačiarne dokladov.

Dôležité parametre a príslušenstvo

Typ pripojenia

Pri pripojení cez WiFi musíte mať nablízku bezdrôtový smerovač, či už svoj, alebo iného poskytovateľa. Ak ste často na cestách, zaistí vám pohodlnejšiu konektivitu mobilné pripojenie GSM cez SIM kartu operátora. Musíte si však aktivovať a platiť dátový program (v základe asi 2 € mesačne). Pre fixne umiestnené registračné pokladnice je najlepším variantom pripojenia k sieti pomocou konektora RJ-45 a bežného ethernetového kábla, ktoré zaistí spoľahlivé spojenie bez rizika výpadkov alebo rušenia.

Prenosnosť

Stacionárne riešenie sa hodí pre prevádzky, kde chcete mať pokladňu neustále na rovnakom mieste, typicky obchody, reštaurácie, hotely a časť služieb. Naopak, prenosné riešenia, využijú najmä remeselníci a stánkari. Je veľmi výhodné, ak takéto systémy umožňujú jednoduchú výmenu batérie, prípadne majú druhú priamo v balení.

Platba za softvér

Ak si zvolíte softvér s pravidelným mesačným alebo ročným paušálom, budete mať relatívne nízke obstarávacie náklady. Súčasne väčšinou podporu cloudových služieb, ktoré vám zaistia zálohovanie dát v prípade straty či poruchy zariadení a poskytnú sofistikované prehľady tržieb.

Jednorázovo zhotovené softvéry vyžadujú väčší prvotný výdavok a vlastnú správu dát. Výhodou tak môže byť nižšia celková cena pri dlhodobej prevádzke a možnosť väčšieho zabezpečenia dát. cloudové služby si môžete zaobstarať vo väčšine prípadov tiež, ale budete za ne musieť platiť samostatne paušál.

Tretím variantom sú voľne dostupné systémy, ktoré sú ale spravidla obmedzené na určitý počet položiek a hodia sa tak najmä pre drobných podnikateľov.

Tlačiareň

Systémy pre eKasa sa často dodávajú aj s drôtovou či bezdrôtovou tlačiarňou, eventuálne ju majú priamo integrovanú. Ak tlačiareň nie je súčasťou dodávky, stačí si zaobstarať taký model, ktorý bude spolupracovať s vaším softvérom a hardvérom. Systémy dokážu väčšinou pracovať s účtenkami šírky 58 a 80 mm.

Pokladne pre reštauračné a ubytovacie zariadenia

  • Stacionárne aj mobilné riešenia
  • Tlačiareň účteniek
  • Pripojenie cez WiFi alebo LAN
  • Rôzne varianty softvéru podľa veľkosti obratu a nárokov
  • Niektoré modely akceptujú platobné karty
  • Možnosť využitia vlastného úložiska aj cloudu
Pokladňa pre eKasa

Pokladne pre veľkoobchody a maloobchody

  • Najmä stacionárne riešenie
  • Vyššia investícia do softvéru
  • Pripojenie cez WiFi alebo LAN
  • Niektoré modely akceptujú platobné karty
  • Možnosť využitia vlastnej infraštruktúry aj cloudu
Stacionárna eKasa pokladňa

Pokladne pre stánkarov

  • Najmä prenosné riešenie na báze tabletu
  • Lepšie modely s náhradnou batériou a dokovacou stanicou
  • Bezdrôtová tlačiareň účtov (niekedy aj vstavaná pokladňa)
  • Pripojenie cez GSM, WiFi alebo LAN
  • Dostupné aj platené aplikácie s cloudovými službami
Mobilná a pevná pokladňa pre eKasa

Pokladne pre remeselníkov

  • Odložené na neurčito
  • Prenosné riešenie na báze tabletu
  • Pripojenie cez dátový program (GSM)
  • Tlač účteniek bezdrôtovou tlačiarňou
  • Nízka obstarávacia cena
  • Dostupné aj platené aplikácie s cloudovými službami
Mobilná pokladňa pre eKasa

Slovník pojmov – elektronická evidencia tržieb

Cloudové služby

Vaše dáta sú okrem pokladnice uložené aj na vzdialenom serveri, takže k nim máte pohodlný prístup odkiaľkoľvek. Navyše je zaistená ich záloha pre prípad poruchy a poskytované sú aj ďalšie služby na ľahké vyhodnocovanie tržieb atď.

Autentizácia

Registrácia k elektronickej evidencii tržieb, pri ktorej vám finančná správa pridelí prístupové údaje k serveru, kam budete posielať údaje o tržbách. O prístupové údaje musíte požiadať osobne alebo online na príslušnom finančnom úrade pred tým, než prijmete prvý evidovanú tržbu.

Fiškálny identifikačný kód (FIK)

Jedinečný kód účtenky, ktorý dostanete od finančnej správy, akonáhle zadáte tržbu do svojej pokladnice (do 2 sekúnd). V prípade výpadku spojenia tlačíte na účtenku miesto neho podpisový kód daňovníka (PKP).


Slovník pojmov
Vytlačiť
P-DC1-WEB19
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií