Aliens: Fireteam Elite (RECENZIA) – A zasa tí votrelci!

Je to neuveriteľné, ale votrelca, ikonické filmové monštrum, na obrazovkách našich herných zariadení príliš často nevídame, hoci k tomu tento uslintaný stroj na zabíjanie s kyselinou namiesto krvi nabáda. Americké štúdio Cold Iron však vo votrelcoch zrejme tiež vidí veľký potenciál a rozhodlo sa hráčom vo svojom najnovšom titule sprostredkovať výlet do vesmíru, kde ľudia rozhodne nie sú na vrchole potravinového reťazca. Ako sa podarila survival co-op strieľačka Aliens: Fireteam Elite?

Aliens: Fireteam Elite; wallpaper: cover

zdroj: Cold Iron Studios

Aliens: Fireteam Elite (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Aliens: Fireteam Elite – ďalšia misia koloniálnych mariňákov
  2. Votrelci, kam sa pozrieš
  3. Koľko povolaní máš, toľkokrát si mariňákom
  4. Ako to sekne votrelcom v Aliens: Fireteam Elite?
  5. Aliens: Fireteam Elite – boli mariňáci úspešní?
  6. Recenzia Aliens: Fireteam Elite: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Aliens: Fireteam Elite PC

Aliens: Fireteam Elite – ďalšia misia koloniálnych mariňákov

Misia koloniálnych mariňákov v Aliens: Fireteam Elite začína výsadkom trojčlennej vojenskej jednotky na orbitálnej rafinérii Katanga, odkiaľ je potrebné evakuovať vedcov neslávne preslávenej korporácie Weyland-Yutani. Základňa je ale samozrejme premorená votrelcami všetkého druhu a obyčajná záchranná úloha sa veľmi rýchlo premení na boj o holé prežitie. Z tohto bodu sa rozbieha kyselinou nasiaknutá akčná jazda, ktorá zaujímavým štýlom rozvíja mytológiu filmovej série Votrelec.

Príbehová kampaň obsahuje štyri kapitoly rozdelené do troch kratších misií (spolu teda dvanásť misií komplet) a odohráva sa po udalostiach pôvodnej votreleckej filmovej trilógie (Votrelec, Votrelci, Votrelec 3). V hre sa ale objavia aj motívy z novších kapitol série, najmä z filmov Prometheus a Votrelec: Covenant Ridleyho Scotta, a tiež pár prvkov z podarenej hry Alien: Isolation. Musím povedať, že sa tvorcovia adaptácie klasiky sci-fi žánru zhostili so cťou a podarilo sa im vytvoriť až prekvapivo konzistentný zážitok z votrelčieho univerza, ktorý čiastočne vypĺňa dejové medzery medzi jednotlivými dielmi a zároveň poskytuje dostatočný fan service v podobe ikonických lokácií, monštier, zbraní a techniky.

Aliens: Fireteam Elite; gameplay: Space dj

Ak vám tento objekt nie je nijako povedomý, nie ste pravým fanúšikom votrelcov.

Len škoda, že prezentácia príbehu je tu takmer nulová a absolútnu väčšinu informácií získavate prostredníctvom rádiového kontaktu s veliteľkou vašej jednotky, prípadne rozhovormi s ostatnými postavami na vašej materskej lodi UAS Endeavor. Na nejaké bombastické príbehové animácie môžete v Aliens: Fireteam Elite rovno zabudnúť, čo mi neprekážalo až do samotného záveru kampane, kde sa po výbornej misii a strhujúcom úniku pred votrelčou kráľovnou jednoducho objavíte späť na Endeavor a kvôli absencii akéhokoľvek záveru v podobe cut-scény, obrázka, alebo aspoň voiceoveru vlastne ani neviete, či je po všetkom, alebo vás čaká ešte nejaká skrytá misia (nápoveda: nečaká). Záver tak neprávom vyznieva dosť neuspokojivým dojmom, čo je paradoxné, pretože finálne tri misie patria k tomu najlepšiemu, čo hra ponúka.

Votrelci, kam sa pozrieš

Aliens: Fireteam Elite je vo svojej podstate survival co-op strieľačka pre troch hráčov, pokiaľ ale náhodou neoplývate ďalšími dvoma kamarátmi, hra vám do tímu automaticky nasadí dvoch vojakov androidov. Tí síce veľa IQ nepobrali, ale fungujú viac-menej samostatne a dokážu sa o seba postarať, takže im nemusíte neustále stáť za ich syntetickým zadkom.

Príbehovú kampaň na štandardnú obťažnosť preletíte za slabé štyri hodinky, pokiaľ ale siahnete po tých vyšších, naplno sa tu prejaví spomínaný survival aspekt hry. Lekárničiek a nábojov je zrazu podstatne menej, nepriatelia viac vydržia, ich útoky a kyselina vás viac zraňujú, oživiť padlých spoluhráčov možno len niekoľkokrát a navyše je tu aktívna friendly fire – od smrti vás teda často delí skutočne len jeden neopatrný krôčik do kaluže kyseliny alebo pred mušku vášho spoločníka. Jednotlivé misie si potom ešte nad rámec obťažnosti môžete sťažiť prostredníctvom výziev a modifikátorov (zasekávajúce sa zbrane, častejšie silnejší nepriatelia, vyššie poškodenie atď.), čím si môžete herný čas podstatne predĺžiť.

Aliens: Fireteam Elite Mise Dar Ohně: Průzkumník PS5 | Alza Magazin (Gameplay)

S kartami výziev zaobchádzajte opatrne, zasekávanie zbraní totiž z inak rutinnej misie môže urobiť hotové peklo na Zemi (teda, vo vesmíre).

Votrelci v Aliens: Fireteam Elite prichádzajú vo vysokých počtoch, pričom radi sa šplhajú po stenách, po stropoch a útočia zo zálohy, čas od času sa navyše blysnú silnejším modelom (sliedič, bojovník, drvič, pretorián atď.), ktorý vám dokáže poriadne znepríjemniť život a vašu jednotku pripraviť o cenné hitpointy. Rady nepriateľov ale okrem xenomorfov v priebehu hry rozšíria ešte androidi spoločnosti Weyland-Yutani a mutanti z rôznych dielov Votrelcovej filmovej série, čo vo výsledku hre dodáva slušnú porciu variability. Akčné pasáže s votrelcami sú ale jednoznačne najlepšou zložkou hry a tvárou v tvár ich presile často zažijete onen beznádejný pocit, ktorý tak dobre poznáme z filmovej predlohy.

Koľko povolaní máš, toľkokrát si mariňákom

V hre si môžete vybrať celkom z piatich hrateľných povolaní (strelec, ničiteľ, doktor, technik, prieskumník), pričom každé disponuje odlišnými schopnosťami, perkami a výbavou. Jednotlivé povolania si hraním prirodzene levelujete a môžete ich ďalej vylepšovať, či už pomocou nových zbraní alebo odomknutých perkov. Keďže sa nachádzame vo votrelčom univerze, v ponuke zbraní nemôže chýbať legendárna pulzná puška s digitálnym počítadlom nábojov, samozameriavacia smart gun alebo plameňomet a sú presne tak cool, ako si ich pamätáme z filmov.

Všetky úpravy svojej postavy či výbavy vykonávate na palube Endeavor, kde si môžete nakúpiť nové zbrane a ich príslušenstvo (mieridlá, hlavne, väčšie zásobníky...), vylepšiť vzhľad svojho mariňáka a výbavy, alebo si jednoducho len oddýchnuť od neustáleho boja o život s votrelcami. Celkovo vzaté možnosti customizácie v Aliens: Fireteam Elite vnímam ako podarené, nie je to síce tá najdetailnejšia tvorba postavy, čo som kedy vo videohrách videl, ale podľa môjho názoru majú hráči v Aliens: Fireteam Elite dosť príležitostí k sebarealizácii.

Osobne som najviac votrelcov popravil v úlohe bežného vojaka (strelca), ale aj taký ničiteľ so smart gunou alebo technik s automatickou bojovou vežou si dokázali nájsť miesto v mojom tvrdom mariňáckom srdiečku. Ak by ste si však chceli plne nalevelovať všetky hrateľné postavy a odomknúť všetky perky, museli by ste príbehovú kampaň prejsť hneď niekoľkokrát, na čo tvorcovia evidentne spoliehajú, nie som si však istý, či do svojho titulu nevkladajú až príliš veľkú dôveru.

Aliens: Fireteam Elite; gameplay: hnízdo

Aliens: Fireteam Elite alebo do votrelčieho hniezda a zasa naspäť.

Hrateľnosť je síce solídna a zábavná, inak je ale Aliens: Fireteam Elite výhradne lineárnou záležitosťou s iba dvanástimi misiami, ktoré zvolená obťažnosť alebo výzvy nijako zásadne nepremenia (čo sa obsahu týka), takže motivácia prechádzať stále rovnakú príbehovú kampaň stále dookola len kvôli levelovaniu ďalších postáv nie je príliš silná. Útechou niekomu môže byť režim Hordy, ktorý sa odomkne po zdarnom ukončení kampane a kde sa bránite stále silnejším vlnám nepriateľov, čo nie je zlá alternatíva, moju pozornosť ale tento mód príliš dlho neudržal.

Ako to pristane votrelcom v Aliens: Fireteam Elite?

Po grafickej stránke je Aliens: Fireteam Elite taký lepší štandard, modely postáv a samotných votrelcov sú spracované pekne, jednotlivé úrovne ale miestami pôsobia značne stroho a zaslúžili by si menšiu dávku detailov navyše. Dizajn levelov je navyše výrazne lineárny a okrem pár dodatočných audio záznamov tu nenájdete nič, kvôli čomu by ste mali potrebu svoje okolie preskúmavať a zísť z vyznačenej cesty. A vlastne to ani nie je možné.

Aliens: Fireteam Elite; gameplay: koridor

Aliens: Fireteam Elite je vo svojej podstate striktne lineárnou záležitosťou, čomu vo väčšine prípadov zodpovedá aj level dizajn.

Potešilo ma ale spracovanie audia, ktoré verne replikuje zvuky z filmov Votrelec, takže pulzná puška správne pulzuje, smart gun smartgunuje a detektor pohybu neústupčivým pípaním hlási blížiaceho sa votrelca. Dokonca aj v hudbe som cítil určitý odtlačok filmovej predlohy, v bojových situáciách navyše dramatické inštrumentálne melódie ešte šponujú už tak napätú atmosféru, čo rozhodne neuškodí. Hra mimochodom vyšla s českými titulkami, drsné táraniny mariňákov si tak môžete užiť bez ohľadu na to, aký cudzí jazyk ovládate.

Aliens: Fireteam Elite – boli mariňáci úspešní?

Aliens: Fireteam Elite je podarenou akčnou jednohubkou, ktorá vydarene zaobchádza s filmovou predlohou a úspešne poodhaľuje ďalšie stopy, ktoré votrelci vo vesmíre zanechali. Hra disponuje zábavnou hrateľnosťou, slušnou ponukou hrateľných povolaní a výbavy, príbehovú kampaň však presvištíte za pár hodín. A ak si vyložene nebudete chcieť nalevelovať ďalšie postavy, nebudete už mať veľa dôvodov sa k nej vracať.

Fanúšikom kooperatívnych survival hier alebo votrelcov všeobecne by som sa ale vzhľadom na krátky a intenzívny zážitok nebál Aliens: Fireteam Elite odporučiť, základná edícia hry sa totiž predáva za veľmi priaznivú cenu a navyše je opatrená českými titulkami. Ak teda máte po ruke párik nebojácnych koloniálnych mariňákov (tj. priateľov), pozdvihnite pulzné pušky a vyrazte do boja.

Aliens: Fireteam Elite (RECENZIA)

Akčná kooperatívna strieľačka Aliens: Fireteam Elite od štúdia Cold Iron vyšla 24. augusta 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S.

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytla agentúra Tara Bruno PR.

Hodnotenie7/10 DOBRÁ

Kooperatívna strieľačka Aliens: Fireteam Elite od štúdia Cold Iron ponúka krátku, ale intenzívnu výpravu do vesmíru premoreného krvilačnými xenomorfami. Solídna hrateľnosť, päť hrateľných tried a slušné možnosti customizácie vlastnej postavy potešia, len škoda, že príbehovú kampaň na štandardnú obťažnosť dokončíte za pár hodín. Hardcore fanúšikovia votrelca si k hodnoteniu môžu pripočítať kyselinou nasiaknutý bodík navyše.

Aliens: Fireteam Elite; recenzia

• Zábavná hrateľnosť
  • Slušná ponuka hrateľných povolaní