V minulej recenzii sme si otestovali grafickú kartu AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2 a dnes sa pozrieme na ďalšiu grafickú kartu, ktorú spoločnosť AMD tiež nedávno vydala. Jedná sa o grafickú kartu AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 v referenčnom vyhotovení, ktoré síce vďaka niektorým deaktivovaným blokom vnútri grafického čipu nemôže ponúknuť taký výkon ako „šesťdesiatštvorka“, aj tak by však mohla pre nejedného z vás ponúknuť zaujímavý výkon.
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8 GB je postavená na novom grafickom čipe Vega 10 spoločnosti AMD, ktorý však obsahuje niektoré deaktivované časti. Počet NCU (Next-generation Compute Units) bol znížený o 8, a tak tento grafický čip prišiel celkovo o 512 SP (Stream processors) a 32 TMU (Texture Mapping Units). Oproti Vega 64 tak grafický čip Vega 56 ponúka o 12,5 % nižší aritmetický a textúrovací výkon. Na tento grafický čip sú pomocou 2048-bit zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu HBM2 s kapacitou 8 GB. Svojím výkonom by grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8 GB mala spadať do segmentu vysokého výkonu (High-end), kde zaujme pozíciu niekde na nižších priečkach pomyselného výkonnostného rebríčka.
Turbo frekvencia grafického čipu je nastavená na 1 590 MHz a frekvencia grafických pamätí na 800 MHz, čo v prípade pamätí typu HBM2 predstavuje efektívnu frekvenciu 1 600 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda grafická karta na jadre pretaktovaná o 119 MHz. Frekvencia grafickej pamäte zostala na referenčných hodnotách.
Grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 disponuje, podobne ako Vega 64, dvojicou BIOSu, medzi ktorými sa dá prepínať pomocou prepínača BIOS switch, ktorý je umiestnený na chrbte grafickej karty. Druhý BIOS však opäť žiadne vyššie frekvencie grafickej karte neprináša, ale slúži iba ako BIOS záložný. V prípade výskytu nejakej chyby pri upgrade firmware je tak možné tento druhý BIOS využiť na jeho obnovenie.
Systém chladenia Radeonu RX Vega 56 je úplne rovnaký ako v prípade silnejšej verzie Vega 64. Grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8 GB meria na dĺžku 268 mm a na základnej doske vám zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará referenčný systém chladenia, ktorý je založený na technológii výparníkovej komory (Vapor Chamber), ktorá chladí grafický čip spoločne s grafickými pamäťami HBM2 (všetko na jednom interposeri). Cez túto komoru je tak hnaný chladiaci vzduch jedným 70 mm vysokootáčkovým radiálnym odstredivým ventilátorom smerom von z počítačovej skrine.
Pri nízkom vyťažení grafickej karty nie sú ventilátory chladiča zastavené, ale otáčajú sa rýchlosťou 550 ot/min. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Zdvojená napájacia 6 + 1 kaskáda grafickej karty AMD Radeon RX Vega 56 8 GB obsahuje celkom 12 + 1 modulov napäťových regulátorov (VRM), ktoré vyžadujú prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pinových konektorov. Je teda potrebné, aby aj váš zdroj disponoval dvomi voľnými 8-pinovými konektormi PCIE. Príkon grafickej karty bol oproti Vega 64 znížený o 85 W, teda na 210 W a na jej prevádzku je doporučený zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty AMD Radeon RX Vega 56 8 GB riešené pomocou jedného konektora HDMI 2.0 a troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port).
V dnešnej recenzii sme do testov pre porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty AMD Radeon RX Vega 56 8 GB zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (High-end):
AMD Radeon RX Vega 56 | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | Palit GTX 1080 GameRock PE |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX | AMD Radeon RX Vega 64 | Gainward GTX 1070 Phoenix GLH |
MSI GTX 1070 Aero ICX 8G OC < | ||
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock real Clock | Interface TDP |
AMD Radeon RX Vega 56 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 471 MHz 1 400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1 569 MHz 1 683 MHz 1 926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10512 | 1 747 MHz 1 886 MHz 1 990 MHz | PCIe 3.0 x16 200 W |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming X iCX | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 709 MHz 1 848 MHz 1 940 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 546 MHz 1 485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 671 MHz 1 873 MHz 1 988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok za sekundu. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (Frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je následne kalkulovaná práve rýchlosť snímkov.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zaznamenávané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore, a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou potom zase úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené v priložených snímkach. Na rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené v priložených snímkach. Na rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. Na rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa v strede démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené v priložených snímkach. Na rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan.“ S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie od spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom engine Glacier Engine vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v apríli 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 114 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené v priložených snímkach. Na rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Hitman |
Je to síce trochu prekvapivé, ale v hre Hitman získate vyššiu snímkovú frekvenciu pri nastavení vykresľovania na rozhrania DirectX 12 aj v prípade grafických kariet spoločnosti NVIDIA.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené v priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, v ktorej sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené v priložených snímkach. Na rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené v priložených snímkach. Na rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (Role-Playing Game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené v priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené v priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v prípade rozlíšenia 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA x4, na rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA x2 a pri rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty AMD Radeon RX Vega 56 8 GB máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako vlastne táto grafická karta obstála v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Pretože priamymi konkurentmi AMD Radeon RX Vega 56 sú grafické karty radu GeForce GTX 1070, opäť som do dnešných testov zaradil hneď dva kúsky týchto kariet. Kým MSI GTX 1070 AERO ITX predstavuje akýsi výkonnostný stred, grafická karta Gainward GTX 1070 Phoenix GLH zasa zastupuje tú úplne najvýkonnejšiu špičku medzi všetkými GeForce GTX 1070.
A ako si proti takejto konkurencii viedla nová grafická karta Radeon RX Vega 56? Musím povedať, že po výkonnostnej stránke veľmi dobre. Tie najurputnejšie súboje zvádzala s vysoko taktovanou Gainward GTX 1070 Phoenix GLH, ktoréj bola nakoniec viac ako rovnocenným súperom. Konzervatívnejšie taktovanú MSI GTX 1070 Aero za sebou nechala o viac ako 10 %. To všetko napriek nie príliš výkonnému referenčnému chladiču, ktorý tejto grafickej karte dovolil v testoch dosahovať frekvencie v priemere „len“ okolo 1 400 MHz. Som si celkom istý, že v prípade kvalitnejšieho chladenia, ktoré by umožnilo tiež vyššie frekvencie grafického čipu okolo 1 500 MHz, bude Radeon Vega 56 atakovať výkony svojho silnejšieho bračeka Radeon RX Vega 64 a samozrejme tiež GeForce GTX 1080.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
S prevádzkovými vlastnosťami grafickej karty AMD Radeon Vega 56 8 GB HBM2 je to už trochu zložitejšie. Podobne, ako v prípade AMD Radeon Vega 64, sa na horších prevádzkových vlastnostiach evidentne podpísal referenčný systém chladenia. Hoci je grafický čip Vega 56 oproti čipu Vega 64 oveľa úspornejší, na teplotách a hlučnosti sa to prejavilo len čiastočne. Otáčky odstredivého ventilátora sa držali okolo hranice 2 200 ot./min., a grafická karta tak generovala hluk okolo 44 dBA, čo rozhodne nie je málo. Teplota grafickej karty AMD Radeon Vega 56 sa držala na celkom solídnych 74 °C pri spotrebe nad 320 W, teda kdesi na úrovni spotreby konkurenčnej a výkonnejšej grafickej karty GeForce GTX 1080.
Po stránke výkonu je na tom grafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 naozaj dobre a jej súčasný výkon sa pohybuje niekde na úrovni tých naozaj najvýkonnejších edícií GeForce GTX 1070. Vzhľadom k zatiaľ zjavne nedoladeným ovládačom a s najväčšou pravdepodobnosťou tiež aj vypnutým funkciám (DSBR, Primitive shader, HBCC) sa dá pomerne úspešne predpokladať, že výkon tejto grafickej karty pôjde ešte časom hore. Najväčšou slabinou grafickej karty AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 je jej referenčné chladenie, ktoré jej neumožňuje využiť vyššie frekvencie a je tiež pomerne hlučné.
AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2
Grafické kartyGrafická karta AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 ponúka v súčasnosti výkon vyšší než konkurenčné GeForce GTX 1070, pri spotrebe na úrovni GeForce GTX 1080. Referenčný systém chladenia je pomerne hlučný a neumožňuje grafickej karte dosahovať príliš vysoké takty.
Klady
Zápory