S pomaly, ale iste blížiacou sa jeseňou tu máme trochu predčasne ďalší launch procesorov. Tentokrát sa na svoju konkurenciu vytiahla AMD v podobe mikroarchitektúry Zen5 a s ňou uviedla na trh nové Ryzeny 9000. V dnešnej recenzii sa tak pozrieme na Ryzen 5 9600X, ktorý postavíme proti už zabehnutému Intelu i5-14600K. Súčasne ho tiež porovnáme proti o generácii staršiemu Ryzenu 5 7600X. Čo myslíte, bude mať upgrade zmysel? Tak poďme na to.
i
AM5 až do roku 2027!
Ak premýšľate, ako dlho bude ešte AM5 platforma na žive, spoločnosť sa zaviazala k podpore nových CPU minimálne do roku 2027.
Parametre | Intel Core i5-14600K | AMD Ryzen 5 9600X |
---|---|---|
Počet jadier | 14 | 6 |
Počet vlákien | 20 | 12 |
Výrobný proces | Intel 7 | TSMC 4 nm FinFET |
Kapacita L3 Cache | 24 MB | 32 MB |
Kapacita L2 Cache | 20 MB | 6 MB |
Max. Turbo Boost frekvencia | 5.3 GHz | 5.4 GHz |
Podpora pre pretaktovanie | ✓ | ✓ |
Typ integrovanej GPU | Intel® UHD Graphics 770 | AMD Radeon™ Graphics |
Podpora RAM | Až 192 GB DDR4/DDR5 | Až 192 GB DDR4 |
TDP | 181 W | 65 W |
Cena | 359,90 € | 308,90 € |
AMD Ryzen 5 9600X je model s jedným CCD, ktoré obsahuje šesť jadier. Ide teda o šesťjadrový procesor s dvanástimi pracovnými vláknami. Jadrá procesora boostujú zo základného taktu 3,9 GHz až na 5,4 GHz.
Zen5 prináša oproti Zen4 zaujímavé novinky. Tie hlavné sľubujú dvojciferný nárast IPC (inštrukcie za cyklus) výkonu a hneď niekoľko zásadných vylepšení čo sa mikroarchitektúry samotnej týka. Výrobný proces jadier sa nám posunul z 5 nm na 4 nm, čo zaisťuje ešte lepšiu energetickú efektivitu oproti predchádzajúcej generácii.
Zen5 disponuje priemerným navýšením IPC výkonu naprieč rôznymi workloadmi oproti Zen4 o až 16 %. To nie je zlá hodnota, ale bude samozrejme záležať na tom, aký bude výkon v praxi. Ďalšie zásadné zmeny sa týkajú cache procesora. L1 je dvakrát rýchlejší ako v prípade Zen4 a priepustnosť medzi L1 a L2 je tiež vyššia. Po novom tiež každé jadro obsahuje šesť aritmetických jednotiek (Zen4 má štyri) s vylepšeným, unifikovaným schedulerom. V neposlednom rade prišlo aj na plnohodnotnú podporu AVX-512 inštrukcií. Tie vedel aj Zen4, ale reálne sa správali ako 2× AVX-256 inštrukcie.
So Zen5 sa samozrejme nestretneme len v Ryzenoch 9000, na ktoré sa pozrieme už o chvíľu, ale aj v nových AMD Ryzenoch 300 AI tretej generácie, teda mobilných čipoch nesúcich XDNA 2 NPU, ktoré v najvyššej konfigurácii budú disponovať výkonom až 50 TOPS v AI aplikáciách. Dôvodom je hlavne iniciatíva Microsoftu mať v mobilnom segmente Copilot+, kde sú min. požiadavky na výkon 40 TOPS. Zen5 tiež nájdeme v serverových čipoch AMD EPYC piatej generácie, ktoré ponúknu až 192 jadier.
Nový rad Ryzen 9000 procesorov založený na Zen5 mikroarchitektúre nám ponúkne hneď zo začiatku klasickú lineup štyroch procesorov. Šestnásťjadrový Ryzen 9 9950X, dvanásťjadrový Ryze 5 9600X, osemjadrový Ryzen 7 9700X a šesťjadrový Ryzen 5 9600X. Ani jeden z procesorov však nie je vybavený preslávene známou V-CACHE, tzv. X3D modely prídu na trh až neskôr, pravdepodobne po novom roku. To samo o sebe stavia nové procesory do komplikovanej pozície, a to najmä z pohľadu herného výkonu, na ktorý sa pozrieme v druhej časti dnešných testov.
AMD postavila dnes testovaný Ryzen 5 9600X hneď proti Intelu i5-14600K. Faktom ale je, že 14. generácia Intelov je tu s nami už takmer rok a novinka v podobe Intel Core Ultra 200 s mikroarchitektúrou Arrow Lake už klope na dvere. Porovnávanie procesorov v tomto čase je vždy dosť ošemetné, pretože ten výrobca, ktorý launchne skôr, je v značnej výhode aspoň do doby, kým launchne aj ten druhý.
Nová AGESA od verzie 1.2.0.0 umožňuje taktovanie DRAM až na 8000 MT/s. Zároveň taktiež umožňuje pretaktovanie za chodu z operačného systému bez nutnosti liezť do UEFI. Pre takto vysoké takty je potrebné použiť deličku UCLK: MCLK na 1 : 2. Odporúčané nastavenie teda zostáva na AUTO : 1 : 1 (FCLK : UCLK : MCLK), a sweetspot je teda 2000 : 3000 : 3000 – inými slovami, vystačíte si s lacným, 6000 MT/s DDR5 pamäťovým kitom.
Novinkou je tiež nová funkcia Curve Shaper, ktorá stavia na základoch zabehnutej Curve Optimizer, ktorú poznáme z Ryzenov 5000 a Ryzenov 7000, slúžiacej na zmenu krivky napätia a frekvencie. Curve Shaper vnáša do hry najnovšie aj nastavenie teploty, čím zaisťuje detailnejšie možnosti ladenia undervoltingu a ruka v ruke s tým vytlačením tej poslednej kvapky výkonu z procesora. Táto nová funkcia teda nenahrádza starú, ale predlžuje jej možnosti.
V tejto kapitole si zopakujeme v rýchlosti spôsoby, akými meriame, a prečo testovanie prebieha tak, ako prebieha.
i
Informácie k aktuálnosti výsledkov alebo čo sa väčšinou nedozviete
Pri príležitosti launchu Ryzenov 9000 sme tiež, ako už je naším zvykom, čerstvo premerali niektoré modely z radu Ryzen 7000 a 5000. V prípade konkurencie sme sa znova pozreli na aktuálny výkon Intelov 12. a 14. generácie.
V nasledujúcich testoch sa pozrieme na aplikačný výkon v renderingu, pri práci s videom, fotkami, pri kancelárskej práci, pri práci so súbormi, na webové testy a na výkon v tzv. LLaMách – ľudovo povedané v umelej inteligencii.
Pri testoch oboch procesorov, ktoré som testoval, bol použitý prémiový AiO chladič ASUS ROG RYUJI III 360 ARGB s teplovodivou pastou Noctua NT-H2. Pumpa chladiča bola nastavená na maximum a ventilátory na 1200 RPM.
Ryzeny s 3D-CACHE mali Curve Optimizer CCD0 nastavený na -25, CCD1 potom na -10. Pamäte boli nastavené na 6000 MT/s CL32-39-39-102. PBO na +150 s limitmi platformy na možnosti základnej dosky, ktorou bola ASUS ROG X670E CROSSHAIR.
Intely mali nastavené jadrá procesora podľa ich možnosti s ohľadom na efektivitu krivky napätia a frekvencie, pričom pri vyťažení dvoch jadier bola nastavená vyššia frekvencia ako pri vyťažení troch a viac. Podľa kusu procesora bol nastavený negatívny offset na -30mV až -50mV. Operačné pamäte pri 12. generácii boli nastavené na 6400 MT/s na CL32-39-39-102 a pri 14. generácii na 7200 MT/s na CL36-46-46-115.
Pre testovanie bol použitý posledný dostupný build Windows 11 23H2 so všetkými dostupnými aktualizáciami. VBS (Virtual Based Security) alebo funkcia Integrita Pamäte bola vypnutá, pretože znižuje zásadne herný výkon a overhead na strane operačného systému vo výkonnostných testoch nechceme.
Po novom meriame spotrebu hardvérovo, a to pomocou nástroja Benchlab. Takéto meranie síce berie do úvahy aj efektivitu napájacej kaskády procesora, ale keďže používame vždy hi-endové základné dosky, sú namerané hodnoty bližšie k realite než softvérové meranie, napr. cez HWiNFO64.
Výhodou takéhoto merania je, že meriame spotrebu priamo na 8-PINoch základnej dosky. Odchýlky od softvérového merania potom môžu byť v rozsahu 5 – 15 %. Reálne je tak spotreba procesora ešte väčšia, než ste mohli doteraz v našich recenziách vidieť.
Hneď na začiatok si dáme najnovšiu verziu Cinebenchu – 2024. Renderovací benchmark je pre procesory pekný zaberák a nie je vôbec jednoduché takto vyťažený procesor pri maximálnom výkone nielen zastabilizovať, ale aj ochladiť.
Cinebench 2024 |
Pri zapojení jedného pracovného vlákna sa pozeráme na 7 % rozdiel medzi novým Ryzenom 5 9600X a Intelom i5-14600K. Pri porovnaní so generáciou starším Ryzenom 5 7600X sa rozdiel navýšil na 13 %. Pri zapojení všetkých dostupných prostriedkov bol o 39 % rýchlejší Intel i5-14600K. Medzigeneračne si nový Ryzen oproti starému polepšil o 12 %.
Blender Benchmark 4.1 |
V Blender benchmarku potom opäť logicky, už vďaka počtu fyzických jadier a vlákien, nad novým Ryzenom 5 9600X vyhral Intel i5-14600K. V scéne Monster o 36 %, v Junkshop o 35 % a v Classroom o 27 %. Nový Ryzen bol potom oproti modelu z predchádzajúcej generácie v priemere rýchlejší o 16 %.
Webové testy sú jednou z najbežnejších úloh, ktoré svojmu PC zadávame. Tentokrát sme vymenili už dlho neaktualizovaný JetStream 2 za WebXPRT 4, ktorý: meria výkon v HTML5, JavaScripte a WebAssembly úlohách, ako je práca s fotografiami, triedenie fotiek pomocou AI, používanie burzovo finančných modelov, šifrovanie poznámok, scanovanie dokumentov, tvorby grafov a mnoho ďalšieho.
webXPRT 4 |
Vo webXPRT4 predviedli nové Ryzeny veľmi pekný výkon. Dnes testovaný Ryzen 5 9600X porazil Intel i5-14600K o slušných 20 %. Medzigeneračne si potom polepšil o 12 %.
Speedometer 3.0 |
V Speedometer 3 bol nový Ryzen 5 9600X oproti takmer dva roky starému Intelu i5-14600K o 6 % rýchlejší. Oproti svojmu predchodcovi potom zrýchlil o 13 %.
Práca so súbormi je, či chcete, alebo nie, ďalšou z najčastejších úloh, ktoré svojmu procesoru zadávate. Napríklad vždy, keď inštalujete nejaký softvér alebo hru, dochádza k dekompresii inštalačných súborov.
7zip – (de)komprimovanie súborov |
Pri kompresii súborov v 7zipe Intel i5-14600K utiekol novému Ryzenu 5 9600X o slušných 39 % a pri dekomprimácii o 30 %. V porovnaní nového so starým išlo o 7 % a 3 % rozdiel, teda nič závratné. 14 jadier vs. 6 je jednoducho poznať.
Nedávno sme pridali do testovacej metodiky Adobe Photoshop, Premiere Pro a DaVinci Resolve. Testujeme pomocou benchmarkovacej aplikácie PugetBench, ktorá je dielom špecialistov z USA, zameriavajúca sa primárne na výkonné workstationy. Testy Photoshopu, Premiere Pro a DaVinci Resolve sa po dlhých rokoch dostali z beta verzie. V blízkej budúcnosti by mali ešte pribudnúť Adobe After Effects a Lightroom.
Photoshop, Premiere Pro a DaVinci Resolve |
V Adobe Photoshope sa pozeráme na 15 % rozdiel v prospech nového Ryzenu 5 9600X a v Premiere PRO na remízu. V DaVinci Resolve zase získal 14 % náskok Intel i5-14600K. Medzigeneračný posun v rovnakom poradí testov bol 11 %, 5 % a opäť 5 %.
Ďalšími testami, ktoré sme po novom pridali, sú benchmarky MS Office pomocou aplikácie Procyon od UL. Preverujeme výkon vo Worde, Exceli a PowerPointe.
MS Office |
V testoch MS Office a konkrétne v MS Word podali Ryzen 5 9600X aj Intel i5-14600K rovnaký výkon. V Exceli bol o 4 % rýchlejší Intel. A vo finále, v PowerPointe bol o 3 % rýchlejší nový Ryzen. V porovnaní nového Ryzenu 5 so starým v rovnakom poradí išlo o 18 %, 11 % a 1 % rozdiely.
Ďalšou novinkou je testovanie veľkých jazykových modelov, tzv. LLMs, ktoré sa tešia čoraz väčšej obľube a využiteľnosti. Testujeme dve open-sourcové implementácie. Prvý je C++ port LLaMa modelu od Mety a tým druhým model od Mozilly.
LLaMa C++ |
V najnovšom modeli LLaMa 3 Instruct s 8B parametrami od Mety pomocou LLaMa C++ bol Intel i5-14600K rýchlejší o pekných 24 %. Medzigeneračne bez zmeny. Intel procesorom sa tu celkovo darí o poznanie lepšie, a o to budú viac zaujímavejšie rozdiely medzi najnovšími desktopovými Ryzenmi 9000, ktoré žiadne NPU jednotky nemajú, a nastupujúcimi Intel Arrow Lake procesormi, v ktorých návrhu sa na AI úlohy myslelo.
LLaMaFile |
V LLaMaFile od Mozzily, a konkrétne v modeli Mistral 7B Instruct, bol rýchlejší o 7 % Intel i5-14600K. V modeli TinyLLaMa Chat s 1.1B parametrami opäť zvíťazil Intel i5-14600K, a to dokonca s 26 % náskokom. A vo finále, v modeli WizardCoder Python s 34B parametrami potom opäť Intel porazil Ryzen 5 9600X o rovných 20 %. Porovnanie nového modelu s predchádzajúcim opäť bez zmeny.
K Handbraku sme navyše pridali testy enkódingu v AOM AV1, čo je popredný open-sourcový projekt pracujúci na prechode na kodek AV1, ktorý je násobne efektívnejší ako H.265, ako do objemu dát, tak aj do kvality obrazu. AV1 je budúcnosť, tak sa poďme pozrieť, ako sa procesorom v tejto aktivite darí.
Handbrake H.265 |
Pri enkódovaní videa z H.264 to H.265 bol Intel i5-14600K rýchlejší o 19 % ako nový Ryzen 5 9600X. Tu je ale nutné poznamenať, že iGPU Intelov 14. generácie ponúkajú QuickSync enkóder, ktorý podáva násobne vyšší výkon, avšak porovnávanie výkonu CPU jadier a iGPU by nebolo úplne fér. Medzigeneračne sa pozeráme na 15 % posun vo výkone.
Handbrake AV1 |
Prevod z H.264 do AV1 nie je stále ani pri Inteli ani pri AMD procesoroch žiadna sláva. Aj tak tu Intel i5-14600K podal v porovnaní s Ryzenom 5 9600X o 10 % vyšší výkon. Medzigeneračne sa ale pozeráme na solídnych 26 %, čo nie je vôbec zlé.
Správne testovanie procesorov v hrách je na prvý pohľad hračka, ale opak je pravdou. Už o chvíľu si povieme, ako meriame CPU a prečo meriame tak, ako meriame.
Pre úplnosť vysvetlím, ako vyberám testovacie scény náročné na procesor. Buď ide o zle optimalizované hry, ktoré sú tzv. zaboundované na jednom pracovnom vlákne a vyťažujú jedno jadro na 90 – 100 %, čo je prípad Starcraftu II. Aj ostatné hry ale spĺňajú požiadavky veľmi vysokého vyťaženia jedného vlákna 80 % a viac. Alebo ide o scény, kde pri rýchlom pohybe dochádza k streamovaniu textúr, čo má na starosti procesor. To je prípad Cyberpunku 2077 alebo Spider-Man Remastered.
Moderné testovanie kladie ale predovšetkým dôraz na RayTracing, pretože CPU musí pritiahnuť viacero objektov na scénu (draw calls) a zároveň má na starosti BVH (Bounding Volume Hierarchy) manažment. Všetky dnes testované hry s výnimkou Starfieldu a Starcrafu II sú RayTracingom vybavené, a ten je vždy nastavený na úplné maximum. Starfield je jednou z najnovších hier v testovacom portfóliu, ale čo je zaujímavejšie, aj bez RayTracingu dal testovaným procesorom zabrať zo všetkých hier najviac.
Herné testy sú merané pomocou nástroja CapFrameX, kde je každá testovacia scéna meraná 3× za sebou tak, aby bola zaistená konzistencia nameraných výsledkov nielen čo do priemerných FPS, ale aj čo do 0,1 %. Súčasne je logovaný rad senzorov, vďaka ktorým vieme, ako sa konkrétny procesor v dotyčnom teste správal, a môžeme teda zaznamenať aj prevádzkové vlastnosti, napr. spotrebu.
Ak vás viac zaujíma, ako testovať a merať výkon PC, nenechajte si ujsť náš detailný článok Test výkonu PC – Ako na to? (NÁVOD), kde vysvetľujeme celú problematiku dopodrobna vr. detailného návodu na meranie hier.
Starcraft II je opäť jedna z najhranejších RTS eSportoviek. Meraná je veľmi náročná custom scéna na najnižšie grafické rozlíšenie, ktorá predstavuje počiatok súboja 4v4. V prvých sekundách tu klesá FPS na veľmi nízke hodnoty a celá scéna má 20 sekúnd. Táto legendárna hra pochádza z dielne Blizzard Entertainment a je hojne hraná ako medzi občasnými hráčmi, tak medzi najtvrdšími profesionálmi.
Starcraft II |
V Starcrafte II podal nový Ryzen 5 9600X o 11 % vyšší výkon ako Intel i5-14600K. Krásny je však medzigeneračný posun vo výkone, ktorý robí 22 %.
World of Warcraft snáď ani nie je nutné predstavovať. Hoci ide o 20 rokov staré, stále aktívne MMORPG. Dragonflight je už 9. datadiskom v poradí a čo do technológií ide hra stále s dobou – je vybavená RayTracingom. Vývojárom aj vydavateľom hry je Blizzard Entertaiment. Meriame 20 dlhú scénu v oblasti The Waking Shores – Ruby Lifeshrine, ktorá je najnáročnejšia a dobre merateľná v otvorenom svete.
World of Warcraft: Dragonflight |
Intel i5-14600K bol v porovnaní s Ryzenom 5 9600X rýchlejší o 18 %. Medzigeneračný posun bol iba 9 %.
Tu musím uviesť menší disclaimer. Kvôli rýchloakcii AMD, ktorá znamenala stiahnutie všetkých už odoslaných procesorov som musel nové Ryzeny 9000 premerať už pod patchom 11.0, ktorý priniesol radu CPU optimalizácií. Podľa rýchleho zistenia sa ale žiadny posun vo výkone ako takom nekonal. Kleslo len, hoci nemá max. vyťaženie jedného vlákna a rovnako tak spotreba. Aj tak bude lepšie pri ďalšej príležitosti túto hru premerať.
Starfield bol dlho očakávanou novinkou sci-fi nadšencov, a hlavne tých, ktorí si chceli skrátiť dlhé čakanie na ostrú verziu Star Citizenu. Hra sa odohráva v roku 2330 kdesi mimo našej slnečnej sústavy. Hra beží na Creation Engine 2, pochádza z dielne Bethesda Game Studios a vydavateľom je Bethesda Softworks. Meriame 20 sekúnd dlhú scénu – priebeh osídlenou lokáciou menom Akila v Cheyenne System.
Starfield |
V Starfielde Intel i5-14600K utiekol novému Ryzenu 5 9600X o veľmi solídnych 32 %. V porovnaní nového Ryzenu so starým sa pozeráme iba na 4 %.
Cyberpunk 2077 je akčná RPG adventúra z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v otvorenom svete dystopickej metropoly Night City v Kalifornii, v ktorom musíte plniť svoje žoldnierske úlohy. Hra bola postavená na hernom engine RED Engine 4 vývojármi zo štúdia CD Project Red a vydaná v decembri 2020 spoločnosťou CD Project. Meriame rýchly prejazd na motocykli po dobu 20 sekúnd.
Cyberpunk 2077 |
V Cyberpunku 2077 bol opäť rýchlejší Intel i5-14600K, a to o 31 % nad AMD Ryzen 5 9600X. Medzigeneračne opäť bez posunu.
Hogwarts Legacy je akčná RPG odohrávajúca sa v neskorých rokoch 19. storočia, zhruba 100 rokov pred udalosťami odohrávajúcimi sa v knižnej sérii Harry Potter. Hra je z dielne vývojárskeho štúdia Avalanche Software, beží na Unreal Engine 4 a vydavateľom je Warner Bros. Games. Meriame 20-sekundovú, na procesor veľmi náročnú scénu v zimnom období v lokácii známej ako Hogsmeade.
Hogwarts Legacy |
V Hogwarts Legacy bol Intel i5-14600K rýchlejší o 10 % oproti novému Ryzenu 5 9600X. Medzigeneračne bol nový Ryzen 5 9600X rýchlejší o 8 % ako Ryzen 5 7600X.
Marvels Spider-Man Remastered je, ako názov napovedá, remaster pôvodnej hry s tonou RayTracingu. Hra beží na Insomniac Engine, developermi sú Insomniac Games a Nixxes Software a vydavateľom je Playstation PC. Meriame 20 sekúnd dlhú scénu v oblasti centra mesta.
Spider-Man: Remastered |
V zremasterovanom Spider-manovi bol opäť Intel i5-14600K rýchlejší, a to o 9 % ako nový Ryzen 5 9600X. Medzigeneračné porovnanie dopadlo so 7 % rozdielom.
A Plague Tale: Requiem je pokračovanie úspešnej adventúry odohrávajúcej sa v stredovekom južnom Francúzsku z čias čierneho moru. Hra je z dielne Asobo Studio, vydavateľom je Focus Entertainment a beží na in-house Zouna engine vývojárov. Meriame 20 sekúnd dlhú scénu odohrávajúcu sa v 10. akte Bloodlines pri príležitosti vidieckej oslavy.
A Plague Tale: Requiem |
Aj v A Plague Tale: Requiem podal Intel i5-14600K o 7 % lepší výkon ako AMD Ryzen 5 9600X. A ak by ste snáď uvažovali o upgrade svojho Ryzenu 5 7600X na novú generáciu, pomohli by ste si v tomto prípade o 14 %.
STAR WARS Jedi: Survivor asi nemá zmysel tematicky predstavovať. Ide o pokračovanie predchádzajúceho dielu Fallen Order. Hra beží na Unreal Engine 4, developerom je Respawn Entertainment a vydavateľom Electronic Arts. Meriame 20 sekúnd dlhú scénu v oblasti Koboh, Southern Reach.
STAR WARS Jedi: Survivor |
Intel i5-14600K bol v poslednom diele Star Wars s podtitulom Survior o 15 % rýchlejší ako nový Ryzen 5 9600X a medzigeneračne sa opäť takmer žiadny rozdiel vo výkone nekonal.
The Witcher 3: Wild Hunt je tretím pokračovaním hernej fantasy série založenej na knižnej predlohe Andrzeja Sapkowskiho. Vývojárom je herné štúdio CD Projekt Red, vydavateľom je CD Projekt a hra beží na Red Engine 3. Testujeme verziu 4 vydanú ako remaster v decembri 2022 a obohatenú o DLSS/FSR2, RayTracing a rad grafiku vylepšujúcich módov. Testovacia scéna je dlhá 40 sekúnd uprostred centra Novigradu.
Witcher 3: Wild Hunt |
A vo finále, v zremasterovanom Witcherovi 3 bol opäť Intel i5-14600KF rýchlejší, a to 16 %. Pri medzigeneračnom stretnutí sa tu aspoň rozdiel navýšil na 12 %. Tým máme 3D herné testy za sebou a zatiaľ treba povedať, že či už z pohľadu cenového, alebo medzigeneračného porovnania sa žiadny zázrak nestal.
Pri prevádzkových vlastnostiach dvoch rozdielnych architektúr má zmysel porovnávať predovšetkým spotrebu. Zmeral som teda priemernú spotrebu procesorov v najnáročnejšej testovacej scéne v Starfielde, v hre, ktorá vykazovala najvyššiu spotrebu procesora. V druhom teste potom nájdete namerané hodnoty spotreby pri renderingu v Cinebench 2024.
Prevádzkové vlastnosti – spotreba |
V najnáročnejšej hernej scéne na spotrebu si Ryzen 5 9600X vypýtal o 18 % menej energie, avšak za o 32 % menší výkon. Žiadny zásadný rozdiel v spotrebe sa nekonal ani v porovnaní nového Ryzenu s modelom z predchádzajúceho radu.
Hoci porovnávame podľa ceny, trochu nešťastné je to, že porovnávame procesor so 14 jadrami a 20 vláknami proti procesoru so 6 jadrami a 12 vláknami. Prevaha vo fyzických prostriedkoch robí svoje a len ťažko sa prebíja. Tak či tak sme sa žiadneho prevratného navýšenia vo výkone oproti predchádzajúcej generácii nedočkali, a to aj cez dve ALU jednotky a dvojnásobne rýchlejšie L1 cache navyše.
Medzigeneračný nárast bol v našom testovacom portfóliu aplikácií trochu nižší, než sľubovali oficiálne prezentácie, teda necelých 13 %. V hrách bol potom rozdiel ešte menší, okolo 8 %. To úprimne nie je žiadny zázrak, ale vzhľadom na to, že v LLaMách boli rozdiely nulové a v dvoch hrách rovnako tak, dúfam, že vyššie, alebo aspoň nejaké rozdiely prinesú nasledujúce optimalizácie AGESA, popr. samotných BIOSov základných dosiek.
Vzhľadom na obstarávaciu cenu nového Ryzenu 5 9600X zostáva ďaleko atraktívnejším starší Ryzen 5 7600X. Intel i5-14600K podal v hrách o 14 % lepší výkon, ale čo je podstatnejšie, tento model bude už o tri mesiace nahradený procesorom z radu Intel Arrow Lake, a až potom uvidíme porovnanie nového oproti novému.
Ak teda riešite upgrade, či kúpu, osobne by som určite počkal, ako dopadnú nové Intel Core Ultra 200, pretože procesory strednej triedy typu i5 nebývajú vôbec zlé. A ak čakať nemôžete alebo nechcete, radšej by som volil o generáciu starší, hoci o niečo drahší Ryzen 7 7800X3D.
AMD Ryzen 5 9600X
AMD Ryzen 5 9600XAMD Ryzen 5 9600X v niektorých hrách a aplikáciách ukázal slušný medzigeneračný nárast výkonu a v niektorých nie.
Klady
Zápory
AMD Ryzen 5 9600X ponúka slušný výkon, aj keď vo svetle svojej predchádzajúcej generácie a súčasnej konkurencie existujú aj lepšie voľby na výber procesora.
Michal Mikle
Som overclocker a nadšený Bitcoiner. Pri počítačovom hardvéri ma nevyužitý výkon nenecháva chladným a pre svoje záľuby hocikedy siahnem aj po tekutom dusíku či po iných extrémnych metódach chladenia. Založil som službu pre optimalizáciu Intel procesorov delid.cz, skladám PC na mieru a baví ma téma súkromia a bezpečnosti. Okrem digitálneho sveta sa zaujímam o permakultúru a ďalšie systémy nízkej časovej preferencie.