Vysoká spoľahlivosť a odolnosť voči dlhodobej záťaži. Presne tak sú koncipované grafické karty spoločnosti Asus, ktoré v jej ponuke nájdete pod označením Expedition. Okrem vysokej spoľahlivosti a odolnosti je však pre každého hráča počítačových hier dôležitý aj výkon. V dnešnej recenzii sa na výkon jednej takej grafickej karty z edície Expedition pozrieme, otestujeme si totiž Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G.
Karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je postavená na hernom grafickom čipe NVIDIA GP107 v plnej konfigurácii, na ktorý sú pomocou 128-bitovej zbernice pripojené moduly pamäte typu GDDR5 s kapacitou 4 GB. Svojím výkonom tak Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G spadá do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá stredné až nižšie poschodia pomyselného výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 291/1 392 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 1 752 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 7 008 MHz. V porovnaní s referenčnými hodnotami je teda karta na jadre pretaktovaná o 52 MHz v základe a o 63 MHz v Booste. Grafické pamäte sú potom taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti.
Grafická karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G meria na dĺžku 212 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará jednoduchý liaty hliníkový pasív, bez tepelných trubíc (Heatpipe). Moduly grafických pamätí ani napájacia kaskáda grafickej karty nijako špeciálne chladené nie sú a ich chladenie je tak zverené len ofukujúcemu vzduchu z ventilátorov, čo v prípade takto výkonnej a úspornej grafickej karty nie je ani príliš na škodu.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva 75 mm ventilátory, ktoré sú pre dlhšiu životnosť a nižšiu hlučnosť uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Ventilátory podporujú technológiu 0 dB Fan, ktorá pri nízkych teplotách grafickej karty oba ventilátory úplne zastaví, a minimalizuje tak hlučnosť karty v čase, keď nie je nijako vyťažená. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G sa stará 3 + 1-fázová napájacia kaskáda, ktorá nevyžaduje žiadne prídavné napájanie a vystačí si s tým, čo je jej dodané cez zbernicu PCI Express. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 75 W bez možnosti tento limit navýšiť. Na jej prevádzku je doporučený zdroj s výkonom minimálne 300 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, jedného konektora DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je tiež firemný nástroj spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „Simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov.
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do rozhrania „profesionálneho“, v ktorom môžete používateľsky zvoliť rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastaviť limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak jej výkon obmedziť a uprednostniť skôr lepšie prevádzkové vlastnosti (teplota, hlučnosť či spotreba).
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G | Zotac GTX 1060 AMP! Edition | MSI GTX 1060 3GT OC |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 |
Asus RX 560 O4G EVO | ||
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1 342 MHz 1 455 MHz 1 680 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Zotac GTX 1060 AMP! Edition | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/8008 | 1 557 MHz 1 772 MHz 1 888 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1 544 MHz 1 759 MHz 1 904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1 430 MHz 1 544 MHz 1 798 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1 430 MHz 1 430 MHz 1 430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1 340 MHz 1 340 MHz 1 340 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 869 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/6000 | 1 187 MHz 1 187 MHz 1 187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou potom úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD.
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra, založená na svete postáv JRR Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA popravde veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11, a vyvarovať sa tak občasných zásekov v hre, ktoré sa u DirectX 12 sem-tam objavujú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho nijako významnejšie neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými modelmi v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je daný predovšetkým výkonom samotného grafického čipu GP107, ktorý sa v prípade rôznych grafických kariet môže trochu líšiť iba dosahovanou frekvenciou Boost (reálne dosahovaná frekvencia) či nastavenou frekvenciou grafických pamätí. V prípade grafickej karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách pohybovala v priemere okolo 1 680 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 7 008 MHz.
Z pohľadu porovnania výkonov stráca grafická karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G paru oproti mainstreamovej špičke v podaní Radeon RX 580/570 a GeForce GTX 1060. Avšak pred tými slabšími kartami zastúpenými GeForce GTX 1050 a Radeon RX 560 si drží viac ako dostatočný výkonnostný náskok.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G sú skvelé, čo v prípade takto výkonnostne stavanej a úspornej grafickej karty vlastne nie je ani žiadnym divom. Napriek pomerne jednoduchému systému chladenia sa teploty grafického čipu pohybujú okolo 67 °C pri hlučnosti, ktorá nepresahuje 33,5 dBA, a ja vám tak môžem garantovať, že túto grafickú kartu vo svojom PC jednoducho nebudete počuť. Spotreba Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je potom v intenciách ostatných grafických kariet GeForce 1050 Ti, teda veľmi nízka.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému pre virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako v prípade bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača a na teste nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a na vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja niektoré grafické karty a systémy až v budúcnosti. Benchmark Blue Room tu preto testovaný nie je.
VRMark |
Ako môžete vidieť, grafickú kartu Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G vo svete virtuálnej reality využiť nemôžete. Dosahovaná rýchlosť snímok je s touto grafickou kartou na míle vzdialená potrebným 109 FPS v testoch Orange Room aj 89 FPS v Cyan Room.
Grafická karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je veľmi zaujímavou grafickou kartou, ktorá bola spoločnosťou Asus navrhnutá s ohľadom na potreby dlhodobej záťaže 24/7. Nehľadiac na to, aj tak ponúka zaujímavý výkon pre všetkých začínajúcich a nenáročných hráčov počítačových hier, ktorí si sem-tam chcú zahrať aj nejakú tú náročnejšiu akciu typu FPS (first-person shooter), a ktorú by inak na slabších grafických kartách už nerozbehli.
Aj tak však s nejakými kompromismi počítať musíte, najmä s celkom častým znižovaním kvality pri nastavení hier a podriadenie sa mainstreamovému výkonu, ktorý vám Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G ponúka. Bez toho sa totiž nejakých pohodovo hrateľných snímkových frekvencií v niektorých hrách skrátka nedočkáte.
Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G
Grafické kartyGrafická karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G ponúka zaujímavý výkon pre všetkých menej náročných hráčov počítačových hier. Systém chladenia je navrhnutý na dlhodobú záťaž a prepožičiava tejto grafickej karte veľmi dobré prevádzkové vlastnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.