Children of Silentown (RECENZIA) – Roztomilá adventúra v burtonovskom kabátiku

• Autor: Alexandra Vaníková

Talianske štúdio Elf Games svoje portfólio kreslených adventúr rozšírilo o ďalší kúsok s názvom Children of Silentown. Aké pocity sme si z temného dobrodružstva odniesli, vám objasnia nasledujúce riadky.

Children of Silentown; keyart

Zdroj: Daedalic Entertainment

Children of Silentown v skratke

Children of Silentown

• Žáner: Adventúra
  • Vývojár: Elf Games, Luna2 Studio
  • Vydavateľ: Daedalic Entertainment
  • Čeština, česká lokalizácia: Nie

• Dátum vydania a platformy: 11. 1. 2023 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Switch

Children of Silentown (RECENZIA PS5) – Obsah článku

V hlavných úlohách strach a odvaha

Vývojári z Elf Games vo svojej novej ručne maľovanej adventúre Children of Silentown hráčom predstavujú záhadný svet mestečka Silentown. Ako už slovíčko „silent“ („tichý“) v jeho názve napovedá, miestni obyvatelia dbajú na to, aby sa ulicami nešíril hlasný smiech, krik či spev a prísne zakázané je tiež vychádzanie z domu po západe slnka. Ktokoľvek tieto pravidlá poruší, v pazúroch ho odnesie jedno z monštier obývajúcich neďaleký les.

Táto hrozba neustále sa vznášajúca nad jej rodným mestom nedá spať hlavnej hrdinke – odvážnej dievčine menom Lucy. Keď totiž zmizne jej blízky človek, spojí sily so svojimi priateľmi a po pôvode strachu zasiateho v obyvateľoch Silentown sa rozhodne pátrať na vlastnú päsť. O samotnej premise príbehu by som nerada prezradila viac, poviem len, že Children of Silentown výborne ilustruje, aký ochromujúci dokáže byť strach, a zároveň vyzdvihuje nesmiernu silu odvahy.

Children of Silentown; gameplay: príbeh Children of Silentown; gameplay: príšera

Zdroj: vlastný

Obyvatelia Silentown žijú v neustálom strachu z lesných monštier, ktoré sa vkrádajú aj do snov hlavnej hrdinky.

Tieto dva piliere pevne nesú silné posolstvo hry a tvorcom skladám poklonu aj za vykreslenie osobností postáv, ktoré sú vďaka kvalitnému scenáru jasne čitateľné aj napriek absencii dabingu. Príbeh je zapamätateľný aj vďaka tomu, že na herný svet sa pozeráte očami 12-ročného dievčaťa a jej kamarátov, ktorých svet sa často dostáva do kontrastu s tým dospeláckym.

Vďaka zaujímavému námetu a originálnemu spracovaniu tak príbeh dokáže udržať hráčovu pozornosť a motivovať ho na lúštenie hádaniek či prieskum sveta. Chybou na kráse inak podareného deja je však tempo rozprávania, kedy pomalší rozjazd strieda až príliš uponáhľaný koniec, respektíve štyri konce, ktoré navyše nedokázali zodpovedať všetky otázky o udalostiach príbehu. Pre úplnosť ešte spomeniem, že hra síce obsahuje viac koncov, privedie vás k nim však iba jedno finálne rozhodnutie – dialógové voľby, ktoré by ovplyvnili príbeh, tu preto nehľadajte.

Fantastický vizuál ide ruka v ruke s výborným soundtrackom

Ručne kreslené hry nie sú pre Elf Games ničím výnimočným a vývojári svoju vášeň pre umenie pretavili aj do Children of Silentown. Pri tvorbe grafiky pre svoj najnovší titul sa v štúdiu inšpirovali filmom Coraline (u nás pod názvom Koralína a svet za tajnými dverami), ale aj prácou svetoznámeho režiséra a animátora Tima Burtona. O očarujúci vizuál hry sa postarala talianska ilustrátorka Francesca Presentini, vďaka ktorej talentu pôsobia postavy a najmä herný svet znepokojivo aj roztomilo zároveň.

Obyvatelia mesta s veľkými prázdnymi kruhmi namiesto očí sú ale len začiatok. Spomínaný kontrast spozorujete hlavne v momente, keď sa Silentown ponorí do tmy. Mesto hrajúce všetkými farbami ako vystrihnuté z detskej rozprávkovej knihy sa totiž v noci drasticky mení. Stáva sa z neho noirovité dejisko nočných mor, kde sa hlavná hrdinka topí v mori čiernej tuše.

Children of Silentown; gameplay: námestie Children of Silentown; gameplay: nočná mora

Zdroj: vlastný

Children of Silentown je hrou kontrastov, čo sa odrazilo aj v jeho grafickom spracovaní.

Children of Silentown je takmer výlučne nemou adventúrou, kde postavy komunikujú iba prostredníctvom textových bubliniek. Ani to však atmosfére hry nijako neuberá na kvalite, práve naopak. Dôležitou súčasťou titulu je totiž kvalitný soundtrack dotvárajúci tajomnú a miestami až desivú atmosféru, v ktorej je navyše zakomponovaný poriadny kus symbolizmu. Hudbu tu možno napríklad vnímať ako manifestáciu vzťahu hlavnej hrdinky s jej mamou, ktorá Lucy postupne učí spievať.

Silentown, mesto plné záhad a puzzlov

Hudba je veľkou súčasťou aj samotnej hrateľnosti, ktorá pozostáva hlavne z prieskumu Silentown, rozprávania sa s jeho obyvateľmi a lúštenia hádaniek. Lucy sa počas odhaľovania tajomstva mesta môže postupne naučiť niekoľko pesničiek, ktoré v hre nájdete vo forme roztrúsených tónov. Akonáhle ich nazbierate potrebné množstvo, Lucy si do repertoáru zaradí novú pieseň.

Vďaka nej môže pri rozhovore s obyvateľmi odhaliť ich skryté pocity, iná skladba zase Lucy umožní interagovať s určitými predmetmi alebo odhaliť spomienky s nimi spojené. Za dôsledné prečesávanie svojho okolia budete odmenení nálepkami, ktoré v hre fungujú ako zberateľské predmety a pre niektorých hráčov budú lákadlom na opätovné rozohranie titulu v rámci New Game+ módu.

Veľkou súčasťou hry sú aj logické úlohy, ktoré sú rozdelené na priestorové puzzle a samostatné hlavolamy v podobe minihier. Prvá kategória je spojená priamo s herným svetom a kladie dôraz na objavenie správneho postupu či zozbierania a následnú kombináciu predmetov. Vaša sivá kôra mozgová však dostane zabrať až pri hlavolamoch, ktoré Lucy aktivuje svojim spevom.

Práve tieto puzzle sú vďaka výbornému dizajnu hneď vedľa grafiky a soundtracku highlightom Children of Silentown. V hre narazíte na celkom tri kategórie hlavolamov. Snažíte sa tu o správne prešitie všetkých gombíkov na kúsku látky, prepojenie cesty z bodu A do bodu B na otáčavých hlinených dlaždiciach a pokúsite sa tiež pokryť kamennú tabuľu svetlom aktiváciou špecifických tlačidiel.

Obťažnosť má v prípade hlavolamov vhodne stúpajúcu tendenciu, akonáhle tak ovládnete základy daných puzzle, hra vás postaví pred náročnejšiu výzvu. Keď som videla, akú výbornú prácu tvorcovia v prípade hlavolamov odviedli, mrzelo ma, že ich hra neponúkla viac.

Children of Silentown; gameplay: puzzle – cestičky Children of Silentown; gameplay: puzzle – gombíky

Zdroj: vlastný

Hlavolamy v Children of Silentown fungujú na podobnom princípe, dizajnovo sú však odlišné.

V určitej fáze do hlavolamov pribudli čerstvé prvky, ktoré lúštenie ozvláštnili a vývojári tak čiastočne zažehnali hrozbu repetitívnosti. Pokiaľ by sa však rozhodli pridať ešte jednu či dve kategórie hlavolamov, prípadne tie existujúce obohatili o ďalšie komponenty (iné druhy gombíkov či pre zmenu nepohyblivé dlaždice), gameplay by mohol byť vďaka tomu ešte o vlas pestrejší.

Hlas Children of Silentown v žánri logických adventúr zarezonoval

Na strašidelne roztomilom dieliku od Elf Games by určite bolo čo vylepšovať. Spomínané nedostatky príbehu či hlavolamov však nijako výrazne nehyzdia celkový zážitok z hry, ktorý bol aspoň v mojom prípade viac ako dobrý. Children of Silentown totiž nenadchne iba krásnou, ručne kreslenou grafikou. Nápaditý príbeh je tu rozprávaný aj prostredníctvom kvalitnej hudby, ktorá sa vám spolu s podarenými hlavolamami dostane pod kožu. Titul je navyše pri svojich kvalitách a približne 5 – 8 hodinovom hracom čase za cenu 18 eur výhodnou kúpou.

Children of Silentown (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kľúč na recenziu poskytla PR agentúra Marchsreiter.

Children of Silentown aj napriek nedotiahnutému príbehu, a nie úplne využitému potenciálu puzzlov rozhodne stojí za pozornosť a uniknúť by nemalo hlavne fanúšikom point-and-click logických adventúr. Hra totiž dokáže očariť ručne kreslenou grafikou, soundtrackom, dizajnom puzzlov aj zaujímavým námetom.

Children of Silentown; recenzie

• Pútavý príbeh
  • Krásny, ručne kreslený svet
  • Výborný soundtrack
  • Umne nadizajnované puzzle

• Kolísavé tempo rozprávania
  • Puzzle mohli byť rozmanitejšie
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Volám sa Alexandra Vaníková a hrám sa venujem od svojich dvanástich rokov. Ako herný zelenáč som utopila hodiny v stratégiách Cossacks a Age of Empires. Nasledovala Mafia a niekoľko dielov Call of Duty, po ktorých som si začala rozširovať obzory naplno. Môj osobný výber top hier? Nájdete v ňom oba diely The Last of Us, Cyberpunk 2077, GTA V, japonské RPG Persona 5 Royal, Uncharted či God of War. Nepohrdnem ale ani kvalitnou indieovkou alebo titulom so zombie tematikou.

HW nároky na Children of Silentown PC

Operačný systém Windows 7/8/10 64-bit Windows 7/8/10 64-bit
Procesor SSE2 instruction set support 2.4 GHz procesor so SSE2 instruction set support