Český fanúšik má k Dakaru, jednému z najnáročnejších motoristických pretekov sveta, vrelý vzťah. Veď v ňom vyčíňajú ich tatrovky, ktoré súperia s ruskými kamiónmi v neľudských podmienkach. Preto sa možno veľká časť českej a samozrejme slovenskej hráčskej komunity teší na digitálnu simuláciu Dakar 18, v ktorej môžu sprostredkovane prežiť horúce chvíľky v pozícii vodiča jedného z piatich typov strojov. Nádejne vyzerajúcim pretekom naprieč Južnou Amerikou sme sa samozrejme pozreli na zúbok a naše dojmy nájdete nižšie v rámci recenzie pre systém PS4 Pro.
• Žáner: Pretekársky simulátor • Vývojár: Bigmoon Entertainment • Vydavateľ: Deep Silver • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 a Xbox One (25. septembra 2018) • Homepage: www.dakarthegame.com
• Recenzia: 26. 9. 2018 • Autor: Jakub Němec
Rely Dakar mala pre väčšinu priaznivcov motoristického športu exotickú príchuť. Tradičné vyčíňanie motoriek, áut, bugín a nákladiakov sa síce muselo v roku 2009 kvôli nestálej politickej situácii sťahovať zo saharskej púšte na juhoamerický kontinent, kde ho zaštítila Amaury Sports Organisation, ale nestratilo kvôli tomu nič zo svojej náročnosti. Tvorcovia u Bigmoon Entertainment sa rozhodli, že atmosféru prašných ciest plných výmoľov a ďalších nástrah prenesú bližšie k vám prostredníctvom titulu Dakar 18. Nuž, časť plánu sa im podarila, počas pretekania sa naozaj budete o svoj stroj báť, ale s atmosférou je to bohužiaľ dosť horšie.
Autorom sa však nedá vyčítať, že by sa málo venovali reáliám. V Dakar 18 sa tak môžete tešiť na najzaujímavejšie úseky z trasy Lima – Córdoba, takže sa virtuálne pozriete do Peru, Bolívie a Argentíny, a to na obrovskej ploche 12 000 km² vymodelovanej krajiny, v ktorej nie je žiadny problém sa stratiť. Našťastie máte po ruke pretekárskeho sprievodcu počas celej rely, takže po poctivom naučení symbolov, a pri dodržiavaní pokynov navigátora (ak nejdete na motorke alebo štvorkolke) sa dorazenie do cieľa stane dosiahnuteľnou métou.
Medzi najviac pretriasanú informáciu kričiacu z každého traileru patrí dôraz na zisk oficiálnych licencií. Pre niektorých fanúšikov bude mať určite svoje čaro zasadnúť za volant v koži Sebastiena Loeba či Carlosa Sainza v osobných automobiloch, Martina Kolomého v nákladiaku a ďalších hviezd z radov motorkárov, bugynárov či vodičov štvorkoliek. Ich monoposty sú detailne spracované do poslednej reklamy (aj keď pozeranie sa na nápis zadného traktu tatrovky „Zero Mileage Lubricant“ vás pravdepodobne čoskoro omrzí), čo môžete sami vysledovať v sprievodných obrázkoch.
Čo však Bigmoon Entertainment nahrabal na licencii, to chýba v realite jazdného modelu. Všetky stroje rovnakého typu majú takmer totožné vlastnosti, čo je podľa mňa v prípade simulácie celkom problém. Z toho osobné vozidlá a štvorkolky sú na gamepade (volant bohužiaľ nebol počas recenzovania k dispozícii) takmer neriaditeľné. Všeobecne to chce veľa cviku, aby ste boli schopní na pohyblivom podloží udržať smer. Pre nováčikov bude najlepšou voľbou zasadnúť do kabíny trucku, ktorý svojou hmotnosťou a nižšou dostupnou rýchlosťou naučí každého dobrodruha základy šoférovania v púšti. Osvedčili sa aj buginy, ktoré znesú aj väčší počet nárazov. Ak sa nebojíte vyraziť do terénu bez spolujazdca, tak motorky poskytnú komfort voľného pohybu a úžasných skokov cez piesočné previsy.
Či už zvolíte ktorúkoľvek triedu benzín požierajúcich strojov, objavíte v priebehu niekoľkých chvíľ rad podivností, ktoré pocit skutočnosti spoľahlivo pochovajú pod nánosmi piesku. Titul, ktorý si zakladá na realizme, vám totiž niekoľkokrát vmetie facku do tváre. Vznášajúce sa podvozky, kolesá stratené v skale alebo zástavky pozdĺž cesty, ktoré zastavia niekoľkotonové vozidlo, sú len začiatkom utrpenia. Oveľa väčším prekvapením budú levitujúci súperi prenášajúci sa vzduchom pozdĺž kopcov či ich neuveriteľná teleportačná schopnosť, ktorá ich dokáže behom niekoľkých sekúnd premiestniť o niekoľko minút dopredu náhodou priamo pred vaše vozidlo.
Vyššie menované pripomienky sú častým trápením menej kvalitných pretekárskych hier, ale Dakar 18 dokáže vykúzliť aj humorné momenty. Predstavte si, že prechádzate cez niekoľko dún, na jednu s ostrým hrebeňom nabehnete kolmo (začiatočnícka chyba, viem) a na jej vrchole sa zaseknete. Vyleziete z vozidla s tým, že odhážete prekážajúci piesok, chcete sa chopiť lopaty.... a ona je kde? Nikde. Možno sa mýlim, osobne som piesčité duny uprostred púšte ešte nemal tú česť prekonávať pešo, nieto nákladiakom, ale silne pochybujem, že kamión vyprostíte tým, že budete proti vozidlu šprintovať s vodičom. A viete čo? To je presne ten spôsob, ako sa v Dakar 18 zo šlamastky dostať.
Ako vedľa takých situácií vyzerá chvályhodná snaha autorov o realizmus, kedy vás nechajú opravovať každý diel vozidla priamo v teréne za jednotky drahocenného času alebo pomáhať pretekárom v núdzi, ktorých môžete použitím vlečného lana vytiahnuť z bahna? Na smiech. Bláznivosť Dakaru 18 sa totiž prejavuje na každom kilometri prašnej cesty. Narazíte do skaly po desaťmetrovom voľnom páde? Žiadny problém, to sa dá rozjazdiť, jednoducho vypružiť v kolenách. Ale nabehnúť na ostrý kameň schovaný v kroví po hodine a pol dlhej misii tri kilometre pred cieľom? Totálka, koniec pretekov, o dojazde do bivaku si môžete nechať zdať.
Napriek všetkým načančaným trailerom som začínal tušiť menší prúser vo chvíli, keď sa vydanie posunulo len o pár dní na 25. septembra. Niečo podobné sme totiž zažili už s Tennis World Tour. Našťastie Dakar 18 na tom nie je tak zle ako tenisová simulácia, ale pár mesiacov ďalšieho vývoja by určite tomuto titulu neuškodili. Asi najtragickejšie je vykresľovanie objektov doskakujúcich maximálne dvadsať metrov pred ňufákom vozidla. U kríkov vám to môže pripadať skôr smiešne, ale čo keď sa tak vynorí trojmetrová skala a vy si frčíte slušnou stodvadsiatkou? Alebo keď sa vám s podobnou frekvenciou obnovuje ťažko viditeľná cesta v hmlistých horách Peru? Hrateľnosť to citeľne poznamená a často sa pristihnete, že idete veľmi pomaly.
V kombinácii s podivným kolíznym modelom, o ktorom som písal vyššie, dostanete naozaj nevyspytateľný mix, ktorý vás bude napínať do posledného metra pred koncom etapy. Napriek všetkým jazdeckým úskaliam som však najviac trpel kvôli svojmu spolucestujúcemu. Jeho hysterické výlevy pri najmenšom ťuknutí (zatiaľ čo okolitým vzduchom suverénne lietajú ruské Kamazy) začnú liezť na nervy už po desiatich minútach, ale vypnúť ich nechcete, pretože vám hlási (niektoré) prekážky na trati a chvíle, kedy musíte zahnúť mimo trať. A tu sa objavuje ďalší problém. Občas sa váš navigátor jednoducho pomýli a potom na vás huláka, že sa musíte vrátiť ku kontrolnému bodu, aby vás v zápätí po usilovnom brzdení navigoval ďalej akoby sa nechumelilo.
Nelichotivé zhodnotie zakončíme neuveriteľnou umelou inteligenciou súperov. Zabudnime na skutočnosť, že sú vás schopní doslova prejsť, zamerajme sa skôr napríklad na ich neschopnosť obísť telefónny stĺp. Náraz, zacúvať a s túrováním to do neho napáliť znova. Nevyšlo, tak znovu, povoliť predsa musí. Nedaj bože, keď sa do cesty postaví chatrč! V týchto chvíľkach mieri uveriteľnosť zážitku v Dakar 18 k bodu mrazu. Nepomôže tomu ani absencia viacerých druhov vozidiel naraz – šoférujete kamión, tak stretnete iba nákladiaky, o motorkách alebo iných vozidlách ani zmienka.
Musím priznať, že Dakar 18 ma sklamal na celej čiare, hlavne kvôli nevyužitému potenciálu. Ak sa totiž zmierite s podivnosťami v jazdnom a kolíznom modeli, tak počas putovania púšťami, kríkmi posiatymi planinami a horskými priesmykmi zažijete čarovné momenty. Na prvú horskú etapu a úzku skalnatú cestu nezabudnete vďaka malebnej krajine s bystrinou v popredí majestátnych Ánd.
Horkosť na jazyku však ihneď nasleduje, pretože som vošiel do dediny tvorenej niekoľkými otrasnými chatrčami, ktoré určite nereflektujú mieru chudoby miestneho obyvateľstva. Škaredé kôlne, jedna ako druhá, odrážajú skôr biednu prácu na niektorých textúrach a častiach tratí, ktoré sa jednoducho neustále opakujú, a to vás naozaj naštve. Rovnako tak môžete obdivovať efekty počasia, zaprášenosť a zablatenosť obrazovky, aby ste následne pozorovali, že stopy áut v piesku miznú doslova pred očami. To sa nedá bohužiaľ povedať o preblikávaní obrazu, s ktorým sa budete stretávať až do konca poslednej etapy.
Autori z Bigmoon Entertainment si zaslúžia pochvalu aj za mimoetapovú náplň svojho titulu. Absolvované trasy možno opäť preskúmať počas hľadania ukrytých pokladov na motorke, čo simuluje voľnú jazdu využívajúcu obrovskú plochu juhoamerickej krajiny. Pre mňa sa stala najväčším lákadlom prítomnosť split screenu, ktorý dvom podobne nadšeným fanúšikom motorizmu umožní absolvovať celé preteky v tandeme. Alebo sa vykašľať na pokyny a vyblázniť sa skákaním na dunách, než roztrieskate svoj stroj totálne.
Dakar 18 nie je vyložene zlou hrou, takže ak odpustíte titulu množstvo chýb, tak sa u neho zrejme budete celkom dobre baviť a môžeme ho tak zaradiť medzi lepší priemer. K simulátoru má však ďaleko. Osobne by som ho označil skôr za pokus o realizmus s arkádovými prvkami. Najväčším problémom je totiž nepredvídateľný kolízny a jazdný model, ktorý spolu s grafickou nedokonalosťou kazí akýkoľvek zážitok realizmu. Možno sa o opravu väčšiny chýb postarajú patche, ale zatiaľ by som dielo Bigmoon Entertainment odporúčil len naozajstným nadšencom, ktorí sa neboja výziev a technických nedokonalostí. Vydať takto nedotiahnuté dielo v rovnakom období s Forza Horizon 4 nie je skrátka múdre rozhodnutie.
Táto recenzia bola napísaná pre verziu PS4 Pro.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400S 2.5GHz/AMD FX-6100 | Intel Core i5-4690K 3.5GHz/AMD Ryzen R5 1600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660/Radeon HD 7870 | NVIDIA GeForce GTX 1060/Radeon RX 580 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB | 8 GB |
HDD | 40 GB | 40 GB |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
Dakar 18 vyšlo 25. septembra 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovať.