Dreams (RECENZIA a ROZHOVOR) – Vysnívaný svet bez hraníc

Britské štúdio Media Molecule sa preslávilo ako autor herných prostredí, v ktorých paradoxne viac tvoríte, než sa hráte. Sloboda ich editorov série MyLittlePlanet svojho času pohltila tisíce hráčov na celej planéte a bola radosť skúmať mantinely roztomilo podaného rozhrania. Okrem dnes recenzovaného projektu Dreams išlo však o obyčajný náznak toho, čo všetko sa môže stať v digitálnom svete skutočnosťou, ako sa dočítate na ďalších riadkoch.

Okrem recenzie sme si pre vás v spolupráci s českou pobočkou Sony pripravili krátky rozhovor s vývojármi zo štúdia Media Molecule.

RecenziaRozhovor s vývojármi

• Žáner: Tvorivý editor • Multiplayer: Áno (online, local, co-op) • Vývojár: Media Molecule • Vydavateľ: Sony Interactive Entertainment • Platformy a Dátum vydania: PS4 (14. februára 2020) Homepage • Čeština: Nie

Části článku:

Obsah recenzie Dreams

1. Premeňte svoj život na sen a svoje sny na skutočnosť
  2. Umelecky poňatá adventúra Art's Dream by obstála ako samostatná hra
  3. Dreams = tisíce výtvorov pod jednou strechou
  4. Zasadnite do virtuálnych lavíc, ideme sa učiť
  5. Splašené prsty na ovládači sú najväčším nepriateľom, tak hlavne žiadnu paniku
  6. Hraj, tvor, zdieľaj
  7. Recenzia Dreams: záverečné hodnotenie

Premeňte svoj život na sen a svoje sny na skutočnosť

• Recenzia: 17. 2. 2020 • Autor: Jakub Němec

Mám pocit, že sa tvorcovia projektu Dreams riadili vyššie uvedeným pamätným citátom slávneho spisovateľa Antoine de Saint-Exupéryho do posledného písmenka. Autor Malého princa nemal s predstavivosťou žiadny problém, čo niekoľkonásobne platí aj pre Media Molecule, štúdio schopné odhodiť britský konzervativizmus a predviesť svoju nespútanú fantáziu. Sedemročný vývoj však ukázal, že nešlo o nič ľahké, a mnohí pesimisti videli v Dreams jeden z nekonečných, nikdy skutočne dokončených produktov... našťastie sa tieto temné vízie nenaplnili. Namiesto toho sa na naše PlayStation 4 prirútil softvér, ktorý sa nebojím označiť už teraz vo februári ako najlepší herný editor roka 2020.

Dreams; wallpaper: cover
V Dreams sa môžete behom pár chvíľ dostať z roztomilej rozprávky do desivého hororu. Stačí len navštíviť hru ineho používateľa pomocou niekoľkých kliknutí.

Sada nástrojov, ktoré sa spočiatku nenápadne skrývajú za oku lahodiacim vizuálom, postupne ukazuje svoj potenciál, zatiaľ čo vy budete len neveriacky pozerať na to, čo všetko si v Dreams môžete zahrať alebo vyrobiť, pretože jediné hranice predstavivosti sú tie, ktoré si stanovíte sami. Od prvej chvíle, kedy vstúpite do magického sveta imaginácie, vás pohltí atmosféra neodhalených tajomstiev skrývajúcich sa za oponou všedného dňa, ktorú spoločne s ostatnými používateľmi spočiatku opatrne a nakoniec odvážne odkryjete, aby ste objavili vesmír, v ktorom je možné úplne všetko. Svoje si tu nájdu aj prostí konzumenti obsahu, ale projekt Media Molecule je zameraný hlavne na kreatívcov, ktorí túžia vypustiť svoju fantáziu na špacír.

Umelecky poňatá adventúra Art's Dream by obstála ako samostatná hra

Pretože som mal pred tak ambicióznym titulom, akým Dreams jednoznačne je, obrovský rešpekt, nechal som sa v prvých hodinách viesť pekne za ručičku. Vývojári vás prevedú spočiatku zmätočným svetom netušených možností na križovatku, z ktorej sa môžete ďalej vydať podľa svojej ľubovôle, pretože už tušíte, čo na vás pod akou záložkou vyskočí. Skôr, než sa pustíte do odhaľovania potenciálu ostatných používateľov či dokonca vlastnej tvorby, by som vám odporučil návštevu projektov vytvorených priamo v štúdiu Media Molecule. Okrem menších hrátok ukazujúcich základné mechaniky editora určite venujte svoju pozornosť príbehu basáka jazzovej kapely Arta, ktorý sa musí popasovať so svojimi vnútornými démonmi.

Dreams are full of interesting Games – Alza Gaming (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

Máte chuť zahrať si fanúšikovskú verziu Fallout 4? Alebo máte radšej fantasy stredoveké RPG? V Dreams si môžete zahrať oboje behom pár chvíľ.

Art's Dream patrí k tým najzaujímavejším adventúram, ktoré som v poslednom čase hral. Vyrovná sa najodvážnejším klenotom indie scény ako z pohľadu alegorického rozprávania, ako aj v rámci herných mechaník. V kratučkých kapitolkách sa striedajú rôzne štýly rozprávania zabalené do všelijakých herných žánrov, takže narazíte na skákačku, logickú plošinovku, point and click adventúru a ďalšie herné štýly, ktoré v sebe vždy nesú posolstvo dôležité pre Artov osobnostný vývoj. Jednotlivé hračky sú potom prepojené videosekvenciami, novými výjavmi a hudbou. Úžasný na tom je fakt, že všetko, čo pred sebou vidíte, by ste mohli sami vytvoriť v pripravenom editore.

Dreams = tisíce výtvorov pod jednou strechou

Artov sen vám okrem ochutnávky všetkých možností predstaví aj vášho impa, základný ovládací mechanizmus Dreams. Roztomilá potvorka zastupujúca klasický kurzor sa tvári ako úplný nevedko, ale žiariaci výrastok na hlave vás presvedčí o jeho jedinečnosti. Priamo v hre funguje táto svietiaca bodka ako lepivé chápadielko, pomocou ktorého otvárate dvere a preskúmavate ďalšie mechanické prvky herného prostredia. Neskôr však zistíte, že ide aj o základný nástroj na stavbu úrovní, o čom sa môžete presvedčiť hneď pri prvom spustení. Vzhľadom na to, že Dreams sa medzi fanúšikov tvorenia dostalo už v predbežnom prístupe, sú nám teraz k dispozícii pomerne prepracované diela.

Dreams; gameplay: Art's Dream Dreams; gameplay: stanica Dreams; gameplay: rakva
V štúdiu Media Molecule si dali prácu s vytvorením vlastnej adventúry Art's Dream, ktorá má demonštrovať možnosti ich editora Dreams. A musí sa nechať, že dospelo poňatý príbeh sa im naozaj podaril.

Sám som utopil niekoľko hodín surfovaním v časti Dream Surfing slúžiacej ako rozcestie medzi pridanými projektmi ostatných používateľov. Naraziť môžete na technické demá a alfa či beta verzie budúcich hier, ale aj na už hotové tituly, ktorých kvalita je značne kolísavá (čo sa dalo predpokladať, takže sa orientujte podľa počtu lajkov) – zaspomínať si môžete pri kópií arkád z 90. rokov, preskákať sa logickými aj akčnými plošinovkami, zastrieľať si z pohľadu vlastnej osoby alebo sa pustiť do prvých úrovní ambicióznych RPG titulov. Uvidíme, akým tempom budú do ponuky pribúdať ďalšie výtvory, ale už teraz je v Dreams čo robiť.

Pokiaľ si budete chcieť od hrania na chvíľku oddýchnuť, môžete svoju pozornosť presunúť k vytvoreným animáciám, obrazom, filmom alebo hudbe. Počas brúzdania nepreberným množstvom výtvorov som narazil na fotorealistické projekty, ktoré vám umožňujú detailne preskúmať klasické anglické raňajky či droliaci sa rožok hotdogov, maľované krajiny ako od impresionistických majstrov či futuristické výjavy z budúcnosti sprevádzané rytmami synthwave melódií. Samotné pozorovanie projektov iných ľudí vo vás môže prebudiť vlastnú fantáziu, takže sa môžete naplno pustiť do vlastného diela, prípadne prepracovať prácu niekoho iného na lepší kúsok (teda, aspoň z vášho pohľadu).

Dreams; gameplay: Kojima style Dreams; gameplay: socha Dreams; gameplay: Fallout 4
Uvidíme, ako dlho bude trvať, než sa objaví niekto, kto používateľa nahlási kvôli vlastníckym právam a začnú súdne rozpory s jednotlivými hráčmi. Snáď sa tak nestane, ale model Maria vydržal v editore asi päť minút, aj keď sa po zmazaní objavuje stále dokola.

Zasadnite do virtuálnych lavíc, ideme sa učiť

Možno budete mať tendenciu vletieť do časti Dream Shaping, obsahujúcej samotný editor a tiež zdieľaný priestor na výtvory Dreamiverse, po hlave, vziať do ruky ovládač a behom pár minút zlepiť majsterštyk, z ktorého každému padne sánka na zem. Ide však o dosť nepravdepodobný scenár. Za vytvorením každej rozsiahlejšej scenérie, objektu či mechaniky samotných hier stoja hodiny tvrdej driny, ktoré si však budete náležite užívať. Vďaka nadmieru starostlivo pripravenej sade videotutoriálov (škoda, že nie sú v češtine) sa behom pár minút naučíte základné princípy a mechaniky tvorenia v jednotlivých odvetviach, ktoré potom budete pilovať na vlastných dielach. Paleta nástrojov, vďaka ktorej sa premenia vaše fantázie na digitálnu realitu, je vytvorená s obrovským dôrazom na detail, takže sa vaša tvorivá duša dostane do stavu nirvány.

V krušných počiatkoch vám pomôžu pripravené objekty od tvorcov z Media Molecule, ktoré môžete poskladať podľa vašej ľubovôle a postupne k nim pridávať vlastné efekty a úpravy, alebo výtvory ostatných používateľov, ktorí svoje diela nazdieľali do spoločnej virtuálnej databázy. Časom sa však naučíte vytvárať vlastné tvary, pridávať na ne textúry, odrazy a svetelné efekty, takže sa budete tváriť ako grafik. Po ďalších videonávodoch sa pustíte do logických operácií a vaše krajinky začnete obohacovať o interaktívne prvky, akými sú tlačidlá, odrazové a otočné plošiny, zmeny smerovania kamery a podobne. Ak ste absolvovali základný kurz programovania na základnej či strednej škole, budete po chvíli ako doma.

Dreams; gameplay: homespace Dreams; gameplay: zátišie Dreams; gameplay: tutoriál
Z výtvarnej som nikdy nemal dobré známky, ale myslím si, že za moju dvojhodinovú prácu v Dreams by som bol od pani učiteľky pochválený. Nemôže za to však môj skrytý talent, ale veľmi vydarené videonávody, ktoré mi ukázali rad grafických kúziel pozdvihávajúcich moje snaženie na novú úroveň.

Svoje výtvory môžete okamžite otestovať jednoduchým prepnutím z editačného do herného módu, takže okamžite viete, v ktorých miestach vaša predstava drhne a kde všetko beží ako po masle. Behom pár hodín pred sebou budete mať pravdepodobne dosť strohý, ale vlastný fungujúci prototyp, s ktorým môžete machrovať pred kamarátmi. Vo svojej podstate si totiž musíte osvojiť základy a všetku ostatnú nadstavbu sa budete učiť za pochodu metódou pokus/omyl, pričom pre niektorých môže byť najväčším nepriateľom ovládanie.

Splašené prsty na ovládači sú najväčším nepriateľom, tak hlavne žiadnu paniku

Sám sa musím priznať, že som si na systém tlačidiel dlhý čas zvykal, ale teraz, po približne dvadsiatich hodinách v Dreams, nechápem, prečo sa mi to zdalo tak zložité. Obľúbil som si verziu spoliehajúcu sa na gyroskop v dualshocku, vďaka ktorému je možné s objektmi pracovať jednoduchým pohybovaním ovládača v priestore (po vypnutí hry som sa neraz začudoval, prečo mi toto „bezpáčkové“ ovládanie nefunguje v menu PlayStation), čo v kombinácii s páčkami ponúka luxusný komfort. Prepnúť možno tiež do rýdzo analógového ovládania, či využiť ovládače Move, ku ktorým som zrovna nepriľnul (ale ak sa Dreams podarí dostať do PS VR, bude to perfektná voľba). Po chvíli som dokonca prestal využívať jednotlivé ikony a väčšinu základných pokynov som riešil klávesovými skratkami, čo ušetrilo veľa času.

Dreams Creating Scene of Mystery Mountains – Alza Gaming (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

Ako môžete sami vidieť, vytvoriť pekne vyzerajúcu tečúcu rieku nie je v Dreams žiadny veľký problém. Prechádzka návrhom vlastnej krajiny je príjemným bonusom.

Ovládanie dokáže občas potrápiť, predovšetkým v Homespace Editore, vašom vlastnom domácom hube, ktorého vyzdobenie ma stálo dosť nervov. Na rozdiel od tvorby scenérií ma tu totiž dosť sfrustroval vlastný imp, ktorý občas skákal v priestore a ja som nebol schopný uchytiť a umiestniť objekty tak, ako som potreboval. Možno to bolo mojou nešikovnosťou, ale v klasickom editore sa mi tieto patálie nediali. Akonáhle dostanete všetky mechaniky vytvárania objektov, grafiky, hudby a programovania poriadne do ruky, môžete sa zúčastniť niektorého z tematických Community Jamov a pridať svoje dielo medzi desiatky podobne ladených projektov (a získať prestíž vďaka výhre v niektorej z kategórií).

Hraj, tvor, zdieľaj

Nech sa pozerám na Dreams z akéhokoľvek uhla, nemôžem ho dostatočne vynachváliť. Aj keď som v prvých chvíľach trošku trpel pri učení mechaník a zvykal si na ovládanie, po pár hodinách som sa nemohol odtrhnúť od obrazovky. Veta typu „Ešte tu dokončím tú skupinku stromov a idem spať,“ sa opakovala častejšie, než by bolo zdravé. Paradoxne som sa pred vydaním Dreams tešil na možnosť vyskúšať hry od ostatných používateľov Dreamiverse, ale nakoniec som skončil pri dizajnovaní úrovní, aby som si mohol skonštruovať vlastnú skákačku v kúzelnom lese. Projekt štúdia Media Molecule ma skrátka očaril a budem s ním dlhší čas tráviť svoje voľné chvíle.

Dreams; screenshot: maľba
V Dreams možno vytvoriť úžasné scenérie, ktoré nemusia mať potenciál samotnej hry. V editore sa vybláznia ako digitálni maliari, tak hudobní skladatelia. Na ich diela potom môžu nadviazať ostatní používatelia, takže sa jednotlivé projekty neustále vyvíjajú.

Dreams vďaka širokej palete nástrojov a možností umožní takmer každému splniť svoje najtajnejšie túžby. Grafika aj hudba sú odvodené od toho, na čo si trúfnete, ale keď sa pomyselného štetca chopí niekto naozaj šikovný, stratíte pri preskúmavaní jeho diela dych. Pre niektorých z vás možno bude bariérou ovládanie, ktoré musíte vstrebať a musíte mať vôľu sa ho učiť, a veľké množstvo balastu medzi podarenými projektami (niektoré výplody sú fakt kraviny), ale podľa môjho názoru Dreams plní presne to, čo si predsavzal – nechá vás snívať. Preto si táto exkluzivita na PS4 vydaná 14. februára 2020 zaslúži veľmi vysoké hodnotenie a moje vrelé odporúčanie.

Recenzia Dreams: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 92 % Alza.sk
85 %
95 %
99 %
Dreams; recenzia

• Široká paleta nástrojov umožňujúcich takmer všetko, čo vám napadne
  • Používateľsky prívetivé videonávody
  • Nepreberné množstvo hier a umenia
  • Možnosť realizovať vlastné nápady
  • Spolupráca na väčších projektoch
  • Viac spôsobov ovládania

• Spočiatku je nutné venovať veľa času učeniu mechaník a ovládaniu
  • Absencia češtiny (tu by sa hodila)

Dreams – Verdikt:

Dreams od štúdia Media Molecule je splneným snom všetkých tvorivých jedincov, ktorí túžia dostať svoje nápady do virtuálneho priestoru, ale zatiaľ na to nemali dostatočnú motiváciu alebo sa nechceli učiť sami v dostupných enginoch. Exkluzívny editor pre PS4 Dreams je však zaujímavou voľbou tiež pre všetkých fanúšikov menších indie hier.

Rozhovor s Alex Perry (zástupkyňa štúdia Media Molecule)

• Rozhovor: 21. 2. 2020 • Autor: Jakub Němec

Jakub Němec: Príbeh basgitaristu Arta sa tlačí do popredia vo všetkých materiáloch k Dreams. Je príbehová kampaň koncipovaná ako väčší tutoriál, alebo od nej máme čakať niečo viac?

Alex Perry (Media Molecule Studio): Art's Dream by mal inšpirovať hráčov a zároveň ukazovať, čo sa s nástrojmi dá robiť, ale nie je určený na to, aby ich učil. V súčasnosti máme skupinu v Mm (Media Molecule), ktorá pracuje výhradne na tutoriáloch. Urobili ich naozaj prístupné a očarujúce. Chceme aj naďalej byť schopní podporovať vývoj a učenie hráčov a zároveň ďalej vytvárať úžasné veci, ktoré hráči môžu hrať.

JN: Dreams možno ovládať tromi spôsobmi, z ktorých najväčším prekvapením je určite PS Move. Oplatí sa mať po ruke PS Move, alebo sa dá všetko zvládnuť pomocou gamepadu? Boli ste limitovaní zastaralejšiou technológiou PS Move?

AP: V tomto ohľade je to naozaj otázka osobných preferencií. Ja mám tendenciu využívať výhradne ovládače DualShock, ale väčšinou ich využívam pri vytváraní scén, komponovaní hudby a skladaní logických operácií. Avšak ľudia, ktorí majú radi sochanie, si naozaj zamilujú pocit reálneho zážitku z ovládačov Move. Na vytváranie umeleckých diel je práca s nimi dosť uspokojivá, rozhodne sa hráči nebudú cítiť limitovaní, práve naopak. Samozrejme aj tak môžete na sochanie používať DS4 ovládač, veľa ľudí tu to tak robí.

JN: Zaujímavá je tiež mechanika tzv. Imp Questov. Ako rastie ich obťažnosť? Budeme chcieť skúšať nových Impov? Prečo?

AP: Pri Imp Questoch sa nesnažíme zameriavať na obťažnosť, odmeňujeme hráčov za to, že trávili čas v každej z oblastí tvorby a hrania. S tým, ako ľudia trávia v hre viac času v časti tvorenia, zisťujeme, že postupne skúšajú zložitejšie veci – my ich ale nenútime. Impovia slúžia na vyjadrenie vašej osobnosti, takže dúfame, že nájdete toho, o ktorom si myslíte, že je pre vás ten pravý.

JN: Dreams je hlavne o obsahu pridanom používateľmi. Máte nejakého osobného favorita, na ktorého ste narazili počas Early Access fázy? Prekvapilo vás niečo?

AP: Každý v štúdiu si našiel niečo iné, takže odporúčam vyskúšať Mm Picks (tipy tvorcov) alebo týždenné komunitné zbierky zaslané od impa MmDreamQueen (profil tvorcov z Media Molecule, pozn. red.). Už v tejto chvíli uvidíte mnohé z toho, čo sa nám páči a čo si v Dreams prechádzame! Pokiaľ ide o prekvapenia, som prekvapovaná neustále. Nielen technickými ambíciami, ale experimentálnymi, osobnými a niekedy aj zvláštnymi vecami, ktoré ľudia robia. Netuším, kde by som sa spojila s tými tvorcami, nebyť hry, ako je Dreams.

JN: Nástroje v Dreams vyzerajú naozaj komplexne. Musia mať hráči nejaké základné zručnosti v ohľade programovania alebo grafiky? Ako starý by mal byť hráč, ktorý by chcel začať tvoriť? Zvládlo by to šesťročné dieťa?

AP: Znalosti z programovania nepotrebujete a hovorím to ako niekto, kto to nevie, a napriek tomu sa učím vytvárať logické operácie v hrách. Často vidíme, ako spoločne s deťmi hrá a tvorí mnoho rodičov, a je to naozaj očarujúce. Odporúčam ísť do Dreams Workshop a dokončiť niektoré návody – viem, že každý nenávidí zvuk výučbových programov, ale sú tak cenné a snažíme sa ich urobiť zábavné (a tiež sú!, pozn. Jakub Němec). Myslím, že niekedy sú najdychtivejšími tvorcami práve deti, pretože sa toho môžu veľa naučiť!

JN: Pracovali ste na Dreams niekoľko rokov. Čo pre vás bola najväčšia výzva? Premýšľali ste niekedy nad tým, či by nebol Dreams väčší a lepší, keby vyšiel až na PlayStation 5?

AP: Momentálne o PS5 nehovoríme, prepáčte, avšak môžem prezradiť, že výzvou v prípade Dreams je jeho rozsah. Stále toho máme veľa, čo by sme pre Dreams chceli vydať, celý tím je naozaj nadšený a chce hru ďalej rozvíjať a podporovať.

JN: Inšpirovali vás niektoré z vašich predchádzajúcich hier? Pamätám si, že LittleBigPlanet tiež obsahoval jednoduchý editor.

AP: Áno, obsahoval! A myslím, že motto hrať, tvoriť a zdieľať, ktoré sa okolo LittleBigPlanet vytvorilo, je skutočne mottom nášho štúdia. Dreams nám dáva možnosť prepožičať hráčom oveľa väčšiu tvorivú slobodu než v LBP, ale hráči môžu samozrejme vidieť aj niektoré podobnosti s nástrojmi v LBP.