Doručení zdarma Emise pro AP+ v app - všechny segmenty

F1 2019 (RECENZIA) – kráľovná motoršportu tento rok prichádza skôr

Séria F1 je stálicou pretekárskych hier, a hoci vychádza pravidelne každý rok, patrí vždy k tým najkvalitnejším. Ďakovať za to môžeme najmä vývojárom zo štúdia Codemasters, ktorí od chvíle, keď sériu prevzali, výrazne pozdvihli kvalitu virtuálnej kráľovnej motoršportu. Keď ale idete preteky 24 hodín Le Mans, občas musíte aj spomaliť. Či autorom nedošiel v F1 2019 pri tohtoročnom ročníku dych, zistíte v našej recenzii.

Recenzia (Xbox One X)

• Žáner: Pretekársky • Multiplayer: Áno (online) • Vývojár: Codemasters   • Vydavateľ: Codemasters • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (28. júna 2019)• Homepage: formula1game.com • Čeština: Nie

Obsah recenzie F1 2019 (Xbox One X)

1. F1 2019 tento rok prichádza o dva mesiace skôr
  2. Nepopulárna Formula 2 je skvelým prídavkom
  3. Kariérny režim s minimom noviniek
  4. Umelá inteligencia vám v F1 2019 nič nedaruje
  5. Súperenie Senny a Prosta za príplatok nestojí
  6. Stabilný multiplayer bez väčších noviniek
  7. Drobné, no pekné grafické vylepšenia
  8. F1 2019 svojho predchodcu neprekonalo
  9. Recenzia F1 2019: záverečné hodnotenie
  10. HW nároky pre F1 2019 PC

F1 2019 tento rok prichádza o dva mesiace skôr

• Recenzia: 4. 7. 2019 • Autor: Filip Němec

Séria F1 je vo svete hier zvláštnym úkazom, po boku titulov ako NHL alebo FIFA totiž vždy veľmi vehementne reflektuje aktuálne dianie vo svojom športe a zároveň sa môže javiť na prvý pohľad ako vlaňajší ročník len s aktualizovanými súpiskami. Autori z Codemasters však v posledných rokoch drvia plyn až k podlahe a každý rok prinášajú rad noviniek. Tou na prvý pohľad viditeľnou je tento rok skoršie vydanie, doteraz totiž séria F1 vychádzala až koncom leta. Ako sami autori prezradili, vydanie hry na začiatku leta pre nich bol cieľ už niekoľko posledných rokov, ale nikdy ho nesplnili.

F1 2019; gameplay: start

Tento rok vyšla séria F1 zo štartu o dva mesiace skôr, a to je rozhodne dôvod na radosť.

Až tento rok sa môžeme zahryznúť do ostrých zákrut blankytne modrého Bahrajnu či rýchlej Montrealskej trati už v júni, ešte v momente, keď skutočná F1 prešla len pár pretekov. Ostatne aj reálny seriál Formuly 1 má tento rok veľa noviniek a hra ich samozrejme reflektuje. Lesklý povrch pneumatík, ich zjednodušené značenie alebo širšie predné krídlo. Smutnou správou je úmrtie Charlie Whitinga, riaditeľa pretekov F1, ktorý zomrel len pár hodín pred štartom prvých pretekov. Je tak miernym sklamaním, že autori, ktorí úzko spolupracujú s federáciou FIA, aspoň letmo nevzdali česť jeho pamiatke.

Nepopulárna Formula 2 je skvelým prídavkom

V skutočnom svete nie je Formula 2 nijako ostro sledovaná. Ostatne nie je tiež prečo, sám nemám dôvod pozerať sa na preteky slabších formúl, keď môžem sledovať F1. To už mi viac zaujímavá príde napríklad Formula E, ktoré prináša aspoň niečo nové a zaujímavé. V rámci hry je ale prítomnosť F2 niečo absolútne iné a ja som si tento seriál náramne užil. Zásadný problém je však v tom, že ona zábava trvala naozaj len pár minút.

Do F2 sa totiž pozriete spustením kariérneho režimu, ktorý práve týmto seriálom začína. Naskočíte do neho však v samotnom závere, ktorý sa vyznačuje rivalitou medzi vami, stajňovým kolegom a najmä potom oponentom Devon Butlerom z konkurenčnej stajne. Jednotlivé preteky sú prešpikované zaujímavými cutscénami, kde sa po pretekoch špičkujete s kolegom, ktorý vám ale kryje chrbát pri slovných prestrelkách s hlavným rivalom, ktorý chce súťaž vyhrať a postúpiť tak do F1.

F1 2019; gameplay: devon butler F1 2019; gameplay: charouz racing system

Obrázok 1: Na kratučkej sezóne strávenej vo Formula 2 je zo všetkého najzábavnejšie hašterenie mimo trať so sokom Devonom Butlerom. Obrázok 2: Jasnou voľbou pre všetkých slovenských hráčov je v seriáli F2 domáca stajňa Charouz Racing Systém Antonína Charouza.

Ide o úplne ideálny úvod do hry, Formula 2 je totiž výkonom a ďalšími špecifikami mnohokrát ďaleko za F1, a tak je vstup do kariéry vďaka tomu o niečo jednoduchší a príjemnejší. Formuly toľko nevybočujú v zákrutách a lepšie sa ovládajú, vďaka kompletnej licencii potom dokonca môžete pretekať za českú stajňu Charouz Racing System. Ako som už ale naznačil, najzásadnejším problémom je, že za dobrú polhodinku poskočíte do F1, čo je pri celkovej rozvláčnosti tohto športu (rozjazdy, kvalifikácia a až potom konečne samotný závod) prinajmenšom podivné.

F1 2019; gameplay: Formula f2

Samotné monoposty F2 toľko zaujímavé nie sú, pretože oproti vyššej súťaži ide v podstate o unifikované stroje s minimálnymi rozdielmi, pre začiatočníkov sú však priamo ideálnym vstupom do kariéry.

Kariérny režim s minimom noviniek

Bez ohľadu na to, ako skončíte v seriáli F2, vám rovnako prídu ponuky do vyššej súťaže a od tej chvíle je kariérny režim takmer na chlp rovnaký, ako tomu bolo pri predchádzajúcom ročníku. Pokiaľ vás pošťuchovanie a rivalita medzi jazdcami v kratučkej F2 sezóne bavili, zatlačte slzu, pretože nič také už ďalej kariéra neponúkne, čo je veľká škoda a predovšetkým priestor na zlepšenie v budúcom ročníku. Bezo zmien je aj používateľské rozhranie, prostredníctvom ktorého spúšťate tréningy a kvalifikácie, ktoré možno preskakovať, lenže za tie dostávate skúsenostné body, ktoré investujete do robustného stromu s rôznorodými vylepšeniami, a tak budete chcieť logicky z hry vyžmýkať maximum.

Výraznejšie novinky aktuálnej kariéry budeme hľadať márne, fajnšmekrov poteší snáď len možnosť počas sezóny premiestniť svojho pilota do úplne inej stajne, ale to je prakticky všetko. Naopak sa vracajú prvky, ktoré nás už vlani príliš nepotešili. Tu väčšine hráčov naskočí spomienka na otravné rozhovory s novinármi, kde je potrebné v časovom intervale odpovedať na stále dokola opakujúce sa otázky. Problém je v tom, že odpovede úplne jasne ukazujú, aké sú ich následky a mnohokrát sa vám nebude hodiť ani jeden z variantov. Nehovoriac o otravnom odpočte (ten možno aspoň v nastavení predĺžiť) a celkovej zbytočnosti tohto prvku. Aj tento rok dostane F1 za rozhovory veľké mínus.

F1 2019; gameplay: kariéra F1 2019; gameplay: rozhovor

Obrázok 1: Priebeh kariéry opäť riadite z velína vašej stajne, kde prostredníctvom počítača spúšťate preteky alebo investujete získané skúsenostné body. Obrázok 2: Bohužiaľ sme sa dočkali tiež návratu otravných rozhovorov po každom zápase.

Na kariére je v podstate najzaujímavejšie to, že ju teraz môžete hrať súbežne s reálnym seriálom Formuly 1 a tým tak trochu meniť dejiny. Kým sa totiž vlani predpokladalo, že tento rok bude dominovať stajňa Ferrari, realita je taká, že zatiaľ všetky preteky vyhral Mercedes, a to aj napriek tomu, že Ferrari má mať najsilnejší motor zo všetkých stajní. Niekedy ale najviac koní pod kapotou nestačí.

Umelá inteligencia vám v F1 2019 nič nedaruje

Mnoho noviniek nenájdeme ani v rámci jazdného modelu. Ten totiž vlani v Codemasters prekopali takmer od podlahy a tento rok už nemalo cenu znovu sa vŕtať v niečom, čo veľmi dobre funguje. Došlo iba k drobným úpravám pretáčavosti, ale tých si najskôr ani nevšimnete. Naopak výraznou zmenou je správanie ostatných jazdcov, ktorí sú aj na nižšej obtiažnosti ďaleko agresívnejší a za riskantné manévre sa vám pokojne aj pomstia. Už nie je tak jednoduché nechať sa ťahať v tesnom závese a pred ostrou zákrutou urobiť rýchlu kľučku. V takom prípade vám súper pokojne vojde do cesty a pokiaľ doňho aj jemne strčíte, rád vám to oplatí.

Prirodzenejšie a agresívnejšie správanie treba určite pochváliť, na druhej strane ale aj pri menšej neopatrnosti robí z pretekov Formula 1 niečo, čo v skutočnosti nie sú. V reálnom prostredí ide o takmer bezkontaktné preteky, kde sa karosérie stretnú len v prípade nechcenej havárie. Väčšia agresivita oponentov v hre však znamená to, že len malé a nechcené nedobrzdenie zákruty môže vyústiť v pomstu a tá následne v hromadnú kolíziu.

F1 2019 gameplay I Alza Magazín

Väčšia agresivita oponentov je zrejmá hneď pri prvom prejazde zákrutou.

Tohtoročný ročník potom tiež logicky reflektuje aktuálne zmeny vo svete kráľovnej motoršportu, takže predné prítlačné krídla sú širšie (zároveň ale ubudli rôzne úpravy v podobe menších krídielok), čo má zlepšiť prúdenie vzduchu pre vozidlá v závese a umožniť tak tesnejšie pretekanie. Práve to sa vďaka dravšej AI naozaj deje, na druhej strane práve širšie prítlačné krídla sa veľmi radi odlomia po tom, čo do vás niektorý z agresívnych súperov nabehne. Zmien sa potom dočkalo tiež zadné prítlačné krídlo, vďaka ktorému je DRS účinnejšie ako vlani.

Súperenie Senny a Prosta za príplatok nestojí

Podobne ako v prípade kariéry potom zostal takmer bez zmien zoznam ďalších herných režimov, ktorým vládne voľná hra, v ktorej si môžete vybrať ľubovoľné preteky z F1, F2 alebo klasických vozidiel, ktoré vychádzajú zo svojich historických predlôh. Opäť nechýba možnosť vytvoriť si vlastný seriál, kde sú veľmi zaujímavým osviežením modifikácie ako F1 Street, Wet Weather Grand Prix alebo Hot Lap Tour.

Tým najzaujímavejším mala byť možnosť znovu prežiť legendárne súperenie Ayrtona Senna a Alaina Prosta, pokiaľ ale čakáte na podobný zážitok ako vo filme Rivals (tu sa stretli James Hunt a Niki Lauda), zbytočne sa nevzrušujte. Tento obsah je určený iba pre o niekoľko pár eur drahšiu edíciu Legends, v ktorej síce nájdete monoposty oboch jazdcov, ale tým v podstate celá paráda končí. Ono zápolenie je totiž obmedzené na klasické časovky a preteky s checkpointmi, kde súperíte iba s časom, rozhodne by som sa tak nebál túto časť hry označiť za klamlivú reklamu a zároveň veľké sklamanie.

F1 2019; gameplay: lotus F1 2019; gameplay: ferrari

Najväčšou devízou historickej časti nakoniec nie je súboj medzi Prostom a Senou, ktorý v podstate chýba, ale verne spracované historické monoposty ako je Ferrari 312 T2 alebo Lotus z roku 1972.

Stabilný multiplayer bez väčších noviniek

Tiež multiplayer neponúka výrazné novinky – v záložke hry viacerých hráčov tak nájdeme rýchle hodnotené aj nehodnotené preteky a tiež šampionáty alebo týždenné udalosti. Pri tých je teraz vidieť s väčším predstihom, kedy budú štartovať, takže si môžete svoje pretekanie lepšie naplánovať. Hlavnou novinkou potom sú tzv. pretekárske ligy, čo sú ale v podstate klasické šampionáty, ktoré si môžete vytvárať aj vy sami a pozývať do nich ostatných hráčov. Potešujúca je tiež stabilita online pretekania. Pripájanie je rýchle, v priebehu som nezaznamenal žiadne výpadky ani iné technické nedostatky.

Nie je prekvapením, že opäť chýba režim rozdelenej obrazovky, ktorý inak Codemasters dávajú všade, kde to je aspoň trochu možné. Na vine je predovšetkým náročnosť samotných pretekov na výkon, hoci totiž nejde séria F1 tak ďaleko ako napríklad Assetto Corsa, stále ide o simulátor, kde sa na pozadí vypočítava všetko od priľnavosti pneumatík až po odstredivú silu. Nechýba ale obvyklá hra po sieti, čo je aspoň drobná záplata na inak veľkú boliestku.

Drobné, no pekné grafické vylepšenia

Pri pretekárskej hre, ktorá sa odohráva na licencovaných okruhoch, majú vždy autori ťažkosť s grafickým vylepšením, pretože práve pretekárske trate sú jednoducho vždy rovnaké. Popri okruhov síce môžu vylepšovať textúry vozov, ale práve na tie sa tu takmer nesiahlo, snáď len s výnimkou Ferrari, ktoré tento rok vymenilo svoju roky ikonickú červenú za o niečo tmavší odtieň. Stajňa totiž zmenou laku znížila hmotnosť vozidla. Drobné grafické vylepšenia nakoniec nájdeme pozdĺž tratí, kde pribudli detaily, ako sú prenosové vozy a tiež diváci sa konečne dočkali viac detailov. Ide síce o drobné zlepšenie, ale práve okolie trate je oblasť, ktorá pri pretekárskych hrách trpí najviac a je príjemné vidieť, že aj tu sa dá mnohé vylepšiť.

F1 2019; gameplay: zákruta F1 2019; gameplay: pohľad z helmy F1 2019; gameplay: dym

F1 2019 sú vizuálne veľmi pôsobivé preteky, ktoré držia stabilných 60 snímok za sekundu. Na Xboxe One X vyzerá hra naozaj veľmi dobre.

Mierneho vylepšenia sa nakoniec dočkalo aj nočné pretekanie, ktoré je teraz nasvetlené mäkšími a reálnejším svetlami, a ak je reč o svetle, milovníci vysokooktánového benzínu takisto zaznamenali lesklejší povrch pneumatík, aj ten reflektuje aktuálne zmeny v seriáli F1. V hre však lesklosť vydrží ďaleko dlhšie, zatiaľ čo v skutočnosti sa pneumatiky ojazdia už počas prvého kola. Je však chvályhodné, že ako vždy dbajú Codies aj na tie najmenšie detaily. Keď už sú ale takí puntičkári, na budúci rok by mohli zapracovať na modeli poškodenia, ktorý je stále dosť strohý a oproti ostatným aspektom hry absolútne nezodpovedá realite, rovnako ako kolízny model.

F1 2019 svojho predchodcu neprekonalo

Tohtoročný ročník F1 rozhodne neponúkol takú záplavu noviniek ako ten minuloročný, to však nie je úplne prekvapením. Autori nemali ani celý rok na prípravu nového dielu, a hoci možno nájsť veľa výhrad, posledný ročníky vždy atakujú méty najvyššie. Je navyše možné, že F1 2019 je len medzičlánok pred veľkým treskom, budúci ročník už možno vyjde aj na generácii nových konzol, a tak sa autori budú môcť pustiť do väčších zmien a kto vie, možno viac výkonu konečne umožní aj onen toľko lákavý splitscreen.

F1 2019; screenshot: oslavy

Autori rozhodne majú dôvod na oslavy, pretože za necelý rok zvládli vytvoriť ďalší vydarený ročník. Pre nabudúce už by to ale chcelo nové animácie na záverečné oslavy a vernejšie spracovanie postáv a ich tvárí.

Väčšiu či menšiu revíziu by si však určite zaslúžil model poškodenia alebo komunikácie prostredníctvom vysielačky, kedy vás z boxu pochváli za dobré prejdenie zákruty, hoci ste si ju skrátili a dostali časovú penalizáciu a naopak. Inteligenciou potom nesršia ani komentátori po konci každých pretekov, ktorí väčšinou absolútne nerešpektujú výsledky a vynášajú do nebies pretekárov, ktorí skončili s podpriemerným časom. Zo všetkého najviac by som si ale prial prepracovanejšiu kariéru, ktorá viac vsadí na príbeh podobne ako predslov v podobe kratučkého úvodu s Formulou 2. A pokiaľ by sa autorom podarilo aj nabudúce dodržať júnové vydanie, bolo by to naozaj skvelé.

Táto recenzia bola napísaná na Xbox One X verziu.

Recenzia F1 2019: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 77 % Alza.sk