• Autor: Filip Němec
Jedným z následkov pandémie koronavírusu bolo odloženie, či dokonca zrušenie, mnohých športových udalostí, čo sa nevyhlo ani šampionátu F1. Nakoniec sa monoposty Formuly 1 predsa len odlepili od pretekárskeho asfaltu, aj keď v značne upravenej a najmä skrátenej podobe celého seriálu. Mnohí z nás si tak budú chcieť spraviť chuť pri virtuálnych pretekoch. V našej recenzii zistíte, či F1 2020, posledný diel tejto série vychádzajúcej len na súčasnú generáciu konzol a PC, tiež náhodou nie je len akýmsi polovičným kompromisom.
F1 2020 (hra) | F1 (IP)
Preteky F1 2020 sú trinástym dielom hernej série F1. Hru vyvíja a vydáva štúdio Codemasters. Titul vychádza 10. 7. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Stadia bez českej lokalizácie. Hra obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenzia F1 2020 | Recenzia F1 2019 | Recenzia F1 2018
O unikátnosti 71. sezóny Formuly 1 sa bude pravdepodobne hovoriť v pitstopoch ešte veľmi dlho. Rovno však odpoviem na otázku položenú v úvode recenzie a upokojím všetkých, ktorí by chceli od podivného tohto ročníka utiecť do toho virtuálneho, ktorého sa nielen žiadne škrty alebo skracovanie nedotklo, ale dokonca prináša množstvo noviniek, pri ktorých by ste čakali, že si ich vývojári z Codemasters nechajú až na budúci next-genový ročník.
Ako už je zvykom, v F1 2020 sú zapracované všetky zmeny týkajúce sa nových pravidiel, obsadenie tímov, názvov aj reklamných polepov jednotlivých monopostov (snáď len s výnimkou McLarenu, ktorý by mala čoskoro opraviť aktualizácia). Tohtoročná nádielka noviniek je však prinajmenšom prekvapivá, pretože popri dvoch nových okruhoch (vietnamský Hanoj a Zandvoort v Holandsku) budú potešení ako formuloví nováčikovia, tak aj harcovníci kupujúci každý nový ročník. Poďme sa pozrieť, čo nové F1 2020 ponúka.
Výpočet herných režimov je už tradične veľmi obsiahly. Kto túži po rýchlej zábave, využije režim Grand Prix zastupujúci klasickú rýchlu jazdu, kde si nastavíte trať, dennú dobu, kategóriu vozidiel a ihneď sa pustíte do pretekov. Ja osobne som si obľúbil režim Championship, prinášajúci pekný rad najrôznejších výziev, ktoré do istej miery slúžia ako taký skromný výukový režim. Bohužiaľ, neposkytuje príliš veľa obsahu a ide tak o jednu z oblastí, kde sa séria F1 môže učiť napríklad od hier ako je Gran Turismo Sport, vďaka ktorého výučbovému režimu zo seba môžete s trochou snahy urobiť celkom dobrého virtuálneho pretekára. Ak ním naozaj ste, potom môžete zistiť v režime Time Trial, kde, ako už názov napovedá, jazdíte na čas jednotlivé trate.
Všetko vyššie zmienené ale slúži „len“ ako pekné ozdoby toho, čo bolo až do tohto ročníka hlavným tromfom série F1. Reč je samozrejme o kariérnom režime, ktorého hlavným vylepšením oproti minuloročnej verzii je prítomnosť kompletnej sezóny F2 (tá bola neskôr do F1 2019 pridaná formou aktualizácie). F1 2020 štartuje s kompletným seriálom F2 vrátane aktualizovaných súpisiek a s možnosťou vybrať si z niekoľkých variantov: absolvovať celú sezónu v plnom rozsahu, alebo si ju skrátiť na šesť či len tri preteky. Ak sa k hraniu vraciate po dlhšej dobe alebo dokonca s pretekárskou sériou F1 ešte len začínate, práve absolvovanie tejto menej prestížnej sezóny je ideálnym štartom, pretože monoposty Formuly 2 sú menej výkonné a ľahšie sa ovládajú.
Od tohto ročníka však minimálne pre mňa nie je zlatým klincom spomínaná kariéra, ale najväčšia novinka F1 2020 v podobe režimu My Team. Ten ponúka presne to, čo by ste od neho čakali – tvorbu vlastnej stajne, ktorú budete nielen reprezentovať na okruhu, ale tiež spravovať mimo neho. Krásne sa tu tak snúbia obe tváre Formuly 1. Samotné pretekanie preverí vaše zručnosti na trati a v depe potom využijete svoje schopnosti manažéra. Už od samotného začiatku budete napríklad balansovať na hrane pri výbere medzi výrobcom s najvýkonnejším motorom (ktorý je ale nákladný, takže budete mať možno občas problémy s financovaním chodu celej stajne) a tým, ktorý vám dodá slabší pohon, no zvyšné prostriedky budete môcť investovať do vývoja nových technológií.
Je pravdou, že manažment stajne je v mnohom podobný kariérnemu režimu, ale ide viac do hĺbky a deviatka vcelku košatých stromov, kde sa staráte o vylepšovanie motora alebo aerodynamiky, to len dokladá. Pointou režimu My Team je ale pochopiteľne fakt, že si na samotnom začiatku zvolíte názov tímu, vytvoríte svojho jazdca, logo, pohráte sa s tímovými farbami a od tej chvíle reprezentujete svoju stajňu, svoje meno a hájite svoju vlastnú pretekársku česť. Najviac času strávite zo začiatku ladením dizajnu samotnej formuly, kde mi ale predsa len chýbalo o niečo viac možností, ako ju upraviť podľa svojich najdivokejších túžob a verím, že práve to bude jedným z vylepšení budúceho ročníka.
Samozrejme sa nájdu takí, ktorí budú režim My Team považovať za pošpinenie odkazu samotnej hry, ktorá má reflektovať aktuálne dianie v reálnom seriáli Formuly 1, kde celkom určite nikdy nebude štartovať tím s názvom Alza Magazín. Režim My Team však nijako nezasahuje do ostatných aspektov hry, takže ho možno plne ignorovať a vrhnúť sa len na klasickú kariéru, kde môžete v koži Lewisa Hamiltona po siedmykrát vyhrať celý šampionát a dorovnať tak svetový rekord.
Zmienka o Rookie vo svete virtuálnych formúl a následné odporúčanie začať kariéru sezónou F2 nebola samoúčelná. Ďalšia novinka F1 2020 je totiž určená priamo pre nich. Po rokoch, kedy séria F1 bola krajinou zasľúbenou iba pre tých, ktorí chápu pojmy ako je DRS, ERS alebo DAS, sa konečne otvára možnosť prejsť z rýdzo arkádových pretekov ku kráľovnej motoršportu a nepripadať si, ako by ste držali ovládač v ruke prvýkrát. Takže zatiaľ čo skalní fanúšikovia povypínajú všetkých asistentov (a s opovrhujúcim pohľadom sa budú pozerať na všetkých, ktorí tak neurobia), začiatočníci môžu v nastavení hry kedykoľvek prepnúť na takzvaný casual režim.
Po jeho zapnutí hra pripomína napríklad posledné diely série Forza Motorsport, ktorá sa stále profiluje ako pretekársky simulátor, ale milovníci arkád si dokážu hru pretvoriť na svoj obraz. Stále musíte rátať s pretáčavosťou vozidla, odstredivou silou v zákrutách či opotrebením pneumatík, samotné ovládanie formuly už ale nie je tak nevyspytateľné. Nech už si ale zvolíte akýkoľvek režim a asistentov kompletne vypnete alebo si napríklad necháte len zapnutú kontrolu trakcie, stále platí, že si hru plne užijete aj s konzolovým ovládačom (aj keď to niektorí pretekárski fanatici neradi počujú). Ak to ale myslíte s F1 2020 naozaj vážne, pochopiteľne budete musieť siahnuť po jednom z podporovaných volantov.
Asi ste z predchádzajúcich riadkov poznali, že mi tento ročník F1 urobil radosť. Snáď vôbec najväčšie potešenie mi však neprivodil robustný režim My Team, ale jedna celkom malinká, ale mnohými hráčmi milovaná funkcia. Po šiestich rokoch totiž hlási návrat režim rozdelenej obrazovky, F1 2020 sa tak vracia ku gaučovému hraniu, ktoré je pri pretekárskych hrách stále veľmi obľúbené. V rámci splitscreenu je možné hrať napríklad režim Grand Prix, takže s ďalším kamarátom sediacim vedľa vás môžete absolvovať pokojne celý šampionát nastavený podľa vašich prianí.
Aj ako herný novinár môžem len ťažko odhadovať, ako je ťažké splitscreen implementovať, v posledných rokoch sa však autori pretekárskych simulácií sťažujú na to, že prepočítavať všetky fyzikálne modely hneď dvakrát je bez orezania funkcií nemožné. Ak je to aspoň čiastočne pravda, patrí Codemasters za návrat splitscreenu veľká pochvala.
Aby bol zoznam herných režimov kompletný, spomenúť musím tiež klasický online multiplayer, ktorý ponúka prakticky to isté čo vlaňajší ročník. Až s dvadsiatimi hráčmi súčasne sa môžete vydať na trať hodnotených či nehodnotených pretekov, zúčastniť sa jednotlivých líg a týždenných udalostí. Aj F1 2020 sa pochopiteľne sústredí na esport, ale tu sa zatiaľ najnovší ročník ešte len rozbieha a ako asi majitelia predchádzajúcich dielov tušia, technická stránka online pretekania je vyladená na jednotku. Žiadne technické problémy som nezaznamenal.
Absencia technických problémov sa týka aj grafického spracovania. V Codemasters opäť použili ich vlastný a rokmi preverený EGO engine, takže všetko šliape ako hodinky. Perfektný zážitok z jazdy je umožnený najmä vďaka stabilným 60 snímkam za sekundu, čo bez problémov zvládajú výkonnejšie PC a vedľa nich tiež Xbox Series X či PlayStation 4 Pro (ako sú na tom základné verzie oboch konzol, nevieme). Na prvý pohľad k nijako výrazným vylepšeniam grafiky nedošlo, aktuálna generácia konzol už neponúka vývojárom veľa priestoru na zlepšenie a zároveň si najskôr v Codemasters šetria triky pre novú generáciu konzol.
Aj tak sa ale výrazne zlepšili napríklad tváre postáv, čo je samozrejme niečo, čo v prípade pretekárskej hry úplne nevyžadujete, početným záberom z pitstopov a v režime My Team to ale dodáva punc realistickosti, ktorou sa inak môžu chváliť najmä jednotlivé monoposty. Nebojím sa povedať, že pri letmom pohľade na obrazovku budete pár sekúnd premýšľať, či ide skutočne o hru, alebo reálne preteky. Nedostatky samozrejme stále zostávajú v miestach, kam väčšinou vaše oko v priebehu pretekov neskĺzne, teda na okolie trate, ale aj tu sa každý rok dočkáme aspoň drobných zlepšení. Práve tu očakávam značný pokrok vďaka next-genu, ktorý by v rámci série F1 mohol tiež zredukovať stále pomerne dlhé nahrávacie obrazovky.
Akokoľvek mám pretekársku sériu F1 rád, tento rok Codemasters siahli k niečomu, čo mi na rozdiel od pretekárskeho benzínu (ktorý je v skutočnosti takmer totožný s tým, čo môžeme natankovať na bežných čerpacích staniciach) príliš nevonia, ešte než ale začneme nad autormi ohŕňať nos, patrí sa dodať, že nejde o zase až tak veľký problém. Skrátka a dobre, prvýkrát v sérii nájdeme mikrotransakciie, ktoré sú schované v rámci Podium Passu, čo je obdoba Battle Passu z Fortnite alebo Call of Duty. Pódium Pass je rozdelený na dve kategórie, z ktorých tá prvá je bezplatná a ponúka najrôznejšie výzvy, po ktorých splnení sa vám odomykajú kozmetické balíčky.
Druhá sekcia Podium Passu, nazvaná VIP, už je platená a najazdíte tu ďalšie kozmetické predmety, ako sú kombinézy a ďalšie časti vybavenia jazdcov, len podstatne zaujímavejšie a vzácnejšie, než v základnej verzii. Vo výsledku vás hra nijak nenúti k investovaniu do VIP časti a samozrejme tu nedostanete nič, čo by vás zvýhodnilo oproti ostatným hráčom. Napriek tomu prítomnosť mikrotransakcií v hre za plnú cenu v mnohých z nás zanecháva určitú pachuť a nezodpovedanú otázku, či tie kombinézy, rukavice a prilby nemohli byť už súčasťou samotnej hry.
Aj napriek tomu sa bez ostychu nebojím označiť F1 2020 za najlepší diel tejto série, ktorá stále nemá konkurenciu, a napriek tomu všetko Codemasters každý rok niečo vylepšujú. Nestihol som samozrejme vymenovať všetko nové, napríklad úpravu systémov DRS a ERS (tie, zjednodušene povedané, slúžia na rýchle predbiehanie), ktoré konečne majú nejaký efekt. Oblasť, kde podľa mňa autori naopak stále majú čo vylepšovať, je umelá inteligencia. Tá je síce celkovo veľmi dobrá, ale vadí mi jej prílišná agresivita, ako keby každého druhého pilota posadol duch Jamesa Hunta.
Zároveň je úplne pochopiteľné, že ak ste majiteľom F1 2019 a vo virtuálnej formule si pretekáte len občas (a vyložene vás neláka napríklad režim My Team alebo splitscreen), môžete oželieť aktuálne súpisky a počkať si až na F1 2021, čo bude, ako očakávam, už trošku iná pesnička.
Táto recenzia bola napísaná pre Xbox One X verziu hry.
• Zdroje: Vlastné
F1 2020 je rozhodne doposiaľ najlepšou verziou tejto pretekárskej série, ktorá prináša rad noviniek, ako je režim My Team alebo podpora splitscreenu. Ako v prípade všetkých každoročne vydávaných hier ale nie je jej nákup vyložene nutnosťou.
Klady
Zápory
Filip Němec
Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2130 3.4 GHz/AMD FX-4300 | Intel Core i5-9600K 6-Core 3.7 GHz/AMD Ryzen 5 2600X 6-Core 3.6 GHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 640/Radeon HD 7750 1 GB GDDR5 | NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6 GB/Radeon RX 590 8 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 16 GB | 16 GB |
Pevný disk | 80 GB | 80 GB |
• Zdroj: game-debate.com (17. 7. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.