Grafické karty spoločnosti Gainward, to nie sú len populárne Phoenixy. Táto spoločnosť ponúka tiež „ekonomickejšie“ grafické karty, ktoré iste ocení najmä vaša peňaženka. My si dnes otestujeme grafickú kartu Gainward GTX 1070 8GB, ktorá síce nedisponuje žiadnym zvučným marketingovým menom, to ale hneď nemusí znamenať, že by vám nemohla ponúknuť podobné služby.
Grafická karta Gainward GTX 1070 8 GB je postavená okolo grafického čipu NVIDIA rodiny Pascal GP104. V prípade GPU GeForce GTX 1070 je však vo variante GP104-200-A1 tento čip čiastočne deaktivovaný, a ponúka tak o štvrtinu menej výpočtových a textúrovacích jednotiek než grafický čip GP104 v plnej konfigurácii (GeForce GTX 1080).
Na tento grafický čip sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom tak grafická karta Gainward GTX 1070 8 GB spadá do segmentu vysokého výkonu (High-end), v ktorom rovnako ako ostatné grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1070 zaberá spodné poschodie pomyselného výkonnostného rebríčka.
Frekvencie grafického čipu sú 1 506/1 683 MHz a frekvencia grafických pamätí 2 002 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 008 MHz. Frekvencie grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB teda zostali na referenčných hodnotách GeForce GTX 1070.
Grafická karta Gainward GTX 1070 8 GB je pomerne krátka, na dĺžku meria 252 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará pomerne jednoduchý hliníkový chladič, ktorý je na lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený celkom 3 medenými tepelnými trubicami (heatpipes). Moduly grafických pamätí sú chladené pomocou špeciálneho chladiaceho plátu (heatsink-plate), ktorý je umiestnený okolo grafického čipu. Tento chladiaci plát je v kontakte s hlavným pasívom chladiča a dosahuje až k modulom napäťových regulátorov, ktoré sú cez neho tiež ochladzované. Všetky dôležité komponenty grafické karty sú teda chladené.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva paralelné 85 mm ventilátory podporujúce technológiu Zero RPM Fan, ktorá v prípade nízkych teplôt grafického čipu oba ventilátory úplne zastaví, a zníži tak hlučnosť grafickej karty. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB sa stará 4 + 1 fázová kaskáda modulov napäťových regulátorov (VRM), ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 150 W (max. 170 W) a na jej prevádzku výrobca odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB je tiež firemný nástroj spoločnosti Gainward s názvom Expertool II.
Pomocou tohto nástroja môžete grafickej karte nastavovať rôzne parametre, ako napríklad frekvenciu grafického čipu, frekvenciu grafických pamätí, limit spotreby, napätie grafického čipu, krivku otáčok ventilátorov atp., a upraviť si tak správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad pretaktovať na dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, alebo dať naopak prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam, ako je teplota, hlučnosť či spotreba.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj Gainward Expertool II tiež monitoring, pomocou ktorého môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých hodnôt pri prevádzke grafickej karty, ako je napríklad teplota grafickej karty, otáčky ventilátorov, napätie, spotreba atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Gainward GTX 1070 8 GB | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 506 MHz 1 683 MHz 1 796 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1 607 MHz 1 721 MHz 1 865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 747 MHz 1 886 MHz 1 990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 546 MHz 1 485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 848 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 471 MHz 1 400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 671 MHz 1 873 MHz 1 988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore, a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou potom zase úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios, a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare, a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Najnovší patch do tejto hry zvýšil výkon grafických kariet. Bohužiaľ nie všetky grafické karty boli s týmto patchom pretestované, a tak berte výsledky testov v Battlefield 1 s menšou rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä ak hráte hru v nižšom rozlíšení 1 920 x 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB je podľa očakávaní na samom chvoste nášho výkonnostného „rebríčka“ grafických kariet vysokého výkonu. Dokonca v priemere aj o viac ako 8 % nižšia ako jej „vyspelejší braček“ z rovnakej stajne Gainward GTX 1070 Phoenix GLH. Dôvodom sú samozrejme oveľa nižšie frekvencie grafického čipu a pamäti ako tie, ktorými disponuje „Pekelník“ s prívlastkom GLH (Goes Like Hell), ktorý si ich vďaka oveľa sofistikovanejšiemu systému chladenia môže dovoliť. Ak by ste u dnes testovanej grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB tieto frekvencie dorovnali, verte, že výkonnostné rozdiely by sa zmazali.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty, najmä hlučnosť, sú v prípade Gainward GTX 1070 8 GB o poznanie horšie ako pri už spomínanej grafickej karte Gainward GTX 1070 Phoenix GLH. Hlavnú úlohu v tom opäť zohráva síce kompaktnejší, no menej výkonný chladič, ktorým je grafická karta Gainward GTX 1070 8 GB osadená. Teploty oboch kariet sú potom už plne porovnateľné a spotreba sa vďaka nižším taktuje stala zase „korisťou“ dnes testovanej grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB.
Pretaktovanie grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil grafickú kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (112 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na pôvodných hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +130 MHz pre grafický čip a +350 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala okolo hranice 1 928 MHz, v prípade grafických pamätí 8 600 MHz (efektívne).
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB v počítačovej hre Crysis 3.
Všeobecne je možné povedať, že grafické karty GeForce GTX 1070 sú vhodné najmä na plnohodnotné hranie počítačových hier v rozlíšení Full HD, a v prípade „ekonomizovanej“ grafickej karty Gainward GTX 1070 8 GB by vás potom mohla zaujať aj jej prívetivejšia obstarávacia cena. Gainward GTX 1070 8 GB je totiž akýmsi základným a lacnejším modelom grafických kariet spoločnosti Gainward založených na grafickom čipe GeForce GTX 1070, ktorý toho samozrejme neponúka toľko ako oveľa vyspelejšie Phoenixy.
Hoci systém chladenia Gainward GTX 1070 8 GB nie je tak prepracovaný a výkonný, ako je to v prípade edície Phoenix, zlý rozhodne nie je a ak nie ste nejakým ortodoxným vyznávačom ticha, grafická karta Gainward GTX 1070 8 GB vás určite uspokojí.
Gainward GTX 1070 8 GB
Grafické kartyGainward GTX 1070 8 GB je základným modelom grafických kariet GeForce GTX 1070 spoločnosti Gainward, ktorý ponúka solídny výkon na hranie počítačových hier v rozlíšení Full HD. Táto grafická karta disponuje pomerne malými rozmermi, vďaka ktorým sa zmestí aj do tých menších počítačových skríň.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.