Blacktail (RECENZIA) – Slovanské mýty ožili

• Vývojár: The Parasight
  • Vydavateľ: Focus Entertainment
  • Čeština, česká lokalizácia: Áno

• Dátum vydania a platformy: 15. 12. 2022 na PC, PS5 a Xbox Series X/S

Blacktail (RECENZIA PC) – Obsah článku

Ako to bolo s Yagou?

Kto z nás by zo svojho detstva nepoznal rozprávky o babe Jage, perníkovej chalúpke alebo grotesknej chalúpke na stračej nôžke. Do sveta slovanskej mytológie a inšpirácie mnohých rozprávok sa pozrieme v akčnej adventúre z pohľadu prvej osoby Blacktail štúdia The Parasight, v ktorej sa dozvieme, ako to podľa nich so známou čarodejnicou vlastne dopadlo.

Tak teda bolo nebolo… v jednej úplne obyčajnej dedine žili dve dievčatá – dvojčatá. Priebojnejšia Zora a jej čudesná sestra Yaga skrývajúca svoju tvár za maskou, ktorú nikdy neodložila. Život ubiehal svojim pokojným tempom až do momentu, keď sa začali záhadne strácať dedinské deti a oči všetkých sa obrátili na Yagu, ktorú kvôli podozreniu zo spojenia s dávnym zlom z lesa (známym ako čarodejnica menom Baba) nakoniec vyhnali preč.

Blacktail; gameplay: baba

zdroj: vlastné

Je Baba skutočná alebo ide len o výplod fantázie?

Medzi stratenými deťmi boli ako jej priatelia, tak prekvapivo napokon aj Zora. A vtedy sa naša hlavná hrdinka Yaga vydáva na záchrannú výpravu v stopách sestry a ďalších detí aj svojich stratených spomienok. V spoločnosti neodbytného hlasu, ktorý jej cestou napovedá, sa chopí svojho luku a ide v ústrety hlbinám lesa, aby sa naučila prežiť, ale hlavne objavila opustenú čarodejnícku chyžu. Je totiž najvyšší čas zistiť, kde končia „babské reči“ a začína realita.

Výprava poľského štúdia The Parasight do slovanských mýtov a povestí sa ale rozhodne neobmedzuje len na známe postavy stredoeurópskeho a východoeurópskeho folklóru, takže na svojej ceste stretnete množstvo originálnych tvorov, ako sú hovoriace huby, pán Larva alebo napríklad mravčia kráľovná postihnutá megalomanom. S mnohými z nich sa budete rozprávať a buď im pomáhať, alebo naopak škodiť, keď budete chcieť.

Blacktail; gameplay: diablik

zdroj: vlastné

Diablik pokušiteľ má pre Yagu zaujímavé návrhy. Môžete ale nemusíte ich počúvať.

Dobrá alebo zlá čarodejnica?

Nikde totiž nie je povedané, kým ste alebo musíte byť. Systém morálky vás ale bude prenasledovať, nech sa pohnete kamkoľvek a každé rozhodnutie a reakcia sa prepíše na stupnici od temnej prehnitosti po žiarivú dobrotu. Či už sa ocitnete na ktoromkoľvek konci dobra alebo zla, všetko má svoje výhody a bonusy. Práve morálka je jedným zo skvele spracovaných prvkov hry a dodáva jej náležitú hĺbku. Čo takto obrať démonickú červenú ružu o oko, ktoré sama predtým ukradla nejakému lakomcovi? Ups…zle. Alebo zostreliť lukom včelí úľ a dostať sa tak k medu? Hm…nie nie.

Parádneho spracovania sa dočkal aj otvorený pestrofarebný otvorený svet plný zákutí a tajomných miest, ktoré priam lákajú ich navštíviť. Ak nimi prejdete, budete navyše odmenení najrôznejšími receptami na odomykanie schopností, pretože pre niektoré z nich potrebujete stránky starého grimoára, alebo surovinami, ktoré po nazbieraní využijete v zázračnom kotlíku v chyži. Blacktail samozrejme môžete prebehnúť v priebehu pár hodín, bola by ale obrovská škoda nevyužiť celý obsah, ktorý ponúka, hlavne preto, že po dohraní príbehu už nie je možnosť sa sem vrátiť.

Blacktail; gameplay: prostredie Blacktail; gameplay: prostredie

zdroj: vlastné

Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, mapa sveta Blacktail je nielen pestrá, ale aj dosť veľká.

Súboje a ďalšia herná náplň

V súbojoch s bežnými nepriateľmi alebo bosmi sa Yaga okrem luku a šípov, ktoré si sama vyrába, spolieha na využitie magických schopností, ktoré postupne získava. V lištách nájdete nielen ukazovateľ zdravia, ale aj magickej energie, nie však ukazovateľ výdrže. V prípade, že práve nebojujete, síce nie je potrebný, ale v momente, keď sa dostanete do priamej konfrontácie s niektorou z tunajších hrozieb, mi osobne dosť chýbal.

Hlavným dôvodom je potreba byť v pohybe takmer po celý čas a niekedy jednoducho neviete, či je to neviditeľný nedostatok výdrže, ktorý je na vine, že sa zdržiavate v najnevhodnejšom okamihu, alebo nejaký obmedzujúci účinok, ktorý sa jednoducho neprejavil. To zbytočne sťažuje súboje, pretože pokiaľ sa protivníci dostanú k postave veľmi blízko, luk veľmi platný nie je a zásoby mágie sú tiež obmedzené.

Blacktail; gameplay: Slavitza

zdroj: vlastné

V hre sa stretnete aj s niekoľkými bosmi, ktorých treba poslať do zabudnutia.

Keď k tomu pripočítam aj nutnosť ručnej výroby šípov (častokrát v priebehu súbojov, keď Yage dôjdu), hoci v spomalenom čase, stávajú sa práve súboje slabinou hry. Prispieva k tomu nakoniec aj fakt, že lektvary ktoré nosíte v rýchlych slotoch pri sebe, sú určené trochu prekvapivo na iné účely ako na obnovu zdravia.

Súboje ale nie sú hlavným prvkom Blacktail, takže pokiaľ budete z tých, ktorých neuchvátia, máte vždy možnosť zmeniť obtiažnosť a užívať si ostatnú náplň hry, ktorá je až neskutočne pestrá. Okrem maľovaných spomienkových pasáží tu nájdete aj 2D sekvencie a minihry (napríklad pri opekaní mäsa), alebo dokonca rybárčenie. Nemusíte ale mať strach, že sa tu niekto hrá na vážne chytanie šupináčov. Je to len jedna z mnohých vtipných vsuviek a obohatenia čisto nepovinné, ale vítané. Hlavnú úlohu má totiž prieskum nápadito navrhnutého otvoreného sveta a rozkrývania príbehu.

Krásne farebný otvorený svet

Zvuková stránka je vydarená, a aj keď nie je priamo zapamätateľná, čo sa týka dabingu je až neskutočne presvedčivý a profesionálne vykonaný. Ženské viachlasy výborne podčiarkujú atmosféru slovanskej tematiky a tajomný hlas sprevádzajúci hlavnú postavu sa dokáže vryť pod kožu, najmä vo vyhrotených okamihoch. Drobným, ale veľmi príjemným prekvapením, boli malí tvorovia známi ako Bobokovia, šveholiaci rodnou poľštinou, hoci celá hra je nadabovaná v angličtine. Priaznivci češtiny v hrách si ale tiež prídu na svoje, pretože rozhranie aj titulky sú kompletne preložené.

Blacktail; gameplay: Bobok

zdroj: vlastné

Čo tak započúvať sa do „dávno zabudnutého jazyka známeho len niektorým jedincom“ – poľštiny?

Celá hra celkovo pôsobí ako skvelý mix mnohých prvkov a závan sviežeho vetra, hoci, alebo možno práve preto, že ide o nezávislú hru, v ktorej sa vývojári vôbec nebáli popustiť uzdu fantázii. Pochvalu si zaslúži aj štylizovaný pestrofarebný vizuál, ktorý je v ostrom kontraste so stále temnejším príbehom, hoci samozrejme nejde o to najlepšie, s čím sa v dnešnej dobe môžete stretnúť v AAA hrách s obrovským rozpočtom. Napriek tomu ale dokázali v The Parasight vytvoriť krásny a veľmi rozmanitý otvorený svet s rôznymi, krásne spracovanými oblasťami.

Originálna čarodejnícka púť

Blacktail je krásnou ukážkou toho, že niekedy nie je potrebný závratný rozpočet a roky skúseností, aby sa dala vytvoriť svieža a zapamätateľná adventúra plná obsahu a funkčných mechaník. Príbeh čarodejnice Yagy je chvíľami milo rozprávkovo hlúpučký a hneď nato temne surrealistický a mysteriózny. Ak ste mu ochotní odpustiť slabšie súbojové pasáže, vezme vás na fantastický výlet čarovnou krajinou, v ktorej môžete stráviť pokojne aj dvadsať hodín a kráľovsky sa baviť. A to je za cenu okolo 20 € ponuka, ktorá sa neodmieta.

Blacktail (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč na recenziu poskytla spoločnosť Playman

Hodnotenie9/10 SKVELÉ

Ak hľadáte sviežu a nevšednú adventúru, alebo ak vás len ťahajú slovanské mýty a rozprávky, potom v Blacktail nájdete oboje vrchovatou mierou. Zmes najrôznejších vplyvov a inšpirácií robí z hry zábavnú a originálnu púť za odhalením tajomstva jedného neobvyklého mladého dievčaťa.

Blacktail; recenzia

• Inšpirácia slovanským folklórom
  • Originálne prvky hry a rozmanitosť ich poňatia
  • Rozmanitý otvorený svet
  • Pekne spracovaný denník
  • Česká lokalizácia

• Slabší súbojový systém
Jiřina Formánková

Jiřina Formánková

Volám sa Jiřina Formánková a o hry sa zaujímam približne posledných 15 rokov. V Alza Magazíne pôsobím od roku 2017. Medzi moje obľúbené žánre patrí RPG a Survival, z platforiem dávam jednoznačne prednosť PC pred všetkými ostatnými.

HW nároky pre Blacktail PC

Procesor Intel Core i5-3570K/AMD FX-4300 Intel Core i5-6600K / AMD Ryzen 5 1500X
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 960, 4 GB / Radeon RX 470 GeForce GTX 1660 SUPER, 6 GB / Radeon RX 590