Doručení zdarma Stellar Blade

Canvas (RECENZIA) – Vo víre inšpirácie

• Autor: Jakub Nemec

Výtvarne výrazné stolové hry hýriace pestrými farbičkami, podivnými ilustráciami a bezhraničnou fantáziou majú medzi doskovkármi estétmi svoje pevné miesto. Ich rady sa snaží rozšíriť titul Canvas, v ktorom sa počas niekoľkých sekúnd premeníte na maliara s úžasnými nápadmi pre svoje diela. Nemusíte sa obávať zložitosti, svoje prvé plátno zvládne aj úplný nováčik, o čom vás presvedčí naša recenzia.

Canvas; foto: obal

zdroj: Vlastný

• Žáner: Kartová stratégia, výrazný vizuál • Počet hráčov: 1 – 5 • Autori: Jeffrey Chin, Andrew Nerger • Vydavateľ: Asmodee Group • Distribútor v SR: ADC Blackfire • Čas hrania: 30 minút • Odporúčaný vek: od 10 rokov

Obsah recenzie Canvas

1. Maliarom ľahko a rýchlo
  2. Canvas – Pravidlá
  3. Umenie víťazí nad hrou
  4. Recenzie Canvas: záverečné hodnotenie

Maliarom ľahko a rýchlo

Snívali ste niekedy o možnosti stať sa umelcom? Radi premýšľate, ako dávať dokopy veci bez zdanlivej súvislosti? Vychutnávate si graficky nápadité doskové hry? Ak ste si aspoň raz kladne odpovedali, mal by vám do noty padnúť aj nový titul medzi vizuálne uhrančivými doskovými hrami – Canvas. Jeho autori Jeffrey Chin a Andrew Nerger sa totiž rozhodli preniesť tvorivé maliarske vízie priamo do vášho herného brlohu. Vžijete sa do úlohy pána štetca na umeleckom festivale, ktorý má skĺbiť svoju bujnú fantáziu s vopred známym zadaním. Trúfnete si na túto výzvu?

Canvas; foto: komponenty

Canvas (Stolová hra)

zdroj: Vlastný

Obsah škatule s hrou Canvas je založený predovšetkým na šesťdesiatke priehľadných umeleckých kariet, ktoré dopĺňajú ďalšie kartové a žetónové komponenty dôležité pre priebeh hry.

Obtiažnosti ani zložitosti pravidiel sa nemusíte vôbec obávať. Canvas je prototypom pohodovej rodinnej hry, pri ktorej sa pobavíte bez ohľadu na svoje doskoherné skúsenosti. Musíte iba dostať do krvi kombinácie symbolov a farieb na umeleckých kartách so zadanými úlohami. Výzvy za víťazné body sú vlastne jediný (a celkom zásadný) prvok, ktorý bude brzdiť vašu fantáziu. Kombinovať priehľadné karty do pôsobivých obrazov je totiž zábava iba do chvíle, kým nechcete vyhrať. Potom totiž nehľadíte na obrázky, ale skôr na spodnú lištu kariet so symbolmi, ktoré kombinujete podľa úloh. Veľakrát je potom človek prekvapený, aké dielo mu vyrástlo pred očami a ako je nakoniec pomenované.

Aj po niekoľkých desiatkach partií sa stále nemôžem rozhodnúť, či je to zápor alebo klad. Z pohľadu estetického je trošku škoda, že sa musíte nechať zviazať pravidlami (bez tých sa však dosková hra nezaobíde), ale na druhú stranu sa môžete tešiť na efekt prekvapenia z vášho výtvoru. Zažil som tiež „umelcov“, ktorí skladali svoje plátna bez ohľadu na zisk bodov za úlohy, aby sa na konci nechali prekvapiť svojim skóre. Skrátka Canvas si môžete užiť z rôznych uhlov pohľadu podľa ľudí zapojených do partie, čo je vlastne celkom fajn. Navyše si estetické tvorenie môžete užiť aj sami vďaka sólo módom, ktoré je možné brať rovnako ako výzvu, tak aj ako hlavolam.

Canvas; foto: priestor hráča Canvas; foto: tvorba obrazu

Canvas (Stolová hra)

zdroj: Vlastný

Vytvorenie vlastného obrazu je v doskovej hre Canvas otázkou niekoľkých chvíľ. Karty nie je potrebné nijako schovávať, pretože všetci pri stole budú mať čo robiť, aby sledovali svoje vlastné.

Canvas – Pravidlá

Manuál doskovej hry Canvas venuje pravidlám pre viacerých hráčov celých päť strán, čo isto napovie o obtiažnosti celej hry. Naučiť pravidlá nových záujemcov je tak otázkou niekoľkých minút a po prvej partii už bude každý vedieť, ako získavať body. Najviac mätúca môže byť symbolika jednotlivých úloh, ale na rube kariet sú požiadavky vždy starostlivo a názorne vysvetlené, takže nemôže dôjsť k omylu.

Na začiatku každého maliarskeho súboja dostanú všetci súperi tri prázdne plátna s pozadím (farebné pozadie nemá na výsledok vplyv, ide iba o estetické cítenie každého hráča) a štyri „predbiehacie“ žetóny inšpirácie. Na stôl rozložíte látkový herný plán, naň náhodne umiestnite štyri karty s úlohami spolu s bodovacími žetónmi a priehľadné obrázky s motívmi (umelecké karty). Potom už nič nebráni začať partiu. Hráči sa striedajú vo svojich ťahoch, počas ktorých môžu voliť z dvoch akcií – pribrať si umeleckú kartu z ponuky (najviac vľavo je zadarmo, za každú ďalšiu musí zaplatiť žetónom inšpirácie), alebo zostaviť obraz z troch kariet, pričom si ich oboduje.

Canvas; foto: partia Canvas; foto: úlohy

Canvas (Stolová hra)

zdroj: Vlastný

V priebehu partie sa budete riadiť kartami úloh, ktoré sú hlavnou premennou doskovej hry Canvas. Zabodovať vo všetkých štyroch sa často stane zapeklitým orieškom.

To je v kocke všetko, takže sa môžete smelo pustiť do hrania Canvas. Postupom času prekuknete výhodnosť systému cirkulácie žetónov inšpirácie (zistíte, že sa oplatí vziať aj nechcenú kartu s veľkým počtom žetónov), zozbieranie kariet do zásoby v ruke (maximálne ich môžete mať päť) a ďalšie fígle. Partia končí v momente, keď majú všetci hráči zostavené svoje tri obrazy (nemusia končiť rovnako, čo môžu niektorí hráči vnímať ako nevýhodu). Následne sa sčítajú body za stužky získané z jednotlivých úloh, určí sa víťaz a začne sa chystať nové kolo, pretože pri jednom určite nezostanete.

Umenie víťazí nad hrou

Dosková hra Canvas sa musí hodnotiť z niekoľkých strán, takže výsledný verdikt si musíte prebrať podľa svojej hráčskej typológie. Canvas bude ideálnou zábavou pre rodiny s deťmi, pričom do maliarskeho súperenia sa môžu zapojiť aj starí rodičia, ktorí so svojimi deťmi hrali maximálne Človeče, nehnevaj sa!, Z rozprávky do rozprávky, prípadne Dostihy a stávky. Pravidlá sú nenáročné a tvorivá zábava veľakrát prehluší aj získavanie samotných bodov, pretože výsledok na plátne môže byť dôležitejší ako víťazstvo.

Canvas; foto: uloženie

Canvas (Stolová hra)

zdroj: Vlastný

V rámci inzertu má každý komponent svoje pevné miesto. Ale škatuľu si môžete tiež zavesiť na stenu ako obraz, prosto umelecká doskový hra so všetkým, čo k tomu patrí.

Pre skúsenejších doskovkárov bude ľahké prekuknúť základné mechanizmy a sústrediť sa iba na plnenie úloh, čo je vzhľadom na nádhernú grafiku trochu škoda. Nakoniec aj oni môžu byť prekvapení, čo sa im podarilo vytvoriť iba na základe úlohového zadania, vrátane (väčšinou) trefného pomenovania diela (tu treba pochváliť za preklad tuzemského vydavateľa ADC Blackfire). Titul Canvas sa radí do spoločnosti pohodových a nenáročných doskových hier na nedeľné popoludnie, kedy zafunguje veľmi dobre.

Za poskytnutie recenznej kópie doskovej hry Canvas ďakujeme slovenskému distribútorovi hry spoločnosti ADC Blackfire.

Recenzia Canvas: záverečné hodnotenie

Canvas; recenze

Canvas

Dosková hra Canvas poteší každú estetickú dušu, ktorá túži skladať obrazy ako zo sna. Často tak zabudnú, že hrajú doskovú hru a sústredia sa viac na svoju tvorbu. Na skúsených harcovníkov môže pôsobiť až veľmi jednoducho, ale pre rodiny s deťmi bude fungovať ako nenáročná oddychovka.

• Štýlové tvorenie obrazov
  • Kúzelná grafika
  • Jednoduché a nenáročné pravidlá