Dungeons & Dragons: Dark Alliance (RECENZIA) – Pokrivkávajúci hrdinovia Icewind Dale

• Autor: Jiřina Formánková

Akčné RPG z pohľadu tretej osoby a svet Forgotten Realms (konkrétne tundru Icewind Dale) sa pokúsili spojiť kanadskí vývojári zo štúdia Tuque Games. Ako sa im hra, na ktorej spolupracoval aj autor knižnej série „The Legend of Drizzt“ R. A. Salvatore podarila, si môžete prečítať v našej recenzii.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance; wallpaper: cover

zdroj: Tuque Games

Dungeons and Dragons: Dark Alliance (hra) | Dungeons and Dragons (IP)

Kooperatívne akčné RPG Dark Alliance z univerza Dungeons and Dragons vyvíja štúdio Tuque Games a vydáva spoločnosť Wizards of the Coast. Hra vychádza 22. 6. 2021 na PC, PS4, PS5Xbox One a Xbox Series X/S bez českej lokalizácie a obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: Recenzia

Dungeons & Dragons: Dark Alliance (RECENZIA PC) – Obsah článku

1. Štyria hrdinovia – množstvo lokácií
  2. Svalnatá princezná
  3. Lore len pre dobrovoľníkov
  4. Trollia zábava
  5. Recenzia Dungeons & Dragons: Dark Alliance: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pro Dungeons & Dragons: Dark Alliance PC

Štyria hrdinovia – množstvo lokácií

Ak ste fanúšikmi fantasy kníh R. A. Salvatoreho, určite sa s hlavnými hrdinami nestretávate prvýkrát. Drowí hraničiar Drizzt Do'Urden, ľudská lukostrelkyňa Catti-brie, trpaslík Bruenor Battlehammer a barbar Wulfgar sú štvorlístkom, z ktorého môžete vyberať svojho obľúbenca so špeciálnymi schopnosťami a bojovým štýlom. Celé dobrodružstvo sa odohráva vo svete Forgotten Realms v ľadovej tundre Icewind Dale, kde sa koncentrovala armáda temnôt (goblini, trollovia, obri, temní trpaslíci aj nebezpeční kultisti). V hre je totiž získanie mocného artefaktu známeho ako Crystal Shard, o ktorý je samozrejme veľký záujem.

Dark Alliance si môžete zahrať buď sólo, čím sa vyhnete niektorým problémom, ktorým sa budem venovať v ďalších kapitolách, alebo v partii až 4 hráčov v multiplayeri. Na ten je hra vlastne zameraná, ale vďaka problémom s lagmi a nie príliš vyladeným systémom „pozývania priateľov do hry” dokáže zbytočne potrápiť. Na druhej strane ale ponúka zaujímavejší a zábavnejší koncept priechodu lokáciami. Tých je celkom sedem a každá obsahuje dva až tri akty, ktoré však nemusíte prechádzať postupne – môžete medzi nimi voliť podľa ľubovôle. Okrem nich je v Dark Alliance aj tutoriál pod názvom Trials Of Tempus, ktorý predstaví základné útoky, kombá a ostatné nevyhnutnosti pre každú z postáv.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance; gameplay: houby

Prostredia Dark Alliance sú naozaj rozmanité a zavítate do oblastí s krásnym vizuálnym stvárnením.

Všetky lokácie sú zaujímavo a podľa môjho názoru aj dobre navrhnuté a budú vyhovovať hlavne hráčom, ktorí nepotrebujú nepretržitý boj a baví ich aj prieskum okolia a hľadanie najrôznejších skrytých kútov (a objavovanie bonusových truhličiek so zlatkami). Občas sa tu môžete stretnúť s pascami (tých je niekoľko druhov) alebo puzzle, ale slúžia skôr ako estetický doplnok než skutočné prekážky. Zvyčajne ich môžete jednoducho prebehnúť a viac sa o ne nestarať. Puzzle potom spočívajú v aktivácii rôzne poschovávaných symbolov, alebo napríklad v potrebe „nahriatia“ vašej postavy pred priechodom ľadovými slojmi. Pri okrajoch ciest sa niekedy nachádzajú teleporty, ktoré umožňujú dostať sa do inak neprístupných miest. Animácia teleportu sa síce podarila, ale občas sa môže stať, že vás bez varovania pošle zasa na spiatočnú cestu, len čo sa noha postavy dotkne zeme.

Svalnatá princezná

Na výber dostanete naozaj priehrštie obťažností hry, čo je rozhodne fajn, hlavne preto, že postupom času nemusia napríklad tri až štyri stačiť, hlavne keď hráte v zohranej skupine. Vývoj postáv je dobre navrhnutý a jednotlivé vylepšenia základných štatistík aj najrôznejších komb sú uspokojujúce. Trochu inak je to ale s vybalansovaním jednotlivých postáv. K trom určeným primárne na blízko nemám žiadne vážnejšie výhrady. Úplne iná situácia však nastane, ak si vyberiete lukostrelkyňu Catti-brie. Veľmi skoro vyšlo najavo, že je neúmerne silná v porovnaní s ostatnými, a to hneď z niekoľkých dôvodov.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance; gameplay: socha

Niektorí nepriatelia dorástli do kolosálnych rozmerov veľkosti sôch.

Prvým je AI nepriateľov, ktorá reaguje zásadne len na krátku vzdialenosť. Medzitým, čo sa trojica kontaktných hrdinov môže snahou potrhať, si lukostrelci poodstúpia z dosahu, kde si ju jakživ nikto nevšimne, a rozdáva smrteľné plošné zásahy na všetky strany. Ešte výraznejším sa problém stáva na vyvýšených miestach, kde ani nie je potrebné, aby ktokoľvek zoskočil dole a zvádzal tuhý boj napríklad s obrom. Stačí si chvíľu počkať a Catti urobí všetku prácu za celú skupinu. Vo výsledku z nej môžete urobiť skvelú liečiteľku s bojovými superschopnosťami, ktorá nemusí za celý akt schytať jedinú ranu. Nehľadiac na to, že vďaka tomu aj menej schopní hráči vo finálnom zozname vychádzajú z hodnotenia ako hviezdni borci. Tak s tým radšej počítajte.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance – Dungeon (Alza Magazín gameplay, PC, No Commentary)

Temní trpaslíci sú jednými z dobre krytých nepriateľov. Aby boli útoky efektívne, je potrebné najskôr preraziť ich štíty.

Vývojári si problém pravdepodobne uvedomili a pokúsili sa rozdiel zmierniť – vybavili postavu kombami, ktoré kombinujú kopy a streľbu. Úprimne povedané, nebol to veľmi šťastný, a hlavne funkčný nápad. Aj prostý sedliacky rozum totiž velí nepchať sa s hrdinkou vybavenou lukom do stredu bojovej vravy. Väčšina hráčov teda bude, či už úmyselne, alebo nie, ťažiť z nedokonalosti návrhu. To isté platí v prípade, že potrebujete oživiť mŕtveho spoluhráča. V momente, kedy sa priblížite tesne k nemu, si vás nepriatelia úplne prestanú všímať, hoci stoja doslova na dosah a taktne vyčkávajú, kým sa procedúra podarí. Síce to hru veľmi uľahčuje, ale nie každému sa tento koncept bude pozdávať.

V základnom tábore nájdete obchodníka, u ktorého si za nazbierané zlatky môžete kúpiť a vylepšiť elixíry alebo za nazbierané kryštály upgradovať zbroje a zbrane. Tie navyše možno kompletizovať do setov, ktoré pridávajú najrôznejšie bonusové statusy. Taktiež si tu môžete vybrať z niekoľkých skinov predmetov, ktoré má postava pri sebe. Kozmetické úpravy uvidíte v hre a niektoré vyzerajú naozaj pekne. Nájdete tu tiež tréningových panákov, na ktorých môžete odskúšať aktuálne dps postavy. Dokonca sa dočkáte aj niekoľkých málo hlášok jednotlivých hrdinov, ktoré v hre samotnej ale boh vie prečo chýbajú. Nečakajte ani, že lore sveta, v ktorom hráte, vám bude niekto servírovať vo forme rozhovorov a narážok.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance; gameplay: trol

Protivníci sú verní svojim fantasy predlohám z kníh R. A. Salvatoreho.

Lore len pre dobrovoľníkov

Je ukryté len v denníku (písaných dokumentoch, ktoré nachádzate v hre) a zostáva teda na každom, či ho bude chcieť čítať, alebo nie. Čo podľa môjho názoru nie je chyba, ale prednosť – v prípade hry ako je táto. Každá z jednotlivých lokácií dostala taktiež pekné úvodné intro, ktoré trochu (ale naozaj len trochu) uvedie hráčov do obrazu, kam práve vyrážajú a akí nepriatelia ich čakajú. Môžete sa tešiť na celkom rôznorodé spektrum protivníkov, z ktorých mnohí majú svoje špecifické schopnosti a útoky. Záleží predovšetkým na navolenej obťažnosti, čím presne sa pochvália.

Ako som už spomínala vyššie, dosah ich umelej inteligencie nie je bohvieaký a stáva sa, že ak sa trochu stiahnete, prestanú reagovať (aj keď sú napríklad tesne pred smrťou), začnú sa venovať ničnerobeniu a pokojne sa otočia chrbtom (ideálna to pozícia pre kritické zásahy). Ďalšie chybičky na kráse sú lagy, ktoré z inak zábavného súbojového systému dokážu urobiť sekanicu do prázdna, pády do hlbín (pri častom preskakovaní trhlín) a podobné lahôdky. Pri nutnosti presného načasovania použitia schopností ide o skutočnú otravnosť, s ktorou sa však budete stretávať len v multiplayeri.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance; gameplay: skupina

Hranie v multiplayeri je síce väčšinou zábavnejšie, ale je nutné prehryznúť pár nezrovnalostí.

Trollia zábava

Dark Alliance tiež obsahuje najrôznejšie spektrum bugov od viac-menej zábavných (nepriatelia zabití silnými útokmi odletia kamsi do vesmíru) až po tie, ktoré dokážu vytočiť. Po prechode celého jedného (dlhého) aktu sa mi po odkliknutí tlačidla pre rýchlejšie objavenie postáv v kempe stalo, že som sa so svojou postavou znovu objavila vo finálnej aréne (už po porážke miestneho bossa) a nebola sa odtiaľto schopná dostať. To nakoniec znamenalo prísť o celý progres a získané predmety. Inokedy sa spoluhráč prepadol na absolútne bežne priechodnom mieste kamsi do neznáma – že to opäť znamenalo koniec asi netreba dodávať.

Napriek všetkým spomínaným problémom má ale Dark Alliance čo ponúknuť. Či už je to systém vylepšovania postáv, zábavného kombinovania útokov, krásneho (a rozmanitého) prostredia alebo skladby predmetov (pre získanie bonusov) a veľa ďalšieho. Navyše si ho môžu užiť aj priaznivci žánru, pre ktorých je svet Forgotten Realms novinkou, bez toho aby ich hra zahltila nadmierou lore informácií. Bohužiaľ som ale vďaka zjavnej nedotiahnutosti nemohla Dark Alliance udeliť vyššiu známku, než ktorú vidíte v závere hodnotenia, hoci podľa mňa ide o zábavnú a pekne navrhnutú hru.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytla agentúra Playman.

Hodnotenie6/10 UJDE

Dark Alliance síce momentálne nie je špička svojho žánru, ale ponúka dostatok zaujímavých mechaník a prostredí, takže určite stojí minimálne za vyskúšanie. Nakoniec vás možno bude napriek všetkým svojim nedostatkom naozaj baviť.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance; recenzia

• Krásne prostredia
  • Pekne navrhnuté lokácie
  • Dostatok druhov nepriateľov
  • Dobrý vývoj schopností postáv

• Dosah AI
  • Bugy
Jiřina Formánková

Jiřina Formánková

Volám sa Jiřina Formánková a o hry sa zaujímam približne posledných 15 rokov. V Alza Magazíne pôsobím od roku 2017. Medzi moje obľúbené žánre patrí RPG a Survival, z platforiem dávam jednoznačne prednosť PC pred všetkými ostatnými.

HW nároky pre Dungeons & Dragons: Dark Alliance PC

Operačný systém
Procesor AMD FX 8320/Intel Core i5-6600K 3.5GHz AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz/Intel Core i5-9600K 3.7GHz