Dark Souls: Remastered (RECENZIA) – legenda v naleštenom brnení

Séria Dark Souls sa v priebehu rokov stala nespochybniteľnou legendou žánru akčného RPG a takmer univerzálnym symbolom pre ťažké hry. Jej prvý diel je ospevovaný dodnes, pre svoj (na pomery videohier) požehnaný vek ale tento vynikajúci titul minul veľa mladších hráčov.

Štúdio FromSoftware si ale tohto faktu bolo dobre vedomé a ľuďom túžiacim po naozajstnej výzve teraz svoj výtvor servíruje na striebornom podnose vo vylepšenej grafike. Dark Souls: Remastered vychádza 25. mája 2018 na najnovšiu generáciu konzol (PS4, Xbox One) a PC. Bude stáť za to tento nemilosrdný fantasy svet znovu navštíviť, alebo ide o ďalší zbytočný remaster? Čítajte našu recenziu. Pozrite sa tiež na naše video, kde hru predstavujeme prostredníctvom záberov z hrania a komentáre.

Vyskúšali sme si tiež, ako sa hrá Dark Souls: Remastered na PC.

Žáner: Akčné RPG | Vývojár: FromSoftware | Vydavateľ: Bandai Namco | Dátum vydania a Platformy: 25. máj 2018 (PC, PS4, Xbox One), leto 2018 (Switch) | Homepage: bandainamcoent.com/games/ds-remastered |

Obsah recenzie Dark Souls: Remastered?

1. Príbeh Dark Souls nie je pre každého
  2. Ako sa hrá Dark Souls: Remastered?
  3. Boss si žiada vašu prítomnosť
  4. Aké vylepšenia ponúka Dark Souls: Remastered?
  5. Dark Souls: Remastered – zmien mohlo byť aj viac
  6. Záverečné posedenie pri ohnisku
  7. Recenzia Dark Souls: Remastered: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky pre Dark Souls: Remastered PC

Príbeh Dark Souls nie je pre každého

(27. 5. 2018) Na začiatok by asi bolo dobré povedať, že dej je v Dark Souls prezentovaný veľmi minimalisticky. Jednotlivé súvislosti skladáte dokopy z dialógov NPC, popiskov jednotlivých predmetov v inventári a mnohokrát aj samotného level dizajnu, pričom opulentných, filmovo zostrihaných príbehových animácií sa tu veľmi často nedočkáte. Štýl rozprávania je pomalý, depresívny a ponecháva veľa priestoru pre vlastnú interpretáciu. Možno aj preto sa na najrôznejších internetových fórach vedú dlhé diskusie, či už vlastne príbeh niekto naozaj pochopil tak, ako ho zamýšľal jeho tvorca Hidetaka Miyazaki. Teraz už ale k samotnej story.

Dark Souls: Remastered; wallpaper: boss

Vitajte v prívetivom a slnkom zaliatom svete Dark Souls.

Kedysi dávno, počas Doby Prastarých, bol svet zahalený do nepriestupnej sivej hmly a ovládali ho draci. Znenazdania sa ale objavil mystický oheň známy ako Prvý plameň a s ním prišli na tento svet i duše – esencia všetkého života. Najsilnejší z týchto duší si privlastnili lordi Gwyn, Gravelord Nito a Čarodejnica z Izalith, ktorí svoju novo nadobudnutú moc využili k zničeniu drakov a stavbe vlastných kráľovstiev. Týmito udalosťami na časovej osi Dark Souls začína Vek Ohňa.

Plameň ale počas času začal slabnúť, približne s nástupom prvých ľudí. A aby plameň nevyhasol a Vek Ohňa naďalej pokračoval, rozhodol sa Gwyn v tomto záujme obetovať seba a svoju dušu. S umelo udržiavaným plameňom ale krajinu začne sužovať Kliatba Nemŕtvych, ktorá pri niektorých jedincoch spôsobuje, že po smrti opakovane ožívajú.

V tento moment končí úvodná animácia a prichádza vaša chvíľa. Ako nemŕtvy postihnutý onou kliatbou sa prebúdzate v žalári. Akonáhle väzenie opustíte, musíte zazvoniť na dva zvony – jeden hore a druhý hlboko pod zemou. A toto je pre vás minimálne v prvých hodinách hry jedinou víziou nejakého konkrétneho cieľa. Stojíte na prahu polorozboreného hradu a pred vami sa uberajú tri možné cesty. Kam pôjdete, je čisto na vás, a ak náhodou vleziete niekam, kde ešte nemáte (vzhľadom na svoj level) čo robiť, dostanete strašne na ústa a nikoho to nezaujíma. Vitajte v Dark Souls.

Dark Souls: Remastered; gameplay: firelink shrine Dark Souls: Remastered; gameplay: drak Dark Souls: Remastered; gameplay: žalár

Obrázok 1: Firelink Shrine je jedným z mála bezpečných útočísk v hre. Obrázok 2: Na začiatku všetkého boli draci. Obrázok 3: Napoly osvetlené katakomby a plesnivé väznice – lepší štart hry si ani nedokážeme predstaviť.

Ako sa hrá Dark Souls: Remastered?

Dark Souls séria, poťažmo jej filozofia, je v dnešnej dobe úkazom až nevídaným. Nikto vás nevodí za ručičku, všade sú nepriatelia, ktorí vás pokojne zabijú na dve tri rany, liečivých elixírov (Estus Flask) máte pramálo, hra nejde zapauzovať a nikde na mape vám nesvieti magický waypoint, naliehavo ukazujúci správnu cestu. Čo možno bude hlavne tým, že nemáte žiadnu mapu.

Na začiatku ste desivo slabí, stretnutia s nepriateľmi sú ale aj napriek svojej obtiažnosti vždy zábavné, hlavne vďaka skvelému súbojovému systému. K dispozícii máte množstvo zbraní a kúziel, a aj keď si pri štarte volíte povolanie svojej postavy, nie je problém si v priebehu hry rytiera prerobiť napríklad na kúzelníka. Tvorba charakteru je tu veľmi benevolentná.

Dark Souls: Remastered; gameplay: bonfire Dark Souls: Remastered; gameplay: editor

Obrázok 1: Každé nové ohnisko privítate s naozajstným nadšením. Obrázok 2: Tvorba charakteru je v Dark Souls veľmi benevolentná.

Hru ukladáte pri špeciálnych ohniskách, kde môžete levelovať, opravovať si výzbroj, doplniť estusy a tak ďalej. Z každého vami zabitého protivníka padajú duše, ktoré fungujú ako skúsenosti v klasických RPG. Ak vás zabijú, jednoducho sa objavíte pri poslednom táboráku, ktorý ste navštívili. Čoskoro ale pochopíte, že smrť tu oproti iným hrám nesie aj nepríjemné dôsledky. Vtip je v tom, že spoločne s vami znovu ožijú aj všetci porazení nepriatelia (okrem bossov). Druhý vtip je v tom, že prichádzate o všetky duše, ktoré ste v tú chvíľu nosili pri sebe. A do tretice všetkej vtipnosti, duše zostali ležať na mieste vášho skonu a môžete ich znovu zobrať, pokiaľ však cestou k nim opäť zomriete, prichádzate o ne definitívne. Au.

Dark Souls: Remastered; gameplay: backstab Dark Souls: Remastered; gameplay: havel Dark Souls: Remastered; gameplay: solaire

Obrázok 1: Backstab je veľmi silný úder, ktorý sa oplatí používať. Obrázok 2: Havel, rytier navlečený do ťažkého brnenia ozbrojený dračím zubom, vás pokojne zabije na jednu ranu. Obrázok 3: Solaire z Astory (naľavo) je sympaťák a jeden z mála príčetných postáv, na ktoré narazíte.

Všetky tieto ingrediencie Dark Souls povyšujú na unikátny, až intímne herný zážitok, kedy v relatívnej osamelosti opatrne preskúmavate nové lokácie, z každého stretnutia s protivníkom máte rešpekt a vážite si každej vydobytej dušičky. Je to drsné, ale dodáva to hre úžasné napätie. Tomu pocitu, kedy s niekoľkými desiatkami tisíc duší vo vrecku náhodou objavíte nové ohnisko, sa jednoducho nič nevyrovná. Teda, jedna vec vlastne áno. Záplava eufórie po zdarnom porazení bossa.

Dark Souls: Remastered; gameplay: gargoyle Dark Souls: Remastered; gameplay: zuby

Obrázok 1: Súboj s oživeným chrličom je jedným z mojich obľúbených. Dávajte si ale pozor na okraj strechy. Obrázok 2: Sú to zuby, alebo rebrá? Asi je to jedno. Utekajte!

Boss si žiada vašu prítomnosť

Pokiaľ je séria Dark Souls niečím preslávená (okrem vysokej obtiažnosti), sú to práve fantastické boss fighty, ktoré vaše zručnosti preveria na maximum. Sú až nepríjemne ťažké, vyžadujú presné načasovanie vašich útokov a úskokov a jedna jediná chybička často vedie k vašej potupnej smrti. Všetko korunuje úplne unikátny dizajn jednotlivých bossov, ktorí sa regrutujú z radov tučných démonov, oživených chrličov, železných golemov a najrôznejších bytostí pripomínajúcich oživené nočné mory.

Nie je problém sa pri bossoch zaseknúť pokojne aj na niekoľko hodín (dní, rokov, životov) a niektoré z nich budete naozaj nenávidieť. Akonáhle vkročíte skrz hmlistú bránu do bojovej arény a prvýkrát zbadáte svojho protivníka, určite sa neubránite otázke: „Toto mám ako zabiť?“ a pravdepodobne v priebehu niekoľkých sekúnd zomriete. Na obrazovke sa objaví červený nápis YOU DIED, načo sa prebúdzate pri poslednom ohnisku. Nevadí, pokus č. 2. YOU DIED. Ha! To bolo niečo lepšie, navyše už sa pomaly učíte bossove útoky a pohyby. Teraz už to určite vyjde. YOU DIED. Ako to? YOU DIED. He? You Died. Graaaaaaah!

Nemusíte sa hanbiť, keď po nekonečných pokusoch TOHO JEDNÉHO bossa poraziť prehodíte ovládač televízorom, televízor oknom a vzdáte to. Prešli sme si tým všetci. Ale po nejakej dobe to zase skúsite, pretože Dark Souls nikdy nepôsobí beznádejne. Vždy viete, ako na to, len jednoducho musíte podať maximálny výkon. A keď konečne zasadíte ten posledný úder a na obrazovke sa objaví slastný nápis VICTORY ACHIEVED, nával šťastia, zadosťučinenia a hrdosti vás skoro porazí. A budete chcieť viac... práve tieto pocity prekonania seba samého podľa môjho názoru robia z tejto hry nezabudnuteľný zážitok.

Dark Souls: Remastered; gameplay: démon Dark Souls: Remastered; gameplay: dragon

Obrázok 1: Iné hry občas začínajú pomerne nudnými tutoriálmi. Dark Souls začínajú boss fightmi. Obrázok 2: Gaping Dragon je jedným z tých ľahších bossov. Keď si ale nedáte pozor, zabije vás ako nič.

Aké vylepšenia ponúka Dark Souls: Remastered?

Najväčšou úpravou tu prešla jednoznačne vizuálna stránka. Grafika vyzerá po remastery slušne, najnovším hrám ale samozrejme konkurovať nemôže. Vek je už na prvých Dark Souls predsa len poznať aj po facelifte. Napriek tomu nemôžem povedať, že by tvorcovia odviedli zlú prácu. Hra teraz beží v stabilných 60 snímkach za sekundu a Xbox One X a PS4 Pro rozlíšenie vytiahne až na uspcaled 4K. O PC verzii schopnej zo seba vydolovať natívne 4K ani nehovoriac.

Textúry sú ostrejšie, svetelné efekty realistickejšie, pribudla krv, tráva a niektoré porasty sú novo animované a jemne sa pohupujú vo vetre. Kúzla, oheň, odhnité kože či srsť na monštrách – všetko vyzerá lepšie. Dokonca aj hmlové brány tvoriace predely medzi jednotlivými lokáciami či arénami bossov sú oveľa detailnejšie.

Dark Souls: Remastered; gameplay: covenant Dark Souls: Remastered; gameplay: duše Dark Souls: Remastered; gameplay: konzumácia

Obrázok 1: Pri ohnisku môžete levelovať, opravovať zbroj či novo meniť covenanty. Obrázok 2: Nájdené duše môžete novo konzumovať po viacerých kusoch naraz. Obrázok 3: Jednoducho si zvolíte počet, aký vám vyhovuje.

To je však paradoxne na škodu, pretože hoci je postupné prechádzanie pomaly sa rozplývajúce hmlou efektné, na pár sekúnd vám kompletne zakryje výhľad, čo je v prípade boss fightov často smrtiace. Konkrétne pri Bell Gargoyle alebo Capra Demona som musel okamžite po prechode do arény naslepo uskočiť do strany, aby som sa vyhol „uvítaciemu útoku“, ktorý som cez nové efekty len tušil. To nie je dobré.

Rozmiestnenie nepriateľov, truhiel a predmetov zostalo bez zmeny, ide jednoducho o tú istú hru z roku 2011, len v modernejšom háve. Ani fenomenálny level dizajn, kedy je celý svet zostavený z jednotlivých úrovní pospájaných dômyselným systémom chodieb, výťahov a skratiek, ani ten úžasný organický celok, ktorý hra tvorí a ktorý môžete pokojne prejsť od začiatku do konca, našťastie nikoho prerábať nenapadlo. V pôvodnej verzii bol však často problém s optimalizáciou a na niektorých miestach dochádzalo k citeľným prepadom snímkovania.

Dark Souls: Remastered; wallpaper: hrdinovia

Kamoši ako hrom.

Blighttown bol v pôvodných Dark Souls priamo odpudivým miestom. Zvyšky morom zamoreného mesta postaveného na jedovom močiari plnej tuhých nepriateľov, úzkych drevených mostíkov a výrazných poklesov FPS, ktoré z tejto lokácie robili hotovú nočnú moru. Remasterovaná verzia tieto neduhy našťastie odstránila, takže si teraz tú otravu (toxíny) a padanie do hlbín budete môcť užiť v celej svojej plynulosti.

Ďalšie úpravy zahŕňajú možnosť nastaviť si vlastnú konfiguráciu klávesov (i na konzolách), zmenšiť/zväčšiť všetky herné menu alebo sa podržaním šípky nadol na D-pade okamžite vrátiť na prvú položku (väčšinou estus) v rýchlej ponuke predmetov. Pribudlo nové ohnisko blízkosti kováča Vamos a Covenant (niečo ako gildy) môžete meniť kedykoľvek práve pri týchto checkpointoch. A asi by bolo dobré spomenúť, že Dark Souls: Remastered rovno obsahuje aj DLC Artorias of the Abyss.

Dark Souls: Remastered; gameplay: plameň Dark Souls: Remastered; gameplay: svetlo Dark Souls: Remastered; gameplay: textúry

Obrázok 1: Plamene a svetelné efekty vyzerajú v Dark Souls Remastered o mnoho lepšie. Obrázok 2: Aj v Dark Souls, prevažne depresívnej hre, občas narazíte na záblesky nádeje. Obrázok 3: Textúry sú síce ostrejšie, vek pôvodnej hry je ale na grafike poznať.

Okrem úprav singleplayeru sa Dark Souls: Remastered dočkal i prekopaného multiplayeru, ktorý bol pri Dark Souls komunite odjakživa veľmi obľúbeným prvkom. V zásade funguje tak, že si môžete na pomoc privolať ostatných hráčov, zároveň sa vám ale do hry môžu pokojne nabúrať cudzí ľudia, ktorí vám pôjdu do krku. PVP je tak kľúčovým prvkom hrateľnosti a v rámci podpory týchto hrátok bol navýšený maximálny počet ľudí v jednej hre, z pôvodných 4 na 6. Po novom si tiež môžete nastaviť heslo pre jednoduchšie hranie so svojimi priateľmi, rovnako ako v Dark Souls 3. Servery navyše prešli z P2P na čisto dedikované.

Dark Souls: Remastered – zmien mohlo byť aj viac

Ako sami vidíte, zmien nakoniec nie je úplne málo. Nemôžem sa ale ubrániť pocitu, že mohli autori vo vylepšeniach ísť ešte ďalej. Prial by som si úpravu hnusného dizajnu ukazovateľov zdravia a staminy. Stále nejde poriadne mieriť kušou. Do okliešteného editora charakteru na začiatku hry mohlo pokojne pribudnúť pár typov účesov a iných volieb. A keď už sme pri tom, preddefinované tváre mali rovno prerobiť celé, pretože vyzerali úplne smiešne už v roku 2011.

Toť pár mojich návrhov, ako by sa remaster od FromSoftware dal ešte vylepšiť. Nejde o nič, čo by nejako zásadne premenilo hrateľnosť, všetky tieto zmeny by ale podľa môjho názoru z Dark Souls: Remastered urobili oveľa vyladenejší titul a naozaj definitívnu verziu, akú by si každý dlhoročný fanúšik tejto série zaslúžil.

Dark Souls: Remastered; gameplay: Blighttown Dark Souls: Remastered; gameplay: tvár Dark Souls: Remastered; gameplay: účesy

Obrázok 1: Hra konečne beží krásne plynulo, dokonca aj v neslávne preslávenom Blighttowne. Obrázok 2: Preddefinované tváre v editore postavy sa bohužiaľ faceliftu nedočkali. Obrázok 3: Zabilo by snáď tvorcu, keby pridal pár účesov naviac? Nezabilo.

Záverečné posedenie pri ohnisku

Dark Souls: Remastered je výborná hra, napriek tomu mohli autori z tejto verzie vyťažiť ešte viac. Upravená grafika vyzerá slušne, niektoré pridané efekty (hmlové dvere) ale vo finále skôr prekážajú. Vek hry je ale poznať a aj napriek vizuálny update je na naleštenom plátovom brnení vidieť hrdza. Hrateľnosť je ale stále vynikajúca aj po 7 rokoch od pôvodného vydania. Či už ste ostrieľaný veterán či absolútny nováčik, máte jedinečnú príležitosť tento neúprosný svet navštíviť. Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verzii.

Dark Souls: Remastered; gameplay: the depths Dark Souls: Remastered; gameplay: voda Dark Souls: Remastered; gameplay: záhrada

Obrázok 1: Stoky sú v Dark Souls smrteľne nebezpečným miestom. Obrázok 2: Voda vás nepríjemne spomaľuje a obmedzuje v pohybe. Obrázok 3: Aj zapálení botanici si tu prídu na svoje.

Recenzia Dark Souls: Remastered: záverečné hodnotenie