NHL 22 (RECENZIA) – Konečne krok vpred

Hokej patrí k športom, ktoré máme tendenciu označovať ako národné, predovšetkým počas zimných olympiád a majstrovstiev sveta. Vďaka tomu patrí k tým najsledovanejším u nás, či už v priamych prenosoch, alebo v rámci počítačových hier. Digitálne kĺzanie sa po ľade si pre seba už dlhší čas uzurpuje spoločnosť EA, resp. jej podzložka Sports, ktorá vydáva sériu NHL. Tohtoročný diel NHL 22 sa dočkal nového enginu a niekoľkých vylepšení, o ktorých sa viac dozviete v našej recenzii.

NHL 22 recenzia

zdroj: EA Vancouver

NHL 22 (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Pootvorenie vrátok budúcnosti
  2. Hrboľatý ľad nie je kamarát
  3. Zostava režimov v NHL 22 zostáva
  4. Viac ľudí, viac zábavy?
  5. Nový engine ako východový bod
  6. Recenzia NHL 22: záverečné hodnotenie

Pootvorenie vrátok budúcnosti

Zámorská hokejová súťaž už je v plnom prúde, takže by bolo zvláštne, keby na daný fakt nezareagovala športová sekcia spoločnosti Electronic Arts so svojou dlhoročnou sériou NHL. Tohtoročný ročník sa stal výnimočný tým, že sa do NHL 22 konečne zapracoval engine Frostbite (využíva ho napr. séria FIFA či Battlefield), takže korčuľovanie s pukom na hokejke sa zasa o kúsok posunulo k realite. Z noviniek síce nespadnete na zadok, ale zarytí priaznivci budú mľaskať blahom, pretože sa odstránilo množstvo nedostatkov spočívajúcich v zastaranom hernom rozhraní, ale prepracovaných mechaník nie je zasa toľko, aby som označil NHL 22 za revolučný diel. Ide skôr o veľmi pomalú evolúciu a ohmatávanie Frostbitu.

NHL 22; gameplay: gól

Streliť v NHL 22 gól je tento rok zasa o niečo náročnejšie, ale nepochybujem o tom, že sa časom nájde rad osvedčených receptov.

Ak za sebou máte odohraných niekoľko málo hodín, možno si pri čítaní týchto riadkov ťukáte na čelo s pocitom, že recenzujem niečo iné. Tiež som totiž mal po prvých niekoľkých zápasoch pocit eufórie zo zmien, takže som koketoval s vyšším hodnotením. Lenže po viac ako dvoch desiatkach hodín moje nadšenie postupne opadávalo. Môže za to veľa nedorobkov pretrvávajúcich z minulých rokov a tiež otravné chyby, ktoré vyplývajú na povrch až po dlhšom hraní dlhodobejších módov ako Organizácia či Be A Pro, o čom sa rozpíšem v ďalších kapitolách. Nakoniec som trochu zmiernil svoju mienku, ale stalo sa tak predovšetkým vďaka vychytávkam pre konzolu PS5 (recenzovaná verzia) a jeho ovládač DualSense, ktoré pobyt na ľade posúvajú o úroveň vyššie.

Hrboľatý ľad nie je kamarát

Vďaka haptickej odozve DualSense totiž cítite každú nerovnosť na ľade (zrýhované klzisko na konci tretiny dosť ovplyvní spracovanie puku), plne sa prejavuje únava hokejistov a na vlastné dlane pocítite každý dôrazný kontakt so súpermi. Podobne kladne možno hodnotiť ovládanie puku cez rokmi preverenú a teraz vylepšenú mechaniku Skill Stick, vďaka ktorej pohyb hokejky simulujete pravou páčkou ovládača. Autori prepracovali systém nahrávok (spočiatku vyzerá ťažšie, ale ako vám prejde do krvi, je vysoko funkčná) a poupravili tiež obranné mechaniky, takže možno ľahšie nadvihovať súperom hokejky či vypichnúť puk, aby hrozilo prekliatie trestnej lavice, čo bolo v posledných dieloch nemilou tradíciou.

NHL 22 Alumni Red Wings vs. Boston Bruins I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Prezentáciu zápasu a zábavnú hrateľnosť s novými mechanikami zvláda NHL 22 dobre, ale bohužiaľ sa ukazuje aj rad nedorobkov ako vypadávajúce textúry či zasekávanie hráčov. Chudák Alex Delvecchio prichádza v priebehu zápasu o vlasy.

Spoločne s implementáciou enginu Frostbite sa vo vancouverskej pobočke EA rozhodli požičať si osvedčený princíp zo série Madden NFL, tzv. X-Factor. Vďaka nemu mohli tvorcovia odlíšiť najlepších hráčov zámorskej súťaže o unikátne zručnosti, ktoré ich odlišujú od ostatných hokejistov v NHL 22. Jednotlivé perky vám umožňujú jednoduchšie vykonávať kľučky, raketovo zrýchliť, zostreliť protihráča v plnej rýchlosti alebo strieľať s milimetrovou presnosťou. Hviezdny potenciál môžete tiež pripojiť k svojmu avatorovi v rámci módu Be a Pro alebo vo World of CHEL, až budete nakoniec disponovať jednou hlavnou, dvoma sekundárnymi a dvoma doplňujúcimi vlastnosťami. Niektoré perky sú „pre ozdobu“, ale iné možno veľmi efektívne využívať podľa vášho štýlu hry.

Zoznam noviniek by nebol kompletný, keby som sa nezmienil o vylepšenej grafike s nádychom realizmu. Vďaka nasvieteniu, detailným textúram a novým efektom si užijete famózne okamihy pri opakovaných záberoch či prestrihoch počas prerušenia. Pochváliť môžem taktiež štatistiky premietané priamo na ľad a ďalšie vychytávky spríjemňujúce hranie NHL 22. Zároveň však posielam tvorcom do Kanady pomyselný pohlavok za niektoré zverstvá ničiace celkový dojem. Napríklad prelínanie textúr počas osláv gólov, podivne kŕčovité emócie v tvárach hráčov, zasekávanie hviezd o bránky alebo trénerov, ktorí by sa dali definovať ako absolútne neživí panáci v oblekoch bez emócií s prilepenou kravatou.

NHL 22; gameplay: puk NHL 22; gameplay: svítící vousy

Občas narazíte v NHL 22 na dosť šialené chyby v nasvietení alebo v rámci textúr. Kustod si takto preveroval môj puk za prvý gól, hattrick aj ďalšie míľniky.

Zostava režimov v NHL 22 zostáva

Zatiaľ čo predchádzajúca časť recenzie sa venovala novinkám, tak aktuálne riadky sa zamerajú na obsah, ktorý sa vlastne od vlaňajška veľmi nezmenil. Môžete samozrejme odohrať rýchle zápasy (družstvá NHL, ďalej historické a národné tímy plus mužstvá európskych líg, vrátane tej českej), ale väčšinou sa hráči zaujímajú o obsiahlejšie módy. Z offline režimov si môžete vybrať klasické dva – Organizácia a Be A Pro. V rámci Organizácie sa venujete ako manažér kompletnému vedeniu tímu. Autori pridali aj mikromanagement, takže si vyberiete svojich asistentov pre všetko, venujete sa fanúšikom, cenám vstupeniek aj ponuke stravovania, čomu v pohode rozumiete vďaka kompletnej českej titulkovej lokalizácii. Vybrať si môžete ktorýkoľvek tím NHL vrátane nováčika Seattle Kraken, ale môžete vyzvať k ďalšiemu fiktívnemu draftu a vytvoriť si vlastný tím snov, ktorý zapojíte do ligy.

NHL 22 ponúka aj kariéru jedného hráča Be A Pro, pri ktorej som počas svojho recenzovania strávil asi najviac času, čo sa prejavilo na konečnej výslednej známke (dokonca sa o dva dni pretiahlo písanie tohto textu). Prečo? Zo začiatku vyzeralo všetko dobre, až na klasické chyby z vlaňajších rokov (tréner vám vyčíta obdržaný gól, za ktorý ste nemohli; výzvy pôsobia umelo; rozhovory nie sú nijako nadabované pod.). Nové vychytávky ako pokyny trénera cez mikrofón v DualSense (zvukovo je využitý ovládač na jednotku s hviezdičkou) ma katapultovali do atmosféry zápasu a ja som sa bil za svoj tím (Seattle Kraken, pretože mali prvú voľbu v drafte).

NHL 22 HUT Threes Rush I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

NHL 22 ponúka v rámci režimu HUT rad svižných a zbesilých zápasov, ktoré odohráte do piatich minút.

Lenže potom začali postupne vyplávať na povrch nedorobky, ktoré mi časom začali solídne piť krv. Asi najväčší problém som mal s umelou inteligenciou, ktorá nevyhodnocuje dobre situácie predovšetkým v obrannej fáze, čo vedie k obdržaným gólom, za ktoré od kouča dostanete vynadané len a len vy. Keď chcete na miesto problému zakročiť, opustíte svoj vymedzený priestor a dostanete vynadané za neplnenie úloh. Šup s vami do druhej lajny. Okrem hrateľnostných problémov sa postupom času začali objavovať čoraz častejšie chyby technického rázu, ktoré som predtým nevidel – vypadávalo označovanie hráčov, takže som v spleti tiel ťažko spoznal svoju hviezdu, objavovali sa kamerové zábery z hrudných košov ľudí za mantinelom a podobne. Skrátka zbytočné chyby kaziace výsledný dojem, čo je obrovská škoda.

Viac ľudí, viac zábavy?

Veľa ľudí si však NHL 22 neobstaráva kvôli solitérnemu hraniu, ale predovšetkým kvôli súpereniu s kamarátmi, blbnutiu na vidieckych klziskách a tvorbe fantasy líg. Všetko v aktuálnom diele nájdete, ale (pre niekoho vďakabohu) bez väčších zmien. Začnime s najmladším režimom World of CHEL, v ktorom so svojím avatarom súperíte v mnohých módoch proti hráčom z celého sveta. Je to drsný svet takmer bez pravidiel, kde vyhráva zručnejší, agresívnejší a prefíkanejší súper, na čo osobne nemám veľmi nervy. Ale ak vám tento režim vyhovuje a radi si zušľachťujete vizáž svojho „hrdinu“ (tašky s oblečením a ďalšou výbavou sa získavajú iba hraním), budete spokojní.

NHL 22; gameplay: Jágr, Plekanec NHL 22; gameplay: maskot

Jaromír Jágr podľa tvorcov NHL 22 omladol v Kladne o dobrých dvadsať rokov.

Fanúšikovia fantasy ligy HUT (Hockey Ultimate Team), teda mrazivej alternatívy futbalového FUT, sa nemusia báť, že by EA Sports nezaradilo do NHL 22 svoju dojnú kravu. Od začiatku budete zavalení obrovským množstvom aktivít, úloh a výziev, z ktorých padajú balíky s hokejistami a dresmi po tuctoch, ale málokedy vám vypadne nejaká superstar. Musíte buď šetriť internú menu na nadupanejšie balíky zaručujúce solídnu odmenu, spoliehať sa na šťastie, alebo zainvestovať reálne peniaze na ďalšie balíčky kartičiek. Na rozdiel od FIFA 22 som necítil taký tlak na kúpu ďalších balíčkov (odpadá napr. futbalový fenomén hosťovania), ale na druhej strane tu nenájdete preview balíčky s vopred známym obsahom. Každopádne s obyčajným hraním si na tím snov nezarobíte a dostanete od „EA investorov“ poriadne na zadok.

Nový engine ako východový bod

Celkovo možno tento ročník hodnotiť ako takú prestupnú stanicu od starého k novému. NHL 22 dostalo engine Frostbite a opäť nie je na PC. To sú v kocke asi tie najdôležitejšie správy z celej mojej recenzie, na ktorú čakal celý zástup fanúšikov tejto hokejovej série. Prechod na nové rozhranie pochopiteľne poznamenal takmer každý režim a aktivitu v NHL 22, takže ak ste vynechali posledné ročníky obľúbenej série od vydavateľa EA Sports, zrejme vám dosť padne sánka nad dianím na obrazovke. Pohyb hráčov vyzerá vďaka vylepšenej grafike, nasvieteniu a fyzike omnoho realistickejšie a dynamickejšie než predchádzajúce diely, ale niektoré zásadné nedostatky ostali.

NHL 22; gameplay: gólman

Brankári s X-Factorom dokážu vo svojej svätyni predvádzať neuveriteľné, ale realistické kúsky. Vďaka tomu NHL 22 získava šmrnc víriaci atmosféru zápasu.

NHL 22 však môžeme vnímať skôr ako verziu 1.5, v prípade ktorej sa autori ešte len učia, ako s mocným Frostbitom zaobchádzať. U niektorých aspektov si tvorcovia totiž musia priznať, že si zaslúžia množstvo vylepšení, ktoré by sériu posunuli do nových výšin. Predovšetkým umelá inteligencia, grafické nedorobky a podivnosti prejavujúce sa až po dlhodobejšom hraní by si totiž ešte zaslúžili preleštiť. Ak sa rozhodnete venovať len online hraniu a módom ako HUT alebo World of CHEL, budete s NHL 22 spokojní. V prípade, že sa venujete viac solitérnym režimom kariéry jedného hráča Be A Pro či trénerskej Organizácie, zaznamenáte rad chýb, ktoré vám časom polezú na nervy. Záležať bude aj na zvolenej platforme, resp. jej generácii.

NHL 22 (RECENZIA)

Športová simulácia NHL 22 od štúdií EA Canada a vydavateľa EA Sports vyšla 15. októbra 2021 na PS5, PS4, Xbox Series X/S a Xbox One.

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytol český distribútor ABC Data.

Hodnotenie7/10 DOBRÁ

NHL 22 konečne prešlo na engine Frostbite a na celkovej hrateľnosti to je dobre poznať, predovšetkým v rámci next-gen konzol. Hoci sa podarilo zachovať zábavnú hrateľnosť a obohatiť ju o technické spracovanie, zostáva v hre veľa starých chýb, ktoré by si zaslúžili odstrániť. Revolúcia sa zatiaľ nekoná.

NHL 22; recenze

• Prechod na engine Frostbite
  • Zlepšená práca s hokejkou