Resident Evil Village (RECENZIA) – Od súmraku do úsvitu Ethana Wintersa

• Autor: Jiří Fait

Spoločnosť Capcom posledné roky nezaháľa – smerom k natešeným hráčom hádže jeden remake a sequel obľúbených značiek za druhým a človek sa až čuduje, ako to tí diabli tak rýchlo zvládajú. Podobným prípadom je aj Resident Evil Village, čo je priame pokračovanie siedmeho dielu. Vo vývoji bol necelé štyri roky a teraz sa mu konečne pozrieme bližšie na zúbok. Čo myslíte, podarila sa jedna z najočakávanejších hier tohto roka?

Resident Evil Village (Hra) | Resident Evil (IP)

Hororová akčná adventúra Resident Evil Village je súčasť hernej série Resident Evil. Titul vyvíja a vydáva spoločnosť Capcom. Hra vychádza 7. 5. 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S bez českej lokalizácie. Titul vychádza bez multiplayeru avšak k hre vychádza zdarma stand-alone online Deathmatch RE:Verse. | Homepage

Články: Tipy | RecenziaŠpeciál: Všetko, čo vieme

Resident Evil Village (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Nie je evil ako Resident Evil
  2. Strašidelná dedina bez strašidiel?
  3. Múdro a umne vytvorená dedina
  4. Dobrý survival horor alebo dobrá Resident Evil hra?
  5. Resident Evil Village je veľmi dobrá hra, ale...
  6. Recenzia Resident Evil Village: Záverečné hodnotenie
  7. HW nároky na hru Resident Evil Village PC

Nie je evil ako Resident Evil

Ak ste zatiaľ k univerzu Resident Evil nepričuchli, potom vedzte, že ide o sériu survival hororov, kde na vás spoza každého rohu bafne nejaký ten zombík a občas aj hrôzostrašnejšie monštrá, ktoré unikli z laboratórií mocichtivej spoločnosti Umbrella. Predchádzajúci diel bol tak trochu revolučný, pretože nás preniesol do kože úplne nového protagonistu, pozmenil už zavedený lore a pohľad z tretej osoby nahradila osoba prvá. Na viac (či menej, o tom ďalej) desivý svet teda pozeráme očami hlavného hrdinu.

Resident Evil Village; gameplay: Mia Resident Evil Village; gameplay: hrad

V jednej chvíli počúvate (dosť morbídnu) rozprávku a v ďalšej sa prebúdzate v zasneženej krajine, kde neďaleko čnie veža tajomného zámku. Nie je ľahké byť Ethanom Winterom.

Zdroj: Vlastný, Capcom

Tým je Ethan Winters, za ktorého sme si zahrali už v Resident Evil 7, kde zachránil svoju manželku Miu. Teraz sa vracia aj vo Village a dúfa, že si konečne užije zaslúžený odpočinok po tom, čo prešiel doslova peklom. Hnilobou prelezený statok Bakerovcov mu však stále leží v žalúdku a čo viac – jeho manželka o tom odmieta hovoriť a jedinou jej starosťou je ich novonarodené dievčatko Rose. Nebudem to naťahovať – všetko ide rýchlo do čerta, o čom nás tiež už skôr presvedčil jeden z mnohých vypustených trailerov: objaví sa Chris Redfield (pôvodne Ethana a Miu pomohol zachrániť), vyprázdni do Ethanovej manželky zásobník, chytí ich dcéru a bez akéhokoľvek vysvetlenia zmizne. Vitajte v Resident Evil Village.

Strašidelná dedina bez strašidiel?

To by bol zhruba nástrel príbehu a tiež vášho cieľa – nájsť dcéru Rose. Unesený je však aj sám Ethan, ale ešte než ho stačia previezť do cieľa, niečo sa stane a hrdina sa prebúdza po havárií auta ako jediný preživší. Cesta ďalej vedie do tajuplnej dediny, kde to celé šialenstvo začne.

Musím povedať, že tento úvod ma riadne navnadil a už som sa nemohol dočkať, až sa prvýkrát prejdem po tajuplnom zámku, ktorý sa vzápätí objavil v mojom zornom poli. Atmosféra síce ešte nebola tak hutná a tiesnivý pocit, ktorý sa objavuje pri hraní podobných hier, sa zatiaľ nedostavil, ale to určite príde. Všetko po poriadku, hovoril som si. A tu sa objavil zatiaľ jediný, ale o to viac zásadný mínus, teda aspoň pre mňa: po prvých stretoch s tzv. lycanmi, teda vlkolakmi pripomínajúcimi tvormi, po niekoľkých rádoby „ľakačkách“ a po zoznámení sa s ďalšími domorodcami som si s hrôzou uvedomil. že sa ani trochu nebojím.

Resident Evil Village; gameplay: Miranda Resident Evil Village; gameplay: naštvaná Dimitresca

Veľká žena je zrazu o to väčšia, keď si myslí, že môže Ethana beztrestne šikanovať! Keď jej ale neskôr „rozdupete bábovky“, už tak nafúkaná nebude.

Situácia sa nezlepšila ani po takmer 7 hodinách hrania a mne začalo dochádzať, že sledovať každučký trailer, ktorý pre nás spoločnosť Capcom prichystala, asi nebol ten najlepší nápad. Vo väčšine prípadov som totiž vedel, kto je kto, čo od neho očakávať a tiež ako sa z niektorých situácií dostať. Určitú časť „viny“ kladiem tiež skutočnosti, že toto jednoducho nie je moje prvé horor-survival rodeo, ale nie príliš veľkú. Iné hry, ktoré som podobne podrobne sledoval, ma desili viac, a to vrátane napríklad remaku Resident Evil 2, kde som zaháňal husiu kožu a tlmil prekvapené zapištenia naozaj oveľa častejšie ako vo Village. Prečo to tu nefunguje?

Možno odpoveď prišla priamo od producenta Resident Evil Village, Tsuyoshiho Kandyho. Ten v rozhovore pre magazín Axios povedal, že Resident Evil 7 bol „až príliš desivý“, čo vraj vyplýva zo spätnej väzby od hráčov. Vývojári jednoducho nechceli ľudí toľko vydesiť a odohnať od hry.

Resident Evil Village I Swimming with zombies I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Tma, voda a jačiaci zombíci sú väčšinou kľúčom k hororovému úspechu. Tu to veľmi nefungovalo, ale akcia to bola parádna.

Musím konštatovať, že sa jazýček desu znížil výrazne a niekedy až príliš. Mám pocit, že zo survival hororu vývojári v podstate odstránili štítok „horor“ a zostalo vcelku napínavé FPS s monštrami, ktoré nedesí, a ak hráte aspoň trochu chytro, potom ani príliš nenapína. Je jasné, že tvorcovia chceli titul sprístupniť čo možno najväčšiemu počtu hráčov, ale poznáte to: keď sa snažíte potešiť všetkých, nakoniec sa tiež môže stať, že neuspokojíte nikoho.

Múdro a umne vytvorená dedina

Avšak celú situáciu zachraňuje samotná dedina, v ktorej strávite väčšinu času. To, čo z počiatku vyzerá ako jedna pasáž z hry, ktorú neskôr necháte v prachu za sebou, sa v druhej polovici hry otvorí v akési centrálne dejisko v Resident Evil Village. Tvorcovia si naozaj dali záležať na celkovej prepojenosti dediny – neustále pred vami otvárajú nové cesty, odhaľujú miesta pokladov, pridávajú dodatočné herné prvky (v jednom okamihu sa z vás stane lovec kuchynských ingrediencií) a dodávajú ďalšie voliteľná miesta na objavovanie. Tá by v hrách s otvoreným svetom často pôsobila ako zbytočná práca navyše (pozerám na teba, asasín), tu však môžu odhaliť niečo nové ohľadom príbehu, zásobiť vás muníciou alebo oboje zároveň.

Resident Evil Village I Giant miniboss I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Súboj s „mini bossom“ v neskoršej fáze hry. Škoda každej guľky, ktorá minie cieľ.

Resident Evil Village tiež nemá klasický ukazovateľ, ktorý by vás presne doviedol na miesto aktuálnej úlohy, takže preveria vaše mozgové závity nielen pri logických puzzle. Samozrejme, ak budete občas v koncoch, pamätajte na jedno: žltá je farba pravej cesty. Sledujte žltú, a nakoniec dôjdete tam, kam potrebujete. Aj keď to môže znieť divne, dedina sa pre mňa stala miestom, kam som sa rád vracal. Ani zďaleka sa v neskorších fázach hry nešlo o bezpečný hub, ale keď niečo poznáte a viete, kam väčšina ciest vedie, pôjde o vítané chvíle „pokoja a pohody“.

Samotná dedina postupne otvára cesty ku štyrom antagonistom, ktorých budete musieť jedného po druhom vybaviť. Mediálne prepraný zámok Dimitrescu je jedným z nich, a aj keď som o tomto mieste v podstate vedel prvé posledné, stále som si jeho útroby (a krvilačných rezidentov) nesmierne užil. Podobne na tom boli aj ďalšie lokácie, presnejšie teda jedno nemenované miesto, na ktorom akoby sa podpísala ruka Hidea Kodžimu. Viac prezradiť nemôžem, pretože vám nechcem pokaziť prekvapenie. Snáď len napoviem, že toto jediné miesto málom zdvihlo moje konečné hodnotenie o celý bod. Lenže neskôr prišla na rad záhadná továreň a tá moje nadšenie zase trochu schladila.

Resident Evil Village; gameplay: dcéra Resident Evil Village; gameplay: mŕtva dcéra

Takzvané „dcéry“ prevzali od mamky Dimitrescu niečo z nafúkanosti. Ale na každú kosu raz padne kameň, ako môžete vidieť na obrázku vpravo. Jedna rada na začiatok: akokoľvek to znie pre nováčikov v sérii Resident Evil zvláštne, vedzte, že útek bude mnohokrát vaša najlepšia ofenzíva.

Dobrý survival horor alebo dobrá Resident Evil hra?

Resident Evil Village je oproti svojmu predchodcovi rýchlejší a akčnejší. Vypožičiava si takmer všetky gameplay prvky z predchádzajúcich dielov série: rovnaké nastavenie ovládania, rýchle obraty o 90 stupňov, sústredené mierenie zbraňami a tiež schopnosť brániť sa proti výpadom. Posledná schopnosť mi vždy prišla tak trochu čudná – stále budete vykrývať útoky holými rukami. Nastaviť proti seknutiu mačetou len skrížené ruky, to chce nutnú dávku guráže, samozrejme ak ste Ethan Winters, nie je to taká hrôza. Stačí mať po ruke zázračnú liečivú vodičku.

Resident Evil Village obsahuje veľa variácií nepriateľov, čo je rozhodne pokrok od beztvarých čiernych hrudiek, na ktoré sme narazili v siedmom diele. Návrat hlási tiež možnosť v inventári dôkladne preskúmať kľúčové predmety, vďaka čomu odhalíte ďalšie tajomstvo a informácie, ktoré vám pomôžu v postupe. FPS zameranie je, podľa môjho názoru, lepší variant, pretože dodáva na atmosfére. Máte vďaka tomu pocit, že sa monštrá snažia odhryznúť hlavu vám, nie vášmu hrdinovi. A aj keď to tentoraz faktor strachu nijako výrazne nezdvihol, napriek tomu mi tento spôsob hrania Resident Evil Village vyložene sadol. A to aj napriek tomu, že si s mierením pomocou DualSense ovládača príliš netýkajú.

Resident Evil Village I Lycan horde I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Súboj s hordou lykanov. Resident Evil Village je o poznanie akčnejší ako jeho predchodca.

Village sa tiež môže pochváliť jednou z najlepších implementácií ray tracingu, akú som mal dodnes možnosť vidieť a vysoká grafická úroveň dodáva oblastiam punc autentickosti, čo samozrejme tiež navyšuje atmosféru. Pokiaľ si chcete užiť viac z príbehu a menej survival hororu, držte sa obťažnosti Normal. V opačnom prípade odporúčam obťažnosť vyhnať na stupeň Hardcore. Počas hrania som nenarazil na žiadny bug a titul bol stabilný od začiatku až do konca, čo je v dnešnej dobe taký malý zázrak.

Osobne si myslím, že ak máte radi napríklad Resident Evil 7, 4 a celkovo celú značku, ôsmy diel si užijete. Opačný prípad by mohol nastať pre fanúšikov „klasických“ Resident Evil hier. Avšak tí majú problém s každou odbočkou v príbehu a nesúhlasne mručia pri každej zmene gameplayu, takže tu sa nebude ľahké zavďačiť. Zamotať hlavu by všetkým tiež mohol záver príbehu, ktorý je klasicky „residentevilovský“. Pre vysvetlenie: to, čo sa z počiatku zdá ako komorná a niekedy až príliš vážna téma, sa v záverečných hodinách zmení na šialenú vyvražďovačku, kde ide rozum bokom a logika dostáva na frak. A myslím si, že práve tento fakt sa výrazne podpíše na tom, aký dojem vo vás celá hra zanechá.

Resident Evil Village je veľmi dobrá hra, ale...

Je mi jasné, že nejde o Silent Hill, kde ste sa vo väčšine prípadov takmer báli len pohnúť z miesta, ale absencia hrôzy na mňa mala jednoducho až príliš negatívny efekt. Nepomohla tomu ani záverečná časť hry. Pri nej som mal pocit, že posledný kúsok od Capcomu už ani nevie, čím chce vlastne byť. Ide o katastrofu? Rozhodne nie. Ovplyvnilo to moje hodnotenie? Bohužiaľ áno. Avšak ako to už v prípade recenzií býva, je potrebné myslieť na to, že ide o dojem jedného človeka a v prípade faktoru strachu platí táto subjektivita dvojnásobne.

Resident Evil Village je podľa môjho názoru aj napriek tomu parádnym kúskom. Gameplay je stále chytľavý a strety s protivníkmi zábavné. Vylepšovanie zbraní, crafting a obchodník Duke sú vítanými novinkami, ktoré ma udržali pri obrazovke, čo tiež platilo pre väčšinu príbehu, ktorý som jednoducho chcel prežiť s Ethanom až do konca. Okrem toho na PS5 vyzerá hra jednoducho skvele a leví podiel na tom má aj už spomínaný ray tracing, vďaka ktorému všetko pôsobí omnoho uveriteľnejšie.

Resident Evil Village; gameplay: upgrade zbraní Resident Evil Village; gameplay: Duke

Zoznámte sa s Dukom. Duke je obchodník a veľký sympaťák. A nie náhodou. Oproti obchodníkom z Resident Evil 4 („What're ya buyin?“) Mal pôsobiť prívetivejšie a opäť: príliš hráča nestrašiť.

Hra stavia na dobrých základoch a má čo ponúknuť. Ak navyše patríte medzi skupinu, ktorá hltá všetko okolo Resident Evil, ale zároveň práve nemusíte horor (čo je trochu divné, priznávam, ale aj takí sú medzi nami), potom vlastne Village nie je nič čo vytknúť. A kto vie, možno som v tomto ohľade menšina a ostatní sa budú od strachu klopať ešte hodinu po odložení ovládača. Alebo jednoducho hororu v Resident Evil odzvonilo a prišla nová éra.

Resident Evil Village; screenshot: Factory monsters

Rozhodne sa chystám na New Game+, ale pri pomyslenie na továrenskú pasáž ma vyložene desí. A nie v tom dobrom slova zmysle.

Resident Evil Village (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytol český distribútor hier Cenega.

Hodnotenie8/10 VEĽMI DOBRÁ

Capcom s Resident Evil Village v mnohých ohľadoch kráča správnym smerom. Pôsobivé oblasti, skvelý gameplay a audiovizuálne spracovanie ale občas ťahá dole oveľa akčnejšie poňatie, na ktoré doplatila takmer neexistujúca hororová atmosféra. Väčšina ostatných herných prvkov je ale na vysokej úrovni, a ak ste fanúšikmi tejto série, rozhodne by ste si vlkolačiu dedinku nemali nechať ujsť.

Resident Evil Village; recenzia

• Technické spracovanie
  • Grafika a zvukový dizajn
  • Prepojenie samotnej dediny
  • Crafting, zbrane a ich management
  • Súboje
  • Hrôzostrašná časť v jednom nemenovanom statku
  • Variabilita nepriateľov
  • Zaujímaví záporáci

• Posledná časť (továreň)
  • Hra niekedy až príliš vsádza na akčnosť na úkor atmosféry
  • Lady Dimitrescu sa objavuje oveľa menej, než naznačovali predchádzajúce trailery
Jiří Fait

Jiří Fait

Volám sa Jiří Fait a dalo by sa povedať, že videohry sú motorom môjho života už od doby, čo sa mi po prvýkrát dostala pod ruku guľôčková myš. Takže som vlastne taký herný „boomer“ a som na to patrične hrdý. Okrem športu, ktorý pod EA a 2K prišli o dušu, nepohrdnem takmer žiadnym žánrom, pokiaľ ma príbeh danej hry udrží pred monitorom. Na poli hernej žurnalistky zo seba stále oklepávam neskúsenú zelenú trávu, ale o to väčšia zábava je krôčik po krôčiku sa posúvať vpred.

HW nároky na hru Resident Evil Village PC

Procesor Intel Core i5-7500/AMD Ryzen 3 1200 Intel Core i7 8700/AMD Ryzen 5 3600
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4 GB/AMD Radeon RX 560 4 GB NVIDIA GeForce GTX 1070/AMD Radeon RX 5700