Je samozrejmé, že platforma PlayStation VR zažíva úspech. Trh VR zariadení síce nerastie tak rýchlo, ako sa možno očakávalo, ale práve virtuálna realita od Sony tomuto segmentu jednoznačne kraľuje. Majitelia PS VR však majú momentálne k dispozícii skôr menšie tituly, ktoré nie je problém dohrať za jedno popoludnie a naozaj dobré a veľké exkluzívne hry sú naozaj vzácne. Vykročiť z radu sa pokúša zaujímavý sci-fi horor The Persistence od štúdia Firesprite Games, ktorý okrem intenzívneho pocitu strachu vsádza na špecifiká roguelike žánru, vďaka čomu by malo byť každé hranie The Persistence unikátne. V našej recenzii sa dozviete, či tento horor stojí za vašu pozornosť.
Žáner: FPS, horor | Vývojár: Firesprite Games | Vydavateľ: Firesprite Games | Dátum vydania a Platformy: PS VR (24. júla 2018) | Homepage: www.playstation.com/en-us/games/the-persistence-ps4/
(24. 7. 2018) Je veľa žánrov, ktoré majú vďaka virtuálnemu vtiahnutiu priamo do hry už napoly vyhraté a horory z pohľadu prvej osoby patria medzi najväčších favoritov. Môžete vlastne prísť s úplne stupídnym príbehom, možno aj level dizajnom, ale stačí pár dobrých ľakačiek a psychologických hrátok a máte zaručený aspoň malý úspech. Tak veľmi je technológia VR pre hororové prostredie dobrým podhubím. Tvorcovia The Persistence však nenechávajú nič na náhodu, a tak už samotná úvodná zápletka je pomerne zaujímavá, hoci jej rôzne adaptácie už dávno existujú.
V roku 2521 sa vesmírna loď The Persistence dostáva do svojej cieľovej destinácie, ktorou je 17 000 svetelných rokov od Zeme vzdialená rútiaca sa hviezda. V rýchlom slede sa však stanú dve zásadné katastrofy. Loď začína byť vťahovaná do vznikajúcej čiernej diery a čo je horšie, vďaka prebiehajúcemu experimentu začala časť posádky nekontrolovane mutovať. Umelá inteligencia lode tak po jednom prebúdza preživšiu posádku z kryospánku, aby zachránila loď.
Tu celá hra začína a vy čoskoro narážate na jej fundamentálne prvky. Hoci je The Persistence totiž pomerne bežnou akčnou strieľačkou so zmutovanými ľudskými protivníkmi, v prípade smrti sa všetko mení. A to doslova. Ako som už naznačil v úvode, The Persistence sa inšpiruje roguelike žánrom, ktorý má dve zásadné charakteristiky. Po prvé je každá smrť vašej postavy definitívna, teda nemáte možnosť nahrania nejakého checkpointu a podobne. V tomto prípade umelá inteligencia riadiaca loď oživí ďalšieho preživšieho, avšak našťastie pre vás si budete môcť nahrať časť DNA svojej predchádzajúcej postavy, takže neprídete o všetok postup.
Druhým zásadným rozdielom je aj to, že v prípade smrti vašej aktuálnej postavy sa do istej miery celá hra reštartuje a zmení sa charakter lode. Prostredie je totiž procedurálne generované, takže loď The Persistence bude náhle vyzerať inak. Autori tak urobili šikovný kompromis medzí tým, že začnete s úplne nevyzbrojenoou postavou kompletne od začiatku a klasickým nahraním predchádzajúceho savu. Smrti vašej postavy sa tak budete maximálne vyhýbať, ale nebude vám spôsobovať až takú veľkú traumu. Vlastne aj to bude k hraniu patriť, pretože presne tak sa má The Persistence hrať.
Ak budete dosť šikovní, naozaj zvládnete cestu do stredu lode za 4 až 5 hodín, to ale za predpokladu, že ani raz nezomriete – a to rozhodne bez predchádzajúceho hrania The Persistence nezvládnete. V úvode je hra možno až príliš náročná, pretože začínate s úplne nevylepšenou postavou, ktorej stačia dva priame zásahy a je koniec. Zbieraním vzoriek kmeňových buniek naprieč hrou môžete svoj charakter vylepšovať, pričom po každej smrti vám práve tieto upgrady zostávajú. Možno teda povedať, že čím dlhšie budete hrať, tým lepšia vaša postava bude a priechod hrou si uľahčíte. Rozhodne sa ale pripravte na to, že minimálne na začiatku budete umierať. A to dosť často.
Ak má akýkoľvek titul pre PS VR uspieť, musí mať veľmi dobre zvládnuté ovládanie. Nestačí tú priemer, ktorý vynahradíte napríklad pekným prostredím alebo zaujímavým príbehom. Tituly pre virtuálnu realitu sa skrátka musia dobre hrať. Autori The Persistence našťastie tento postoj očividne zdieľajú, takže som si oproti iným VR titulom hranie naozaj užíval.
Že pôjde o kvalitnú zábavu mi bolo jasné už v úvode, kedy sa ma hra spýtala, akým spôsobom sa chcem otáčať v priestore. V ponuke je klasické plynulé rozhliadanie po vzore FPS hier, ktoré je pre herný zážitok samozrejme najlepšie, ale zároveň hráčom majúcim problémy s tzv. kinetózou môže priniesť po dlhšej dobe nepríjemné žalúdočné ťažkosti. Pravým opakom je trhané otáčanie o daný počet stupňov, ktoré je najmenej prirodzené a veľmi nekomfortné, jedinci so slabším žalúdkom ale vďaka tomu môžu hrať aj dlhšie úseky bez bublania v bruchu.
Nachádza sa tu ešte veľmi dobrý kompromis v podobe plynulých pohybov do strán rovnako o zvolený počet stupňov, avšak bez možnosti pohyb v priebehu otočenia kontrolovať. Môžete však vďaka neprerušenému obrazu sledovať dianie na obrazovke, takže ide o vhodnú voľbu pre všetkých, ktorí bojujú s nástrahami virtuálnej reality. Ja som hral s klasickým nastavením, kedy som sa mohol úplne voľne rozhliadať a vlastné útroby sa ozvali až približne po hodine hrania, čo v mojom prípade znamená veľmi dobrý výsledok, a ak patríte medzi odolnejších jedincov, The Persistence môžete s kľudom hrať možno aj niekoľko hodín v kuse.
Ak vynechám tri benevolentné voľby pre rozhliadanie, The Persistence inak nerobí žiadne kompromisy. Hrať je možné len s klasickým ovládačom, takže na podporu PS Move alebo dokonca najnovšieho Aim ovládača môžeme zabudnúť. Pritom akčná zložka hry pracuje práve s tým, že máte k dispozícii obe ruky, ktoré ovládate oddelene, takže opomenutie Move ovládačov je trošku nepochopiteľné. Aj s DualShock sa ale hrá veľmi dobre. Pravou analógovou páčkou otáčate celou postavou, avšak pohľad tradične usmerňujte otáčaním svojej hlavy, čím zároveň aj mierite a preskúmavate okolité prostredie. Mierenie a vlastne aj celé hranie je tak veľmi intuitívne a zábavné.
Pokiaľ od The Persistence očakávate napínavý horor odohrávajúci sa na vesmírnej lodi uprostred pustého vesmíru, potom dostanete presne to, čo si žiadate. Vďaka pomerne vysokej obtiažnosti je navyše hranie naozaj veľmi intenzívne, pričom budete mať radosť z každého porazeného protivníka. Nutnosť pomalého postupu a detailného preskúmavania každej miestnosti je plne v súlade s tým, čo PS VR vie najlepšie, a to je absolútne vtiahnutie do hry. Pomalšie tempo by pri klasickom hraní na TV nemuselo každému vyhovovať, ale v tomto prípade rozvážnosť The Persistence uvítate.
Smrť hlavnej postavy sa čoskoro stane súčasťou vášho hrania, navyše po dosiahnutí určitého miesta sa vám sprístupní možnosť teleportovať sa práve do najďalej dosiahnutej úrovne, takže sa nemusíte podobne ako ja báť, že The Persistence vôbec nedohráte. Atmosféru navyše skvele dotvára hororová zložka, ktorá je dobre premiešaná s čistou akciou, ktorá ale nie je natoľko frenetická, aby ste ju nemohli úspešne absolvovať, pretože všeobecne FPS pohyb vo VR nie je tak komfortný ako pri klasickom hraní.
Zostáva ešte odpoveď na otázku, či The Persistence naozaj oplýva sľúbenou znovu hrateľnosťou a ja musím povedať, že áno. Vzhľadom na neustále sa meniacu pavučinu chodieb a miestností naozaj zakaždým hráte trochu inú hru, ktorá je skrátka a dobre výzvou. Autorom sa navyše skvele darí navodiť tú známu odhodlanosť, kedy po každej smrti vykríknete: „Teraz to už dám!“ Možno The Persistence dohráte za jedno popoludnie, s najväčšou pravdepodobnosťou to ale bude maratón na niekoľko večerov, kedy sa budete prebojovávať cez štvoricu záchytných bodov a vašu cestu budú lemovať desiatky mŕtvych tiel, ktorých DNA a vedomie je prenesené do novo vytvorených členov posádky. Za jedno dohranie dosť možno ani nestihnete odomknúť všetkých 18 zbraní, takže ďalšia hra bude aj vďaka tomu do istej miery trochu iná.
Ak túžite po veľkom a do istej miery unikátnom titule pre PS VR, The Persistence by nemal uniknúť vášej pozornosti. Nebál by som sa titul označiť za Dead Space pre VR od Sony a to nielen vďaka vesmírnemu sci-fi zasadeniu, ale najmä kvôli zaujímavým a často brutálnym zbraniam a hororovej atmosfére. Aj celková štylizácia je dosť podobná, aj keď čo sa týka grafického spracovania, zamrzí najmä zle zvládnutá úroveň jasu. Tú totiž nemožno nijako nastaviť a bohužiaľ veľká časť lokácií je v určitých miestach čierna ako noc, takže nedokážete rozoznať, kde ste a čo je pred vami.
To je bohužiaľ dosť veľká chybička krásy inak nečakane podareného VR titulu, ktorému možno vyčítať už snáď len to, že nepodporuje PS Move ovládače, hoci sa to ponúka ako úplne očividná voľba. Z nejakého dôvodu sa však autorom páčilo skôr klasické ovládanie a ich rozhodnutie musíme rešpektovať. Inak je ale mix vesmírnej hororovej akcie spolu s rogue-like žánrom veľmi zaujímavým dielom, ktoré by ste, v prípade že nie ste úplní strachopudi, nemali opomenúť.
Klady
Zápory
Filip Němec
Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.
The Persistence vyšlo 24. júla 2018 exkluzívne na PS VR.