Ani spoločnosť Gigabyte nijako nezaháľala a okamžite s vydaním grafických kariet GeForce GTX 1070 Ti spoločnosti NVIDIA vydala aj svoju vlastnú „verziu“ tejto grafickej karty v podobe nereferenčných Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G. Vďaka tejto grafickej karte sme sa dokonca tiež dočkali jednej z prvých nereferenčných GeForce GTX 1070 Ti, ktorá nemá nastavené bežné referenčné frekvencie, ale samotný výrobca nám ju sám už ľahko pretaktoval. Ako sa teda grafickej karte Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G bude dariť v dnešných testoch?
Grafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G, je postavená na čiastočne deaktivovanom grafickom čipe NVIDIA GP104, na ktorom bol deaktivovaný jeden blok SM (Streaming Multiprocessor). Grafický čip tak prišiel celkovo o 128 výpočtových jednotiek SP (Streaming Processor) a 8 textúrovacích jednotiek (TMU). Na tento grafický čip je pomocou 256-bitovej zbernice pripojená grafická pamäť typu GDDR5 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom tak grafická karta GeForce GTX 1070 Ti spadá do segmentu grafických kariet vysokého výkonu.
Frekvencie grafického čipu sú 1 620/1 709 MHz a frekvencia grafických pamätí 2 002 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 008 MHz. V porovnaní s referenčnými hodnotami je táto grafická karta pretaktovaná na jadre o 13 MHz v základe a o 26 MHz v Booste. Ide teda o jednu z prvých GeForce GTX 1070 Ti, ktoré sú už od výrobcu ľahko pretaktované. Frekvencia grafických pamätí je tak presne na referenčných hodnotách GeForce GTX 1070 Ti.
Grafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G meria na dĺžku 280 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie „len“ 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará hliníkový chladič, ktorý je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený dvojicou kompozitných tepelných trubíc (heatpipes) s priamym kontaktom na grafický čip. Moduly grafických pamätí sú chladené pomocou špeciálnej chladiacej dosky, moduly napäťových regulátorov tak dosadajú priamo na hlavný pasív chladiča. Všetky dôležité komponenty grafické karty sú teda chladené solídne.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria tri 75 mm ventilátory WindForce 3X s 3D tvarovanými lopatkami, ktoré generujú až o 23 % väčší tlak chladiaceho vzduchu. Technológia Active Fan tak všetky ventilátory chladiča pri nízkej teplote grafickej karty úplne vypne. Vypnutie ventilátorov chladičov je indikované pomocou svetelného nápisu „Fan Stop“ na zadnej časti grafickej karty. Logo Gigabyte je podsvietené a správanie tohto podsvietenia je možné nastaviť pomocou nástroja Gigabyte Graphics Engine. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G sa stará 6 + 2 fázová kaskáda modulov napäťových regulátorov (VRM), ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 180 W (max. 217 W) a na jej prevádzku výrobca odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G je tiež firemný nástroj spoločnosti Gigabyte s názvom Gigabyte Graphics Engine.
Nástroj Gigabyte Graphics Engine slúži na jednoduché pretaktovanie, pomocou ktorého môžete zo svojej grafickej karty dostať maximum možného výkonu. Užívateľské rozhranie aplikácie môže byť využité ako užívateľom menej skúseným, tak aj „profesionálom“.
Gigabyte Graphics Engine umožňuje pracovať v jednoduchom užívateľskom rozhraní, v ktorom si môžete vybrať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov:
Alebo môžete zvoliť rozhranie o niečo profesionálnejšie, v ktorom tak môžete užívateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju Gigabyte Graphics Engine si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Pomocou Gigabyte Graphics Engine môžete tiež nastavovať RGB Fusion, teda správanie RGB LED svetiel na grafickej karte. Tým môžete priradiť rôzne farby (z palety až 16,7 miliónov farieb) alebo tiež rôzne svetelné efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.).
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 620 MHz 1 709 MHz 1 862 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1 607 MHz 1 721 MHz 1 865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB | GP104 GP104-400-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 747 MHz 1 886 MHz 1 990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 546 MHz 1 485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 848 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 | vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 471 MHz 1 400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 671 MHz 1 873 MHz 1 988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 828 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou potom zase úplne dole. Ak teda vieme teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa u takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Najnovší patch do tejto hry zvýšil výkon grafických kariet. Bohužiaľ nie všetky grafické karty boli s týmto patchom pretestované, a tak berte výsledky testov v Battlefield 1 s menšou rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Do dnešnej recenzie som zaradil hneď tri grafické karty GeForce GTX 1070 Ti rôznych výrobcov. Ako môžete vidieť sami, ich výkony sú prakticky totožné. Hoci mala dnes testovaná grafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G pred ostatnými GTX 1070 Ti menšiu výhodu v podobe výrobcom nastavených vyšších frekvencií, na celkovom výkone sa to nijako výraznejšie neprejavilo.
Ak si teda budete chcieť zaobstarať nejakú tú GeForce GTX 1070 Ti, váš výber by sa mal sústrediť skôr na prevádzkové vlastnosti týchto grafických kariet.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G nie sú zlé, aj keď napríklad hlučnosť v prípade predtým testovaných grafických kariet Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition a Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G zo stajne spoločnosti Gigabyte bola predsa len nižšia. Menší priemer ventilátorov chladiča (3× 75 mm) musel byť zrejme na dostatočný chladiaci výkon kompenzovaný ich vyššími otáčkami, čo sa na zvýšenej hlučnosti určite muselo nejako prejaviť. Ostatné prevádzkové vlastnosti grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G, ako je teplota a spotreba, už nijako nevybočujú z radu ostatných GeForce GTX 1070 Ti.
Pretaktovanie grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil grafickú kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (120 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +210 MHz pre grafický čip a +400 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala okolo hranice 2 068 MHz, v prípade grafických pamätí 8 800 MHz (efektívne).
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G v počítačovej hre Crysis 3.
Zhrnuto povedané, grafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G ponúka veľmi solídny herný výkon kdesi na úrovni medzi grafickými kartami GeForce GTX 1080 a GTX 1070. Systém chladenia WINDFORCE 3X, ktorým je táto grafická karta vybavená, odvádza svoju prácu dobre, snáď jedinú výčitku by som mal k hlučnosti, ktorá by predsa len mohla byť o niečo nižšia.
Výhodnosť grafickej karty Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G a vlastne aj všetkých ostatných kariet GeForce GTX 1070 Ti sa bude odvíjať najmä od obstarávacej ceny, ktorá je pomerne blízko o niečo výkonnejšej GeForce GTX 1080. Pred nákupom by si teda mal každý výhodnosť GeForce GTX 1070 Ti najskôr dobre prepočítať.
Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming OC 8G ponúka solídny herný výkon všetkým „pokročilejším“ hráčom počítačových hier.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.