Montessori metóda je vzdelávací prístup vyvinutý talianskou lekárkou a pedagogičkou Máriou Montessori. Táto metóda kladie dôraz na individuálny rozvoj dieťaťa, rešpektuje jeho prirodzené schopnosti a motiváciu na učenie. Najčastejšie sa používa v materských a základných školách, Montessori výuková metóda však môže byť úspešne aplikovaná aj v domácom prostredí, čo umožňuje rodičom podporovať prirodzený rozvoj svojich detí. Ako na to? Prečítajte si viac v našom článku.
Maria Montessori bola talianska lekárka, pedagogička a zakladateľka Montessori pedagogiky, ktorá výrazne ovplyvnila oblasť vzdelávania detí. Na základe svojich skúseností s mentálne postihnutými deťmi vyvinula metódu, ktorá kladie dôraz na rešpekt k dieťaťu, podporu jeho prirodzeného záujmu o učenie a rozvoj celej osobnosti. Montessori pedagogika predstavuje významný prístup k vzdelávaniu a mnoho materských aj základných škôl na celom svete dodnes pracuje podľa jej princípov.
Konkrétne je metóda Montessori zameraná na individuálny rozvoj dieťaťa s dôrazom na jeho samostatnosť, slobodu a rešpekt k dieťaťu .
V Montessori škole prebieha výučba veľmi odlišným spôsobom v porovnaní s tradičným školstvom. Základom je tzv. triáda, teda vhodné prostredie prispôsobené potrebám dieťaťa, pokorný učiteľ v úlohe sprievodcu a špeciálne didaktické materiály a pomôcky, ktoré slúžia na rozvoj zručností a schopností žiakov. V rovnakej triede môžu byť umiestnené deti rôznych vekových skupín, napríklad deti vo veku od 3 do 6 rokov. V takto zmiešanej vekovej skupine sú staršie deti vzorom pre mladších a pomáhajú im, čo podporuje vzájomnú spoluprácu detí aj ich prirodzený sociálny rozvoj.
Deťom je v priebehu učenia poskytnutá slobodná voľba výberu aktivít a materiálov. To znamená, že každé dieťa môže pracovať na konkrétnej zvolenej úlohe alebo s materiálom, ktorý ho zaujíma. Každé dieťa v priebehu učenia postupuje vo vlastnom tempe, deti majú dostatok času preskúmať a porozumieť jednotlivým oblastiam. Učitelia rešpektujú individuálny pracovný rytmus a potreby každého dieťaťa. Na druhom stupni je výučba zameraná viac na praktický život, žiaci navštevujú rôzne exkurzie, majú k dispozícii vedeckú knižnicu, rôzne dielne pre remeselné činnosti či odborné laboratóriá pre chemické aj fyzikálne pokusy.
Montessori hračky sú navrhnuté tak, aby podporovali individuálne učenie detí, stimulovali ich zvedavosť a rozvíjali rôzne zručnosti. Všeobecne pre všetky vekové kategórie platí, že Montessori hračky bývajú vyrobené z prírodných materiálov, najčastejšie potom z dreva, často simulujú bežné denné aktivity dospelých a ich základom je vecné vyhotovenie, nebývajú preto doplnené o zvukové alebo svetelné javy. Montessori hračky bývajú prispôsobené podľa veku detí, v závislosti od tzv. senzitívnych fázach. Na školskú výučbu následne slúžia Montessori pomôcky a vzdelávacie materiály na podporu jazykových, matematických, kultúrnych a ďalších zručností.
Ak ste zástancami výučby a výchovy podľa princípov Marie Montessori, potom sa určite budete snažiť deti podporovať nielen výberom vhodnej školy či škôlky, ale pokúsite sa im aj doma vytvoriť harmonické prostredie. Čo by v ňom nemalo chýbať a ako k dieťaťu správne pristupovať, aby sa mohli naplno rozvíjať jeho zručnosti podľa pedagogiky Márie Montessori?
Dôležité je zaistiť, aby malo dieťa svoje hračky doslova na dosah ruky, teda v nižšie položených policiach či skrinkách. Montessori hračky by mali zodpovedať aktuálnemu veku a záujmom dieťaťa. Odporúča sa zhruba každý mesiac pravidelne obnovovať výber hračiek, avšak to neznamená, že staré hračky musíme vyhadzovať a nahrádzať novými. Cieľom je predísť nude a zamedziť tomu, aby sa dieťaťu rýchlo omrzeli. Pokiaľ mu ponúkneme za mesiac tie isté hračky, existuje vysoká pravdepodobnosť, že si s nimi vymyslia nové a kreatívne aktivity. Neoddeliteľnou súčasťou detskej izby by mala byť knižnica, pretože knihy majú pre dieťa významný vplyv na jeho celkový rozvoj.
Pobádajte deti k tomu, aby sa vedeli samy rozhodnúť a samy sa zaobstarať. Rovnako ako hračky, aj oblečenie je vhodné uložiť na miesto, ktoré bude pre dieťa ľahko dostupné. Tým mu umožníte, aby si samo vybralo potrebný kúsok a samo sa oblieklo, alebo aspoň prejavilo snahu o samostatnosť.
Veku dieťaťa by mala byť prispôsobená aj vaša domácnosť, aby mu umožnila čo najviac samostatnosti. Do predsiene napríklad umiestnite stoličku, vešiak a zrkadlo vo výške dieťaťa. V kúpeľni by deti mali mať k dispozícii vyvýšené stupienky, aby si samy dosiahli na zubnú kefku a mohli si pustiť vodu. Tiež im doprajte prístup k upratovacím pomôckam, ako je metlička, lopatka, vedro a handrička, nech si môžu vyskúšať bežné denné činnosti pri starostlivosti o domácnosť. Celý byt alebo dom by mal reflektovať vek dieťaťa a mal by sa postupne premieňať s jeho vývojom.
Pokiaľ sa rozhodnete vychovávať svoje deti v štýle Montessori, skúste sa pozerať na svet ich očami. S deťmi stále komunikujte, pýtajte sa ich na ich pocity, nálady, buďte trpezliví a všetko im podrobne vysvetlite. Chválou nešetrite, s kritikou však opatrne. Majte na pamäti, že vaše vlastné správanie budú deti prirodzene nasledovať a budú jeho verným obrazom.
Pre prirodzený rozvoj detí stavte na výchovu a vzdelávanie s prvkami Montessori, ktoré deťom prináša radosť z poznávania nových vecí, učí ich samostatnosti a podporuje ich individualitu. Montessori však nie je len o učení, ide aj o celoživotný postoj s rešpektom k sebe, druhým aj svetu okolo nás.