Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Emise pro AP+ v app - všechny segmenty

Pravidlá na lietanie s dronmi 2023 (LEGISLATÍVA)

Zobraziť katalóg

Článok

Aktualizované • Autor: Redakcia

Lietanie s dronmi, najčastejšie v podobe kompaktnej kvadrokoptéry s kamerou, sa teší čoraz väčšej obľube v rekreačnej aj profesionálnej sfére. Hoci svoj stroj ovládajú bezchybne, mnohí piloti dlho nepoznali platné pravidlá, a teda svojim lietaním porušovali legislatívu. Drony a ich piloti sa musia riadiť zákonnými predpismi, ktoré nadobudli platnosť ešte v roku 2020, no na Slovensku sa ale takto začalo lietať až od septembra 2023. Čo potrebujete o pravidlách pre drony vedieť, sa dozviete v tomto článku.

i

Nové pravidlá pre drony – poistenie zodpovednosti a koniec prechodného obdobia

Nové pravidlá pre drony vychádzajúce z európskej legislatívy začali u nás platiť od septembra 2023. Po novom je nutné mať pre väčšinu kategórií mať dohodnuté poistenie zodpovednosti.

Od 1. 1. 2024 skončí platnosť prechodných pravidiel, čo znamená úpravu maximálnej vzletovej hmotnosti pre jednotlivé kategórie, každý dron bude musieť byť zaradený v rámci otvorenej kategórie do jednej z tried a vybavený identifikačným štítkom (pokiaľ sa nepredal pred rokom 2024). Drony triedy C5 a C6 budú môcť využívať štandardný scenár a prevádzku iba nahlasovať na Dopravnom úrade SR a všetky drony budú musieť byť od výrobcu označené certifikátom bezpečnosti CE.

Tento článok je plne aktualizovaný a reflektuje pravidlá tak, ako platia od septembra 2023. 

Pravidlá pre drony (legislatíva)

Pravidlá pre lietanie s drony (legislatíva) – OBSAH

  1. Zmeny stručne: aké hlavné body európska legislatíva prináša?
  2. Drony: veľký potenciál, ale aj riziká
  3. Ako nazerá na drony zákon?
  4. Kto potrebuje „licenciu na dron“? Od septembra 2023 takmer každý
  5. Otvorená kategória (Open): podkategórie, obmedzenia a minimálne parametre na registráciu
  6. Kategórie Specific a Certified: komu sú určené?
  7. Prechodné obdobie do roku 2023: štítky, prevádzka starých dronov a pod.
  8. Ako prebiehajú testy a registrácia?
  9. Kde a ako registrovať dron (POSTUP)
  10. Nové drony musia mať štítky
  11. Prevádzka dronov a ich poistenie
  12. Kde (ne)možno lietať s dronom: pozor hlavne na letisko
  13. Základným pravidlom pre drony je lietanie na dohľad
  14. Lietanie okolo osôb a budov: potrebuje dron povolenie (súhlas)?
  15. Rušička dronov vás môže dostať do problémov

Zmeny stručne: aké hlavné body európska legislatíva prináša?

V septembri 2023 u nás začali platiť nové pravidlá pre drony, ktoré priniesli oproti tým starým niekoľko zmien. Tie si najskôr predstavíme v stručnom súhrne a nižšie ich potom vysvetlíme aj s detailmi.

Hlavné body, ktoré sa menia:

  1. Delenie dronov do kategórií Open, Specific a Certified.
  2. Ďalšie delenie dronov v kategórii Open do tried C0 – C4. Tieto triedy dronov majú rôzne požiadavky na pilota, ktoré sú určené súvisiacimi podkategóriami prevádzkových obmedzení A1 – A3.
  3. Na základe triedy (C0 – C4) musia byť drony od výrobcu označené zodpovedajúcim štítkom.
  4. Prevádzkovateľ dronu má povinnosť registrovať sa na Dopravnom úrade SR – tým získa 12-miestne osobné identifikačné číslo.
  5. Osobným identifikačným číslom musí prevádzkovateľ označiť všetky svoje drony.
  6. Minimálny vek pilota dronu pre samostatný let bez dozoru je po novom stanovený na 16 rokov.
  7. Maximálna výška letu s dronom mimo prevádzkových zón a riadené okrsky letísk je znížená na 120 metrov nad zemou.
  8. Mierne upravené pravidlá pre lietanie v blízkosti osôb. Drony zodpovedajúce triede C0 môžu lietať nad nezúčastnenými osobami aj bez ich súhlasu (okrem zhromaždenia), drony kategórie C1 nad osobami s ich súhlasom a drony C2 v horizontálnej vzdialenosti najmenej 30 m od nezúčastnených osôb.
  9. Zjednotenie pravidiel pre horizontálnu vzdialenosť letu od obytných, obchodných, rekreačných a priemyselných oblastí na minimálne 150 metrov pre triedy C3 a C4.
  10. Komerčná prevádzka dronov, pre ktorú nestačia prevádzkové pravidlá kategórie Open, sa bude riadiť pravidlami pre kategórie Specific alebo Certified.
  11. Povinnosť mať dohodnuté povinné poistenie na určité kategórie dronov. 

Drony: veľký potenciál, ale aj riziká

S rastúcim počtom používateľov a typov dronov vzrastá aj množstvo ich aplikácií. Pokiaľ hovoríme o rekreačnej a civilno-zárobkovej činnosti, najčastejšie myslíme využívanie dronov na vytváranie videozáznamov a fotografií. Niet divu, drony ponúkajú prístup do miest, do ktorých sa človek bežne nedostane, a so zručnosťou zhotovovať obrazové záznamy sa ponúka množstvo možností ako napríklad zhotovovanie výškových panorám v miestach bez rozhľadní alebo kopcov, a navyše z oveľa väčšej výšky.

Drony legislatíva – využitie
Musíte s dronmi legislatívu dodržiavať, aj keď natáčate na súkromné účely na vlastnom pozemku? Áno, samozrejme.

Drony sa navyše v posledných rokoch dostávajú aj do výbavy mnohých tímov záchranných zložiek. Zatiaľ čo hasiči ich môžu používať na vyhľadávanie ohnísk požiarov a policajti na monitorovanie demonštrácií či futbalových zápasov, iné tímy, ako napríklad záchranná alebo horská služba, nimi môžu hľadať osoby v ťažko dostupných miestach, napríklad tie osoby, ktoré zavalila lavína.

Všetko má ale svoju odvrátenú stránku. S tým, ako sa drony stávajú čím ďalej rozšírenejšími a dostávajú sa aj do rúk amatérov, vzrastajú aj riziká. Jediný dron dokáže paralyzovať prevádzku celého letiska. V takom prípade sú škody v rádoch stoviek tisíc eur – napríklad chaos vzniknutý na londýnskom letisku Gatwick spôsobil podľa BBC zrušenie 400 letov, dotkol sa 82 tisíc cestujúcich a len aerolinkám EasyJet spôsobil škodu 15 miliónov libier. A to musíme pripomenúť, že v tomto prípade ani nebola skutočná prítomnosť dronov preukázaná. Je zrejmé, že legislatíva regulujúca drony nadobúda na dôležitosti a zo strany štátov je vymáhaná s čoraz väčším dôrazom, o čom svedčia aj nové povinnosti, ktoré prevádzkovatelia a piloti dronov majú.

Ako nazerá na drony zákon?

Od septembra 2023 začali v SR platiť nové pravidlá vychádzajúce z legislatívy Európskej únie. V pravidlách sa síce nedočítate priamo o „dronoch“, ale o „bezpilotných lietadlách“ čiže UA a o „bezpilotných systémoch“ alebo UAS (Unmanned Aircraft Systems). Rozdiel UA vs. UAS je nasledujúci:

  • Bezpilotné lietadlo (UA) = samotný dron či model, teda samotný stroj, ktorý je diaľkovo pilotovaný.
  • Bezpilotný systém (UAS) = celý systém nutný na prevádzku bezpilotného lietadla. Okrem UA ide teda aj o ovládač a o technológiu, pomocou ktorej obe zariadenia komunikujú.
Pravidlá pre drony legislatíva – zákony
Zákonom dané pravidlá pre drony pre vás v tomto článku zhrnieme.

V príslušných pravidlách sa výrazne častejšie vyskytuje pojem „bezpilotný systém“, čo je pochopiteľné, pretože sa vzťahuje nielen na hlavnú časť systému (k samotnému dronu), ale na jej prevádzkovanie so všetkými technickými súvislosťami. Naopak, termíny „autonómne lietadlo“ a „letecký model“, ktoré poznáme z doplnku X, sa v nových pravidlách prakticky nevyskytujú, aj keď tieto typy systémov v danom dokumente samozrejme tiež upravované.

Kto potrebuje „licenciu na dron“? Od septembra 2023 takmer každý

Nová legislatíva nabrala v porovnaní s tou predchádzajúcou úplne iný smer. Do septembra 2023 ste na bežné lietanie s dronom žiadnu licenciu nepotrebovali – tie boli vyhradené iba na lietanie za účelom zárobkovým, experimentálnym alebo výskumným. To sa so začiatkom platnosti novej legislatívy úplne zmenilo a akýsi „vodičák na dron“ potrebuje už takmer každý, kto s dronom lieta. Takmer každý sa preto musí registrovať (nižšie sa dočítate ako), nejaké výnimky ale existujú.

Pravidlá pre drony – dron špz
Nové pravidlá pre drony nadobudli u nás platnosť len v septembri 2023.

Vaša registrácia bude platiť vo všetkých krajinách Európskej únie, a táto jednotná legislatíva sľubuje aj jednoduchšie štúdium predpisov pri ceste do zahraničia. Či bude nejaké takéto zjednodušenie v praxi skutočne viditeľné, nemôžeme v tejto chvíli overiť. Podstatné ale je, že ako prevádzkovateľ dronu registrovaný v SR môžete dron prevádzkovať aj v ostatných krajinách EÚ.

Na prevádzku dronov boli zavedené nové kategórie:

  • Open – sem patrí bežná prevádzka prakticky všetkých dronov dostupných na Alza.sk, vrátane najpopulárnejších modelov od DJI.
  • Specific – kategória určená predovšetkým na profesionálnu prevádzku dronov, ktorá kladie na prevádzkovateľa výrazne vyššie nároky.
  • Certified – certifikovaná kategória hľadí do budúcnosti a počíta napr. so zaradením dronov určených na nákladnú či osobnú dopravu.

Popis, bližšie špecifiká, konkrétne modely dronov, a tiež podrobné rozdelenie a vysvetlenie najdôležitejšej kategórie Open nájdete nižšie v článku.

Otvorená kategória (Open): podkategórie, obmedzenia a minimálne parametre na registráciu

Táto časť článku je pre majiteľov bežných dronov úplne zásadná, pretože do prevádzkovej kategórie Open patrí prevádzka prakticky všetkých modelov od RYZE Tello přes DJI Mavic Mini až po rad DJI Mavic – mimochodom, na prevádzku všetkých týchto spomínaných modelov je potrebné mať v roku 2023 registráciu. Isté výnimky ale existujú, a tými sú drony, ktoré spadajú do triedy C0, na ktorých prevádzku sa nie je potrebné registrovať. Rovnako sa nie je potrebné registrovať, pokiaľ dron spĺňa všetky z nasledujúcich podmienok:

  • Maximálna vzletová hmotnosť dronu nepresahuje 250 g
  • Dron nie je pri dopade schopný vyvinúť vyššiu kinetickú energiu ako 80 joulov
  • Dron nie je vybavený kamerou ani iným snímačom schopným zachytiť osobné údaje (v prípade hračky je prítomnosť kamery prípustná)

Je teda zrejmé, že dronov, ktoré registráciu prevádzkovateľa nevyžadujú, je len veľmi málo. Aj tie modely, ktorých parametre inak zodpovedajú triede C0, musí prevádzkovať registrovaný majiteľ, ak majú kameru (a tá je často neoddeliteľnou súčasťou aj tých najlacnejších dronov).

V prípade, že spadá prevádzkovaný dron do inej triedy ako C0, je vyžadované, aby sa prevádzkovateľ registroval na Dopravnom úrade SR, a ak je aj pilotom, tiež splnil on-line test. O povinnostiach spojených s registráciou a značením dronu sa dočítate v jednej z nasledujúcich kapitol.

Pozor však na to, že zmienkou triedy C0 sme len hovorili o výnimkách z registrácie. Prevádzkové obmedzenie otvorenej kategórie (pozri ďalej podkategórie A1 – A3) však platí na všetky drony!

i

Typy kategórií a tried: prevádzkové obmedzenia (A) vs. fyzické vlastnosti dronu (C)

Nasledujúca časť môže byť mätúca, pretože obsahuje dva druhy triedenia. Zatiaľ čo kategórie typu A špecifikujú prevádzkové obmedzenia, triedy typu C sa týkajú fyzických vlastností dronov. Kategórie prevádzkových obmedzení (A) sú priamo viazané na triedy bezpilotných lietadiel (C). To znamená, že prevádzka každej triedy dronov (C) je regulovaná jednou alebo viacerými kategóriami prevádzkového obmedzenia (A).

Prevádzkové obmedzenie podkategórie A1: pravidlá letu, požiadavky na pilota a zaradené drony

Platí pre bezpilotné systémy tried: C0 (do 250 g), C1 (do 900 g), v prechodnom období aj ostatné do 0,5 kg
Podmienky letu
  • Pilot bezpilotného lietadla triedy C1,  a v prechodnom období aj ostatných dronov 250 – 500 g, neprelietava nad zhromaždeniami osôb a dôvodne predpokladá, že nepreletí nad žiadnou nezapojenou osobou.
  • Piloti bezpilotného lietadla triedy C0,  a v prechodnom období aj ostatných dronov do 250 g, môžu prelietavať nad nezapojenými osobami, nie však nad zhromaždeniami osôb.
Nároky na pilota
  • Pre bezpilotné lietadlá triedy C1:  oboznámenie sa s používateľskou príručkou a absolvovanie on-line skúšky (preukaz pre A1/A3).
  • Pre pilotov bezpilotného lietadla triedy C0:  oboznámenie sa s používateľskou príručkou dronu.
Príklady dronov hmotnostne zodpovedajúcich tejto triede* C0: DJI Mini 2, 3 (PRO), 4 (PRO)
C1: DJI Air 3, DJI Mavic 3, Cine v2.0

Prevádzkové obmedzenie podkategórie A2: pravidlá letu, požiadavky na pilota a zaradené drony

Platí pre bezpilotné systémy tried: C2 (do 4 kg), v prechodnom období aj ostatné do 2 kg
Podmienky letu
  • Bezpilotné lietadlo neprelietava nad nezapojenými osobami a udržuje od nich bezpečnú vzdialenosť minimálne 30 m, s rovnakou hodnotou max. výšky letu.
  • Pri prevádzkovaní bezpilotného lietadla v nízkorýchlostnom režime (low speed mode) a po vyhodnotení situácie je možné minimálnu vzdialenosť od nezapojených osôb skrátiť na 5 m, s rovnakou hodnotou max. výšky letu.
Nároky na pilota
  • Oboznámenie sa s používateľskou príručkou.
  • Absolvovanie on-line skúšky.
  • Podanie vyhlásenia o praktickom výcviku a zložení ďalšej skúšky z teórie (preukaz pre A2).
Príklady dronov hmotnostne zodpovedajúcich tejto triede* DJI Phantom 4 Pro+ V2.0, Mavic 2 Pro & Mavic 2 Zoom

Prevádzkové obmedzenie podkategórie A3: pravidlá letu, požiadavky na pilota a zaradené drony

Platí pre bezpilotné systémy tried: C2 (do 4 kg), C3 (do 25 kg), C4 (do 25 kg), v prechodnom období aj ostatné 0,5-25 kg
Podmienky letu
  • Prevádzka iba v priestore, kde pilot dôvodne očakáva, že nebudú ohrozené žiadne nezapojené osoby, a to po celú dobu prevádzky bezpilotného lietadla.
  • Let je vykonávaný v bezpečnej vodorovnej vzdialenosti najmenej 150 m od obytných, obchodných, priemyselných alebo rekreačných priestorov.
Nároky na pilota
  • Zloženie on-line skúšky z teoretických znalostí (preukaz pre A1/A3).
Príklady dronov hmotnostne zodpovedajúcich tejto triede* DJI Matrica 200 V2, Matrica 600 Pre apod.

*Príklady dronov uvedené v tabuľke do danej kategórie priamo nespadajú, a to, pretože ide o modely, ktoré nedisponujú štítkom s označením triedy C0 – C4. Ide o modely, ktoré by boli do danej kategórie zaradené na základe hmotnosti v prípade, že by boli zároveň vyrobené a vybavené funkciami v súlade s novou legislatívou. Prevádzkovanie týchto dronov bez štítku triedy sa riadi pravidlami pre prechodné obdobie.

i

Aké triedy sa týkajú bežných používateľov dronov?

Drony triedy C1 a C2 (resp. podkategórie prevádzky A1, A2 aj A3).

Bežných používateľov sa týkajú podkategórie prevádzkových obmedzení A1 (v prípade menších dronov – DJI Mavic Air 2, Mavic Mini) alebo A2/A3 (v prípade väčších dronov – DJI Phantom 4 Pro+ V2.0, Mavic 2 Pro).

Nároky na pilota sú v prípade podkategórií A1 a A3 totožné: oboznámenie sa s používateľskou príručkou a absolvovanie on-line testu. Rozdiely sú v podmienkach letu. Podkategória prevádzkových obmedzení A2 kladie na pilotov vyššie nároky. Prečo?

A2 vs. A3: ktorou kategóriou sa riadiť?

V tabuľkách vysvetľujúcich pravidlá podkategórií A1 – A3 ste si možno všimli, že pokiaľ vlastníte dron z triedy C2 (ide už napríklad o modely DJI Mavic 2), nie je hneď jasné, ktorou kategóriou prevádzkových obmedzení sa máte riadiť. Drony triedy C2 môžu byť prevádzkované tak v podkategórii A2, ako aj A3. Aký je medzi nimi rozdiel?

Všimnite si, že prevádzkové obmedzenia A2 kladú najprísnejšie podmienky čo sa povinností pilota týka. Okrem základnej on-line skúšky musíte absolvovať aj praktický výcvik, a hlavne nadväzujúcu skúšku z teórie priamo na Dopravnom úrade SR, aby ste získali preukaz spôsobilosti A2. Jednoducho je teda otázka: „Ak vlastním model typovo podobný napr. modelu Mavic 2 Pro, musím toto všetko absolvovať?“

Odpoveď znie: Nemusíte, ale potom ste pri lete povinní riadiť sa kategóriou obmedzenia A3 inak určenou pre väčšie stroje s hmotnosťou 4 až 25 kg, a je teda potrebné sa s dronom držať 150 m od obytných, obchodných, priemyselných alebo rekreačných priestorov a lietať iba v miestach, kde dôvodne očakávate, že nebudú ohrozené nezapojené osoby. O lietaní na lúkach, kde sú nejakí ďalší ľudia, si tak môžete nechať len snívať. Alebo si urobiť preukaz pre A2.

Ak máte dron triedy C2, s preukazom spôsobilosti A2 môžete lietať podľa prevádzkových pravidiel pre A2, čo znamená, že sa nemusíte držať 150 m od všetkých vyššie zmienených priestorov ak nezapojeným osobám sa môžete priblížiť až na vzdialenosť 30 m, alebo dokonca len 5 m v prípade, že budete dron prevádzkovať v nízkorýchlostnom režime. Len je však potrebné upozorniť, že dron musí byť špecificky označený štítkom triedy C2 a s klesajúcou horizontálnou vzdialenosťou od osôb klesá aj maximálna možná výška letu v pomere 1 : 1. Pokiaľ dron štítkom označený nie je a jeho hmotnosť nepresahuje 2 kg, je nutné ho prevádzkovať podľa pravidiel pre prechodné obdobie, čo so sebou nesie prísnejšie letové pravidlá (najmä vzdialenosť od osôb vždy aspoň 50 m).

Dôvodom, prečo majú tieto drony najvyššie nároky na výcvik pilota, je ich vysoká rizikovosť. Sú už pomerne veľké, a pre človeka teda predstavujú potenciálne nebezpečenstvo v prípade stretu. Zároveň je ale potrebné (na rozdiel napr. od modelov C3), aby bolo majiteľom umožnené tieto drony prevádzkovať v relatívnej blízkosti nezapojených osôb. To tiež môžu, ale ako bolo spomenuté vyššie – iba s preukazom spôsobilosti pre A2.

V súčasnej dobe ovplyvňuje rozradenie do jednotlivých kategórií aj prechodné obdobie, ktoré trvá do konca roku 2023. Ak vás zaujíma, či a ako môžete dron prevádzkovať do tej doby, a ako to bude od roku 2023, určite si prečítajte aj jednu z nasledujúcich kapitol, ktorá o tomto pojednáva.

Triedy C0 – C4 a ich vymedzenie

Do akých tried drony na prevádzku v kategórii Open podľa špecifikácií radíme, určujú parametre obsiahnuté v nasledujúcej tabuľke.

Triedy bezpilotných systémov v otvorenej kategórii C0 C1 C2 C3 C4 (modely)
Prevádzkové obmedzenia A1 A1 A2, A3 A3 A3
Max. vzletová hmotnosť < 250 g < 900 g alebo < 80 J (dopadová energia) < 4 kg < 25 kg a 3 m < 25 kg
Max. prevádzková rýchlosť < 19 m/s < 19 m/s Nastaviteľné < 3 m/s (okrem lietadiel)
Max. výška letu nad zemou < 120 m AGL < 120 m AGL < 120 m AGL < 120 m AGL
Obmedzenie pohonu Elektro < 24 V Elektro < 24 V Elektro < 48 V Elektro < 48 V
Follow-me režim < 50 m < 50 m
Failsafe systém (okrem pripútaných) (okrem pripútaných) Len prednastavená poloha, zákaz automatického letu
Upútaná prevádzka Lanko < 50 m Lanko < 50 m
Zabezpečený riadiaci a kontrolný spoj (okrem pripútaných) (okrem pripútaných)
Limitovaná hlučnosť < 85 dB (okrem lietadiel) < 97 dB podľa MTOM (okrem lietadiel) , jen povinný štítek (kromě letounů)
Sériové číslo
Identifikácia za letu (okrem pripútaných)* (okrem pripútaných)*
Geo-awereness ** ** **
Indikácia nízkeho stavu batérie
Svetlá pre riaditeľnosť a odlíšenie
Používateľská príručka
Informačný leták EASA

Zdroj: letejtezodpovedne.cz.

*Sériové číslo, registračné číslo prevádzkovateľa, poloha, výška, traťový uhol, rýchlosť a poloha pilota alebo miesta vzletu

**Upozornenie pilota na obmedzené priestory

Kategórie Specific a Certified: komu sú určené?

Ako už bolo niekoľkokrát spomenuté vyššie, prevažnej väčšiny majiteľov bežných dronov s kamerou sa týka iba tzv. otvorená kategória prevádzkových obmedzení (Open). Pripomíname, že v kategórii Open je možné prevádzkovať drony aj komerčne, resp. profesionálne, pokiaľ dodržíte jej požiadavky. O ďalších kategóriách prevádzky teda len stručne:

Špecifická kategória (Specific)

Bezpilotné systémy v tejto kategórii nie sú výhradne delené podľa parametrov a prevádzkových vlastností (len drony triedy C5 a C6), ale na základe typu prevádzkovania. Drony do nej spadajú, pokiaľ sa podmienky ich prevádzky nezmestia do podmienok kategórie otvorené. Ide o profesionálne drony využívané predovšetkým na špecifické činnosti a ich prevádzkovateľ bude musieť vypracovať tzv. posúdenie prevádzkových rizík, ktoré buď len oznámi Dopravnom úrade SR (NSAT) alebo v prípade zložitejšej prevádzky ich na NSAT zašle na zhodnotenie a počká na vydanie oprávnenia na prevádzku.

Max. veľkosť dronu Typ letu Letové obmedzenia:
1 m VLOS Nemožno lietať nad zhromaždeniami osôb
3 m VLOS Možno lietať len nad plochou, kde sa nachádzajú iba zapojené osoby; nemožno lietať nad zhromaždeniami osôb
1 m BVLOS Možno lietať nad riedko osídlenými oblasťami, s využitím pozorovateľa
3 m BVLOS Je možné lietať len nad plochou, kde sa nachádzajú iba zapojené osoby

VLOS (Visual Line of Sight): priamy vizuálny dohľad pilota.
BVLOS (Beyond Visual Line of Sight): bez priameho vizuálneho dohľadu pilota.

Certifikovaná kategória (Certified)

Táto kategória prevádzkových obmedzení sa zrejme netýka súčasných prevádzkovateľov dronov ani v rámci profesionálnej činnosti. Namiesto toho počíta s budúcnosťou, v ktorej nám budú nad hlavami lietať veľké bezpilotné systémy prevážajúce osoby a všelijaký náklad. A práve tie budú v rámci tejto kategórie regulované. Preto sa na certifikovanú kategóriu pozrieme len zbežne.

Hlavným ukazovateľom na delenie medzi špecifickou a certifikovanou kategóriou je miera rizika, akú prevádzka dronu predstavuje v prípade nehody. Pravidlá prevádzky bezpilotných systémov v certifikovanej kategórii budú do istej miery porovnateľné s pravidlami, akými sa už dnes riadi prevádzka lietadiel. Náročnou certifikáciou budú musieť prejsť samotné bezpilotné stroje, ale aj piloti a prevádzkovateľ. O zaradenie do certifikovanej kategórie sa bude usilovať v prípade, že platí aspoň jedna z nasledujúcich podmienok:

  • prevádzka má prebiehať aj nad zhromaždením osôb,
  • je prevádzkovaný bezpilotný systém s rozmermi nad 3 m,
  • prevádzka zahŕňa prepravu osôb,
  • prevádzka zahŕňa prepravu nebezpečného tovaru, ktorý v prípade nehody predstavuje vysoké riziko pre tretie strany.

Prechodné obdobie do roku 2023: štítky, prevádzka starých dronov a pod.

Drony v kategórii Open sa budú deliť do tried C0 – C4, do ktorých spadajú na základe určitých parametrov, a podľa ktorých budú od 1. 1. 2024 už z výroby povinne označené štítkom. Dovtedy platia aj pravidlá pre prechodné obdobie, ktoré upravujú aj to, akým spôsobom majú byť prevádzkované drony, ktoré nie sú jasne rozradené do nových tried. Do akej podkategórie teda zaradiť dron, ktorý žiadny štítok nemá?

Drony predané do konca roku 2023 a neoznačené štítkom C0 – C4:

Popri dvoch vyššie spomenutých prechodných kategóriách (do 0,5 kg a 0,5 – 25 kg) bola určená aj tretia prechodná kategória, ktorá je do istej miery ekvivalentná s novou kategóriou A2. Do nej môžu spadať drony s hmotnosťou 0,5 – 2 kg v prípade, že ich pilot splní prísnejšie požiadavky na výcvik podobne ako v podkategórii prevádzkových obmedzení A2. Pravidlá však s kategóriou A2 zhodné nie sú.

Pravidlá pre drony – zákaz lietania okolo letísk.
Legislatíva dronom a ich pilotom prísne reguluje let dronov v blízkosti letísk.

Po prvé, je tu rozdiel v hmotnosti – drony kategórie C2 vyrobené podľa novej legislatívy môžu mať hmotnosť až 4 kg. Táto prechodná kategória ale zahŕňa iba drony do 2 kg. Majitelia starších dronov v hmotnostnom rozmedzí 2 – 4 kg sa teda musia riadiť podkategóriou prevádzkových obmedzení A3. To by však nemalo príliš vadiť, pretože väčšina najpopulárnejších modelov je ľahšia ako 2 kg.

Po druhé, líši sa minimálna vzdialenosť od nezapojených osôb. S drony so štítkom triedy C2 bude možné na základe prevádzkových obmedzení A2 lietať až do blízkosti 30 m od nezapojených osôb, či dokonca 5 m v prípade nízkorýchlostného režimu. So staršími dronmi je to ale inak. V tejto prechodnej kategórii je možné lietať s dronom od nezapojených osôb iba vo vzdialenosti väčšej ako 50 m. Vždy ale platí, že vzdialenosť musí byť bezpečná, ide teda o úplné minimá, a ďalej výška letu nesmie presiahnuť hodnotu horizontálnej vzdialenosti od osôb, teda pomer 1 : 1.

Ako prebiehajú testy a registrácia?

V prípade väčšiny dronov platí od septembra 2023 pre ich prevádzkovateľa povinnosť registrácie na Dopravnom úrade SR (NSAT), pre pilota potom tiež on-line skúška. Až tá umožňuje zákonné prevádzkovanie bezpilotných systémov nielen v SR, ale aj v ostatných krajinách EÚ. Skúšku musí splniť prakticky každý pilot. Skladá sa zo 40 otázok, pričom na splnenie je potrebné mať správnych aspoň 30 odpovedí (75 %). Odpovede sú zaškrtávacie podľa vzoru ABCD a na test máte neobmedzený počet pokusov. Po úspešnom zložení skúšky dostane pilot elektronicky preukaz na prevádzku podľa A1/A3. Oficiálne študijné materiály nájdete na webovej stránke Dopravného úradu SR.

Po úspešnej registrácii prevádzkovateľa získate 12-miestne identifikačné číslo, ktorým označíte všetky svoje bezpilotné systémy. Dron je možné pritom kúpiť aj bez registrácie, prevádzkovať ho ale môže iba registrovaný prevádzkovateľ (s registračným číslom) a pilotovať iba registrovaný pilot (s preukazom).

Pravidlá pre drony - dron spz
Výhodou nových pravidiel pre drony je celú Úniová platnosť registrácie.

Registrácia: Prevádzkovateľ vs. pilot (+ minimálny vek)

Z textu vyššie je zrejmé, že nové pravidlá počítajú s prevádzkovateľmi dronov a s ich pilotmi. Zatiaľ čo prevádzkovateľ dronu je fyzická alebo právnická osoba, ktorá dron vlastní (alebo ho má prenajatý), pilot je fyzická osoba, ktorá dron počas letu ovláda. Ako prevádzkovatelia, tak piloti sa musia registrovať. Typický majiteľ dronu, ktorý dron vlastní, a zároveň s ním sám lieta, je teda súčasne prevádzkovateľom aj pilotom. V takom prípade sa musí registrovať dvakrát – raz ako prevádzkovateľ, raz ako pilot.

Prevádzkovateľom dronu sa môže stať len osoba staršia ako 18 rokov, teda vždy aspoň zákonný zástupca. Minimálny vek pilota dronu je 16 rokov. Mladší pilot môže lietať pod dozorom a na zodpovednosť iného pilota s preukazom. To platí pre kategórie C0 a vyššie. Žiadny minimálny vek nie je určený iba v prípade dronov pre deti, ktoré sú fakticky hračkami. Dôležité je, že prevádzkovateľ musí pre každý jednotlivý let určiť pilota, inými slovami musí vedieť, kto s dronom lieta.

i

Kde a ako registrovať dron (POSTUP)

  1. Navštívte web Dopravného úradu SR (NSAT)
  2. Na hlavnej stránke vyberte kartu „Bezpilovné letectvo“.

  3. Registrácia prevádzkovateľa bezpilotného systému
  4. Začnete registráciou Registrácia prevádzkovateľov UAS. Registráciu spustíte kliknutím na tlačidlo „Spustiť online registráciu“. Po úspešnom vyplnení všetkých údajov dostanete poznávaciu značku pre drony.

  5. Registrácia pilota a online test
  6. Žiadosť o vykonanie teoretickej skúšky je možné podať cez formulár na webovej stráne NSAT. Po úspešnom zložení testu dostanete identifikačné číslo pilota dronu a doklad o absolvovaní testu. Online skúška sa vykoná formou online testu v priestoroch Dopravného úradu SR (NSAT). Zatiaľ to teda u nás nefunguje tak, ako v okolitých štátoch EÚ a túto online skúšku nemôžete urobiť z pohodlia domova. Pri neúspešnom zložení testu sa nič nedeje, test môžete vyplniť jednoducho znova.

Nové drony musia mať štítky

Každý dron vyrobený podľa novej legislatívy bude musieť byť už z výroby označený štítkom určujúcim jeho triedu (pre otvorenú kategóriu prevádzky pripadajú do úvahy drony triedy C0 – C6). K tomuto štítku označujúcemu triedu dronu potom každý prevádzkovateľ na telo dronu prilepí ešte vlastné identifikačné číslo. Neregistrujú sa teda priamo drony, ale prevádzkovatelia – prevádzkovateľ označí všetky svoje drony jedným číslom, ktoré získa pri registrácii.

V súčasnej dobe (druhá polovica roku 2023) drony z výroby označené síce už sú, ale u predajcov sa ešte môžete stretnúť s výrobkami bez štítku, v prípade ktorých neexistuje záruka, že všetkými náležitosťami skutočne spĺňajú požiadavky pre podkategórie Open, do ktorej by mali spadať o. i.  podľa svojej hmotnosti. Tieto drony bude možné prevádzkovať aj po konci prechodného obdobia, ktoré trvá do konca roku 2023, má to ale aj isté pravidlá, viď kapitola Prechodné obdobie do roku 2023.

Pravidlá pre drony – štítky
Takto vyzerajú štítky, ktorými budú musieť byť opatrené všetky drony vyrobené pre kategóriu Open (C0 – C6) od roku 2024.

Prevádzka dronov a ich poistenie

Ak lietate s dronom po Slovensku, oplatí sa mať dohodnuté poistenie. Podobne, ako pri poistení áut, sa rozlišujú dva typy – poistenie zodpovednosti a havarijné poistenie dronu.

Začnime tým druhým spôsobom. Havarijné poistenie pokrýva škody na samotnom drone v prípade havárie, poruchy, krádeže alebo straty. Je to akási doplnková vec a záleží iba na vlastníkovi dronu, či sa mu oplatí podobný typ poistenia zabezpečiť alebo nie.

Naproti tomu poistenie zodpovednosti je od roku 2023 povinné, okrem dronov kategórie A1, pre všetky typy dronov (preto sa pripodobňuje k povinnému zmluvnému poisteniu). Toto poistenie slúži na zabezpečenie preplatenia náhrady za prípadné škody spôsobené prevádzkou dronu, či už ide o náklady spojené s opravou alebo náhradou poškodeného majetku, liečebnými nákladmi, odškodnením za spôsobené zranenie alebo náhradou za škody na životnom prostredí. Dopravný úrad SR (NSAT) sa odvoláva na článok 14, bod 2 písm. d) nariadenia komisie EÚ 2019/947, kde sa pri registrácii prevádzkovateľa UAS požaduje číslo poistnej zmluvy pre UAS, a to v prípade, ak sa vyžaduje podľa práva Únie alebo vnútroštátneho práva. U nás vnútroštátne takúto povinnosť máme na základe § 13 zákona č. 143/1998 o civilnom letectve, kde sú prevádzkovatelia lietadla povinní uzavrieť zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou lietadla a plniť ju.

Kde (ne)možno lietať s dronom: pozor hlavne na letisko

S dronom nemôžete lietať všade. Na rozdiel od RC modelov áut, ktoré sa nesmú prevádzkovať v cestnej premávke, ovládaním akéhokoľvek dronu sa mimo vnútorných priestorov budov a podzemia stávate kdekoľvek a kedykoľvek účastníkom letovej prevádzky, a musíte teda počítať s tým, že od vás Dopravný úrad SR (NSAT) bude vyžadovať dodržiavanie niektorých pravidiel. Predtým upravoval zóny, v ktorých bola prevádzka obmedzená alebo zakázaná. Po zavedení nových pravidiel od septembra 2023 sú podobné obmedzenia vyhlásené v každej krajine EÚ systémom zemepisných oblastí, tzv. geo-zón. Čo z toho teda platí a ako sa uistiť, že pri lietaní s dronom neporušujeme zákon?

Pravidlá pre drony - zákaz lietania okolo letísk.
Na obrázku vidíte prehľadne, kde môžete s akým dronom a ktorej kategórie lietať. Obrázok je platný ako pre ČR, tak aj pre SR. Zdroj: Letejtezodpovedne.cz

Porušenie pravidiel a let v zakázaných oblastiach vás môže prísť draho. S dronom nemôžete narušiť bezletové zóny v okolí letísk, vojenských základní, elektrární, niektorých pamiatok alebo centier miest a tiež národných parkov.

Okolo letísk rozlišujeme dva druhy zón, ktoré sú pre nás relevantné – ATZ (letisková prevádzková zóna) a CTR (riadený okrsok).

  • ATZ zónu nájdeme v okolí letísk bez služby riadenia letovej prevádzky, od ktorých musíme s dronami udržiavať odstup 5,5 km.
  • CTR zóny obklopujú riadené letiská. Ich horizontálna rozloha je individuálna a nájdeme ju práve v mape DronView.
  • Malé plochy pre ultraľahké lietadlá (SLZ) sú potom chránené bez špecifickej vzdialenosti, rovnako ako heliporty. Všetko opäť viditeľné v mape DronView.
DronView
Pre koordináciu so službou na letisku je možné využiť kontaktné údaje v DronView, pod odkazom WEB, VFR.

Zóna ATZ

„Letisková prevádzková zóna ATZ (Aerodrome traffic zone) je zriadená na letiskách, kde nie je poskytovaná služba riadenia letovej prevádzky. Je vymedzená horizontálne kružnicou (alebo jej časťou) s polomerom 3 NM (5,5 km) od referenčného bodu letiska a vertikálne zemským povrchom a nadmorskou výškou 4 000 ft (1 200 m), pokiaľ ÚCL neustanovuje inak. Ak vertikálne alebo horizontálne zasahuje do takto vymedzeného priestoru vzdušný priestor triedy C alebo D alebo zakázaný priestor, tvoria hranice ATZ hranice týchto priestorov. Do výšky 300 m AGL je ATZ vzdušný priestor triedy G, nad túto výšku ide o triedu E.

ATZ sú vyznačené v mapovej aplikácii DronView, vrátane odkazov na detaily z VFR príručky.

Prevádzka bezpilotných lietadiel a/alebo modelov lietadiel v ATZ je možné vykonávať na základe splnenia podmienok prevádzkovateľa letiska a je potrebné ho koordinovať s letiskovou letovou informačnou službou (AFIS) či stanovišťom poskytovania informácií známej prevádzke alebo prevádzkovateľom letiska (ak nie je služba AFIS alebo poskytovanie informácií známemu prevádzky zaistené).

Zóna CTR

Riadený okrsok CTR (Control zone) je riadený vzdušný priestor siahajúci od povrchu zeme do nadmorskej výšky 600 až 1 500 m. V CTR je poskytovaná služba riadenia letovej prevádzky a ide o vzdušný priestor triedy D.

Hranice CTR sú vyznačené v mapovej aplikácii DronView.

Geo-zóny

Spoločne s novými pravidlami boli zavedené tzv. geo-zóny. Ide o oblasti, do ktorých je vlet buď zakázaný, alebo pohyb v nich obmedzený. Najmä upozorňujeme na ochranné pásma okolo ciest a železníc. Z hľadiska zemepisného umiestnenia sa však tieto geo-zóny prakticky nijako nelíšia od oblastí, ktoré platili skôr. Ich výhodou je budúca digitalizácia, ktorá umožní nahrať polohy geo-zón priamo do navigačného systému dronu a dron vás na kraji takýchto zón na ich prítomnosť upozorní, prípadne aj automaticky zastaví. Spomínané schopnosti dronov (tzv. geo-awareness funkcie) budú zaručene funkčné až pri nových modeloch so štítkom triedy C1 – C3, aj keď aj niektoré existujúce toto môžu vedieť.

GRIDy

Na zjednodušenie rozhodnutí pilotov, či je možné v danej oblasti vzlietnuť s povolením, alebo bez povolenia, sa navrhlo grafické znázornenie mapovej vrstvy GRID. GRIDy sú vo vopred definovanej oblasti určené ako sieť štvorcov. Vyhodnotenie zobrazenej hodnoty maximálnej možnej výšky letu prebieha formou porovnania digitálnych dát reliéfu terénu a ochranných pásiem letiska s výškovým obmedzením stavieb v danom obdĺžniku. Zaokrúhlený rozdiel týchto dvoch hodnôt potom definuje maximálnu výšku letu nad zemou v danom obdĺžniku, pri dodržaní ktorej nedôjde k narušeniu ochranných pásiem.

i

Hodnoty GRIDov nájdete v aplikácii DronView po priblížení na danú hodnotenú oblasť. Na tejto stránke nájdete okrem iného aj to, či v oblasti, ktorú sa chystáte navštíviť, náhodou neplatí zákaz lietania z pohľadu vzdušného priestoru, existujú obmedzenia na lietanie s dronmi a iné užitočné informácie pre pilotov.

Pravidlá pre drony – zákaz lietania okolo letísk. Pravidlá pre drony – zákaz lietania okolo letísk.
Pri lietaní s dronom je nevyhnutné dodržiavať maximálne letové hladiny a určitú vzdialenosť od letiska. Zdroj: Letejtezodpovedne.cz

Ak sa vám teraz zatemnilo a máte pocit, že s dronom nemôžete lietať takmer nikde, určite vás poteší, že zákon zase taký prísny nie je. Aj nová legislatíva vám umožňuje za určitých prísnejších podmienok lietať aj v zónach CTR, ATZ, a podobne. Ako je zrejmé z mapy DronView, tie pokrývajú napríklad takmer celú Prahu.

Pravidlá pre drony legislatíva – DronView
Keď sa pozriete v aplikácii DronView na Prahu, zistíte, že je takmer celá pokrytá riadenými okrskami letísk Ruzyně (Václava Havla Praha), Vodochodmi a Kbelmi.

Pravidlá obmedzujúce maximálnu výšku pre zóny CTR a ATZ sú nasledovné:

  • CTR: Vo vzdialenosti väčšej ako 5,5 km od riadeného letiska (celá červená zóna mimo červených kruhov) je možné lietať so všetkými dronmi, avšak do zníženej výšky 100 m nad zemou.
  • CTR: Vo vzdialenosti menšej ako 5,5 km od riadeného letiska (vnútri červených kruhov) je možné lietať
    1. bez koordinácie s príslušným letiskom, ak má dron hmotnosť nižšiu ako 0,91 kg, alebo
    2. iba na základe koordinácie s príslušným letiskom, ak je hmotnosť dronu vyššia ako 0,91 kg. Maximálna výška letu je v oboch prípadoch obmedzená ochrannými pásmami zdvíhajúcimi sa od krajiny (pri letisku), nikdy však nesmie byť vyššia ako 100 m nad zemou.
  • ATZ: V zónach neriadených letísk (vnútri oranžových kruhov) je možné lietať taktiež iba do výšky 100 m nad zemou, a to buď
    1. bez koordinácie s dronom ľahším ako 0,91 kg, alebo
    2. na základe koordinácie so službou AFIS a pri splnení podmienok daného letiska s dronom presahujúcim 0,91 kg.

!

Lietanie vo vojenskom vzdušnom priestore

Ak plánujete lietať s dronom vo vojenskom vzdušnom priestore, mali by ste vedieť, že sa zmenili pravidlá vykonania letu. V zmysle ustanovení § 17aa zákona o ozbrojených silách Slovenskej republiky č. 321/2002 Z. z., sa zakazuje činnosť bezpilotného lietadla bez predchádzajúceho písomného súhlasu Ministerstva obrany SR (MO SR).

Na webovej stránke MO SR nájdete Žiadosť o vydanie súhlasu na vykonávanie letovej činnosti s bezpilotným lietadlom. Túto žiadosť je potrebné odoslať najneskôr 20 pracovných dní pred požadovaným termínom vykonávania letovej činnosti. Taktiež ostáva v platnosti, že bez koordinácie so stanovišťom je možné vykonať let s bezpilotným lietadlom vo vzdialenosti viac ako 5,6 km (3 NM) od ARP, a to do výšky maximálne 30 m (100 ft) nad úrovňou zeme (AGL).

V prípade, ak je účelom letovej činnosti s bezpilotným lietadlom letecké snímkovanie (v súlade s ustanoveniami § 64 zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a v súlade s ustanoveniami § 4 ods. 5 písm. e) zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii), je stále na území SR požadovaný Súhlas na vykonanie leteckého snímkovania.

Všade mimo zóny letísk a ďalšie zvláštne oblasti možno lietať maximálne 120 m nad zemou.

Základným pravidlom pre drony je lietanie na dohľad

Mnohých láka lietanie s dronom čisto podľa prístrojov, presnejšie povedané výhradne podľa obrazového prenosu z pripevnenej kamery. Razom si pripadáte ako vo vrtuľníku a otvára sa vám množstvo prieskumníckych možností. Kto by nechcel letieť niekam, kam práve nemôže dôjsť pešo, prípadne tam, kam sa pešo nedostane takmer nikto?

V EÚ totiž môžete s dronmi v otvorenej kategórii prevádzky lietať len na dohľad vlastných očí alebo vášho pozorovateľa, ktorý stojí tesne pri vás, a to bez akýchkoľvek vizuálnych pomôcok okrem lekárom predpísaných okuliarov a šošoviek. Znamená to teda, že s dronom nesmiete letieť tak ďaleko, aby ste s ním vy alebo váš pozorovateľ stratili zreteľný vizuálny kontakt a ani medzi dron a seba nesmiete nechať vstúpiť žiadnu prekážku, ktorá by vám vo výhľade bránila (stromy, budovu, kopec).

Drony legislatíva – lietanie na dohľad
V otvorenej kategórii prevádzky môžete lietať s dronom len na dohľad.

Lietanie okolo osôb a budov: potrebuje dron povolenie (súhlas)?

Aj keď to tak z niektorých videí na internete nepôsobí, so svojim dronom skutočne nesmiete lietať v bezprostrednej blízkosti budov a osôb. Dôvodom týchto opatrení je najmä bezpečnosť, a to nielen v zmysle ochrany zdravia, ale aj ako opatrenia na zachovanie súkromia.

Plošne platí zákaz lietania nad osobami bez ich súhlasu, ak by ste teda chceli urobiť výškové zábery na koncerte plnom ľudí a vystúpili nad ich hlavy, ktokoľvek z davu sa môže sťažovať na políciu, ktorá by v takom prípade s najväčšou pravdepodobnosťou zasiahla a urobila kroky potrebné pre začatie správneho konania s Dopravným úradom SR (NSAT). To by zrejme skončilo značnou finančnou penalizáciou.

Úprava vzdialenosti od nezapojených osôb sa líši v závislosti od prevádzkovej podkategórie dronu a od jeho triedy:

  • Najľahšie drony kategórie C0, ale aj tie bez štítku C0, pokiaľ nevážia viac ako 250 g, majú istú výnimku a môžu prelietavať nad nezapojenými jednotlivcami, avšak nad zhromaždeniami osôb už nie.
  • Pilot ostatných dronov z podkategórie prevádzkových obmedzení A1, teda dronov so štítkom triedy C1, alebo bez neho do 500 g, dôvodne predpokladá, že nepreletí nad žiadnou nezapojenou osobou, pri náhodnom prelete sa musí čo najrýchlejšie vzdialiť.
  • V rámci podkategórie prevádzkových obmedzení A3 je prevádzka dronu povolená iba v priestore „kde pilot dôvodne očakáva, že nebudú ohrozené žiadne nezapojené osoby“, navyše platí minimálna vzdialenosť 150 m od obytných, rekreačných, obchodných a priemyselných oblastí.
  • Podkategória prevádzkových obmedzení A2, ktorá v rámci otvorenej kategórie kladie najvyššie nároky na výcvik pilota, taktiež zakazuje prelet nad nezapojenými osobami, umožňuje však priblíženie na bezpečnú horizontálnu vzdialenosť, ktorá môže byť až 30 metrov či dokonca 5 metrov v prípade nízkorýchlostného režimu dronu (s obmedzením výšky v pomere 1 : 1).
  • Pre ostatné kategórie nie je minimálna horizontálna vzdialenosť jasne určená, zostáva na pilotovi, aby ju individuálne stanovil ako bezpečnú. Tieto osoby sa však nesmú nachádzať v priestore, kde je dron prevádzkovaný.
  • Staršie drony neoznačené žiadnym štítkom triedy C0 – C4 sa riadia podmienkami, aké popisujeme v kapitole Prechodné obdobie do roku 2023: Štítky, prevádzka starých dronov a pod.

Dron zákon – lietanie v zástavbe
Pravidlá pre drony hovoria, že v hustej mestskej zástavbe si zalietate málokde na svete.

Rušička dronov vás môže dostať do problémov

Pre majiteľov dronov je určite dobrá správa, že im v SR nikto okrem príslušníka Polície SR a ozbrojených síl SR dron zostreliť nesmie, a to ani na cudzom súkromnom pozemku. To ale neocení nikto z tých, komu neslušný pilot dronu naruší súkromie neoprávneným náhľadom do záhrady. V prípade, že sa tak stane, nemáte prakticky príliš veľa možností, ako sa ihneď brániť. Na internete určite nájdete návody na zostrojenie zachytávacej siete do podvesu pod vlastný dron alebo články o špeciálnych zbraniach, ktoré dron šetrne uzemnia, že by ale bol niekto ochotný tieto finančne nákladné riešenia využiť v domácich podmienkach, skôr pochybujeme.

Čo ale v prípade, keď dron narúša vaše súkromie, urobiť môžete, je urobiť vlastné fotografie dronu a zavolať na Políciu SR. Pilot by mal byť na dohľad od dronu, môžete sa po ňom pozrieť a pokúsiť sa ho identifikovať. Môžete ho aj odfotiť, jeho fotografiu však nesmiete nikde zverejniť, iba ju preto odovzdajte polícii. Pokiaľ nie je pilot v priamom vizuálnom kontakte s dronom, opäť porušuje legislatívu.

i

Drony komunikujú so svojimi ovládačmi v dvoch režimoch. Zatiaľ čo v EÚ schválený CE mód má výkon 25 mW, v ostatných krajinách môžete používať (pokiaľ to tamojšie zákony nezakazujú) FCC mód s výkonom 100 mW, a teda vyšším dosahom.

Nové pravidlá identifikáciu neslušných pilotov do istej miery uľahčujú kvôli osobnému registračnému číslu, ktoré musí byť na každom drone nalepené. Jeho prečítanie je ale uvažované len po pristátí, navyše môže byť aj skryté pod batériou. Nové drony však podľa EÚ legislatívy budú automaticky vysielať registračné číslo pilota aj jeho polohu a toto budete môcť zistiť až na vzdialenosť 1 km s klasickým mobilom s aplikáciou.

A teraz k spomínaným rušičkám: drony je možné vyrušiť aj špeciálnym vysielačom – rušičkou dronov – ktorý môžete buď zakúpiť, alebo aj vyrobiť. Ich používanie je ale nelegálne. Mnoho dronov používa na komunikáciu s ovládacími prvkami sieť WiFi, ktorú takéto zariadenie úplne zahltí. Takéto rušenie je ilegálne, rovnako ako rušenie ďalších sietí vrátane GSM.

i

V AlzaMagazíne pre vás máme aj ďalšie články:

V súčasnej dobe platí nová legislatíva, ktorá harmonizuje pravidlá pre drony naprieč EÚ. Kvôli nej je potrebné sa na prevádzku aj registrovať, a na pilotovanie je navyše potrebné zložiť on-line skúšku. Dron si ale môžete kúpiť kedykoľvek aj bez registrácie, tú si ale zariaďte ešte predtým, než ho prvýkrát uvediete do prevádzky. Tiež naň nezabudnite nalepiť svoje registračné číslo. Ak stále aj po prečítaní článku tápete, ako je to s prevádzkovaním dronov, potom vám určite pomôže sprievodca Dronald, ktorý vám v simulovanom chate odpovie, aké podmienky musíte spĺňať pre ktorý typ dronu.

1,8
Dron AERIUM L900 GPS 4K čierny – 3 batérie
Dron s kamerou – Full HD rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 8 Mpx, online prenos a otáčacia kamera, dosah prenosu 1000 m, doba chodu 28 min, GPS, autopristátie, autoštart, autonómny let, udržiavanie nadmorskej výšky, funkcia návratu domov (RTH) a plánovanie trasy, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 5,7 × 25 × 30,2 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 5,7 × 8,3 × 13 cm (V׊×D), hmotnosť 240 g, legislatívna podkategória A1, legislatívna trieda C0
Cenová bomba
156,62 € Ušetríte 92,38 €
Na sklade > 5 ks u dodávateľa
Objednávací kód: Aeri22_01
3,9 11×
POTENSIC Atom SE 4K Full combo
Dron s kamerou – 4K rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 12 Mpx, stabilizácia obrazu a otáčacia kamera, maximálna veľkosť SD karty 256 GB, dosah prenosu 4000 m, max. rýchlosť 58 km/h, doba chodu 31 min, GPS, autonómny let, funkcia návratu domov (RTH) a športový režim, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 5 × 30 × 24 cm (V׊×D), hmotnosť 249 g, legislatívna podkategória A1
347 €
Na sklade > 5 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: Potensic002
4,8 56×
DJI Mini 3 (DJI RC) (GL)
Dron s kamerou – Ultra HD rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 12 Mpx, 4× digitálny zoom, stabilizácia obrazu a režim HDR, panorama, maximálna veľkosť SD karty 256 GB, dosah prenosu 10000 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 57,6 km/h, doba chodu 38 min, GPS a autopristátie, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 7,2 × 36,2 × 25,1 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 6,2 × 9 × 14,8 cm (V׊×D), hmotnosť 249 g, legislatívna podkategória A1, legislatívna trieda C0
629 €
Na objednávku – termín upresníme 1 ks
Očakávame 7. 5. 2024
Objednávací kód: DJI22_76
Autel EVO Nano+ Premium Bundle/White - Dron Doručenie na
predajňu zadarmo
4,0
Autel EVO Nano+ Premium Bundle/White
Dron s kamerou – 4K rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 50 Mpx, 16× digitálny zoom, stabilizácia obrazu, online prenos a režim HDR, dosah prenosu 10000 m, maximálna výška letu 800 m, max. rýchlosť 54 km/h, doba chodu 28 min, GPS, detekcia prekážok, autonómny let a sledovanie objektov, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 5,5 × 26 × 32,5 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 5,5 × 9,4 × 14,2 cm (V׊×D), hmotnosť 250 g
809,90 €
Na objednávku – termín upresníme
Objednávací kód: Autel22_11
3,4 12×
Wowitoys Vesmírny dobyvateľ
Dron s kamerou – HD rozlíšenie videa, online prenos, dosah prenosu 250 m, doba chodu 18 min, GPS, autopristátie, autoštart, udržiavanie nadmorskej výšky a sledovanie objektov, pevná konštrukcia, rozmery 6 × 37 × 37 cm (V׊×D), hmotnosť 174 g
117,90 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: HRAMHd603
3,5
Dron AERIUM MAX 108 LASER 4K Dual Camera GPS
Dron s kamerou – rozlíšenie videa 5,7K (5760 × 2880), maximálne rozlíšenie fotografií 14 Mpx, online prenos a otáčacia kamera, dosah prenosu 800 m, doba chodu 20 min, GPS a detekcia prekážok, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 5,7 × 25 × 30,2 cm (V׊×D), výška v zloženom stave 57 cm, hmotnosť 250 g, legislatívna podkategória A1, legislatívna trieda C0
195,88 €
Na sklade > 5 ks u dodávateľa
Objednávací kód: AERd001
4,0
Syma X25 PRO
Dron s kamerou – HD rozlíšenie videa, online prenos, doba chodu 12 min, GPS, autopristátie, autoštart, autonómny let, udržiavanie nadmorskej výšky, funkcia návratu domov (RTH) a sledovanie objektov, pevná konštrukcia, rozmery 11 × 37,5 × 37,5 cm (V׊×D)
129,14 €
Na sklade 1 ks u dodávateľa
Objednávací kód: HRAif11043
4,0
Jamara Angle 120
Dron s kamerou – HD rozlíšenie videa, maximálna veľkosť SD karty 4 GB, max. rýchlosť 40 km/h, doba chodu 10 min, autopristátie a autoštart, rozmery v rozloženom stave 4 × 17,5 × 17,5 cm (V׊×D), hmotnosť 60 g, legislatívna podkategória A1
117,10 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: HRAif8862
2,0
Wowitoys Lark Pro
Dron s kamerou – HD rozlíšenie videa, stabilizácia obrazu a online prenos, maximálna veľkosť SD karty 32 GB, dosah prenosu 50 m, max. rýchlosť 36 km/h, doba chodu 8 min, udržiavanie nadmorskej výšky, pevná konštrukcia, rozmery 4,5 × 18 × 17 cm (V׊×D), hmotnosť 101 g, legislatívna podkategória A1
79,90 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: HRAMHd604
4,8 83×
DJI Mini 2 SE Fly More Combo
Dron s kamerou – 2.7K rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 12 Mpx, 4× digitálny zoom, stabilizácia obrazu a online prenos, maximálna veľkosť SD karty 128 GB, dosah prenosu 10000 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 57 km/h, doba chodu 31 min, GPS, autopristátie, autoštart a autonómny let, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 5,6 × 28,9 × 24,5 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 5,8 × 8,1 × 13,8 cm (V׊×D), hmotnosť 249 g, legislatívna podkategória A1, legislatívna trieda C0
Super cena
429 € Ušetríte 10 €
Na sklade > 5 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: DJI23_2
DJI Air 2S Fly More Combo (EU) - Dron Doručenie na
predajňu zadarmo
4,7 23×
DJI Air 2S Fly More Combo (EU)
Dron s kamerou – rozlíšenie videa 5,4K (5472 × 3078), maximálne rozlíšenie fotografií 20 Mpx, 8× digitálny zoom, stabilizácia obrazu a online prenos, panorama, 8 GB vnútorná pamäť, dosah prenosu 18500 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 68 km/h, doba chodu 31 min, GPS, detekcia prekážok, autonómny let a sledovanie objektov, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 7,7 × 25,3 × 18,3 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 7,7 × 9,7 × 18 cm (V׊×D), hmotnosť 595 g, legislatívna podkategória A3
Cenová bomba
899 € Ušetríte 140 €
Na sklade > 5 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: CVIdji2104
DJI Air 3 Fly More Combo (DJI RC 2) - Dron Doručenie na
predajňu zadarmo
4,8 11×
DJI Air 3 Fly More Combo (DJI RC 2)
Dron s kamerou – 4K rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 48 Mpx, 3× optický zoom, 9× digitálny zoom, stabilizácia obrazu a online prenos, timelapse a panorama, 8 GB vnútorná pamäť, maximálna veľkosť SD karty 512 GB, dosah prenosu 20000 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 68,4 km/h, doba chodu 46 min, GPS, detekcia prekážok, autopristátie, autoštart, autonómny let a sledovanie objektov, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 10,58 × 32,6 × 25,88 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 9,11 × 10,05 × 20,7 cm (V׊×D), hmotnosť 720 g, legislatívna podkategória A3, legislatívna trieda C1
Super cena
1 499 € Ušetríte 49,90 €
Na sklade > 5 ks
Objednávací kód: DJI23_27
DJI Mavic 3 Pro (DJI RC)(EU) - Dron Doručenie na
predajňu zadarmo
3,8
DJI Mavic 3 Pro (DJI RC)(EU)
Dron s kamerou – rozlíšenie videa 5,1K (5120 × 2700), maximálne rozlíšenie fotografií 48 Mpx, 28× digitálny zoom, stabilizácia obrazu a online prenos, 8 GB vnútorná pamäť, maximálna veľkosť SD karty 512 GB, dosah prenosu 15000 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 75,6 km/h, doba chodu 43 min, detekcia prekážok, autoštart, udržiavanie nadmorskej výšky a sledovanie objektov, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 10,77 × 29,08 × 34,75 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 9,54 × 9,8 × 23,11 cm (V׊×D), hmotnosť 958 g, legislatívna podkategória A3, legislatívna trieda C2
2 099 €
Na sklade 4 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: DJI23_12
4,8 83×
DJI Mini 2 SE
Dron s kamerou – 2.7K rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 12 Mpx, 4× digitálny zoom, stabilizácia obrazu a online prenos, maximálna veľkosť SD karty 128 GB, dosah prenosu 10000 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 57 km/h, doba chodu 31 min, autopristátie, autoštart a autonómny let, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 5,6 × 28,9 × 24,5 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 5,8 × 8,1 × 13,8 cm (V׊×D), hmotnosť 249 g, legislatívna podkategória A1, legislatívna trieda C0
Super cena
289 € Ušetríte 10 €
Na sklade > 5 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: DJI23_3
4,8 56×
DJI Mini 3 Fly More Combo (DJI RC) (GL)
Dron s kamerou – Ultra HD rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 12 Mpx, 4× digitálny zoom, stabilizácia obrazu a režim HDR, panorama, maximálna veľkosť SD karty 256 GB, dosah prenosu 10000 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 57,6 km/h, doba chodu 38 min, GPS a autopristátie, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 7,2 × 36,2 × 25,1 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 6,2 × 9 × 14,8 cm (V׊×D), hmotnosť 249 g, legislatívna podkategória A1, legislatívna trieda C0
799 €
Na sklade 1 ks
Objednávací kód: DJI22_78
DJI Mavic 3 Pro Fly More Combo (DJI RC) - Dron Doručenie na
predajňu zadarmo
3,8
DJI Mavic 3 Pro Fly More Combo (DJI RC)
Dron s kamerou – rozlíšenie videa 5,1K (5120 × 2700), maximálne rozlíšenie fotografií 48 Mpx, 28× digitálny zoom, stabilizácia obrazu, 8 GB vnútorná pamäť, maximálna veľkosť SD karty 512 GB, dosah prenosu 15000 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 75,6 km/h, doba chodu 43 min, detekcia prekážok, autopristátie, autoštart, autonómny let a udržiavanie nadmorskej výšky, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 10,77 × 29,08 × 34,75 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 9,54 × 9,8 × 23,11 cm (V׊×D), hmotnosť 958 g, legislatívna podkategória A3, legislatívna trieda C2
2 799 €
Na sklade 3 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: DJI23_13
4,9 28×
DJI Mini 4 Pro (DJI RC-N2)
Dron s kamerou – rozlíšenie videa 3840 × 2160, maximálne rozlíšenie fotografií 48 Mpx, 4× digitálny zoom, stabilizácia obrazu, online prenos a režim HDR, slowmotion, 2 GB vnútorná pamäť, maximálna veľkosť SD karty 256 GB, dosah prenosu 20000 m, maximálna výška letu 120 m, max. rýchlosť 57,6 km/h, doba chodu 34 min, GPS, detekcia prekážok, autopristátie, autoštart, udržiavanie nadmorskej výšky, funkcia návratu domov (RTH) a sledovanie objektov, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 10,1 × 37,3 × 29,8 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 6,4 × 9,4 × 14,8 cm (V׊×D), hmotnosť 249 g, legislatívna podkategória A1, legislatívna trieda C0
Zľavnené -1 %
789 € 799 €
Na sklade > 5 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: DJI23_48
4,8 56×
DJI Mini 3 (GL)
Dron s kamerou – Ultra HD rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 12 Mpx, 4× digitálny zoom, stabilizácia obrazu a režim HDR, panorama, maximálna veľkosť SD karty 256 GB, dosah prenosu 10000 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 57,6 km/h, doba chodu 38 min, GPS a autopristátie, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 7,2 × 36,2 × 25,1 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 6,2 × 9 × 14,8 cm (V׊×D), hmotnosť 249 g, legislatívna podkategória A1, legislatívna trieda C0
469 €
Na sklade > 5 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: DJI22_75
4,8 56×
DJI Mini 3 Fly More Combo (GL)
Dron s kamerou – Ultra HD rozlíšenie videa, maximálne rozlíšenie fotografií 12 Mpx, 4× digitálny zoom, stabilizácia obrazu a režim HDR, panorama, maximálna veľkosť SD karty 256 GB, dosah prenosu 10000 m, maximálna výška letu 500 m, max. rýchlosť 57,6 km/h, doba chodu 38 min, GPS a autopristátie, skladacia konštrukcia, rozmery v rozloženom stave 7,2 × 36,2 × 25,1 cm (V׊×D), rozmery v zloženom stave 6,2 × 9 × 14,8 cm (V׊×D), hmotnosť 249 g, legislatívna podkategória A1, legislatívna trieda C0
649 €
Na sklade > 5 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: DJI22_77
Vytlačiť
P-DC1-WEB06
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií