Doručení zdarma Stellar Blade

Martha is Dead (RECENZIA) – Príjemne nepríjemný thriller

• Autor: Alexandra Vaníková

Psychologický thriller Martha is Dead je čerstvým počinom štúdia LKA, ktoré sa v roku 2016 podpísalo pod hororovú adventúru The Town of Light. Čo sa nám na najnovšom diele od toskánskych vývojárov páčilo a ktoré aspekty hry by si zaslúžili ešte trochu starostlivosti? Dozviete sa v našej recenzii.

Martha is Dead; screenshot: cover

zdroj: LKA

Martha is Dead v skratke

Martha is Dead

• Žáner: Psychologický thriller
  • Vývojár: LKA
  • Vydavateľ: Wired Productions
  • Čeština, česká lokalizácia: Nie

• Dátum vydania a platformy: 24. 2. 2022 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S

Martha is Dead (RECENZIA Xbox Series X) – Obsah článku

1. Keď sa vojna neodohráva iba na fronte
  2. Martha is Dead ponúkne jedinečnú zvukovú stránku
  3. Úsmev, vyletí vtáčik!
  4. Martha is Dead nezostáva žánru psychologického thrilleru nič dlžná
  5. Recenzia Martha is Dead: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pre Martha is Dead PC

Keď sa vojna neodohráva iba na fronte

Martha is Dead je psychologický thriller odohrávajúci sa v roku 1944 vo vojnou zmietanom Taliansku. Hlavná hrdinka, 20-ročná Giulia, sa okrem neutíchajúcich bojov, ktoré jej rodinu vyhnali na vidiek, musí vysporiadať aj s nedávnou smrťou svojho dvojčaťa, Marthy. Už od prvých chvíľ je jasné, že Martha na onen svet odišla rukou neznámeho vraha a Giulia sa tak rozhodne rozlúštiť záhadu úmrtia jej sestry na vlastnú päsť.

Príbeh hry je rozprávaný retrospektívne samotnou Giuliou, ktorá postupne opisuje udalosti a vlastné pocity nadchádzajúcich dní od skonu Marthy. Napriek na prvý pohľad jednoduchej premise si príbeh vašu pozornosť dokáže udržať po celý čas trvania hry. Dopredu vás neustále ženie snaha zistiť, čo predchádzalo udalostiam, ktoré vyústili v smrť Marthy, a postupne sa dozvedáte viac o vzťahoch sestier s rodičmi a ich nie vždy ružovom detstve. Príbeh je navyše pretkaný povesťou o žene v bielom, ktorá tragicky zomrela a domovom sa jej stali hlbiny jazera blízko Giuliinho domu.

Martha is Dead; gameplay: duch Martha is Dead; gameplay: fotografie

Legenda o žene v bielom sprevádza Giuiliu (obrázok 1) od raného detstva až do dospelosti.

Potlačené spomienky zo svojej mladosti Giulia oživuje pomocou bizarných predstavení v detskom bábkovom divadielku, vďaka čomu krok za krokom odlupujete vrstvy Giuiliny pošramotenej psychiky. Počas nazerania do temnej mysle skonom svojej sestry poznačenej ženy budete svedkami jej desivých vidín (aj činov), na ktorých hra vyžaduje vašu aktívnu spoluprácu prostredníctvom stláčania špecifických tlačidiel (len na PC a Xboxe, PlayStation verzia hry bola cenzurovaná).

Pohľad na tieto sekvencie rozhodne nie je príjemný (slabším povahám odporúčam cenzurovanú verziu, kde spomínané úseky nie sú interaktívne, ale len vo forme cut scén) a vzhľadom na ich brutalitu je náročné hovoriť o vkusnom či nevkusnom zakomponovaní do hry. Tvorcom sa však aj vďaka nim podarilo ilustrovať psychické problémy hlavnej postavy a fakt, že naša vlastná myseľ môže byť tým najväčším nepriateľom a hrozbou väčšou, než je samotná vojna. Je tak možné, že sa sami začnete pýtať, či je všetko, čo v hre vidíte, skutočné. Pripočítajte si k tomu zaujímavé zvraty a máte záruku toho, že počas hrania budete ako na ihlách.

Martha is Dead ponúkne jedinečnú zvukovú stránku

Audiovizuál si v prípade Martha is Dead nepochybne zaslúži samostatnú kapitolu, tvorcovia totiž odviedli skvelú prácu aj v tejto oblasti. Už na prvý pohľad si všimnete detailne spracovaný taliansky vidiek, kde nechýbajú k nebu sa týčiace tuje alebo citrónovníky zasadené v mohutných kvetináčoch. Titul sa môže pochváliť aj starostlivo spracovaným obydlím, ktorého drobné detaily umocňujú ilúziu zabývanosti v ňom, čo je ešte viac podporené komentármi či krátkymi príbehmi hlavnej hrdinky spätými s určitými predmetmi. Po grafickej stránke teda nemôžem hre vytknúť nič, teda až na pár grafických glitchov, na ktoré som narazila (textúry sa niekedy nenačítali úplne).

Martha is Dead; gameplay: malba

Martha is Dead sa môže pochváliť realisticky spracovaným herným prostredím.

Atmosfére dodáva na autenticite taliansky dabing, vďaka ktorého vysokej kvalite mi vôbec nechýbali hrané cut scény. Pri rozhovoroch medzi postavami navyše väčšinou vidíte iba ich tiene, zatiaľ čo kamera putuje po miestnosti a v strede diania sa tak ocitnú práve výborné herecké výkony dabingových hercov.

Vaše uši si zgustnú aj na soundtracku, ktorý je síce znepokojujúci, ale dokonale sa snúbi s vizuálnou stránkou titulu. Počas hrania tak budete počuť klasické talianske dobové skladby, ale aj originálny sprievod, ktorého časť bola nahrávaná pod vodou pomocou špeciálnych hudobných nástrojov, vďaka čomu inštrumenty získali unikátny skľučujúci zvuk dokresľujúci temný charakter hry.

Úsmev, vyletí vtáčik!

Veľkú časť gameplaya tvorí okrem prieskumu okolia a občasných quick-time eventov hlavne fotografovanie. Tvorcovia sa pohrali s pomerne komplexným, ale stále zjednodušeným procesom fotenia na dobový aparát a následným vyvolávaním fotografií, ktoré je príjemným osviežením inak klasických úloh „choď tam a prines to“. Fotografie môžete vyhotovovať vcelku slobodne (prípadne sa možno pohrať aj s možnosťou meniť rolky filmov s rôznymi vlastnosťami), ale iba niektoré z nich posunú dej hry vpred.

Martha is Dead Photography I Alza Magazín Gameplay, Series X, No Commentary

Fotografovanie je originálnou súčasťou gameplaya v Martha is Dead.

Rovnako nemožno očakávať, že dialógové voľby prítomné v hre zásadným spôsobom ovplyvnia vyústenie príbehu. Hra si aj napriek ich prítomnosti zachováva lineárnosť, čo mi v konečnom dôsledku neprekážalo (až na otravné neviditeľné steny, ktoré vás vždy navedú tam, kam vývojári zamýšľali), avšak dialógové voľby tu dávajú falošnú nádej zásadnejších zmien v príbehu. Motiváciou pre opätovné rozohranie hry tak nie sú, skúšanie iných volieb vás totiž odmení len odlišnou odpoveďou, ďalekosiahlejšie dôsledky bohužiaľ nemajú.

Martha is Dead; gameplay: telegraf

Okrem fotografovania si možno v hre vyskúšať aj komunikáciu prostredníctvom telegrafu, ktorý preverí vašu schopnosť lúštiť morzeovku.

Pri druhom priechode Martha is Dead som narazila aj na technické nedostatky, kedy ma hra doslova vymkla v jednej z miestností napriek tomu, že úlohy v nej už boli splnené, v dôsledku čoho som musela znova načítať jednu z uložených pozícií. Nepotešili ma ani načítacie obrazovky, ktoré boli aj na výkonnom Xbox Series X vcelku časté, a zážitok z inak napínavého príbehu tak kvôli nim utrpel.

Martha is Dead nezostáva žánru psychologického thrilleru nič dlžná

Najnovšie dielo od vývojárov z LKA rozhodne nepatrí medzi bezchybné hry. Minimálny vplyv dialógových volieb, časté načítacie obrazovky a drobné technické nedostatky sú však nízkou cenou za to, čo vám Martha is Dead môže ponúknuť. Okrem zaujímavého gameplayového prvku v podobe fotografovania vás titul bude držať v pozore pútavým príbehom vhodne kombinujúcim temnú realitu svetového vojnového konfliktu s ešte pochmúrnejším psyché hlavnej hrdinky. Ponoríte sa doň ešte hlbšie vďaka vynikajúcemu autentickému dabingu v taliančine a rovnako tak kvalitnému soundtracku.

Martha is Dead; gameplay: noční můra

Martha is Dead nie je pohodovou hrou, ale rozhodne ide o kvalitné dielo.

Martha is Dead (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre Xbox Series X verziu hry. Kľúč na recenziu poskytla agentúra Evolve PR.

Martha is Dead je pohlcujúci zážitok, ktorého mierne nedostatky by nemali odradiť milovníkov napätia a temných psychologických thrillerov. Balansovanie na hrane vojnou zmietanej reality a temných myšlienok je tu totiž spracované viac ako dobre a rozhodne sa vám dostane pod kožu.

Martha is Dead; recenzia

• Príbeh, ktorý zaujme aj prekvapí
  • Výborný soundtrack umocňujúci napätie
  • Realisticky spracované prostredie talianskeho vidieka
  • Fotografovanie ako zaujímavý gameplayový prvok
  • Podarený taliansky dabing podčiarkujúci atmosféru

• Technické zakopnutia
  • Dialógové voľby majú minimálny vplyv
  • Ponorenie do príbehu rušia celkom časté načítacie obrazovky (aj na Xbox Series X)
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Volám sa Alexandra Vaníková a hrám sa venujem od svojich dvanástich rokov. Ako herný zelenáč som utopila hodiny v stratégiách Cossacks a Age of Empires. Nasledovala Mafia a niekoľko dielov Call of Duty, po ktorých som si začala rozširovať obzory naplno. Môj osobný výber top hier? Nájdete v ňom oba diely The Last of Us, Cyberpunk 2077, GTA V, japonské RPG Persona 5 Royal, Uncharted či God of War. Nepohrdnem ale ani kvalitnou indieovkou alebo titulom so zombie tematikou.

HW nároky pre Martha is Dead PC

Procesor Intel Core i5 Intel Core i7
Grafická karta Nvidia GTX 670 | AMD R9 270X Nvidia GTX 1060 | AMD RX 5500