PET PET

L.A. Noire (RECENZIA) – detektívka zo starej školy

Zobraziť katalóg

Recenzia

Aktualizované

LA Noire, atmosférický detektívny thriller, sa takmer po siedmich rokoch od svojho pôvodného vydania dočkal remastrovanej verzie. Okrem toho, že hra novo vychádza v kompletnej edícii so všetkými DLC, sa môžeme tešiť aj na prepracovanú grafiku vo vyššom rozlíšení. Bude to ale stačiť na to, aby si LA Noire obhájilo svoje zmŕtvychvstanie? Dozviete sa v našej recenzii.

Čo všetko sa v recenzii LA Noire dozviete?

  1. Byť či nebyť Remaster?
  2. LA Noire – ani mesto anjelov nie je bez hriechu
  3. Bez zápisníka ani ranu
  4. LA Noire – simulátor policajného výsluchu
  5. Novo ušitý oblek
  6. Prípad LA Noire uzavretý
  7. Recenzia LA Noire: záverečné hodnotenie

Byť či nebyť Remaster?

Remastrované verzie starších hier sa poslednou dobou tešia veľkej obľube. Z hľadiska hráčov je mnohokrát zaujímavé vrátiť sa s odstupom niekoľkých rokov k svojim obľúbeným titulom v novom kabátiku, pre herných vydavateľov remastre samozrejme predstavujú šancu zabrnkať fanúšikom na nostalgickú strunu a pri tej príležitosti sa pokúsiť uloviť aj pár nových priaznivcov.

LA Noire je svojho času kritikmi aj hráčmi kladne prijatý, ale v dnešnej dobe už tak trochu zabudnutý klenot štúdia Team Bondi. Táto noirová detektívka pôvodne vyšla v roku 2011 pod hlavičkou amerického giganta Rockstar Games, nikdy ale úplne nevystúpila z tieňa slávnejších sérií (GTA, Read Dead Redemption) tohto vydavateľa. A teraz, po dlhých siedmich rokoch, snáď už konečne dostane šancu zažiariť tak, ako si zasluhuje. Nie je to ale už predsa len neskoro?

L.A. Noire; Wallpaper: Cole Phelps, miesto činu, vražda

V LA Noire na vás čaká slušný rad zločinov, veľakrát aj dosť brutálnych. Hľadanie stôp a vypočúvania podozrivých je kľúčovou súčasťou hry.

i Pozrite si náš nový Herný magazín!

LA Noire – ani mesto anjelov nie je bez hriechu

LA Noire sleduje osudy Cola Phelpsa – dekorovaného vojnového veterána, ktorý v 50. rokoch nastupuje do služby policajného zboru Los Angeles ako obyčajný pochôdzkar. Hrou osudu sa ale počas rutinnej hliadky pripletie k prípadu vraždy, ktorej úspešné vyriešenie mu zaistí povýšenie. Ako detektív na dopravnom oddelení si Cole rýchlo vypracuje náležitú reputáciu, jeho kariéra u dopravákov však ešte len začína.

L.A. Noire; Gameplay: naháňačkaL.A. Noire; Gameplay: prestrelka

Netrvá dlho a Colea po sérii zdarne vyriešených prípadov preložia na oddelení vrážd. A že tu bude mať plné ruky práce. Los Angeles je totiž mesto plné rojkov, stroskotancov a ľudí, ktorí sa kvôli najmenšej vidine úspechu neštítia urobiť takmer čokoľvek. V LA Noire teda v koži detektíva Phelpsa riešite najrôznejšie prípady (často inšpirované skutočnými udalosťami 20. storočia): od poisťovacích podvodov po vraždy zo žiarlivosti a ďalšie kriminálne činnosti.

Team Bondi v LA Noire vytvoril pomerne vernú repliku skutočného Los Angeles 50. rokov. Mesto je rozľahlé, a hoci práve neoplýva nadbytkom detailov (vek je proste vidieť aj na remastrovanej grafike), dobre sa mu darí navodiť ilúziu skutočného, ​​živého mesta. Podarenú atmosféru tak ešte umocňuje možnosť vypnúť farby a viesť vyšetrovanie len v čiernej a bielej ako v správnej detektívke že starej školy.

L.A. Noire; Gameplay: čiernobiely režimL.A. Noire; čiernobiely režimL.A. Noire; čiernobiely režim, vyšetrovanie

i Mohlo by vás zaujímať
Detroit: Become Human (PREVIEW) – android Kara odhaľuje ďalšie novinky
Cyberpunk 2077 (PREVIEW) – Ako si povedie nová značka od CD Projekt RED?
Final Fantasy XV (PREVIEW) – verzia pre stolné počítače dorazí na začiatku roka 2018

Bez zápisníka ani ranu

Hneď v prvých minútach hry vás udrie do očí pomalé, rozvážne tempo rozprávania. Toto nie je akčný film, toto je film (respektíve videohra) noir so všetkým dobrým aj zlým, čo k tomu patrí. Prípady sa málokedy riešia s revolverom v ruke – vašou najväčšou zbraňou je v LA Noire obyčajný zápisník a ceruzka. Nehovorím, že si tu neužijete aj nejaké tie prestrelky či naháňačky v autách, pomer akčných pasáží a rozvážneho vyšetrovania ale hovorí úplne jasne v prospech pokojnej, detektívnej práce. Keď už ale na nejakú akciu dôjde, dostaví sa skôr sklamanie. Dočkáte sa totiž tuctovej strieľačky založenej na schovávaní v zákryte, kde je pomalé tempo celej hry skôr na škodu.

Presúvanie z krytu do krytu je neohrabané až beda a trvá nechutne dlho, než sa Cole vôbec rozbehne. Neviem, ako pud sebazáchovy funguje u vojnových veteránov, ale ja by som sa pod dažďom guliek snažil hýbať čo najrýchlejšie. Colea Phelpsa také malichernosti ale zjavne nerozhádžu. Prestrelky tak paradoxne pôsobia dosť neakčne a vy si len budete priať, aby ste sa zase urýchlene vrátili k vyšetrovaniu.

L.A. Noire; dôkaz, vražedná zbraňL.A. Noire; Gameplay: zápisník

To zvyčajne prebieha nasledovne – na stanici dostanete hlásenie o spáchanom zločine, následne nasadáte do auta a vyrážate na miesto činu. Riadiť môžete buď sami, alebo za volant pustíte svojho spoločníka, ktorý vlastne spĺňa funkciu fast travel. Nakoniec som väčšinou nechával riadiť svojho kolegu, pretože hoci sa autá ovládajú celkom slušne, zablúdiť v uliciach Los Angeles nie je v LA Noire nič ťažké. Keď dorazíte na miesto určenia, spravidla začínate hľadaním stôp a čím viac ich objavíte, tým väčší výber dialógových možnosťou potom budete mať u výsluchov podozrivých.

Bohužiaľ hľadanie stôp je technicky celkom nešťastne riešené. Keď sa totiž k nejakej stope priblížite, na sekundu vám zavibruje ovládač a vy musíte bleskovo stlačiť kláves X (na PS4). Ak to nestihnete, nezostáva nič iné, než sa otočiť a hľadať znovu. Problém je v tom, že ovládanie Cola je dosť toporné a on sám chodí až zúfalo pomaly. Než ho teda otočíte a správne nasmerujete tam, kde približne tušíte nejaké vodítko (nie sú nijako označené), nejakú chvíľu nad tým strávite. A keď stopu prešvihnete druhýkrát či tretíkrát, máte chuť prehodiť ovládač televíziou.

L.A. Noire; Gameplay: prestrelkaL.A. Noire; Gameplay: bulvár

LA Noire – simulátor policajného výsluchu

Ak zdarne objavíte všetky dôkazy (alebo si to aspoň budete myslieť), môžete sa pustiť do vypočúvania svedkov a podozrivých. Prostredníctvom faktov zapísaných v zápisníku sa vypytujete a daná osoba odpovedá. A tu sa dostávame k rozhodne najvydarenejšej časti LA Noire. Na výpovede totiž môžete reagovať tromi spôsobmi – možnosťami Good Cop (dobrý policajt), Bad Cop (zlý policajt) a Accuse (obviniť) – v pôvodnej verzii z roku 2011 to bolo Truth, Lie a Doubt. Otázkou ale zostáva, ako vlastne spoznáte, čo kedy máte odpovedať?

LA Noire na to ide psychologicky. Ak osoba sediaca proti vám klame, či hovorí pravdu, musíte vyčítať z ich tváre. Ak sa vám pozerá priamo do očí a je v pokoji, nie je treba byť nedôverčivý a pokojne zvoliť Good Cop. Ak sa dotyčný ostýcha, vyhýba sa očnému kontaktu a hovorí zdráhavo, pravdepodobne niečo skrýva, alebo priamo klame. Ak máte priamy dôkaz a môžete jeho tvrdenia vyvrátiť, stlačte Bad Cop. No a v prípade neistoty zostáva už len možnosť obvinenia (teda Accuse), kedy budete dúfať, že sa dotyčný preriekne alebo sa prizná.

Možno to takto na papieri neznie ktovieako zábavne alebo zaujímavo, každý rozhovor sa ale vďaka tomuto systému premieňa na fascinujúcu hru na mačku a myš, kedy budete pozorne sledovať každý záchvev mimických svalov. Použitím správnych reakcií získavate skúsenostné body, prostredníctvom ktorých zvyšujete Colovi level. Odmenou za postúpenie na ďalšiu úroveň vám nech je „intuitívny bodík“, ktorým si počas rozhovorov môžete odstrániť nesprávnu možnosť, prípadne si odkryť všetky stopy na mieste činu.

Je potrebné podotknúť, že by tento systém absolútne nefungoval bez patrične realisticky stvárnených tvárí a gest. LA Noire v čase svojho vydania očaril spracovaním mimiky a remasterovaná verzia to ešte vylepšuje. Motion capture avšak za tých 7 rokov ušiel naozaj veľký kus cesty a v porovnaní s hociktorými dnešnými hrami výrazy v LA Noire trochu zaostávajú, stále sa ale jedná o celkom slušnú prácu.

L.A. Noire; výsluchL.A. Noire; podorziváL.A. Noire; rozhliadanie

Novo ušitý oblek

A keď už som to načal v minulom odseku, ako sa vlastne podarila remasterovaná verzia LA Noire z audiovizuálneho hľadiska? No, myslím, že z grafického upgradu tvorcovia vytlačili maximum, v dnešnej dobe to ale bohužiaľ stačí len na ľahký nadpriemer. Hra v žiadnom prípade nevyzerá zle, ak ale od hier všeobecne očakávate predovšetkým vizuálne orgie, poobzerajte sa vo vlastnom záujme inde.

Na druhú stranu tu máme skvelý dabing všetkých postáv a predovšetkým atmosférickú jazzovú hudbu, ktorá k žánru noir neodmysliteľne patrí. Až sa budete za clivých tónov trúbky a saxofónu prechádzať či voziť po uliciach LA, dostanete neodolateľnú túžbu nasadiť si klobúk, zapadnúť niekam do baru a vypýtať si dvojitú whisky.

L.A. Noire; Gameplay: miesto činu

Príjazd na miesto činu človeka snáď nikdy neomrzí. Nikdy neviete, čo vás práve v tomto prípade neminie. Páchateľom totiž môže byť ktokoľvek!

Prípad LA Noire uzavretý

Takže ako sa podaril ďalší z radu Remaster? LA Noire je objektívne dobrá hra a plne chápem jej úspech v čase pôvodného vydania, táto remasterovaná verzia ale ukazuje, že nie všetkým hrám svedčí oprášenie a porovnanie so súčasnými titulmi. Príbeh Cola Phelpsa ponúka vťahujúce detektívne prípady a atmosféru Los Angeles 50. rokov, grafika (hoci značne vylepšená) a slabšie akčné pasáže už ale dnes nikoho neohromia.

Ak ste priaznivci detektívok zo starej školy a LA Noire ste kedysi prepásli, máte jedinečnú šancu to napraviť. Pokiaľ ale hľadáte nadupanú akčnú detektívku, držte sa od detektíva Phelpsa radšej ďalej. LA Noire vychádza 14. 11. 2017 na platformy Nintendo Switch, PS4 a Xbox One. Táto recenzia bola napísaná na PS4 verziu.

L.A. Noire; Gameplay: prípad uzavretý

Po uzavretí prípadu sa nevyhnete sumarizujúcej tabuľke, ktorá vám prezradí, ako veľmi ste boli pri vyšetrovaní dôslední. 3 hviezdy značia skôr priemerné detektívne schopnosti.

Recenzia LA Noire: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 70 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
75 %
Audiovizuálne spracovanie
65 %
Opätovná hrateľnosť
60 %
L.A. Noire; recenzia

Klady

  • Zaujímavé detektívne prípady
  • Systém vypočúvania svedkov a podozrivých
  • Atmosféra

Zápory

  • Priemerná grafika
  • Hľadanie stôp
  • Neohrabané ovládanie
Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Písaniu o videohrách, či už vo forme samostatných článkov alebo recenzií, sa venujem približne od roku 2017, kedy som svojimi textami začal prispievať na server Zing.cz, aby som neskôr napevno zakotvil v redakcii Alza Magazínu. Mojimi obľúbenými žánrami sú RPG a akčné adventúry z pohľadu tretej osoby, nepohrdnem ale aj nejakým tým zápasom o prežitie v battle royale tituloch. Všeobecne ale pri hrách razím heslo, že skvelá hrateľnosť je nadradená nabúchanej grafike.

L.A. Noire: The VR Case Files (PC) DIGITAL
Hra na PC – elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: virtuálna realita,
29,99 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE003003
L.A. Noire – Xbox Digital
Hra na konzolu – Xbox One S/Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licencia, kľúč pre Xbox Live, žáner: akčný, strieľačky, adventúra a logický, pre online hranie vyžaduje predplatné Xbox Live Gold,
39,90 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MXESD0389
Vytlačiť
P-DC1-WEB06
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií